Torsdag 23 April

07:00 Vaknar och ser att lossningen inte är klar ännu. Går upp och frågar styrman när vi kan avgå och får svaret att lots är beställd till 13:00.
Går igenom lite papper som skall skickas till svenska kustbevakningen angående besättningsbytet utanför Göteborg imorgon. Sedan skickar jag papper till agenten i Kalundborg där vi skall lasta nästa resa,
12:50 Lots ombord och vi gör oss klara för avgång.
13:00 Lämnar kaj på Karmöy och går ut i Karmsundet.
13:40 Lämnar lots nere i Karmsundet och sätter kursen söderut.
Sydvästlig vind 6-9 m/s +7 grader och mulet.
Gör under eftermiddagen klart med alla papper inför avlösningen imorgon. Harald går runt med den nye Lettiske överstyrmannen och visar honom båten.
Idag åkte ju dessutom Britta till Irland med sin tvillingsyster och sin mamma för att fira deras 40 årsdag. Egentligen skulle ja ha kommit hem till dess men som vanligt när man måste vara hemma så går allt åt ….
Men nu så ställde Ronny upp och körde dem till flygplatsen och farmor passar barnen ikväll. Så får jag hoppas att det inte händer något mer nu innan jag skall mönstra av vid Donsö Svartskär imorgon. Vi kör nu med 12 knops fart och havet ligger blankt. Så förhoppningsvis så sitter jag på altanen imorgon kväll med barnen och grillar och tar mig en kall öl.
Men man vet ju aldrig…….
Shit happens som han sa.Ler
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 22 April

07:00 Vaknar till en stilla och fin dag längs norska kusten. Efter frukost så får jag besked att vi inte får lots innan 13.00 så vi slår av på farten lite.

13:10 Lots ombord uppe i karmsundet och vi fortsätter upp mot ankarplats eftersom vår kajplats är upptagen.

13:45 Ankrat på byggnes och vettinginspektör, ny överstyrman samt Harald kommer ombord med lotsbåten när vår lots lämnar.

Börjar genast med vettingen och gå igenom bryggan samt sjökort och safetyequipment som 2:e styrman sköter. Sedan blir det ner på kontoret och gå igenom certifikaten. Efter detta så går vi en runda på båten utomhus för att kontrollera utrustning mm.

Sedan tar vi och äter lite middag innan inspektören går ner i maskin tillsammans med chiefen. Chiefen startar upp maskin för lotsen är snart på väg.

17:25 Lots ombord och vi börjar lätta ankare, när vi fått upp det så får vi besked att kajen kommer vara upptagen ytterligare 1 timma. Så vi ligger kvar och driver.

19:35 Äntligen lämnar båten kaj och vi fortsätter in.

20:00 Väl förtöjda på kajen för att lossa. Vettinginspektören kollar de sista sakerna och verkar sedan vara nöjd med båten. Det var en trevlig man som inte bodde långt ifrån kajen här så han skulle vara hemma igen på 10 minuter. Vi fick endast 4 små anmärkningar och han var väldigt nöjd med båtens skick och vårat arbete ombord. Nu så blir det till att vila en stund och hoppas att lossningen går fort så att jag kan mönstra av snart.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 21 April

07:00 Vaknar och ser att vi inte är färdiglastade ännu. Går och hämtar en kopp kaffe och går sedan upp på bryggan för att höra med överstyrman hur det går. Får beskedet att vi är färdiglastade klockan 9 och lots är beställd till 11. Så jag går ner för att äta frukost innan jag skickar iväg alla papper till marinkomandot i Norge samt alla ISPS papper till agenten.
 
10:50 Lotsen kommer ombord och loadingmastern går iland efter att ha lämnat alla papper på lasten. Ängön kommer in och lägger sig på kaj 3 för att lasta så jag passar på att heja på Sven-Erik innan vi avgår.
11:00 Lämnar kajen och går utöver.
 
11:50 Lämnar lots vid anhöringsbojen och sätter kurs mot Karmöy på norska vestlandet.
 
Svaga vindar +7 grader och solen börjar lysa igenom.
 
Får besked av Harald på kontoret att vi får vetting uppe på Karmöy. Han kommer upp för att vara med och har med sig en ny överstyrman.
Pratar med Britta och hon har ordnat med barnvakt fram till fredag förmiddag, sedan måste farmor iväg på jobb.
Publicerat i M/T Vingatank | 1 kommentar

Måndag 20 April

Vaknar och äter frukost och dricker lite kaffe innan jag löser av Rolf på bryggan en stund. Agenten ringer och meddelar att vi inte får kaj innan efter middag.

Sydvästlig vind 3-6 m/s +8 grader och mulet.

Skickar ett SMS till Jörgen för att höra när han kommer hem från semestern så att vi kan byta. Han skall tydligen komma hem imorgon så nu kan vi börja planera avlösningen. Problemet är ju att vi skall till Karmöy i Norge och lossa och där skall vi ha vetting. Så rederiet vill inte att vi byter innan vettingen. Nästa problem ligger i att de har problem att ta emot oss på Karmöy pga att tankarna är fulla. Ännu ett problem ligger i att Britta åker på semester på torsdag och någon behöver ju passa barnen. Får se hur vi skall pussla ihop allt. Ronny har lovat att köra dem till flygplatsen på torsdag morgon i alla fall.

Sitter bryggvakt på förmiddagen så att Pierou kan sjösätta livbåten och kolla över säkerhetsutrustningen ombord. Efter lunch så ringer agenten och meddelar att vi inte får kaj innan ikväll. Så eftermiddagen fördriver jag med att göra klart alla dokument inför Norgeresan.

Vid 4 tiden så ringer agenten och meddelar att vi får lots vid 18:30 och kan komma in till kaj 2 för lastning.

18:10 lotsen kommer ombord så vi börjar hiva upp ankaret.

18:20 Ankaret lätt och vi går in mot kaj.

19:00 Förtöjda vid kaj 2 i Brofjorden för att lasta. Agenten kommer ombord med lite tidningar och pengar. Får besked att lastning och provtagningar kommer att ta ungefär 10 timmar så vi kan kanske avgå 07:00 imorgon.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 19 April

Vaknar och ser att vi passerar Glommen, snacka om att få hemlängtan. Så nära men ändå så långt borta.
 
Eter frukost så pratar jag med Per på kontoret och meddelar vår ankommst till Donsö svartskär där vi skall göra en kompassjustering och få ombord den nye chiefen. De kunde inte vara ute innan 12:30 så vi reducerar farten.
 
Sydvästlig vind 5-8 m/s +6 grader och solsken.
 
12:40 Framme vid  Donsö svartskär och kompassjusteraren kommer ombord i följe med den nye chiefen. Vi ligger och kör runt i olika kurser så att han kan justera kompassen.
14:00 Lämnar av kompassjusteraren och sätter kurs mot Brofjorden.
17:45 Passerar Brofjordens angöring och lotsen kommer ombord.
18:30 Ankrar på insidan Malmön och får besked att vi troligtvis inte får kaj innan imorgon eftermiddag.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 18 April

Vaknade när vi var tvärs Öland och solen lyste idag med, men det var lite nordlig vind.

Gick ner i mässen och fick äggröra och prinskorv till frukost. Sedan fortsatte förmiddagen med de vanliga rutinerna och rapporteringarna.

Ringde sedan hem och gratulerade far som fyllde år idag. Han hade besök av min lille son som skulle sova över där.

Hela dagen har vi problem med våran satellit från Furuno. Den hänger sig hela tiden och när den fungerar så är den så långsam att ett gammalt telefonmodem verkar som ett bredband. Men som tur är så har vi inte så långt till land och mitt USB modem funkar så att man kan vara uppkopplad. Idag vill man ju se hur det går för våra lag i 10-mila. Då kan man ju följa det på webben. Britta skulle ner och springa i ett propaganda lag men Elin var sjuk och fick lämna återbud till ungdomslaget. Hoppas att de får ihop lagen ändå.

Fick sedan reda på att ett av ungdomslagen kom på 49:e plats av 276 lag och var bästa hallandslag.

Damerna slutade på 184 plats av 334 lag

Propagandalagen kom på 23, 26, 42, 44 plts av 73 startande och Britta hade sprungit jättebra.

Nu får vi se hur det går för herrlagen inatt.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 17 April

07:00 Vaknar och går upp till ännu en fin dag. Tar en kopp kaffe och väntar på att gröten skall bli klar.
Sedan går jag upp på bryggan och löser av styrman så att han kan äta lite, jag ägnar tiden åt att skriva ihop voyreport som skall skickas till rederiet varje dag.
Sedan får jag ta och ringa hem och gratulera Britta som fyller 40 år idag och stod och bakade en kaka. Hoppas hon får en trevlig dag därhemma och att tårtan smakar bra. Får väl fjäska en hel del när jag kommer hem eftersom jag inte är där hemma och passar upp henne nu när hon fyller år.
Fortsätter ner genom Ålands hav och passerar under eftermiddagen Almagrundet. Möter Tor-Land och Tor-Ön som skall upp i bottenhavet och fiska strömming.

Växlande vind 2-3 m/s +9 grader och solsken.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 16 April

05:00 Tar ombord lots utanför Sundsvall och vänder sedan norrut mot Kramfors.
Nordlig vind 3-5 m/s +1 grad och snöfall.
09:55 Första trossen iland men jag får köra försiktigt eftersom kajen är lite dålig och de vill inte att jag skall trycka in isen under kajen.
Bogserbåten får komma och ta en vända till längs kajen för att köra söder isen som ligger närmast kajen.
10:50 Äntligen väl förtöjda vid kaj.

Sedan kommer agenten ombord med en tidning och undrar om det är något vi behöver.
Sedan blir det lunch som idag består av lasagne.
Lägger mig för att vila en stund eftersom jag nu varit uppe sedan 04:30 och ikväll blir det lotsning ut igen.
Vaknar till middagen som idag Torsdag består av ärtsoppa med pannkakor och glass till dessert.
Sedan blir det en stund i fåtäljen för att läsa lite i en bok innan lossningen är klar.
19:30 Följer med Chiefen ner i maskin för att vara med och lära mig starta huvudmaskin.
19:55 lots ombord och vi gör oss klara för avgång.
20:00 Lämnar kajen i Väja och går utöver i isen.
00:55 Lämnar lots utanför Sundsvall och nu skall jag krypa till kojs.
Publicerat i M/T Vingatank | 1 kommentar

Onsdag 15 April

En ganska lugn dag ute på Östersjön.
Nordlig vind 4-6 m/s +5 grader mulet.
Passerar Åland under eftermiddagen och sätter kursen upp mot Kvarken och sedan mot Sundsvall där vi skall få lots imorgon bitti.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 14 April

07:00 Vaknar och tittar ut på ett blankt hav. Ser Bornholm på styrbord sida och Simrishamn på babords sida. Går ner och tar lite kaffe medans Sergio gör ett par "göteborgare" till mig. Sedan går jag upp på bryggan och löser av Rolf så att han kan äta och dela ut lite arbete till matroserna.
Efter detta så går jag ner på kontoret och skickar iväg voyagereport och daily reports innan jag sammanställer alla löneanvisningar och skickar till kontoret iland.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar