Torsdag 26 Mars

05:00 Blev väckt av överstyrman som sade att vi var färdiglossade och lots skulle komma om 30 minuter.
05:40 Avgår från Ekeberg med lots ombord och sätter kursen mot Göteborg.
10:20 Lämnar lots vid Färder.
19:30 Tar lots syd Vinga för att jag skall göra en informationsresa. Går in genom Böttöleden och fortsätter upp till Skarvikshamnen.
21:00 Väl förtöjda på kaj 516 för att lasta full båt till Kristiansand. Gör klart Peter’s avmönstring och löneavräkning samt mönstrar på Rolf. Var en hel del problem med datorn vid nyckelutlastningen men strax innan 23 kunde vi äntligen få igång lastningen.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 25 Mars

00:20 Ankaret lätt.
00:30 Lots ombord och vi sätter kursen mot Larvik.
02:20 Superspeed förtöjda vid kaj i Larvik och vi börjar gå in mot kaj.
03:00 Förtöjda utsidan Superspeed för att bunkra 400m3. Efter bunkringen ligger vi kvar på utsidan henne eftersom vi skall ha hennes kajplats efteråt för att pumpa iland 400m3 till tanken.
07:50 Avgår från Superspeed så att de kan lämna kaj.
08:20 Förtöjda vid kaj i Larvik.
12:05 Avgår från larvik med lots ombord.
19:20 Förtöjda på Ekeberg i Oslo för att lossa resterande 2950 m3.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 24 Mars

07:35 Färdiglastade och jag går bort till Shell för att få Bill of Lading.
09:00 Ombord i båten igen och lotsen har kommit så vi gör klart för avgång.
09:15 Lämnar kaj i Skarvik och går Böttöleden ut och sedan nord Vinga där vi lämnar lotsen. Nu sätter vi kursen mot Larvik.
Nordlig vind 8 m/s +1 grad och mulet.
Hade hoppats att vi fick lossa 400m3 till land innan färjan Superspeed kommer så att vi kunde fortsätta till Oslo direkt efter bunkringen av henne. Men får besked att de inte kan ordna fram något folk ikväll, så vi får ankra på Saasteinsflaket när vi kommer upp. Sedan får vi ta lots inatt och följa med Superspeed in och bunkra henne innan vi förhalar och lossar till landtanken.
19:45 Ankrar på Saasteinsflaket i väntan på lots.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Måndag 23 Mars

07:00 Avgår från kaj 519 och går ut mot Rivöfjorden för att ankra.
07:35 Ankrat på Rivöfjorden och går ner för att äta frukost.
Dagen fördrivs med att gå igenom avlösningen med Jörgen och löneprogrammet. Båten är ju inga problem med utan det är alla papper och löneprogrammet som kommer ta en stund att sätta sig in i.
Får besked av VOPAK att vi kan komma in och lasta ikväll vid 18 tiden. Under eftermiddagen så lämnar Jörgen båten och jag fixar med lite dokument inför Norgeresan.
Solsken svag vind +5 grader.
17:10 Lotsen kommer ombord och jag får ringa in till Skarvikshamnen och höra om kajen är ledig. Får besked att vi kan komma in om vi vill men det är lite trångt.
17:30 Lättat ankare och går in mot Skarvikshamnen.
18:30 Väl förtöjda vid kaj 517 i Skarvikshamnen för att lasta.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 22 Mars

06:30 Blir väckt eftersom vi snart kan avgå.
06:40 Papper ombord och vi avgår från Tarifa på kaj 601 i Skandiahamnen och förhalar bort till Skarvikshamnen och kaj 509.
07:15 Förtöjda på kaj 509 och vi går ner för att äta frukost. Idag bjöds det på ägg och bacon som vanligt inom sjöfarten på söndagar.
Efter detta så satte vi oss och gick igenom ytterligare lite papper och checklistor som finns ombord.
På eftermidagen så ger jag mig ut och springer en liten runda på 12,5 km längs norra älvstranden vilket tar mig 62 minuter. Väldigt fint väder och mycket folk längs kajerna vid eriksberg.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 21 Mars

Efter frukosten så åkte vi en sväng till Gekås för att handla. När detta var överstökat så släppte Britta och barnen av mig vid tåget så att jag kunde åka till jobbet. Väl framme i Göteborg blev jag hämtad av Jörgen för vidare transport ut till Skarvikshamnen där jag skulle mönstra på M/T Vingatank. De låg förtöjda vid kaj 519 och lastade 2500 ton IF 380. Fick träffat övriga i besättningen och kocken blev väldigt glad över att se mig igen. Vi var tillsammans på Vinga Safir under en vecka när jag vikarierade där.
Satte mig vid datorn för att se över alla papper och checklistor som skall fyllas i.
19:30 Färdiglastade och Walleniusbåten Tarifa hade förtöjt på kaj 601 så vi flyttade över till dem. Jag fick äran att köra båten för första gången och märkte med en gång att det var en betydligt större och tyngre båt än vad jag var van vid.  Det var väldigt krångligt att förtöja på utsidan Tarifa eftersom bunkerporten satt så långt akterut.
20:20 Förtöjda på utsidan Tarifa och kunde börja koppla slangen m.m. Nu kunde jag gå ner och lägga mig i väntan på att bunkringen skulle bli klar.
Publicerat i M/T Vingatank | 1 kommentar

Laxträffen

Lördagen tillbringades på en äng nere i Heberg för att bygga upp TC inför Laxträffen som är klubbens stora orienteringstävling för året.
Söndag morgon klockan 7 åkte jag och Elin ner till TC medans Britta , Linnea och Oscar åkte till Tångaskolan för att göra färdigt maten  somskulle serveras. När jag och Elin om ner till TC så fick Elin börja med att hjälpa Peter Badenfelt med att dirigera trafiken vid parkeringen. Jag gick upp till TC för att kontrollera så att allt var på plats och att de sista sakerna var på väg ut. Vid halv nio tiden så började folk komma och allt var klart inför dagens tävling. Britta  och barnen kom med maten och öppnade upp kiosken och samtidigt så börjde de göra klart hamburgeriet. Himmlen började klarna upp och temperaturen steg. Oscar hjälpte Sandra med barnpassningen medasn Linnea hjälpte Britta i kiosken. Tyckte till att börja med att det gick dåligt med försäljningen av Anna’s goda pastasallad, men det var bara det att folk inte kommit tillbaka från sina banor. Efter hand som folk kom i mål så ökade försäljningen och alla hamburgare och pastasallader tog slut. Folk stannade dessutom kvar en bra stund på TC tack vare det fina vädret. Vid tvåtiden så började vi riva ner alltihopa och packa in det i lastbilen. Det skulle sedan köras tillbaka till Falkenbergs IP med all utrustning och alla vagnar. När vi lämnat vagnar och utrustning så åkte jag och Christer Ledel till klubbstugan för att lämna tillbaka allt lösvirke och byggnadsställningar. Så klockan 17:15 var jag hemma och kunde slappa i soffan med en kall öl och njuta av lite lugn och ro.
Dagen blev väldigt lyckad med ca 891 startande och 40 knatteknatare i det fina vädret. Nästan allt i matväg vi hade med blev slutsålt och hoppas att folk kommer fråga efter Anna’s goda pastasallad till sommaren när vi ska hålla i Halland’s 3 dagars.
Får tacka alla som hjälpt till denna helg och hoppas att folk tyckt att det var en trevlig tävling.
 
 
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Intervaller och MAQ

Ikväll så åkte jag, Elin och Oscar in till Fajansskolan för att träna. När alla var samlade så joggade vi ner till vallarna där vi började med lite stretching. Sedan körde vi i gång med intervallerna, det var 12 stycken 90 sekunders intervaller med 45 sekunders vila mellan. När dessa var avklarade så joggade vi ner lite på vägen tillbaka till Fajansskolan. Där bytte vi kläder och gick in för att köra lite MAQ träning i 50 minuter.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Hallandsstafetten

Idag var det dags för stafetter nere i Harplinge. Elin skulle springa 2:a sträckan i HD14, Linnea 2:a sträckan i HD12 och jag 1:a sträckan i propaganda. Vi åkte hemifrån vid åttatiden eftersom första starten var 9:40. Vädret var inget vidare med snöblandat regn och blåsigt.
Linnea och Helena sprang andra sträckan tillsammans med en kille från OK Dacke och en från OK Orion. Första killen växlade över till tjejerna på en 3 plats och den behöll de hela sitt lopp medans den sista killen sprang upp dem till en 1:a plats.
Elin sprang andra sträckan i ett rent FOK lag tillsammans med Pontus Blockgren och Julia Ladefoged. Pontus lämnade över till Elin på en 10:e plats och den behöll Elin och sedan sprang Julia in på en 13 plats 7 sekunder efter FOK’s andralag.
Jag sprang första sträckan för propaganda laget och växlade över till Åsa Söderblom på en 19 plats.  Åsa ledde sedan upp oss till en 10 plats och växlade över till Göran Svensson som fick problem med vaden och tappade ner oss till 19 plats 1:30 efter FOK’s andralag.
Linnea sprang 3 km på 27:46 och hade 3 bästa tiden av 8 lag.
Elin sprang 4,8 km på 50:23 och hade 11:e bästa tiden av 15 lag.
Jag sprang 5,5 km på tiden 40:55 och hade 19:e bästa tiden av 49 lag.
Summan av helgen blev att det varit en väldigt bra orienteringshelg för hela familjen med endast några små missar.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Hallandspremiären i orientering

Lördag morgon så tog jag med barnen Kjellsson och Hagström ner till Harplinge för att vara med i Hallandspremiären i orientering. Jag började med att följa Linnea, Helena och Anton till starten som låg 2 km bort över leriga ängar. Sedan fick jag skynda mig tillbaka för att hämta Elin och Oscar. Jag skuggade sedan Oscar på en U2 bana som var samma bana som H12 och D12, vilket var aldeles för svårt för honom men jag fick hjälpa honom lite. Det var väldigt lerigt och risigt ute i skogen samt väldigt kuperat bitvis.
Oscar’s bana blev 3,7 km på tiden 52:33 vilket gav honom en 6 plats av 7 startande.
Linnea’s bana blev 3,7 km på tiden 33:54 vilket gav henne en 10:e plats av 19 startande.
Elin’s bana blev 4,8 km på tiden 45:37 vilket gav henne en 25.e plats av 38 startande.
Banorna var ganska svåra idag men de klarade av dem väldigt bra med endast ett par små bommar.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar