Distanspass

Elin ville vara med på klubbens långpass så jag följde med henne in till slätten. De flesta skulle springa den långa 22km rundan så jag och Elin valde den kortare. Vi sprang bort mot vallarna och sedan ett varv på slingan där innan vi sprang ner längs Ätran och sedan järnvägsspåret tillbaka till slätten. Hon gjorde jättebra ifrån sig och sprang till och med ifrån mig de sista 200 metrarna. Så hon kommer inte ha några problem att springa Sylvesterloppet på nyårsafton. Vi sprang 9,5 km på 1 tim 08 minuter. Jättefint väder med solsken och svaga vindar.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Sverigestafetten

Sprang hemifrån och in mot Falkenberg för att möta de övriga löparna i Sverigestafetten. Det var fyra stycken som startade från Falkenbergs station och kom springande norrut. Mötte upp dem vid torsåsen och sprang vidare norrut. Mellan Glommen och Sandkärr hade Jim lämnat sin cykel och en väska med varm kakao och glögg samt lite frukt mm. Efter det stoppet så lämnade Jim oss och vi fortsatte norrut ut mot gamla E6:an. När vi kom fram till Galtabäcks IP så stannade vi till och fikade lite med kaffe och bullar. Där lämnade Karin oss och jag, Marie och Lena fortsatte norrut. Det var lite jobbigt at få upp värmen igen efter stoppet, vädret var ju inte det bästa heller med +5 grader 10-14 m/s och småregn. Sprang genom läjet och ut över södra näs och genom apelviken. Sedan var det bara strandpromenaden kvar innan vi sprang upp till borggården på Varbergs fästning. Nu var vi klara med denna veckas etapp och jag sprang vidare till svärfar för att byta till torra kläder och åka med familjen hem.

Det blev 30 km löpning idag på 3 tim 18 minuter med medelpuls på 153 så det gick väldigt bra att springa.

 

 

Publicerat i Träning | 1 kommentar

Avbrott i julstädandet

Peter H kom hit och undrade om vi kunde springa en runda. Tyckte det var en utmärkt undanflyjt för att slippa städandet hemma en stund, så vi stack ut en liten stund. Det blev 8,6 km på 51 minuter. Nu får jag duscha innan jag fortsätter med julstöket igen.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Intervaller och MAQ

Vi sprang från Fajansskolan ner till vallarna där vi sedan sprang intervaller 14 stycken 90 sekunders med 30 sekunders vila mellan. Sedan sprang vi tillbaka till Fajansskolan där ungdommarna spelade innebandy medans jag, Britta, Anna H och Peter H körde 45 minuter MAQ träning.
Det blev 7,5 km löpning på 39 minuter.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Långpass

Åkte in till klubbstugan för att vara med på långpasset. Vi var 12 stycken som gav oss iväg ner mot galarekullen, där vek de av som skulle springa den kortare mil banan. Sedan fortsatte vi 7 stycken vidare ner på suseån och ner mot grimsholmen innan vi vände upp mot skrea för att springa tillbaka till stugan. Det blev 21,1 km på 2:11 ganska lagom tempo för min del. Det var väldigt blött nere vid suseån och på grimsholmen så det blev tungt att springa i gräset. Men i övrigt så kändes det bra.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Löpning i lätt snöfall

Efter att barnen gått till skolan så tog jag på mig träningskläderna och sprang en runda bort mot Morup och tillbaks. Det snöade lite lätt och temperaturen låg på 0 grader. Blev totalt 12,85 km på 1:10. Träningsvärken sedan i Tisdags var borta och det var skönt att springa en liten stund.

Publicerat i Träning | 1 kommentar

Intervaller och MAQ träning

Jag och barnen åkte in till Fajansskolan för att vara med på intervallpasset. Det var nästan hela ungdomsgänget och sedan var det vi äldre (jag, Henrik och Jonathan). Vi värmde upp med att springa ner till vallarna och sedan sprang vi intervaller 3+3+2+2+1+1+2+2+3+3 med  1minuts vila mellan varje. Den sista 3 minutaren var fruktansvärt jobbig. Ungdommarna inklusive lille Oscar var jätteduktiga. Sedan körde vi nerjogg tillbaka till skolan. Det blev 7,3 km på 48 minuter.
Sedan var det dags att byta kläder och köra klubbens MAQ pass under ledning av Mikael och Gunilla. Det var först 10 minuters uppvärmning och sedan 45 minuter MAQ träning. Det känndes i låren att jag hade kört intervaller innan.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Löpning

Åkte in till stan för att springa en runda med Peter Hagström. Vi sprang längs tranden ända ner till Ringsegård och sedan upp över Skrea innan vi svängde ner mot Skrea strand. Det blev en runda i lagom tempo som blev 11,6 km på 1:07. Sedan tog vi oss en kopp kaffe och några skivor av Anna’s goda hemlagade bröd.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Långpass

Jag och Elin åkte ner till RBU torpet för att vara med på klubbens långpass. Det var lite dålig uppslutning idag, endast Jag, Elin, Henrik B, Johan H och Karl-Uno. Vi startade i ett lungt tempo som vanligt och sprang en slinga som var väldigt backig. Efter 4 km så sa jag till de andra att de kunde öka farten om de ville så skulle jag och Elin ta oss runt ett varv på slingan själva eftersom vi hade den utritad på en karta. Vi fortsatte i ett lungnare tempo och tog en kort paus vid Långesjö för att få i oss en energibar. Sedan fortsatte vi och kom tillbaka till RBU torpet efter 1:14 och hade då sprungit 9,1 km. Elin tyckte det hade varit jobbigt med alla backarna, men jag tyckte hon hade sprungit på bra hela tiden. Banan är uppritad av Mikael Martinsson inför hans Lidingölopp så den är väldigt backig, hade enligt min klocka ca 460 meters stigning.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Motionscykel

Satte mig på motionscykeln en stund och tränade ett backpass. Varade i 52 minuter och då blev det 20 km. Får ta det lite lungt eftersom vi skall springa långpass i morgon med klubben.
Publicerat i Träning | 1 kommentar