Blog Stats
- 222 091 hits
Övrigt
Bilder
Blogg om orientering
Husbil
Orienteringsklubb
Orienteringslänkar
-
Senaste inläggen
Kategorier
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- mars 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augusti 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- mars 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augusti 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
Meta
Lördag 9 Maj
Vaknade vid 7:30 och gick ner till matsalen för att äta frukost, där fanns ju mycket att välja på så man fick ta lite av varje.
Sedan gick vi upp på rummet och bytte om till badkläder innan vi gick upp på spaanläggningen igen. Tvättade oss och hoppade sedan ner i de varma baden och bubbelpoolen. Vi avslutade med en sväng in i bastuanläggningen innan vi duschade och åkte ner till Läjet och hämtade barnen.
När vi sedan kom hem så gjorde jag lite spaghettti carbonara innan jag gick ut och klippte gräsmattan.När jag var färdig med gräsmattan så sprang jag en runda på 9,1 km vilket tog 45 minuter.
Publicerat i Ukategorisert
1 kommentar
Fredag 8 Maj
Började dagen med ett cykelpass i den hårda vinden. Det gick inget vidare fort söderut men dessto bättre på hemvägen. Så jag cyklade 24 km på 57 minuter. Får se vad jag hittar på i eftermiddag på hotellet medans Britta får en spabehandling på Asia spa i Varberg. Skall lämna barnen hos farmor och farfar ikväll.
15:30 Lämnade barnen hos farfar och åkte sedan in till hotellet i Varberg.
Tog det lite lugnt med varsin öl innan vi gick upp på Spaavdelningen. Britta skulle få en massage behandling och jag gick in i ångbastun under tiden. Skiftade lite mellan ångbastu och vanlig bastu tills Britta’s behandling var kvar. Sedan gick vi ner på rummet och duschade.
Vid halv åtta så gick vi ner till restaurangen där vi bjöds en 3 rätters meny.
Carpaccio på oxfile med rödvin till förrätt.
Rödtungafile med vitvin till huvudrätt.
Creme caramel med desert vin och kaffe till dessert.
Sedan gick vi upp på vårat rum och såg färdeigt på hockeymatchen.
Publicerat i Ukategorisert
2 kommentarer
Orienteringsträning
Torsdag kväll så hade klubben samträning med övriga klubbar i närheten. Nackhe höll i banorna som gick uppe vid Bexells stenar i Grimmeton.
Elin sprang en orange bana själv.
Linnea sprang en gul bana tillsammans med Helena.
Oscar sprang en vit bana tillsammans med Britta.
Jag sprang en orange bana tillsammans med Julia.
Publicerat i Orientering
Lämna en kommentar
Provlöpning av Hallads 3 dagars
Ikväll så åkte jag med Claes och Anders upp till Fagered för att provlöpa banorna till Hallands 3 dagars. Det var väldigt fina banor och jättefin terräng. Enda problemet jag hade idag var att hitta de små pinnarna som markerar var kontrollerna skall sitta. De kan vara väldigt svåra att se ibland. Jag sprang 5,6 km på 60 minuter.
Publicerat i Orientering
Lämna en kommentar
Orienteringsläger dag 3 och 4
Lördag morgon började med frukost innan vi gav oss ut i skogen igen för att öva. Alla ungdommarna skulle skuggas, så det blev för oss ledare att springa flera gånger.
Jag sprang först ut med Pontus och sedan en runda med Zackarias.
Efter detta passet så åt vi lite mat innan vi stuvade in oss i bussarna och åkte ut till Kolmården för att titta på alla djuren. Det var ju väldigt fint väder så dagen blev jättelyckad.
När vi var klara så åkte vi tillbaka till stugan och grillade lite korv samt åt rester av lasagne och potatisgratäng. Sedan så spelade vi en runda brännboll innan det var dags att lägga sig.
På söndag morgon så stod vi upp innan klockan 7 eftersom vi skulle hinna städa ur hela stugan innan vi åkte till tävlingarna. Alla hjälpte till med städningen och några av ungdommarna som hade hittat på lite hyss på fredagskvällen fick ta hand om rengörningen av toaletterna som straff.
Vi åkte ca 1 mil norr om Åby för att springa NAIS träffen i nästan samma område som vi var och tränade i fredags. Det var ju ganska tuff terräng där så vi sa till ungdommarna att ta det lungt och kolla kartan noga.
De bästa placeringarna idag fick Oscar i U2 som han vann på 34:38 av 7 startande.
Samuel vann i U3 på 34:37 av 3 startande
Johan Hagström gjorde ända det bästa resultatet eftersom han kom på 2:a plats i H18 Elit klassen med tiden 38:41 av 5 startande.
Britta kom på 6:e plats av 20 startande i Ö4 på tiden 55:55.
Elin kom på 13 plats av 18 startande i D14 och hade gjort ett kanonlopp utan missar.
Linnea stämplade tyvär fel i D12 men kom imål på tiden 34:09.
Jag kom på 8:e plats av 17 startande i Ö5 på tiden 60:58
Sedan packade vi in oss i bussarna och körde söderut, innan vi stannade vid IKEA i Linköping för att äta lite mat.
Klockan 18:30 var vi hemma vid klubbstugan igen och alla föräldrar hämtade sina barn och vi åkte hem till vårat hemma i Glommen.
Publicerat i Ukategorisert
Lämna en kommentar
Orienteringsläger dag 1 och 2
Vi åkte från klubbstugan klockan 17:15 i 3 bilar och satte kursen mot Jönköping där vi skulle stanna och äta.
Vi stannade vid A6 i Jönköping och åt på Mc Donalds. Sedan fortsatte vi mot Norrköping.
21:40 Framme vid Åby SOK’s klubbstuga och stuvade in oss i stugan innan alla kröp till kojs.
07:00 Vaknade och gick upp för att fixa frukost innan första träningspasset. Oscar fick öppna lite presenter eftersom det var hans födelsedag.
Sedan delade vi upp ungdommarna i olika grupper och stack iväg på första passet.
När sedan Britta, Samuel och Oscar kom tillbaka till stugan så stack jag ut för att placera kontroller inför lördagens träning.
När jag kom tillbaka så hade de mesta redan hunnit äta så jag åt lite innan vi skulle ge oss iväg på eftermiddagspasset.
På eftermiddagen åkte vi iväg i bussarna för att prova på lite svårare orientering. Nästan alla ungdommarna skulle skuggas utom Oscar som stannade kvar i stugan med Britta och Anna.
Det var väldigt svår terräng att springa i och jag fick hjälpa Anton och Johanna en hel del.
När vi kom tillbaka till klubbstugan så hade Anna och Britta fixat tårta till våra födelsedagsbarn Oscar och Matilda. Så nu var det dags för lite saft och tårta samt några paket till dem.
Efter fikat så fick ungarna ge sig ut att leka medans vi gjorde iordning kvällsmaten som skulle bestå av hamburgare.
Publicerat i Ukategorisert
Lämna en kommentar
Onsdag 29 Mars
Idag så åkte jag upp till Hotell Novotel där vi skulle ha befälsmöte med rederiet. Morgonen började med att VD Per Hansson gick igenom rederiets inkomster ochutgifter för båtarna och sedan kom Jan Antonsson från Shell och höll en workshop angående safety.
Efter lunchen så var det dags för Harald att diskutera båtarnas vettingar det senaste året och bristerna samt vad vi skall göra för att få väck dessa.
Efter kaffet så var det dags för Christian och Carl att berätta om befraktningen och resultaten samt utsikterna för detta.
När vi var klara med detta så åkte vi upp till Go-Karting Majorna där vi hade rederimästerskap i Go-Karting. Efter 1 timmas körning med tidsträning och kvalheat så slutade jag på en 6:e plats av 10 startande ekipage.
Därefter så körde jag hela gänget till Linneplatsen där vi avslutade dagen med god mat och dryck.
En väldigt trevlig och rolig dag tillsammans med rederiet och övriga befäl.
Publicerat i Arbete
1 kommentar
Provlöpning av Hallands 3 dagars.
På tisdag kvällen så var vi 4 stycken från Falkenbergs OK som åkte upp till Fagered för att provspringa några banor inför Halland 3 dagars. När vi kom dit så var där redan ett rejält gäng från Hylte och Trenne som väntade på oss eftersom vi hade kartorna. Jag sprang en bana i 15000 dels skala vilket jag inte är så van vid. Väldigt fin terräng men kuperat. Jag sprang 7,85 km på 1:10.
Publicerat i Orientering
Lämna en kommentar
Hemma igen och kan träna
På lördagen så gav jag mig ut på mitt första löppass på länge så jag nöjde mig med 6 km som tog 29:30. Lite jobbigt i motvinden.
På söndagen så körde jag samma sträcka 6 km men behövde endast 28:40 fast då var det ingen motvind. Känns bra i benen efter det långa uppehållet i träning.
Måndagen så följde jag Oscar upp till hans fotbollsträning sedan cyklade jag iväg en runda i högt tempo. Det var lite motvind när jag cyklade söderut men det fick jag igen på nordgåendet. Blev totalt 28 km på 1:10.
Publicerat i Träning
Lämna en kommentar
Fredag 24 April
06:30 Vaknar och har nog lite resfeber eftersom jag vaknar så tidigt. Tittar ut på ett spegelblankt Skagerakk där sollen börjar skina i öster. Ner och tar en kopp kaffe och se på lite nyheter. Efter frukost så blir det de vanliga voyagereports och Daily reports till alla berörda parter innan jag börjar på med hyttstädningen. Skall bli väldigt skönt att komma hem idag och träffa barnen igen efter 5 veckor till sjöss.
Så ikväll så blir det till att starta grillen när det är så fint väder.
Fortsätter bort mot Donsö Svartskär och ringer till rederiet och meddelar vår ankomsttid. De frågar om det är OK att de kommer ut och äter lunch ombord och hälsar på besättningen, så jag går ner och frågar Sergio om det går bra. Han tittar på mig och sedan ner i marinaden av kyckling. "OK i will take out some more chicken"
11:50 Stoppar väster om Donsö Svartskär och rederiet kommer susande med båten. Jörgen, Fredrick, Carl,Andreas, Christian, Lennart och Rebecka kommer ombord. De får lite lunch och pratar med besättningen innan vi åker iland och Andreas kör in mig till Saltholmen där en taxi står klar för att köra mig till stationen. Kommer fram till stationen 13:40 och springer bort till tåget som skall avgå 13:42.
När jag kommer ombord så ringer jag till Ronny som möter mig i Varberg med min bil eftersom han körde Britta till flygplatsen igår.
Lämnar honom på läjet och kör hemåt för att hämta Oscar på fritids. Det var en lycklig pojk som mötte mig när jag kom innanför dörren på fritids efter 5 veckor. Sedan kör vi hem och fikar lite innan vi åker in till stan för att handla inför helgen.
Väl hemma igen så tar jag mig en kall öl medans köttet läggs i en god marinad.
Nu blir det 4 veckor hemma med mycket träning och orientering men alla är välkommna att läsa om dessa äventyr med.
Publicerat i M/T Vingatank
1 kommentar


