Blog Stats
- 222 098 hits
Övrigt
Bilder
Blogg om orientering
Husbil
Orienteringsklubb
Orienteringslänkar
-
Senaste inläggen
Kategorier
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- mars 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augusti 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- mars 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augusti 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
Meta
Fartlek
När jag kommit hem så tog jag på mig träningskläderna så åkte hela familjen in till klubbstugan för att vara med på ungdomsträningen.
Vi körde lite fartlek längs slingan och sedan tog jag ett varv extra. Sprang totalt 8,3 km på 51 minuter.
Känndes väldigt skönt att få springa lite idag.
Publicerat i Träning
Lämna en kommentar
Torsdag 4 December
Vaknade vid 6:30 och gick ner och åt frukost innan jag tog taxi till flygplatsen.
Flyg från Hammerfest till Tromsö.
Flyg från Tromsö till Oslo.
Flyg från Oslo till Göteborg.
Flygbuss och sedan tåg hem till Falkenberg.
17:10 hemma i Glommen och nu blir det inget mer om båten i år.
Publicerat i M/T Bergskald
Lämna en kommentar
Onsdag 3 December
00:45 Klara med lastning och avgår mot Hammerfest.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter norrut genom Gisundet och Rystraumen innan jag går av vakten efter passage av Tromsøbrua.
12:30 Vaknar och duschar samt packar väskan för hemfärd. Sedan blir det ner till mässen før att äta färsk stekt sill.
14:00 Kommer på vakt vid Sildmylingen och fortsätter österut.
Över Lopphavet så blåser det faktiskt en 10-12 m/s sydostligt, men det avtar när vi nærmar oss Hammerfest till 4-6 m/s.
18:50 Förtöjda vid Shellkajen i Hammerfest för att lossa.
20:00 Jag går av vakten och äter lite kvällsmat innan jag tar taxi till hotellet.
Det skall bli skönt att komma hem imorgon.
Publicerat i M/T Bergskald
Lämna en kommentar
Tisdag 2 December
02:00 Kommer på akt när vi passerar Bodö. Vi fortsätter norrut och ut på Vestfjorden och sedan genom Gimsöystraumen.
08:00 Går av vakten efter Gimsöystraumen.
Vindstilla bara lite svag dyning från nordväst +1 grad.
08:40 Magnar får telefon från Esso som ger besked att vi skall in till Bø i vesterålen för att lossa lite. Så han skiftar kurs mot Bø.
09:35 Ankom Bø för lossning.
10:50 Klara med lossning och avgår mot Myre.
13:00 Vaknar och hör att maskin fortfarande går??????
Kommer upp på bryggan och får reda på att de varit i Bø och lossat.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter in mot Myre.
Væxlande vind 2-3 m/s +1 grad.
14:50 Ankom Myre och lossar.
16:00 Klara med lossningen och avgår mot Harstad.
21:50 Ankom Harstad och lastar uppp båten igen. Rolf och Jim mønstrar av men minavløsare kunde inte komma idag så jag står på till Hammerfest. Rolf slutar och går i pension så det får komma en ny matros næsta gång.
Publicerat i M/T Bergskald
Lämna en kommentar
Måndag 1 December
02:00 Kommer på vakt när vi kommit upp i Åsenleia. Fortsätter norrut genom Bessakersundet och Ramsöysundet för att sedan gå ut på Folda. Det rullar lite grann ute på Folda men det blåser inget.
Västlig vind 3-5 m/s +4 grader.
08:00 Går av vakten innan vi kommer fram till Rörvik.
08:40 Förtöjda i Rörvik för att lossa.
10:50 Klara medlossningen och avgår mot Myre i Vesterålen.
13:30 Idag bjöd kocken på Baccalao vilket var väldigt gott.
14:00 Kommer på vakt syd om Brönnöysund. Sätter mig i stolen på bryggan med en kopp kaffe och lyssnar på världens bästa webradio nämligen Bandit 104,8. Där får jag höra på sån musik som jag verkligen tycker om.
Ringer och pratar med facket (SFBF) som jag var medlem av när jag jobbade i Sverige. Jag har nämligen inte fått utbetalt mitt jobbskatteavdrag eller fått inbetalt någon avtalspension för tiden jag jobbade i det svenska rederiet. Skulle egentligen fått jobbskatteavdraget i augusti men har ännu inte sett några pengar, hade ju varit skönt att få de nu till julklappsinköpen.
Fortsätter norrut förbi Sandnessjöen och går av vakten klockan åtta en bit syd om polcirkeln.
Publicerat i M/T Bergskald
Lämna en kommentar
Pirater
Den kapade tankern Sirius Star som ligger utanför Somalia efter att blivit kapad av pirater krävs nu på 15 miljoner dollar. Det måste ju bli ett stopp på dessa pirater som härjar längs Somalia.
Det finns några totalt verklighetsbefriade individer som skriver på Aftonbladets sida att piraterna gör detta för att skydda sin kust!!!!
Sirius Star kapades 450 nautiska mil från land, då kan man fråga sig hur någon kan tycka detta ær längs Somalias kust eller Somaliskt vatten. Men sverige är ju fullt av sådana verklighetsbefriade människor.
Besättningarna på rederiets båtar som skall passera Adenviken har fått ombord skottsäkra västar, nattkikare samt ljudkanoner. De har dessutom fått ta ombord säkerhetsvakter under passagen av Adenviken.
Men skall detta verkligen behövas år 2008.
Vi hade själva övning med Norska specialstyrkor förra veckan som i full fart bordade oss och tog kontroll över fartyget samt sökte igenom båten och alla utrymmen. Var väldigt intressant att se hur snabbt de kom ombord och hade tagit kontroll över båten.
Skulle själv inte vilja gå ner till Afrika igen och behöva oroa sig för sin och besättningens säkerhet hela tiden. Sedan bryr jag mig inte om att de kanske får risktilläg och annat för att vara ombord. Men de har man ju ingen nytta av om man mister livet där nere.
Publicerat i Arbete
Lämna en kommentar
Söndag 30 November
00:30 Förtöjda vid kaj 27 inne i Trondheim och avvaktar tillstånd från Esso att komma tillbaka och bunkra klart samt lasta.
02:00 Kommer på vakt och gör lite sjökortsrättningar. Sedan blir det kaffedrickande och tittande på roliga filmer på youtube med Jim.
13:45-14:15 Förhalar till Hövringen för att fortsätta bunkring och lastning.
Vindstilla +0 grader och tunna moln, härligt med lite dagsljus idag.
21:45 Klara med lastning och avgår mot Rørvik.
Publicerat i M/T Bergskald
Lämna en kommentar
Motionscykel
Som tur är så har jag en motionscykel i min hytt, annars vet jag inte vad jag skulle gjort. Cyklade 40 minuter i högt tempo så det blev 15 km. Men nu så saknar jag verkligen att få komma ut och springa. Men på torsdag så ska jag förhoppningsvis vara hemma igen och köra ett intervallpass med ungdommarna i klubben.
Publicerat i Träning
1 kommentar
Lördag 29 November
00:50 Förtöjda i Sandnessjöen för att lossa.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter med lossningen.
03:25 Klara med lossningen och avgår mot Trondheim.
Sydostlig vind 4-6 m/s +2 grader och regn.
08:00 Går av vakten syd om Brönnöysund.
14:00 Kommer på vakten ute på Folda. Hela besättningen sammlas på bryggan för att ge Rolf en avskedspresent, han skall gå i pension på onsdag och har varit på denna båten sedan den blev byggd 1997. Så vi gav honom en handgjord kniv med en gravering där det stod M/T Bergskald.
20:00 Går av vakten när vi kommit in i Trondheimsleia. Skönt att få ha sett lite dagsljus idag, men nu skall vi norrut till mörkret igen. Det är faktiskt ganska keligt att bara ha mörker hela tiden, och ljuset kommer inte tillbaka innan i februari-mars.
22:30 Förtöjda på Høvringen i Trondheim, börjar med att ta bunkers.
23:30 Avbryter bunkringen pga för mycket sjö vid kajen och det finns risk att trossarna går av.
23:50 Avgår från kajen på Høvrimgen.
Publicerat i M/T Bergskald
Lämna en kommentar
Fredag 28 November
09:00 Förtöjda vid kaj i Bodö och väntar på att kajen vid Shellanlägget skall bli ledig. Där ligger en rysk bogserbåt och tar bunkers nu.
12:00-12:15 Förhalar över till Shellkajen för lastning.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.
16:10 Klara med lastningen och avgår.
Sydvästlig vind 8-12 m/s grader och sludd (snö/regn)
Publicerat i M/T Bergskald
Lämna en kommentar