Orienteringsläger

På fredagen så packade vi bilen och åte ner till Kristianstad för att vara med på ett läger med klubben. När vi kom till klubbstugan så hoppade tjejerna in i Anna Hagströms bil medan jag fick med mig Oscar Kjellsson, Anton Hagström, Lennart Bengtsson och Sven Axelsson. Vi körde ner till Härlöfs IF’s klubbstuga Bockatorpet. Eftersom ingen av oss skulle springa nattorientering så var vi först i stugan och bokade platser att ligga på.
Fram mot tiotiden så kom övriga klubbmedelemmar och de åt lite kvällsmat innan alla gick och la sig.
På lördags morgon så gick jag och Peter Badenfelt upp vid 06:30 och kokade kaffe samt började koka gröt innan vi väckte resten av gänget. Alla åt en rejäl grötfrukost innan vi satte oss i bilarna och körde mot tävlingen för dagen som var stafett tävling.
Efter en del omvägar som Ronnie visade oss genom Önnestad så komvi fram till TC. Linnea, Helena och Elin skulle springa 2:a sträckan i ett HD14 lag  där Pontus Blockgren sprang 1:a sträckan och Anton Hagström sista. De slutade på en 12 och sista plats men orienteringen hade gått jättebra så jag tycker att de jgjorde bra ifrån sig. Oscar sprang en Ö1 tillsammans med Britta och kom in på en 5 plats av 9 startande. Jag skulle springa i ett propaganda lag tillsammans med Peter Badenfelt som hade 1:a sträckan och Mikael Martinsson som hade 2:a sträckan. Peter kom in på en 22:a plats och Mikael hade lett oss upp till 15 plats medans jag fick upp oss ytterligare en placering till 14 plats av 44 startande lag.
Efter dettta så åkte vi tillbaks till stugan efter ett kort stopp i en affär för att inhandla lite godis och dricka.  När vi var tillbaks i stugan så satte vi oss i bastun och tog oss en öl medans vi diskuterade dagen.
Sedan var det dags att förbereda kvällsmaten som bestod av köttbullar med potatis och sallad. alla var lite trötta efter dagen och vi satt i stugan och såg på melodifestivalen medans några spelade spel.
Vid 10 tiden så gick vi till kojs igen.
Söndag morgon så gick jag upp och fixade kaffe och gröt eftersom övriga hade lite svårt att vakna idag. Efter frukosten så skulle vi städa ur stugan innan avfärd samtidigt som vi skulle följa starten i vasaloppet.
Idag så tog jag täten ut till TC utan massa omvägar. Dagens tävlingar var långdistans och gick på samma ställe som gårdagen.
Först ut var jag på en H40 bana som var 6,9 km lång men med mina vägval blev den 8,9 km. Jag gjorde 2 bommar och kom imål på 1:12 vilket gav mig en 22 plats av 28 startande och endast 1 minut efter Peter Badenfelt!!
Oscar sprang en U2 och kom in på en 3 plats av 7 startande, som han springer nu.
Linnea sprang D12 och kom in på en 5 plats av 10 startande och var väldigt nöjd med placeringen efter Helena.
Elin sprang D14 och kom in på en 15 plats av 15 startande hon var väldigt besviken efter 2 missar men jag tycker hon hade gjort väldigt bra vägval. Hon måste bara bli lite nogrannare med kompassen,men det kommer snart.
Britta sprang Ö4 och kom in på en 4 plats av 37 startande och hade Anna med sig strax efter.
Därefter så gick vi iväg till duscharna innan vi begav oss hemåt. Jag fick med mig Mikael Lundkvist, Anton Hagström och Oscar Kjellsson i bilen medans Anna hade tjejerna. Vi stannade i Örkelljunga och åt lite mat innan  vi fortsatte hemåt.
Helgen har varit helt underbar med hela 21 stycken FOKare och många goda skratt. Även om placeringarna inte varit de bästa så har vi haft väldigt skoj och ser redan fram mot ungdomslägret i Norrköping den 1 maj.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Varierad träning

När barnen gått till skolan så tog jag på mig rullskidorna och åkte en kort runda på 5,5 km innan skidorna skulle börja på tv. Till kvällen blev det in till Fajansskolan för att börja med lite uppvärmning ner till vallarna där vi sprang intervaller 16 stycken 1 minuters med 1 minuts vila mellan. Det var jag, Linnea, Oscar, Gunilla, Matilda och Henrik som var med på intervallerna. Sedan var det nerjogging tillbaka till Fajansskolan där vi fortsatte med 1 timmas MAQ träning tillsammans med övriga FOKare.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Snöjogging

När barnen gett sig av till skolan så åkte jag och Britta upp till Mosilt för att springa en runda. Det var många långa backar och snön gjorde det tungt att springa. Men i det fina vädret med +2 grader och solsken så var det riktigt skönt att springa, vi sprang 9,2 km på 1:06.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Mjuka upp kroppen igen

Kännde i kroppen att jag behövde mjuka upp den lite, så jag joggade en liten runda på 6,2 km på 36 minuter. Känndes väldigt skönt efteråt så nu är det bara att ladda inför premiären i orientering nästa helg.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Kortvasan

Torsdag kväll åkte jag, Britta och Linea upp till Varberg för att åka ned tåget till Kortvasan tillsammans med Familjen Hagström.
21:30 Tåget går från Varberg och vi stuvar in oss i liggvagnen och äter lite pastasallad m.m. På vägen upp så blir tåget försenat med 1,5 timmar.
07:30 Kommer fram till Mora där vi kliver av för att äta frukost på en skola i närheten. Efter det så blir det snabbt tillbaks ner till tåget för att lämna av våra väskor med ombyten.
08:30 Tåget går från Mora upp till Oxberg där starten skall gå. Vi fixar iordning med våra kläder och startlappar.
09:30 Framme i Oxberg och vi kliver av tåget med våra skidor och beger oss mot startområdet.  Ställer upp våra skidor på startområdet innan vi skall ta av oss överdragskläderna. Johan bryter av sin stav och måste ge sig av och leta upp en ny. De får låna en stav av men måste lämna den vid målgången annars får de betala 2000:-. Det snöar lite och är -8 grader.
11:00 Starten går för vårat startled. Jag tar följe med Johan, Anna med Helena, Peter med Anton och Britta med Linnea. Det var väldigt trångt den första biten upp till Oxberg där det gick sakta uppför. Hade bra fäste men utför hade jag inget glid alls så det gick segt utför. Britta stannar i Hökberg och vallar om Linneas skidor eftersom hon inte hade något fäste och de tappade väldigt gentemot de andra. Men därefter så gick det bra för Linnea. Jag kunde inte hålla Johans tempo och sackade efter. Sista 5 kilometrarna var en enda stor plåga för armarna pga all stakning men jag gå imål på 3:13 och är 4 minuter bakom Johan. När vi kommit imål så tar vi bussen bort till omklädnings och duschområdet där våra kläder finns. Träffar på Anders och Mikael Karlsson från Falkenbergs OK som gick imål på tiden 2:04 och nu sitter och dricker varsin öl…..
När vi duschat klart och kommer ut så passerar Britta och Linnea precis utanför och har nu ca 1 km kvar.
Peter och Helean kommer imål på 3:55
Anna och Anton på 4:03 och Britta och Linnea på 4:30.
Efter duschningen så gick vi ner till tåget och lämnade våra skidor innan vi gick upp på stan för att äta lite mat. Sedan bar det ned till tåget igen för avfärd hemmåt.
18:45 Tåget avgår från Mora och vi sitter i kupen tillsammans med övriga FOK are och tar varsin öl och snackar lite. Sedan går jag in och lägger mig.
02:40 Tåget framme i Varberg och vi kliver av för att åka hem till våra egna sköna sängar.
Totalt har det varit en kanonresa och kan varmt rekomenderas bland annat pga det låga priset. Det kostar endast 1020:- om man har ett ICA kort och då ingar även startavgift samt mat. Väldigt bra organiserat med alltihop så det blir nog fler gånger för våran del.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Provlöpning

Idag så åkte jag, Britta och elin ner till Himmelskull för att provspringa några banor inför Laxträffen som är klubbens stortävling i år. Britta skuggade Elin på en H14 bana och Elin orienterade väldigt bra. Jag sprang en H35 Motion som blev 7,6 km  på tiden 1:25 men det var väldigt kuperat och de små lapparna som var utsatta var svåra att finna ibland. Vädret var fint med -5 grader och solsken.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Skidåkning

Idag så åkte vi upp till Åkulla för att träna lite skidåkning. Britta och Linnea åkte tillsammans och de tillryggalade 16 km. Jag åkte tillsammans med Oscar och han åkte med mig vartannat varv så han fick åkt 12 km medans jag åkte 22,7 km. Vi var ute och åkte 2 timmar och 50 minuter så nu är vi nog ganska redo för kortvasan. Det var fint väder med ett par minusgrader och solsken samt mycket folk i spåren.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Jogging och cykling

När barnen gått till skolan så sprang jag en runda i det fina vintervädret. Det blev 12,5 km på 1:15 och när jag kom hem så varvade jag ner med 30 minuter cykling på motionscykeln.
Publicerat i Träning | 1 kommentar

Rullskidor och kondition

Började dagen med ett 10 km pass på rullskidor när barnen gått till skolan. När sedan kvällen kom så var det dags för ungdomsträning med FOK. Vi sprang lite fartlekar i 50 minuter där vi sprang ca 7 km, bra kämpat av alla ungdommarna och även de små som Oscar och Linus.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Intervaller och MAQ träning

Som vanligt på tisdagar så åkte vi in till Fajansskolan för att vara med på intervallträning och MAQ träning med klubben.
Vi började med att jogga ner till Vallarna där vi körde intervaller 12 stycken 90 sekunders med 45 sekunders vila mellan. Det var väldigt tufft och vi körde på stenhårt. Efter detta så blev det nerjoggning tillbaka till Fajansskolan där vi körde 45 minuter MAQ träning med uppvärmning och stretching efteråt.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar