Skidträning

Efter att jag och Britta varit på Gekås så åkte vi till Åkulla för att åka lite skidor. Britta bröt efter 2 varv pga skoskav medans jag tog 3 varv vilket blev 8,2 km på 47 minuter.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Långpass

Tänkte vara med på klubbens långpass idag så jag åkte in till klubbstugan. Men det kom ingen så jag åkte ut till Mosilt och sprang en runda själv. Vädret var fint med -1 grad och lätt snöfall.
Banan som Claes hade ritat ut var ganska kuperad och gick längs skogsvägar som hade 3-4 cm nysnö vilket gjorde det väldigt tungsprunget. Men det blev ändå 12,6 km på 1:28.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Upptakts träff

10:00 Idag så skulle ungdomssektionen ha upptaktsträff vid klubbstugan. Vi började med en stafett där jag fick springa en långsträcka Elin en mellan och Oscar en Kort. Fick verkligen ta i för att hänga med de äldre ungdommarna på långsträckan, det blev 5,3 km på 32 minuter. Efter detta så blev det lite teori i klubbstugan innan Anna och Britta serverade Lasagne och sallad. När detta var klart så joggade vi ner till Klitterbadet 3,3 km där vi skulle in och bada. Jag sprang med ungdommarna ner medans de övriga ledarna tog bilarna med alla väskor och ombyten.
16:00 Dagen avslutad och vi åker hem för att vila och se på lite ishockey. Har varit en väldigt trevlig dag med alla dessa duktiga snälla ungdommar.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Blandad träning

Började dagen med ett pass på rullskidorna som blev 10 km på 1:11 det går betydligt lättare nu när man lärt sig tekniken. När sedan hela familjen var hemma så gav jag mig ut på en liten löprunda, hade egentligen tänkt att springa lite längre men vid Lönestig så mötte jag Baste Lars och tog följe med honom tillbaka till Glommen. Så nu blev det bara 5 km på 29 minuter men det räcker eftersom ja´g redan gjort ett pass.
Publicerat i Träning | 1 kommentar

Längdskidåkning

När jag lämnat Oscar på skolan så åkte jag till Åkulla för att åka lite skidor på konstsnöspåret där. Jag åkte 13 km på 1:20 men det känndes i kroppen att jag gjort MAQ träning igår. Väldigt fina spår att åka i så det blir till att åka dit mer gånger.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Äntligen träning

Väl hemkommen så skulle Britta och elin på MAQ träning och eftersom jag inte tränat så mycket den sista månaden så följde jag med trota att jag var trött efter den långa dagen. Har ju inte sovit sedan 01:45 imorse, men det får jag ta igen imorgon. Så det blev 45 minuter tuff MAQ träning med FOK och lite uppvärmning före samt stretching efter.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tisdag 3 Februari

02:00  Kommer på vakt och fortsätter mot Harstad.
03:20 Förtöjda vid kaj i Harstad för att lasta 2100 m3 diesel med en 4" slang vilket gör att det kommer ta ca 10 timmar att lasta. Men det gör inget för mitt flyg går klockan 11:05 från Evenes.
09:30 Flygtaxi till Evenes för hemfärd.
16:45 Hemma i Glommen och nu blir det inte mycket om båtar på 4 veckor.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 2 Februari

02:00 Kommer på vakt lite sliten pga dåligt med sömn, det har ju rullat så förbaskat. Vi är snart inne vid Honningsvåg och det börjar läa lite.
Västnordvästlig vind 16-22 m/s 0 grader och snö..
Vi fortsätter genom Magerøysundet och bort mot Havøysund.  När vi rundat Havöygaveln så börjar det rulla igem.
08:00 Går av vakten en stund innan Hammerfest och om ca 1,5 timmar så har vi kommit in i lä igen.
14:00 Kommer på vakt vid sildmylingen och fortstter västerut. Det blåser nu bara 10-15 m/s och vi är såpass inomskärs att det inte rullar något. Flygbiljetten för hemresan imorgon är beställd och jag kan bara gå igenom alla mina uppgifter inför avlösningen.
 
Får väl åka hem och fundera på fortsättningen här ombord.FunderarFunderar
Ska man fortsätta här med 6 om 6 vakt eller söka något annat.
Lönerna i Sverige har ju ökat en hel del det sista året och då är det ju 3 vakts båtar med 4 timmar jobb och 8 timmar ledigt osv.
Då är man inte så fruktansvärt sliten efter 4 veckor ute.
Här får man aldrig sovit mer än max 5 timmar åt gången om man somnar snabbt.Sömnig
Lite mer socialt ombord på en 3 vakts båt med, här är det ju bara jobba, äta och sova. Skrattar
Så det är många frågor som skall gås igenom när man kommer hem.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Söndag 1 Februari

02:00 Kommer på vakt och fortsätter lossningen.
03:20 Klara med lossningen och avgår mot Harstad. Hela hamnen är full av ryska fisketrålare och krabbfiskebåtar. Ligger säkert 50 stycken till kaj här.
Sydvästlig vind 6-8 m/s +1 grad.
Fortsätter norrut och passerar Vardö utan att möta eller se en enda båt. Här är inte mycket trafik borta på Finnmarka. 
08:00 Går av vakten när vi passerat Vardö och nu har det börjat blåsa lite.
Västlig vind 10-14 m/s med dyning från Nordväst så farten går ner betydligt.
Äter ägg och bacon frukost innan jag lägger mig.
13:30 Söndagsmiddag bestående av blomkålssoppa till förrätt och lammstek till huvudrätt och sedan avslutningen glass.
14:00 Kommer på vakt fullproppad med mat när vi passerar utanför Tanafjorden.
Sydvästlig vind 15-19 m/s och dyning från Nordväst. +3 grader.
Vinden ökar hela tiden och vid 5 tiden så blåser det 22-28 m/s västlig vind och farten har minskat till 3 knop. Möter Bit Viking som kommer med 16 knops fart på tur till Kirkenes, sedan skulle de till Harstad med. Vi får se vem som kommer dit först. Vi har ytterligare 4 timmar innan vi rundar Nordkyn och kan svänga in mot Honningsvåg och hoppas på lite lä.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Lördag 31 Januari

 
02:00 Kommer på vakt vid Havøygavelen nord om Havøysund. Fortsätter bort genom Magerøysundet och passerar Honningsvåg innan vi kommer ut på Nordishavet nu har vi bara öppet hav ända bort till Vadsø och Kirkenes. Rundar Nordkyn ute på Kinnarodden som är den nordligaste punkten på det europeiska fastlandet. Nordkapp ligger ju på Magerøya som är en ö.
Sydvästlig vind 8-12 m/s +0 grader och kolsvart solen går upp 08:45 och ner 13:40 idag. Vakten som jag går får inte se mycket dagsljus, så jag längtar efter lite sol nu. Men det är bara 5 dagar kvar nu.
13:30 Kommer ner i mässen och som vanligt på lördagar så bjuds det på spekesild, men Tore somär en så snäll och förstående kock. Han har tillagat min genom att steka den.Ler med tungan ute De andra tittar på min tallrik och undrar hur stolliga svenskarna är som äter stekt salt sill.
14:00 Kommer på vakt och vi passerar Vardö.
18:00 Förtöjda i Vadsö för att lossa lite diesel, men här är väldigt trögt att lossa så det kommer ta en stund.
20:00 Går av vakten och bjuds ikväll på Bacalao vilket är väldigt gott. Ser på vädret att det skall bli storm här uppe på Finnmarka imorgon.
21:15 Klara med lossningen och avgår.
23:30 Förtöjda vid kaj i Kirkenes för att lossa resterande last av bensin och diesel.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar