Söndag 16 December

00:05 Avgår från kaj i Riga och ser att Fox Luna kommer nog inte bli klar för leverans upp till Vestnes innan nyår.
00:55 Lämnar lots vid Riga angöringsboj, det var första gången som lotsen var med till utsidan pirarna.
08:00 Kommer upp på vakt igen och sätter mig för att skriva proviant och utförsel lista till skeppshandlaren. Vi är på väg ut genom Irbe Strait i vindstilla väder +2 grader och mulet. Kommer vara framme i Klaipeda vid midnatt men får ingen kajplats innan 03:00, så det blir nog till att ankra så länge.
Sedan skall vi lossa vid två olika kajer och till två bunkerbåtar så hela hamnuppehållet kommer troligtvis ta 30 timmar.
20:00 Kommer upp på vakten och får besked av agenten att vi får komma till kaj med en gång.
22:20 Lots ombord vid angöringsbojen.
23:30 Förtöjda vid kaj 80 i Klaipeda.
Tullen och agenten kommer ombord för att få påskrivit alla dokument för clearance. När de är klara så ska snart bunkerbåtarna Nemunas och Oberon komma för att lasta 1000 ton av oss. Sedan är det meningen att vi ska flytta ut till kaj 1 för att lossa resterande 1300 ton till tank iland.
Styrmännen får ta hand om lossningen så går jag och lägger mig.
 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Lördag 15 December

08:00 Ännu en skön morgon med solsken och svaga vindar. 0 gradigt ute. 12 knops fart.
11:30 Lots ombord vid angöringsbojen.
12:45 Förtöjda kaj JM 27 i Riga för att lasta 2300 ton fuel oil.
Efdter agenten varit ombord för att få påskrivit alla dokument ger jag mig ut på ett löp pass. Hittar en fin liten runda som går genom en löv och barrskog med många fina stigar. Är ute och springer ca 8 km på 42 minuter.
När jag kommer tillbaks ombord är det duschning och sedan midag.
Därefter blir det en stund framför datorn för att förbereda alla papper till Klaipeda.
20:30 Lastningen avslutad och nu får vi vänta på papper.
23:15 Agenten kommer ombord med alla papper på lasten som jag ska signera, det blir totalt 70 stycken för min del och då har ändå Reine signerat en hel del själv.
Fick ett julkort från familjen här på datorn med, det var skoj att se dem.
Nu sitter jag och väntar på lotsen så att vi kan avgå mot Klaipeda.
 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Fredag 14 December

07:20 Blir väckt av Reine för att vi snart är loss och jag skall signera lite papper.
08:40 Lots ombord och vi avgår.
08:50 Lämnar lotsen utanför hamnen och sätter kurs mot Riga igen. Vi ska lasta där och gå till Klaipeda för lossning.
Efter niotiden fick jag ett mail från agenten i Gdynia med några fina bilder.
IMG_2260IMG_2262IMG_2266
Vädret är fortfarande med oss. Vinden har avtagit och är nu Nordostlig 3-5 m/s +3 grader.
21:00 Äntligen mobilkontakt igen och jag får ringa hem för att tala om för lilla Britta var jag har gömt tomtarna. De står ju inne i loftgången.
Vi passerar just nu Liepaja och går fortfarande med 12 knops fart, vi är inne i ett väldigt flyt med vädrets makter. Jag försöker övertyga besättningen att jag står i nära kontakt med han där uppe eftersom jag skall fira julen här ombord. Men de verkar inte tro på det.
Imorgon tror jag att jag ska försöka på mig ett långpass med löparskorna, bara jag inte springer vilse i Riga. 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Torsdag 13 December

Carl-Johan vägrar vara Lucia idag så det blev inget lussefirande ombord.
Vinden är fortfarande nordostlig 8-12 m/s.
När vi kommer in mot Gdynia får jag besked att vi måste ankra eftersom kajen är upptagen. Så vi fortsätter in mot ankarplatsen och släpper ankare.
13:20 Ankrat 1,3 NM utanför Gdynia i väntan på kaj plats.
Vinden i akterifrånOnyx i medsjöarnaOnyx i soluppgången
18:50 Lättat ankare och fortsätter in mot kaj med lots ombord.
19:35 Förtöjda vid kaj i Gdynia, jag får sätta mig med agenten, tullen och immigration för att skriva lite papper. Vi skall lossa till järnvägsvagnar så det kommer ta många timmar att lossa. Efter ett tag så kommer lastägarna Petrax Ltd och vill se på båten och överlämna en liten julklapp med en polsk specialitet. Det visar sig vara en flaska vodka, men den får vi spara tills vi kommer hem.
Polsk specialare Nej nu går jag och lägger mig, så får de väcka mig när vi är färdig lossade.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Onsdag 12 december

06:20 Ronny kommer och väcker mig eftersom lastningen är avslutad och agenten vill ha dokument underskrivna.
07:25 Lotsen ombord och vi börjar ta landgången.
07:35 Lämnar kajen i Riga.
08:05 Lämnar lotsen innanför pirarna pga det dåliga vädret.
Kommer utanför pirarna och sätter kursen upp mor Irbe Strait.  Nordostlig vind 12-16 m/s mulet +5 grader.
20:00 Kommer på vakt igen och vi har precis passerat  Ventspils. Vinden har avtagit och kommer nu akterifrån. Kommer troligtvis ta lots i Gdynia vid ett tiden imorgon eftermidag.
Försöker få lite julstämmning ombord genom att spela lite julmusik, inte lätt att få julstämmning när man är långt hemifrån och vädret är 7 plusgrader och blåsigt.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Tisdag 11 December

09:00 Äntligen mobilkontakt igen!!!
Börjar närma oss Irbe Strait vilket är inloppet till Rigabukten. Har skickat alla papper och dokument till agenten i Riga och den i Gdynia som vi skall lossa lasten till.
Vädret är mulet och disigt +5 grader svag ostlig vind 3 m/s och vi gör fortfarande nästan 12 knop.
Kommer vara framme vid lotsen i Riga 18:30 ikväll, så får vi se om vi får komma till kaj med en gång.
Rickard försöker se sexig ut Rickard kommer upp på bryggan och tycker vi ska göra en kalender där var besättningsman får en månad. Han ställer sig och försöker se sexig ut inför Mars månads bild genom att knäppa upp ett par knappar i overallen.
18:15 Lots ombord vid angöringsbojen. Sikten är endast 150 meter och lotsen är märkbart nervös. Han säger att vi är sista båten som får gå in. De skall stänga hamnen tills dimman lättar.
19:45 Förtöjda vid kaj och lotsen kan pusta ut. Han skulle vara med en tur på Göta älv när där är 80-100 meters sikt. Då kan man snacka om tätt.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Måndag 10 december

09:30 Passerar Bornholmsgattet och ändrar kurs in mot Simrishamn för besättningsbyte. Ronny och Rickard kommer ombord och Dennis, Leif och Adam åker hem.
10:20 Besättningsbytet klart utanför Simrishamn och vi sätter kurs mot Riga.
PB090251PB090252PB090253
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Söndag 9 December

05:50 Blir väckt av Claes eftersom vi närmar oss Vinga.
06:40 Ankrar på södra Rivöfjorden. Nu ligger vi här och väntar på att Smaragd skall läktra av oss och komma ut med besättning. Vi har 50 m3 spolvatten som Smaragd skall gå iland med, sedan byter vi ut våra styrmän mot två nya. Sedan skall vi byta lite folk imorgon när vi passerar Skillinge.
12:00 Lättar ankare och fortsätter vår resa.
20:00 Passerar Kullen.
Dennis på däckSmaragd & Onyx

Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Lördag 8 december

01:45 Passerar Bergen och Casper står i byssan och lagar mat inför dagen eftersom jag sa att det ska blåsa 15-20 m/s nordvästlig vind.
03:00 Lämnar lotsaspiranterna vid Korsfjorden syd om Bergen.
08:00 Lämnar lotsarna när vi passerar Kopervik.
08:30 Passerar Skudeneshavn och nu börjar rullningen.
Verkar blåsa ca 8 m/s nordvästlig vind, men dyningen ligger kvar sedan vinden i natt.
Kommer vara i Göteborg vid 4 tiden imorgon bitti med denna farten.
20:00 Är nu ute i Skagerack och vinden är svag västlig. Vi gör 12 knop och kommer vara i Göteborg vid 6 tiden.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Fredag 7 December

RöyresundRöyresund1Magnus och Lotsen från TrondheimFjällen vid BrattvågVy in mot ÅlesundNybo passerar på nordgående
06:25 1 lots lämnar och 2 stycken kommer ombord utanför Kristiansund. Vi ska ha dessa 2 med oss hela väken ner till Karmöy.
Nordlig vind 6-8 m/s disigt +5 grader.
Tydligen många båtar som beställt lots genom Indre Leia.
08:00 Går på vakten och börjar skicka papper till agenten i Riga.
11:30 Passerar Ålesund och vädret är fortfarande fint. Vinden skall börja öka i eftermidag så vi hoppas hinna runda Stadt innan det kommer.
14:30 Rundar Stadt och det rullar en del innan vi kommer in i lä.
16:30 Passerar Målöy och får ombord 2 lotsaspiranter, så nu är där 4 lotsar på bryggan. Känns ganska säkert och gå ner för att se på tv då.
22:30 Passerar inloppet till Sognefjorden och nu blåser det 15-18 m/s nordlig vind. Jag får sitta vid datorn och skriva mina papper. Lotsaspiranterna sköter körningen.
Verkar som att vi kommer lämna lotsarna vid Karmöy klockan 09:00 eftersom vi fortfarande gör 12 knop.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar