Julbackträning

10:00 Jag och Britta åkte bort till klubbstugan för att vara med i den årliga julbackträningen. Det blir ett flertal rundor på en slinga som är väldigt backig borta vid skrea golfbana. Jag sprang 3 varv och det blev totalt 7,7 km på tiden 48 minuter  medelpuls 169 maxpuls 189.
Britta sprang totalt 7,1 km på samma tid.
Det var väldigt skönt att få ta ut sig rejält efter tre veckor till sjöss.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tisdag 25 December

07:30 Går upp för att börja städa hytten och göra färdigt alla papper inför avlösningen.
Ikväll skall båten avsegla mot Gdynia med delvis ny besättning.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Måndag 24 December

02:40 Färdiglosade och avgår.
Tät dimma 1 m/s +3 grader.
03:50 Lämnar lots utanför Hundestedt.
09:10 Förtöjda vid Falkvarv i Falkenberg. Dimman börjar lätta och Håkan Nilsson från varvet kommer ner och önskar oss God Jul.
Falkenberg
10:30  Britta och barnen kommer ner för att äta julmidag ombord. Ronny tar och kör upp Rickard och Carl-Johan till tåget så att de kan åka hem .
Det blir därefter julmidag ombord för Lasse, Ronny, Claes och mig med hela familjen. Mycket god mat som Lasse lagat. Jag och Ronny åker hem till Läjet med min familj för att öppna julklappar och äta lite mer mat. Sedan ska jag och Ronny tillbaks ombord för att stanna där över natten.
 
God Jul önskar jag alla!
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Söndag 23 December

07:15 Båten lastad med 2200 ton Fuel oil och vi kan avgå.
08:00 Lotsen lämnar vid Fredericia.
15:50 Lots ombord utanför Hundestedt.
17:30 Förtöjda vid Kyndbyvaerket inne i Isefjorden för att lossa.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Lördag 22 December

00:10 Avgår Hamburg. tät dimma.
Går nerför Elbe i 14,5 knops fart.
04:45 Förtöjda Brunsbuttel.
05:10 Avgår slussen och sikten är endast 100 meter.
08:50 Lotsskifte i kanalen.
Båt på avståndLite närmarePassageLite bättre sikt inför nästa möte
12:35 Förtöjda vid Bominflot i Kiel för bunkring.
16:10 Avgår.
16:20 Förtöjda i slussen.
16:30 Avgår slussen
17:15 Lämnar lots vid Kiel lighthouse.
vxl vind 2-3 m/s  -2 grader disigt.
21:30 Lots ombord i lille baelt.
23:40 Förtöjda vid Skaerbaeksvaerket för att lasta full båt fuel oil.
 
 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Fredag 21 December

00:50 Lotsskifte i Kielkanalen.
04:50 Förtöjda i Brunsbuttel. Ny lots ombord.
05:20 Avgår slussen.
09:00 Elbelotsen lämnar och hamnlotsen kommer ombord.
Vi vänder ute i älven och backar in till kajen.
10:00 Förtöjda vid fingerpier i petroleumhafen.
Svaga vindar -3 grader och snö.
FingerpierBominflot i Hamburg
Polizei kommer ombord för att utfärda ett excemption certificat för att man får röka ombord. Detta måste finnas även om ingen röker ombord och kostar 120 EURO för ett år.
Sätter mig vid datorn för att skicka papper till de danska hamnarna och agenterna inför nästa resa. Det ska dessutom beställas lotsar till dessa hamnar. Hör från Swedia att det är klart med resan från Gdynia till Hamina med lastning den 29 december. Lossningen går sakta men säkert och tankarna blir rena.
15:45-17:35 Stopp i lossningen pga stopp i land, vet inte varför men det är bara att vänta. Under kvällen börjar det snöa igen. Jag och Rickard sitter i mässen och äter glass och ser på en film. Räknar med att vara loss vid 22:30 och avgång vid 23:30.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Torsdag 20 december

08:00 Går på vakten igen och vi är på väg in i Kadettrännan mellan Danmark och Tyskland. Det var ett tag sen jag var här nere, men det hade varit skoj att komma hit och köra igen. Det var en fin tid vi hade här mellan Rostock och Travemunde.
Nordvästlig vind 6 m/s +3 grader och vi gör 10,3 knop.
11:30 Snart framme vid Rödby och vi passerar vraket efter Omer M som slog runt här nere för 2 månader sedan. Hon ligger med botten upp och syns ganska tydligt.
 Omer M
16:10 Lots ombord vid Kiel lighthouse och Lasse briljerar med sin tyska.
17:30 Förtöjda i alte schleusse. Byter lots.
17:45 Avgår slussen.
18:00 Förtöjda vid Bominflot för att lossa 400 ton MDO. Det blev 430 ton istället så att deras tank blev full.
22:10 Lämnar Bominflot i Holtenau och går vidare mot Hamburg.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Onsdag 19 December

Under natten har det gått hyfsat framåt med ca 10 knop hela tiden, men efter kaffet vid tretiden så börjar det blåsa mer och farten gick ner till 9,2 knop. Vi kommer därför inte vara vid Simrishamn för besättningsbyte innan 22:20 ikväll. Har varit ganska skönt med denna överfarten eftersom telefonen varit tyst hela dagen. Jag skickade bara en uppdatering av vårat ETA till agenterna i respektive lossehamnar över Inmarsat C i morse. Det ska göras varje dag. Kommer att vara i Holtenau imorgon kväll vid 17:00 för att lossa 400 ton där. sedan går vi vidare mot Hamburg för lossning av resten.
22:15 Lasse och Claes kom ombord utanför Simrishamn och våran (lille) tomte Lasse hade julmat med sig. Samt lite julgodis, så nu är julen räddad.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | 2 kommentarer

Tisdag 18 December

01:00 Lots ombord och vi avgår.
01:25 Har kört med reducerad fart ända till angöringsbojen för att lotsbåten ska hänga med, så nu släpper vi lotsen. Sätter därefter kurs mot Liepaja.
06:15 Lots ombord innanför pirarna i Liepaja.
07:00 Förtöjda vid kaj 25 för att lasta full båt med MDO.
Kommer på att det kanske är ett av kretskorten till nivåmätarna som är sönder. Provar med att plocka ut ett kort och ser då att anläggningen fungerar. Det var bara något fel med kortet. Så nu får vi se hur anläggningen fungerar när vi ska lasta. Att inte killen på installationsfirman upptäckte det när han var ombord för ett par veckor sedan och sprang omkring med sin laptop och mätte. Skulle skaffa en ny givare till 4:ans styrbordstank sa han, men den har vi inte sett skymten av efter 1 månad. Men det är så man ska göra när man inte vill ha några nya kunder. Det hade varit bättre att sätta in tankradar med en gång.
11:45 Börjar lasta.
Under eftermidagen får jag börja skicka papper till agenter och kustbevakningar i sverige och tyskland. Dessutom ringer jag till Skillinge angöring för att ordna besättningsbyte i morgon eftermidag utanför Simrishamn.
22:45 Avgår Liepaja
23:15 Lämnar lots inne i hamnen.
23:30 Passerar angöringsbojen och sätter kurs mot Simrishamn.
Nordvästlig vind 6-9 m/s  9,7 knops fart så vi kommer nog inte vara där innan 21:00 imorgon kväll om inte vinden avtar.
 
 
 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Måndag 17 december

08:00 Vaknar och ser att lossningen till de moderna bunkerbåtarna snart är klar. De kör med så kallad Öststats closed loading.
Öststats closed loadingNerisNeris nr2Oberon
 
 

Får ingen lots innan 10:30 eftersom kajen fortfarande är upptagen.
10:45 Lots ombord.
10:55 Lämnar kaj 80.
11:40 Får iland första springet på kaj 01.
11:55 Äntligen är idioten till loadingmaster nöjd med vår position. 30 cm hit och sedan 30 cm dit. Lastarmarna är ju flyttbara.
12:30 Ännu en rolig överraskning. Port State Control. Jag som hade tänkt gå iland en stund och springa.
Fär sitta i flera timmat med 2 stycken från Litauens sjöfartsverk. De klagar på att vi inte har en termometer i frysboxen och att det ligger gammla sjökort i rökhytten.
Men när hela inspektionen är klar så får vi bara 2 anmärkningar.
Skeppshandlaren kommer ombord med provianten och vill gärna ha betalt i EURO. Jag ringer då till agenten för att be om valuta, han säger då att skeppshandlaren kommer om 1 timme. nej svarar jag han står här med proviant och faktura. Det visar sig då att agenten skickat min beställning till 2 stycken olika skeppshandlare och nästa ska komma om en timma. Jag säger att vi får inte plats med så mycket proviant. Detta får agenten lösa bäst han vill nu. Jag betalar skeppshandlaren som kommit med varor med svenska pengar så blir han glad i alla fall.
Får besked av Christian på Swedia att vi ska till Liepaja och lasta 2500 m3 MDO för leverans i Holtenau och Hamburg. Sedan skall vi till Skaerbaeksvaerket i lilla bält för att lasta till Kyndbyvaerket i Isefjorden.
Så det verkar vara fullt upp de närmaste dagarna.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar