Fartlek

När jag kommit hem så tog jag på mig träningskläderna så åkte hela familjen in till klubbstugan för att vara med på ungdomsträningen.
Vi körde lite fartlek längs slingan och sedan tog jag ett varv extra. Sprang totalt 8,3 km på 51 minuter.
Känndes väldigt skönt att få springa lite idag.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Torsdag 4 December

Vaknade vid 6:30 och gick ner och åt frukost innan jag tog taxi till flygplatsen.
Flyg från Hammerfest till Tromsö.
Flyg från Tromsö till Oslo.
Flyg från Oslo till Göteborg.
Flygbuss och sedan tåg hem till Falkenberg.
17:10 hemma i Glommen och nu blir det inget mer om båten i år.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 3 December

00:45 Klara med lastning och avgår mot Hammerfest.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter norrut genom Gisundet och Rystraumen innan jag går av vakten efter passage av Tromsøbrua.
12:30 Vaknar och duschar samt packar väskan för hemfärd. Sedan blir det ner till mässen før att äta färsk stekt sill.Tongue out
14:00 Kommer på vakt vid Sildmylingen och fortsätter österut.
Över Lopphavet så blåser det faktiskt en 10-12 m/s sydostligt, men det avtar när vi nærmar oss Hammerfest till 4-6 m/s.
18:50 Förtöjda vid Shellkajen i Hammerfest för att lossa.
20:00 Jag går av vakten och äter lite kvällsmat innan jag tar taxi till hotellet.
Det skall bli skönt att komma hem imorgon.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 2 December

02:00 Kommer på akt när vi passerar Bodö. Vi fortsätter norrut och ut på Vestfjorden och sedan genom Gimsöystraumen.
08:00 Går av vakten efter Gimsöystraumen.
Vindstilla bara lite svag dyning från nordväst  +1 grad.
08:40 Magnar får telefon från Esso som ger besked att vi skall in till Bø i vesterålen för att lossa lite. Så han skiftar kurs mot Bø.
09:35 Ankom Bø för lossning.
10:50 Klara med lossning och avgår mot Myre.
13:00 Vaknar och hör att maskin fortfarande går??????
Kommer upp på bryggan och får reda på att de varit i Bø och lossat.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter in mot Myre.
Væxlande vind 2-3 m/s +1 grad.
14:50 Ankom Myre och lossar.
16:00 Klara med lossningen och avgår mot Harstad.
21:50 Ankom Harstad och lastar uppp båten igen. Rolf och Jim mønstrar av men minavløsare kunde inte komma idag så jag står på till Hammerfest. Rolf slutar och går i pension så det får komma en ny matros næsta gång.
 
 
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 1 December

 
02:00 Kommer på vakt när vi kommit upp i Åsenleia. Fortsätter norrut genom Bessakersundet och Ramsöysundet för att sedan gå ut på Folda. Det rullar lite grann ute på Folda men det blåser inget.
Västlig vind 3-5 m/s +4 grader.
08:00 Går av vakten innan vi kommer fram till Rörvik.
08:40 Förtöjda i Rörvik för att lossa.
10:50 Klara medlossningen och avgår mot Myre i Vesterålen.
13:30 Idag bjöd kocken på Baccalao vilket var väldigt gott.
14:00 Kommer på vakt syd om Brönnöysund. Sätter mig i stolen på bryggan med en kopp kaffe och lyssnar på världens bästa webradio nämligen Bandit 104,8. Där får jag höra på sån musik som jag verkligen tycker om.
 

   

Ringer och pratar med facket (SFBF) som jag var medlem av när jag jobbade i Sverige. Jag har nämligen inte fått utbetalt mitt jobbskatteavdrag eller fått inbetalt någon avtalspension för tiden jag jobbade i det svenska rederiet. Skulle egentligen fått jobbskatteavdraget i augusti men har ännu inte sett några pengar, hade ju varit skönt att få de nu till julklappsinköpen.

Fortsätter norrut förbi Sandnessjöen och går av vakten klockan åtta en bit syd om polcirkeln.

Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Pirater

 
Den kapade tankern Sirius Star som ligger utanför Somalia efter att blivit kapad av pirater krävs nu på 15 miljoner dollar. Det måste ju bli ett stopp på dessa pirater som härjar längs Somalia.
Det finns några totalt verklighetsbefriade individer som skriver på Aftonbladets sida att piraterna gör detta för att skydda sin kust!!!!
Sirius Star kapades 450 nautiska mil från land, då kan man fråga sig hur någon kan tycka detta ær längs Somalias kust eller Somaliskt vatten. Men sverige är ju fullt av sådana verklighetsbefriade människor.
Besättningarna på rederiets båtar som skall passera Adenviken har fått ombord skottsäkra västar, nattkikare samt ljudkanoner. De har dessutom fått ta ombord säkerhetsvakter under passagen av Adenviken.
Men skall detta verkligen behövas år 2008.
Vi hade själva övning med Norska specialstyrkor förra veckan som i full fart bordade oss och tog kontroll över fartyget samt sökte igenom båten och alla utrymmen. Var väldigt intressant att se hur snabbt de kom ombord och hade tagit kontroll över båten.
Skulle själv inte vilja gå ner till Afrika igen och behöva oroa sig för sin och besättningens säkerhet hela tiden. Sedan bryr jag mig inte om att de kanske får risktilläg och annat för att vara ombord. Men de har man ju ingen nytta av om man mister livet där nere.
Publicerat i Arbete | Lämna en kommentar

Söndag 30 November

00:30 Förtöjda vid kaj 27 inne i Trondheim och avvaktar tillstånd från Esso att komma tillbaka och bunkra klart samt lasta.
02:00 Kommer på vakt och gör lite sjökortsrättningar. Sedan blir det kaffedrickande och tittande på roliga filmer på youtube med Jim.
13:45-14:15 Förhalar till Hövringen för att fortsätta bunkring och lastning.
Vindstilla +0 grader och tunna moln, härligt med lite dagsljus idag.
21:45 Klara med lastning och avgår mot Rørvik.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Motionscykel

 

Som tur är så har jag en motionscykel i min hytt, annars vet jag inte vad jag skulle gjort. Cyklade 40 minuter i högt tempo så det blev 15 km. Men nu så saknar jag verkligen att få komma ut och springa. Men på torsdag så ska jag förhoppningsvis vara hemma igen och köra ett intervallpass med ungdommarna i klubben.

Publicerat i Träning | 1 kommentar

Lördag 29 November

00:50  Förtöjda i Sandnessjöen för att lossa.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter med lossningen.
03:25 Klara med lossningen och avgår mot Trondheim.
Sydostlig vind 4-6 m/s +2 grader och regn.
08:00 Går av vakten syd om Brönnöysund.
14:00 Kommer på vakten ute på Folda. Hela besättningen sammlas på bryggan för att ge Rolf en avskedspresent, han skall gå i pension på onsdag och har varit på denna båten sedan den blev byggd 1997. Så vi gav honom en handgjord kniv med en gravering där det stod M/T Bergskald.
20:00 Går av vakten när vi kommit in i Trondheimsleia. Skönt att få ha sett lite dagsljus idag, men nu skall vi norrut till mörkret igen. Det är faktiskt ganska keligt att bara ha mörker hela tiden, och ljuset kommer inte tillbaka innan i februari-mars.
22:30 Förtöjda på Høvringen i Trondheim, börjar med att ta bunkers.
23:30 Avbryter bunkringen pga  för mycket sjö vid kajen och det finns risk att trossarna går av.
23:50 Avgår från kajen på Høvrimgen.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 28 November

09:00 Förtöjda vid kaj i Bodö och väntar på att kajen vid Shellanlägget skall bli ledig. Där ligger en rysk bogserbåt och tar bunkers nu.
12:00-12:15 Förhalar över till Shellkajen för lastning.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.
16:10 Klara med lastningen och avgår.
Sydvästlig vind 8-12 m/s  grader och sludd (snö/regn)
 
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar