Søndag 4 Januari

00:25 Klara med lossningen och avgår mot Sandnessjøen.
02:00 Kommer på vakt och Øystein håller på att førtøja i Sandnessjøen.
04:45 Klara med lossningen och avgår mot Rørvik.
Kraftigt snøfall -9 grader och 3 m/s ostlig vind.
12:30 Førtøjda i rørvik før att lossa resterande last.
14:30 Avgår från Rørvik mot Mongstad. Skall få lots vid Måløy imorgon før att avlægga praktiskt prøve, så får vi se om jag får farledsbevis efter det.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lördag 3 Januari

02:00 Kommer på vakt efter att vi passerat Risöyrenna. Fortsätter västerut.
Nordostlig vind 7-10 m/s -5 grader och kraftigt snöfall.
04:30 Förtöjda på Myre för att lossa.
06:20 Avgår från Myre mot Vikholmen.
14:00-20:00 Kommer på vakten ute på Vestfjorden i stilla fint væder -5 grader. Fortsætter ner førbi Bodø och går av vakten innan vi passerat Polarcirkeln.
23:00 Ankommer Vikholmen før att lossa.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Påmönstring

07:15 Britta körde mig till stationen där jag tog tåget till Göteborg sedan blev det flygbuss till Landvetter.
Flyg till Oslo och sedan  vidare till Evenes utanför Narvik.
Flygtaxi till Harstad där jag mönstrade på.
Båten låg utanför och väntade på ledig kajplats eftersom där låg en fiskebåt och bunkrade.
Vindstilla -10 grader och lätt snöfall.
17:10 Kom ombord i båten och gjorde klart för lastning av diesel.
20:00 Går av vakten och lägger mig.
22:45 Klara med lastning och avgår.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Sylvesterloppet 2008

 
På nyårsafton så fortsatte vi vår tradition med att åka till Göteborg och springa Sylvesterloppet tillsammans med familjen Hagström.
Linnea och Oscar skulle springa 2,3 km banan och var utklädda till Lucia och Pepparkaksgubbe. Temperaturen låg på 0 punkten så vi fick värma upp lite innan starten som gick klockan 12. De sprang i följe hela tiden och kom i mål på 14:07 och en 33 plats i F11  respektive 14:09 och en 27 plats i P11.
12:10 gick starten för 10 km loppet där resten av familjerna startade förutom Britta som hade ont i sin fot. Efter att jag hjälpt Linnea och Oscar till starten och hejat på de där så hamnade jag längst back i startledet för 10 km. Så den första km gick endast på 6:20. Efter avenyn kom jag ikapp Elin och Anton och strax efter det så sprang jag ifrån Peter och Helena. Borta vid Ullevi så kom jag ikapp Anna, Johan kom jag aldrig ikapp för han sprang imål på 38:38 och slutade som 5:a i P17.
Sedan var det jag som kom in på 50:43 och 424 plats av herrarna.
Anna kom in på 55:46 och en 136 plats av damerna.
Helena kom in på 55:56 och en 12:e plats i F17.
Peter kom in på 56:05 och en 581 plats av herrarna.
Anton kom in på 59:00 och en 30 plats i P17.
Elin kom in på 59:12 och en 13 plats i F17.
Tyckte det var jättebra av ungdommarna eftersom Oscar bara är 7 år Linnea och Helena 11 år Elin och Anton 13 år och Johan 16 år. Så våra intervallträningar i höst har gett bra resultat.
Efter tävlingen så åkte vi hem till vårat och åt god mat och firade in det nya året med lite Pommac.
 
Gott Nytt år och god fortsättning till alla. 
 
Publicerat i Löpartävling | Lämna en kommentar

Stavgång och rullskidor

Britta skulle prova rullskidorna så jag och Linnea gick med henne med stavar. Det blev 4 km på 37 minuter.
Sedan stack jag ut på rullskidorna och var ute i 54 minuter och åkte 9 km utan att ramla.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Rullskidor

Peter Hagström ringde och frågade om jag ville följa med ut på ett pass med rullskidor. Tänkte att ska jag åka kortvasan om 2 månader och inte sett någon snö ännu så är det väl bara att prova. Åkte in till stan och tog på mig utrustningen, sedan var det som Bambi på is den första kilometern. Men efter en rejäl vurpa så gick det bättre. Vi var ute i 1:45 och åkte då 15,5 km.
Publicerat i Träning | 1 kommentar

Julnattcup

Lördag kväll var det dags för den årliga julnattcupen. Vi åkte in till klubbstugan för att vara med och springa lite nattorientering.
Linnea och Oscar sprang den kortare banan med sina nya pannlampor.
Elin och Britta sprang 3 km banan och det gick bra för dem bägge, speciellt Britta som kom på 4:e plats.
Jag sprang 7 km banan och det gick hyfsat förutom en rejäl bom där jag inte tittade på kompassen utan bara sprang på och hamnade åt helt fel håll. Men jag sprang ju ifrån Frida på spurten så jag blev inte sist i alla fall. Det blev 9,5 km på 1:12.
Sedan bjöds det på ärtsoppa och dricka i klubbstugan och allt avslutades med en frågetävling.
 
 

 

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Kalkonmiddag

Skulle till Läjet idag och äta kalkonmiddag hos mina föräldrar så jag tog på mig kläderna och sprang dit medans övriga familjen tog bilen. Det var mulet och 0 gradigt samt vindstilla. Det blev 19 km på 1:40. Första milen gick på 51 minuter så det verkar bra inför Sylvesterloppet.
Nu har jag passerat 1000 km löpning under detta året.
Publicerat i Träning | 2 kommentarer

Julbackträning

Jag och Linnea åkte in till klubbstugan för att vara med på julbackträningen. Det var många som ville vara med och springa av sig lite julmat ca. 20-25 stycken. Vi började med at värma upp bort mot golfbanan där vi sedan sprang efter egen förmåga slingan runt mördarbacken. Det blev allt mellan 2-6 varv på 30 minuter. Linnea sprang 1 varv på stora slingan och 4 på den lilla. Jag sprang 3 varv på den stora slingan. Sedan blev det nerjogg tillbaka till stugan. Jag fick ihop 7,9 km på 51 minuter så nu får jag nog plats med ett lass julmat till.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Snart julafton

Britta och jag sprang en 5,8 km runda efter att ha gjort julgodis och julmat samt julstädat, vi var ute i 33 minuter för att hon skulle prova att springa med sina inlägg i skorna. Hon har ju fått problem med hälen så hon har låtit bli att springa i 1 månad nu. När vi kom hem så körde jag ett 45 minuters MAQ pass innan jag skulle griljera skinkan.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar