Blog Stats
- 222 093 hits
Övrigt
Bilder
Blogg om orientering
Husbil
Orienteringsklubb
Orienteringslänkar
-
Senaste inläggen
Kategorier
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- mars 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augusti 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- mars 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augusti 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
Meta
Torsdag 23 April
07:00 Vaknar och ser att lossningen inte är klar ännu. Går upp och frågar styrman när vi kan avgå och får svaret att lots är beställd till 13:00.
Går igenom lite papper som skall skickas till svenska kustbevakningen angående besättningsbytet utanför Göteborg imorgon. Sedan skickar jag papper till agenten i Kalundborg där vi skall lasta nästa resa,
12:50 Lots ombord och vi gör oss klara för avgång.
13:00 Lämnar kaj på Karmöy och går ut i Karmsundet.
13:40 Lämnar lots nere i Karmsundet och sätter kursen söderut.
Sydvästlig vind 6-9 m/s +7 grader och mulet.
Gör under eftermiddagen klart med alla papper inför avlösningen imorgon. Harald går runt med den nye Lettiske överstyrmannen och visar honom båten.
Idag åkte ju dessutom Britta till Irland med sin tvillingsyster och sin mamma för att fira deras 40 årsdag. Egentligen skulle ja ha kommit hem till dess men som vanligt när man måste vara hemma så går allt åt ….
Men nu så ställde Ronny upp och körde dem till flygplatsen och farmor passar barnen ikväll. Så får jag hoppas att det inte händer något mer nu innan jag skall mönstra av vid Donsö Svartskär imorgon. Vi kör nu med 12 knops fart och havet ligger blankt. Så förhoppningsvis så sitter jag på altanen imorgon kväll med barnen och grillar och tar mig en kall öl.
Men man vet ju aldrig…….
Shit happens som han sa.
Publicerat i M/T Vingatank
Lämna en kommentar
Onsdag 22 April
07:00 Vaknar till en stilla och fin dag längs norska kusten. Efter frukost så får jag besked att vi inte får lots innan 13.00 så vi slår av på farten lite.
13:10 Lots ombord uppe i karmsundet och vi fortsätter upp mot ankarplats eftersom vår kajplats är upptagen.
13:45 Ankrat på byggnes och vettinginspektör, ny överstyrman samt Harald kommer ombord med lotsbåten när vår lots lämnar.
Börjar genast med vettingen och gå igenom bryggan samt sjökort och safetyequipment som 2:e styrman sköter. Sedan blir det ner på kontoret och gå igenom certifikaten. Efter detta så går vi en runda på båten utomhus för att kontrollera utrustning mm.
Sedan tar vi och äter lite middag innan inspektören går ner i maskin tillsammans med chiefen. Chiefen startar upp maskin för lotsen är snart på väg.
17:25 Lots ombord och vi börjar lätta ankare, när vi fått upp det så får vi besked att kajen kommer vara upptagen ytterligare 1 timma. Så vi ligger kvar och driver.
19:35 Äntligen lämnar båten kaj och vi fortsätter in.
20:00 Väl förtöjda på kajen för att lossa. Vettinginspektören kollar de sista sakerna och verkar sedan vara nöjd med båten. Det var en trevlig man som inte bodde långt ifrån kajen här så han skulle vara hemma igen på 10 minuter. Vi fick endast 4 små anmärkningar och han var väldigt nöjd med båtens skick och vårat arbete ombord. Nu så blir det till att vila en stund och hoppas att lossningen går fort så att jag kan mönstra av snart.
Publicerat i M/T Vingatank
Lämna en kommentar
Tisdag 21 April
07:00 Vaknar och ser att vi inte är färdiglastade ännu. Går och hämtar en kopp kaffe och går sedan upp på bryggan för att höra med överstyrman hur det går. Får beskedet att vi är färdiglastade klockan 9 och lots är beställd till 11. Så jag går ner för att äta frukost innan jag skickar iväg alla papper till marinkomandot i Norge samt alla ISPS papper till agenten.
10:50 Lotsen kommer ombord och loadingmastern går iland efter att ha lämnat alla papper på lasten. Ängön kommer in och lägger sig på kaj 3 för att lasta så jag passar på att heja på Sven-Erik innan vi avgår.
11:00 Lämnar kajen och går utöver.
11:50 Lämnar lots vid anhöringsbojen och sätter kurs mot Karmöy på norska vestlandet.
Svaga vindar +7 grader och solen börjar lysa igenom.
Får besked av Harald på kontoret att vi får vetting uppe på Karmöy. Han kommer upp för att vara med och har med sig en ny överstyrman.
Pratar med Britta och hon har ordnat med barnvakt fram till fredag förmiddag, sedan måste farmor iväg på jobb.
Publicerat i M/T Vingatank
1 kommentar
Måndag 20 April
Vaknar och äter frukost och dricker lite kaffe innan jag löser av Rolf på bryggan en stund. Agenten ringer och meddelar att vi inte får kaj innan efter middag.
Sydvästlig vind 3-6 m/s +8 grader och mulet.
Skickar ett SMS till Jörgen för att höra när han kommer hem från semestern så att vi kan byta. Han skall tydligen komma hem imorgon så nu kan vi börja planera avlösningen. Problemet är ju att vi skall till Karmöy i Norge och lossa och där skall vi ha vetting. Så rederiet vill inte att vi byter innan vettingen. Nästa problem ligger i att de har problem att ta emot oss på Karmöy pga att tankarna är fulla. Ännu ett problem ligger i att Britta åker på semester på torsdag och någon behöver ju passa barnen. Får se hur vi skall pussla ihop allt. Ronny har lovat att köra dem till flygplatsen på torsdag morgon i alla fall.
Sitter bryggvakt på förmiddagen så att Pierou kan sjösätta livbåten och kolla över säkerhetsutrustningen ombord. Efter lunch så ringer agenten och meddelar att vi inte får kaj innan ikväll. Så eftermiddagen fördriver jag med att göra klart alla dokument inför Norgeresan.
Vid 4 tiden så ringer agenten och meddelar att vi får lots vid 18:30 och kan komma in till kaj 2 för lastning.
18:10 lotsen kommer ombord så vi börjar hiva upp ankaret.
18:20 Ankaret lätt och vi går in mot kaj.
19:00 Förtöjda vid kaj 2 i Brofjorden för att lasta. Agenten kommer ombord med lite tidningar och pengar. Får besked att lastning och provtagningar kommer att ta ungefär 10 timmar så vi kan kanske avgå 07:00 imorgon.
Publicerat i M/T Vingatank
Lämna en kommentar
Söndag 19 April
Vaknar och ser att vi passerar Glommen, snacka om att få hemlängtan. Så nära men ändå så långt borta.
Eter frukost så pratar jag med Per på kontoret och meddelar vår ankommst till Donsö svartskär där vi skall göra en kompassjustering och få ombord den nye chiefen. De kunde inte vara ute innan 12:30 så vi reducerar farten.
Sydvästlig vind 5-8 m/s +6 grader och solsken.
12:40 Framme vid Donsö svartskär och kompassjusteraren kommer ombord i följe med den nye chiefen. Vi ligger och kör runt i olika kurser så att han kan justera kompassen.
14:00 Lämnar av kompassjusteraren och sätter kurs mot Brofjorden.
17:45 Passerar Brofjordens angöring och lotsen kommer ombord.
18:30 Ankrar på insidan Malmön och får besked att vi troligtvis inte får kaj innan imorgon eftermiddag.
Publicerat i M/T Vingatank
Lämna en kommentar
Lördag 18 April
Vaknade när vi var tvärs Öland och solen lyste idag med, men det var lite nordlig vind.
Gick ner i mässen och fick äggröra och prinskorv till frukost. Sedan fortsatte förmiddagen med de vanliga rutinerna och rapporteringarna.
Ringde sedan hem och gratulerade far som fyllde år idag. Han hade besök av min lille son som skulle sova över där.
Hela dagen har vi problem med våran satellit från Furuno. Den hänger sig hela tiden och när den fungerar så är den så långsam att ett gammalt telefonmodem verkar som ett bredband. Men som tur är så har vi inte så långt till land och mitt USB modem funkar så att man kan vara uppkopplad. Idag vill man ju se hur det går för våra lag i 10-mila. Då kan man ju följa det på webben. Britta skulle ner och springa i ett propaganda lag men Elin var sjuk och fick lämna återbud till ungdomslaget. Hoppas att de får ihop lagen ändå.
Fick sedan reda på att ett av ungdomslagen kom på 49:e plats av 276 lag och var bästa hallandslag.
Damerna slutade på 184 plats av 334 lag
Propagandalagen kom på 23, 26, 42, 44 plts av 73 startande och Britta hade sprungit jättebra.
Nu får vi se hur det går för herrlagen inatt.
Publicerat i M/T Vingatank
Lämna en kommentar
Fredag 17 April
07:00 Vaknar och går upp till ännu en fin dag. Tar en kopp kaffe och väntar på att gröten skall bli klar.
Sedan går jag upp på bryggan och löser av styrman så att han kan äta lite, jag ägnar tiden åt att skriva ihop voyreport som skall skickas till rederiet varje dag.
Sedan får jag ta och ringa hem och gratulera Britta som fyller 40 år idag och stod och bakade en kaka. Hoppas hon får en trevlig dag därhemma och att tårtan smakar bra. Får väl fjäska en hel del när jag kommer hem eftersom jag inte är där hemma och passar upp henne nu när hon fyller år.
Fortsätter ner genom Ålands hav och passerar under eftermiddagen Almagrundet. Möter Tor-Land och Tor-Ön som skall upp i bottenhavet och fiska strömming.
Växlande vind 2-3 m/s +9 grader och solsken.
Publicerat i M/T Vingatank
Lämna en kommentar
Torsdag 16 April
05:00 Tar ombord lots utanför Sundsvall och vänder sedan norrut mot Kramfors.
Nordlig vind 3-5 m/s +1 grad och snöfall.
09:55 Första trossen iland men jag får köra försiktigt eftersom kajen är lite dålig och de vill inte att jag skall trycka in isen under kajen.
Bogserbåten får komma och ta en vända till längs kajen för att köra söder isen som ligger närmast kajen.
10:50 Äntligen väl förtöjda vid kaj.
Sedan kommer agenten ombord med en tidning och undrar om det är något vi behöver.
Sedan blir det lunch som idag består av lasagne.
Lägger mig för att vila en stund eftersom jag nu varit uppe sedan 04:30 och ikväll blir det lotsning ut igen.
Vaknar till middagen som idag Torsdag består av ärtsoppa med pannkakor och glass till dessert.
Sedan blir det en stund i fåtäljen för att läsa lite i en bok innan lossningen är klar.
19:30 Följer med Chiefen ner i maskin för att vara med och lära mig starta huvudmaskin.
19:55 lots ombord och vi gör oss klara för avgång.
20:00 Lämnar kajen i Väja och går utöver i isen.
00:55 Lämnar lots utanför Sundsvall och nu skall jag krypa till kojs.
Publicerat i M/T Vingatank
1 kommentar
Onsdag 15 April
En ganska lugn dag ute på Östersjön.
Nordlig vind 4-6 m/s +5 grader mulet.
Passerar Åland under eftermiddagen och sätter kursen upp mot Kvarken och sedan mot Sundsvall där vi skall få lots imorgon bitti.
Publicerat i M/T Vingatank
Lämna en kommentar
Tisdag 14 April
07:00 Vaknar och tittar ut på ett blankt hav. Ser Bornholm på styrbord sida och Simrishamn på babords sida. Går ner och tar lite kaffe medans Sergio gör ett par "göteborgare" till mig. Sedan går jag upp på bryggan och löser av Rolf så att han kan äta och dela ut lite arbete till matroserna.
Efter detta så går jag ner på kontoret och skickar iväg voyagereport och daily reports innan jag sammanställer alla löneanvisningar och skickar till kontoret iland.
Publicerat i M/T Vingatank
Lämna en kommentar













