Torsdag 6 December

Magnus och AdamVerdal (1)Verdal
06:45 Blir väckt av Claes inför lotsbytet.
07:05 Byter lots utanför Trondheim och nu är det bara 3 timmar kvar till Verdal.
10:45 Förtöjda i Verdal.
svag västlig vind 4 m/s +3 grader och det börjar klarna i väster.
Sätter mig med agenten och loadingmaster för att skriva papper.
12:15 Börjar lossa så får vi se hur det kommer gå. Hoppas vara loss till 17:00.
12:30 Stoppar lossningen eftersom surveyorn upptäckte att de satt dit en 2 tums luftning på en tank med 6 tums inlastning. Hade vi fortsatt pumpa kunde vi sprängt hela deras nya tank. Så nu får de skruva av manluckan på toppen av tanken innan vi kan börja lossa igen.
20:00 Avgår Verdal mot Göteborg för att sedan fortsätta till Riga för lastning. Vi kommer gå inom skärs hela vägen ner till Stavanger så det kan bli en fin resa ner. Hoppas bara vi har tur med vädret när vi rundar Lindesnes. 718 Sjömil till Göteborg och sedan ytterligare 606 sjömil till Riga.
22:25 Skiftar lots utanför Trondheim och vi susar vidare med 12 knops fart. Nästa lotsskifte blir vid Kristiansund.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Onsdag 5 December

08:00 Kommer upp på bryggan för att lösa av Claes, ser att vi passerar Utvaer vid Sognefjordens utlopp och vi gör fortfarande 12 knop. Vinden har minskat men våghöjden är fortfarande runt 3,5-4 meter.
14:30 Passerar Stadt
18:10 Maskin börjar sacka pga igensatta bränslefilter, men Leif springer snabbt ner och fixar det.
20:00 Går på vakten igen och ser att vi har tre timmar kvar till lotsen nord om Kristiansund. Ser dessutom att vädret inte kommer bli så mycket bättre de närmaste dagarna så jag beställer lots inomskärs på tillbakavägen till Göteborg.
23:25 Lots ombord norr om Kristiansund. Vi blir strax efter omkörda av Hurtigrutens färja Nordlys. Kom att tänka på löftet som jag gav min fru för snart 15 år sedan dagen efter vårat bröllop. Eftersom jag gav mig ut på fiske dagen efter så lovade jag att jag skulle bjuda henne på en kryssning med hurtigruten när vi varit gifta ett tag. Nästa år är det ju 15 år sedan så det kanske börjar närma sig.
Nä nu ska jag lägga mig så får de väcka mig när vi ska skifta lots vid Trondheim runt 7 tiden.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Tisdag 4 December

07:30 Vaknar och går ner för att ta en kopp kaffe. Sedan går jag upp på bryggan för att lösa av Claes. Kollar med lotsarna vad det skall bli för väder, om vi behöver gå inomskärs. Får besked på att det ska var 5-10 m/s västlig vind och till kvällen vridande till sydost och ökande 12-18 m/s. Men eftersom vi då redan är uppe på vestlandet så beslutar jag att vi går utomskärs. Beställer därför lots vid Kristiansund klockan 03:00 på torsdag morgon.
10:00 För tillfället passerar vi Ryvingen i sydspetsen av Norge. Solsken och 6 m/s västlig vind och svag dyning med 1,5-2 meters våghöjd. Sjön lägger sig aldrig här ute.
20:00 Jag går på vakten igen och ser att vi är 15 NM syd om Karmöy. Vinden har nu vridit till sydost och börjar sakta öka. För tillfället är det 7-9 m/s och ska öka till 12-18 m/s. Men den kommer ju akterifrån så vi seglar nu med nästan 12 knops fart och kommer passera Utsira klockan 23:00.
23:30 Känns ganska så bra att surfa i 12,5 knops fart och se att båtarna vi möter bara gör 2 knop. Men vi får hoppas att vinden avtar till helgen för vi ska ju tillbaka också. Nä nu går jag och Dennis för att sova, så får Magnus och Adam ta över.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Måndag 3 december

Igår åkte jag hemifrån 21:30 för att mönstra på i Kalundborg.
01:30 Framme i Kalundborg och mönstrar på. Vi lastar 1000 ton fuel oil.
09:45 Lämnar Kalundborg och sätter kurs mot Verdal norr om Trondheim. Beräknar att vara framme på torsdag kväll.
Västlig vind 9-12 m/s. Solsken.
Magnus fru undrar om jag inte gör något annat än att springa i skogen när jag är hemma, isåfall får ju inte min familj se något av mig. Men jag kan lugna henne och alla andra att jag har familjen med mig på nästan alla pass utom långpasset på söndagarna. Jag har dessutom julstädat hela huset och lagat bilen, så jag hinner med en hel del ändå. Det är inte bara Magnus som städar.
20:35 Passerar Läsö rände på nordgående med 11 knops fart, vinden har avtagit och vi får förhoppningsvis lite bättre väder när vi rundar Skagen om ett par timmar. Vi har ju ganska många timmar på västlig kurs innan vi ska runda Lista och börja svänga norröver.
23:45 Rundar Skagen och sätter kurs mot Lindesnes. Snart går jag och Dennis för att sova, vi blir avlösta av Magnus och Adam (Lille Leif).
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Långpass

Åkte in till klubbstugan för att vara med på långpasset. Vi blev 6 stycken som gav oss iväg på samma runda som förra veckan. Fast denna veckan avverkade vi de 18 kilometrarna på 1:45. Maxpuls 180 medelpuls 169.
Känndes betydligt bättre i kroppen idag.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Fredag 30 November

Onyx ligger i Halmstad och har precis lossat färdigt en last av slop olja från Göteborg. Nu skall de lasta 1600 ton olja till Köpenhamn, därefter går de vidare mot Kalundborg för att lasta. Jag skall mönstra på i Kalundborg innan vi avgår mot Trondheim.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Styrka

Körde ett styrketräningspass på 40 minuter och avslutade med 30 minuters backpass på cykeln.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Slingan

Jag och Elin åkte in till klubbstugan för att springa ett par varv på slingan. De skulle kolla om de kunde förbättra sin tid. Jag följde med Elin på hennes två varv som var 5,8 km på tiden 36:43 vilket var 1 minut sämre än i höstas, men det var ganska blött och blåsigt att springa idag.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Morgonrunda

Sprang med Oscar till skolan och fortsatte sedan en runda bort mot Morup för att fortsätta längs stranden hem till Glommen igen. Det blev en runda på 11,1 km på tiden 1:03. Maxpuls 178 medelpuls 171.
Kändes bra i hela kroppen förutom knät som jag slog i när jag ramlade på orienteringen i Lördags.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Långpass

Åkte in till klubbstugan för att vara med på ett långpass. Vi blev 6 stycken som sprang ut på en runda som blev ca 18 km på tiden 1:53. Det var väldigt segt i uppförbackarna i slutet och benen var hlet slut när jag kom tillbaka till klubbstugan. Att springa över fälten och i skogen tar så mycket mer på krafterna än att springa på asfalt. Medelpuls 171 maxpuls 184
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar