Måndag 13 April

07:00 Vaknar och ser att solen lyser och havet ligger blankt. Går upp på bryggan och får besked att lots är beställd till 09:00.
09:30 Lots ombord och vi avgår från Skarvikshamnen och går Böttöleden ut.
10:30 Lämnar lots vid sänkberget och sätter kursen söderut mot Öresund.

Sätter mig sedan på kontoret och skriver in vilotiden och lönelistorna för besättningen. Skall sända in anvisningar för svenskarna och Home allotement för fillipinarna.
På eftermiddagen så kör jag ännu ett 50 minuters MAQ pass eftersom jag aldrig hann iland och springa idag.
19:00 Passerar M1 i Öresund och havet är aldeles stilla. Vi fortsätter ner genom sundet och går Flintrännan nere vid Malmö innan jag går och lägger mig vid 23:30.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 12 April

Vaknar när vi är syd Ryvingen på Norska sörlandet.
Sydostlig vind 3-5 m/s +7 grader och soldis.
Under eftermiddagen så har vi en brandövning där vi simulerar att det brinner vid manifoldern. Startar brandlarmet och besättningen samlas på bryggan där alla får sina uppgifter av chiefen som är släckledare. 1 maskinisten springer ner i maskin och gör klart för skum och matroserna bemannar skumkanonerna på däck. Därefter så startar jag brandpumpen från bryggan och matroserna släcker elden med skummet. Därefter har vi en genomgång av övningen och skriver ner allt i protokollet.
Sedan är det dags att ringa och beställa lots för ankomsten i Göteborg.
19:40 Lots ombord syd Vinga. Böttöleden in till kaj 521.
21:05 Förtöjda vid kaj 521 och Väderö Highlander kommer med bunkers till oss. Vi får inte börja lasta innan midnatt så det blir ännu en lugn natt för mig.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Nackheträffen

Idag så var Brita och barnen i Grimmeton och sprang Nackheträffen långdistans orientering.
Britta sprang D35 Motion och blev 2:a av 5 startande.
Linnea sprang D12 och blev 6:a av 11 startande.
Oscar sprang U2 och blev 3:a av 5 startande.
Elin tävlade inte idag utan skuggade bara Oscar.
Så de hade haft ännu en lyckad dag och fint väder. Både Oscar och Linnea fick priser med sig hem.

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Lördag 11 April

00:45 Förtöjda på Skarholmen vilket är Shell’s tankanlägg i Bergen. Agenten kommer ombord och får alla tullpapper av mig och loadingmastern kommer för att ta samples av lasten innan vi får lossa. Vi får nog räkna med avgång klockan 13:00 i eftermiddag.
Men nu är det dags för mig att sova lite.
07:00 Vaknar till typiskt Bergens väder. dvs REGN….
12:30 Lots ombord och vi avgår.
Sydostlig vind 8-10 m/s +7 grader och regn.
14:15 Lämnar lots vid Marsteinen och sätter kursen mot Göteborg igen.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Drantävlingen i RA sport cup

Idag så har Britta och barnen varit i Veddige och sprungit IK Drans medeldistanstävling. Där det gäller att placera sig som bästa Halläning för att kunna vinna RA-sport cup.
Det gick väldigt bra för hela familjen.
Oscar sprang U2 och blev 3:a av 14 startande och näst bästa halläning.
Linnea sprang D12 och blev 12:a av 16 startande och 3:e halläning.
Elin sprang D14 och blev 6:a av 20 startande och 4:e halläning.
Britta sprang D35 Motion och blev 5:a av 8 startande och bästa halläning.
Så idag fick de ihop bra med poäng och Elin gjorde ett kanonlopp igen.
GRATTIS!!!
Publicerat i Orientering | 1 kommentar

Fredag 10 April

07:00 Vaknar och ser att vi forfarande har stilla väder men det är disigt idag. Går ner och tar lite kaffe och ber Sergio om gröt till frukost.
Efter frukost så försöker jag gå igenom skeppskassan och löneprogrammet så att alla siffror stämmer.
22:30 Lots ombord vid Marsteinen och går in genom Korsfjorden.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 9 April

Vaknar och ser att de börjat koppla slangen så jag går ner och tar lite kaffe och ser vad Sergio har att erbjuda till frukost.
Efter frukost så sätter jag mig och skickar papper till agenten i Norge och pratar lite med Christian på Swedia angående nästa resa.
Efter kaffet så kommer Alvar ombord och hälsar på för att diskutera förnyelsen av våra skepparpapper.
Vid lunch så kommer Ingemar som jag jobbade ihop med på Älvtank  som numera jobbar här i oljehamnen och äter lite lunchmed oss.
Efter detta så vilar jag lite innan jag springer en liten runda på 7,8 km som endast tog mig 37 minuter idag. Känndes väldigt lätt att springa idag.
Vid 3 tiden så var vi färdiglastade men vi skulle ju ha ombord papper och skulle inte få lots innan 17:00.
Strax innan middagen så kom skeppshandlaren med provianten och sedan var det bara att sätta sig och äta ärtsoppa med pannkakor. Medans vi satt där och åt så kom lotsen ombord, och han tackade inte nej till lite mat innan avgång.
17:00 Lämnar kaj i Skarvikshamnen och går Böttöleden ut. När vi kommer ut till Böttö så kommer det dimma och den fortsätter efter att vi släppt lotsen vid Ekeskärsbåden. Sätter kursen mot Skagens rev och jag går ner för att skicka papper till Norska Marinkommandot samt agenten i Bergen.
Resten av kvällen tillbringas liggande i soffan tittande på film.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 8 April

Förmidagen ägnas åt pappersarbete helt och hållet. Det är mycket sånt ombord i dagens tankbåtar.
Efter lunch så börjar vi förbereda lite övningar vi skall ha i eftermiddag.
Vädret är ganska bra men solen vill inte titta fram.  Sydvästlig vind 4-6 m/s +8 grader.
Efter kaffet så sätter jag igång General Alarm och hela besättningen samlas på bryggan. Därefter räknar vi igenom folket och sedan är det dags att gå in i livbåten och spänna fast sig i sin stol. Det gäller att spänna fast sig rejält och även huvudet så att man inte skadas när man sedan släpper båten i fritt fall. Därefter så instruerar 2:e styrman besättningen om hur man skall sjösätta livflottarna om detta skulle behövas. Hela övningen avslutas med att 2:e styrman instruerar besättningen om vad som skall göras om någon faller överbord. De Fillipinska manskapet som seglat länge för rederiet vet mycket väl vad de skall göra i alla nödsituationer och de är bra tränade.
22:30 Lots ombord syd Vinga och vi går Böttöleden in till Skarvikshamnen. När vi kommer in mot kajen så vänder jag runt båten och backar in mot kaj 509 där vi skall lasta. Är inte så mycket ström idag och trots att där ligger en stor båt på 510 så går det fint att komma in idag.
23:45 Förtöjda på kaj 509 och jag kan gå och lägga mig.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 7 April

06:00 Rolf väcker mig och meddelar att lossningen är avslutad och agenten är ombord för att få underskrift på en del papper.
07:05 Avgår från kaj i Tees.
07:30 Lämnar lots strax utanför hamnen i Tees och vi sätter kursen på Skagens rev.
Sydvästlig vind 2-4 m/s solsken och +9 grader. Ännu en fin dag på havet.
Resten av dagen tillbringas på kontoret med att fixa i SMS pärmen och andra papper inför nästa resa.
Vid 3 tiden så bestämmer jag mig för att göra något annat så jag väljer att köra ett 50 minuters MAQ pass för att bli riktigt trött.
Sedan sätter jag mig och skriver ner alla resor jag gjort på norska sörlandet för att ansöka om farledsbevis där.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Måndag 6 April

07:00 Vaknar och går upp på bryggan för att se om vi fått telefon eller satellitkontakt. Men det är fortfarande tyst. Går ner oh äter frukost istället.
Senare får vi kontakt med GSM telefon och jag kan ringa till agenten i Tees och meddela vårt ETA till lots. Får då besked att båten som skulle varit före oss nu ligger 2 timmar efter så vi får gå in till kaj med en gång.
Ringer sedan till Vsat support och ber dem koppla upp oss på satelliten igen så att jag kan skicka alla mail som behövs.
 
Får sedan pratat med Britta som säger att Elin kom 3:a i terräng DM för F15 och Linnea kom 6:a i F13. Det var ju kanonresultat eftersom en del av de tävlande var 1 år äldre än dem.
Sydlig vind 4-6 m/s sol +10 grader.
11:25 Lots ombord.
12:40 Förtöjda vid kaj i Tees för lossning.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar