Naturpasset

Efter att ha lämnat barnen i skolan körde jag till Åkulla för att springa en runda på FK Friskus naturpass. Det är fin terräng at springa i och jag tog en runda som blev 4,4 km på tiden 48 minuter. Det var lite segt i början innan träningsvärken från igår börja släppa. Missade endast en kontroll som jag först sprang förbi på fel sida gärdsgården, men när jag kom till nästa korsning upptäckte jag missen och fick springa tillbaka. I övrigt gick allt bra och vädret var kanon. 
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

FOK special

Jag och Britta åkte till Tornared för att vara med i FOK special. Vi skulle springa varsin motions bana. Jag sprang en bana som blev 4,9 km på tiden 49:57. Jag gjorde en dundermiss på treans kontroll och en mindre miss på åttans kontroll. Men löpningen gick jättebra och benen kändes friska och starka. 
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Klubbläger i Kinna

07:00 Väckte upp alla barnen och gjorde frukost. Efter frukost och städning av stugan bar det av till Skene för att tävla. Jag började med att skugga Oscar som sprang en inskolningsbana som blev 2,8/ km lång på tiden 35:30 vilket gav honom en tredje plats. av 23 startande.
Elin sprang en D12 som blev 3,7 km på tiden 51 minuter vilket gav henne en 8:e plats av 14 startande.
Linne sprang en D10 som var 2,5 km på tiden 46 minuter vilket gav henne en 17:e plats av 17.
Jag gav mig ut på en Ö5 och började med att totalbomma 1:an. men sedan gick det kanonbra ända tills 9:ans kontroll där jag missade igen. Banan blev 5,5 km på tiden 54:31 och det gav mig en 10:e plats av 24 startande. Det känns inget vidare när man har bästa och näst bästa tiderna på de flesta kontrollerna och sedan gör två missar och tappar totalt 10-13 minuter.
Men i det stora hela har det varit en bra helg och Britta ringde och sa att hon och Anna Hagström sprungit i mål på tjejmilen på en tid under timman. 
Publicerat i Orientering | 1 kommentar

Klubbläger i Kinna

08:00 Åkte från klubbstugan tillsammans med Peter och Johan Badenfelt. När vi kom fram så installerade vi oss och gjorde oss redo för ett träningspass. Jag skuggade Oscar på en vit bana som var 2,3 km lång vilket han behövde 35 minuter för att springa. Elin sprang en gul bana själv och Linnea sprang en gul bana med Mikael martinsson.
Efter en lunch som bestod av Lasagne och frallor med sallad så var det dags för klubbstaffeten.
Elin och Linnea sprang första sträckan i var sitt lag. Elin gjorde jättebra ifrån sig och ledde hela banan tills upploppet där hon blev omsprungen av Anton. Linnea sprang in på en 6:e plats av 8 lag. Jag gav mig ut som fyra på andrasträckan och tog rygg på Matilda och Peter Hagström. Men vid tredje kontrollen bommade jag och Peter så Matilda och Johan sprang ifrån oss. Men vid sjunde kontrollen var vi ikapp igen och sedan hade vi följe ända in till växlingen och jag växlade vidare till Karl-Uno fortfarande på en fjärde plats. Det hela slutade med att Elin’s lag vann och mitt lag blev fyra.
Efter stafetten bar det in till Kinna för att köpa godis.
När vi kom tillbaka grillade vi korv.
Senare försvann barnen ner till mossen för att bada i träskvattnet.  
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Naturpasset

När ungarna var ivägskickade till skolan åkte jag in till slätten för att springa lite på naturpasset. Det blev 9 kontroller och 7,4 km på tiden 1:08:30. Bommade rejält påkontroll 19 som skulle ligga vid sydöstra hörnet av gölen men där var så många vattenfyllda gropar nu att jag först inte hittade den rätta. Det känns i kroppen efter två dagars orientering att jag inte rört mig på tre veckor. Vi måste skaffa ett löpband eller motions cykel ombord. 
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

RA sport cup

 
Vi åkte iväg för att springa RA sport cup i veddige. Elin sprang D12 och hade en tid på 44:03 för att springa 3,8 km vilket gav henne en 11 plats av 12. 
Linnea sprang D10 på tiden 32:29 vilket hon blev 5:a på av 5 st.
Oscar sprang inskolning tillsammans med Britta och han sprang 1,5 km på tiden 19:56.
Jag tänkte att jag skulle springa en svårare bana eftersom det inte var så långt och tog en Ö8 som blev 5,7 km på tiden 1:08 vilket endast räckte till en 9.e plats av 11. Men jag är nöjd ändå eftersom det var en svart bana.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Onsdag 22 Augusti

03:00 Klockan ringer och jag går ner till receptionen där de övriga väntar, utom Hans-Christer som tydligen har varit ute på stan under natten och nu är svår väckt och inte nykter. Men vi får väckt honom och åker mot flygplatsen.
05:40 Flyg från Tallinn till Köpenhamn där vi är framme 07:10
08:10 Flyg från Köpenhamn till Göteborg där vi landar 09:10.
Eftersom vi inte hade några resväskor så sätter jag mig i min bil som Ronny hade tagit upp när han åkte igår.
10:35 Hemma i Glommen igen och nu ska jag ta det lugnt.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Tisdag 21 Augusti

09:05 Lots ombord vid angöringsbojen.
09:55 Förtöjda Kaj 4 i Sillamae. Mikael ringer och säger att deras flyg blivit inställt och att de kommer till Tallinn klockan 15:05 i eftermidag. Så det blir till att boka om flygbiljetter och fixa hotellrum. (shit happens som agenten sa)
17:50 Avlösarna kom med bilar. Vi gick igenom vad som är på gång.
18:30 Åkte iväg mot Tallinn.
20:40 Framme på hotell i Tallinn där vi fick varsit rum och besked på att taxi hämtar oss 03:30 till morgonen för vidare transport till flygplatsen. Sedan gick vi ner till cafeterian och tog oss var sin smörgås och en öl. Därefter var det läggdags. 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Måndag 20 Augusti

05:20 Färdiglastade och skriver lastdokument, får besked på att vi ska till Oxelösund för order. Men när jag börjar fråga om varför säger loading mastern att det troligtvis bara är för att det är så mycket krångel med att skeppa olja till Estland. Så vi ska gå mot Oxelösund för att sedan bli omdirigerade till Sillamae i Estland. På så sätt slipper de mycket krångel med ryska myndigheter.
Vi får dessutom ingen lots innan 14:00 i eftermidag.
16:50 Lotsen kommer ombord men ännu ingen immigrations.
17:00 Immigrations kommer ombord och de är inte snabba. Tre personer för att klarera ut en båt???
Dessutom vill de ha legitimation av lotsen och att jag skriver under ett papper att vi inte ska ta med honom till ett annat land. (Jag trodde kommunist tiden var över)
17:45 Alla myndighetspersoner har lämnat båten och vi avgår.
20:45 Lämnar lots och sätter kursen mot Sillamae. Där ska vi byta folk imorgon.
 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Söndag 19 Augusti

09:20  Lättar ankare och går mot lots, får besked att vi inte får lots innan vi kommer in till Krohnstad.
10:10 Lots ombord.
12:30 Förtöjda utsidan Phoenix.
Sydvästlig vind 8-10 m/s +21 grader och solsken.
 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar