Lördag 9 Maj

Vaknade vid 7:30 och gick ner till matsalen för att äta frukost, där fanns ju mycket att välja på så man fick ta lite av varje.
Sedan gick vi upp på rummet och bytte om till badkläder innan vi gick upp på spaanläggningen igen. Tvättade oss och hoppade sedan ner i de varma baden och bubbelpoolen. Vi avslutade med en sväng in i bastuanläggningen innan vi duschade och åkte  ner till Läjet och hämtade barnen.
När vi sedan kom hem så gjorde jag lite  spaghettti carbonara innan jag gick ut och klippte gräsmattan.När jag var färdig med gräsmattan så sprang jag en runda på 9,1 km vilket tog 45 minuter.
Publicerat i Ukategorisert | 1 kommentar

Fredag 8 Maj

Började dagen med ett cykelpass i den hårda vinden. Det gick inget vidare fort söderut men dessto bättre på hemvägen. Så jag cyklade 24 km på 57 minuter. Får se vad jag hittar på i eftermiddag på hotellet medans Britta får en spabehandling på Asia spa i Varberg. Skall lämna barnen hos farmor och farfar ikväll.
15:30 Lämnade barnen hos farfar och åkte sedan in till hotellet i Varberg.
Tog det lite lugnt med varsin öl innan vi gick upp på Spaavdelningen. Britta skulle få en massage behandling och jag gick in i ångbastun under tiden. Skiftade lite mellan ångbastu och vanlig bastu tills Britta’s behandling var kvar. Sedan gick vi ner på rummet och duschade.
Vid halv åtta så gick vi ner till restaurangen där vi bjöds en 3 rätters meny.
Carpaccio på oxfile med rödvin till förrätt.
Rödtungafile med vitvin till huvudrätt.
Creme caramel med desert vin och kaffe till dessert.
Sedan gick vi upp på vårat rum och såg färdeigt på hockeymatchen.
 
Publicerat i Ukategorisert | 2 kommentarer

Orienteringsträning

Torsdag kväll så hade klubben samträning med övriga klubbar i närheten. Nackhe höll i banorna som gick uppe vid Bexells stenar i Grimmeton.
Elin sprang en orange bana själv.
Linnea sprang en gul bana tillsammans med Helena.
Oscar sprang en vit bana tillsammans med Britta.
Jag sprang en orange bana tillsammans med Julia.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Provlöpning av Hallads 3 dagars

Ikväll så åkte jag med Claes och Anders upp till Fagered för att provlöpa banorna till Hallands 3 dagars. Det var väldigt fina banor och jättefin terräng. Enda problemet jag hade idag var att hitta de små pinnarna som markerar var kontrollerna skall sitta. De kan vara väldigt svåra att se ibland. Jag sprang 5,6 km på 60 minuter.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Orienteringsläger dag 3 och 4

Lördag morgon började med frukost innan vi gav oss ut i skogen igen för att öva. Alla ungdommarna skulle skuggas, så det blev för oss ledare att springa flera gånger.

Jag sprang först ut med Pontus och sedan en runda med Zackarias.

DSC02330 DSC02362 DSC02363

Efter detta passet så åt vi lite mat innan vi stuvade in oss i bussarna och åkte ut till Kolmården för att titta på alla djuren. Det var ju väldigt fint väder så dagen blev jättelyckad.

DSC02365 DSC02367 DSC02375 DSC02382 DSC02384 DSC02418 DSC02422 DSC02426 DSC02455 DSC02457

När vi var klara så åkte vi tillbaka till stugan och grillade lite korv samt åt rester av lasagne och potatisgratäng.  Sedan så spelade vi en runda brännboll innan det var dags att lägga sig.

På söndag morgon så stod vi upp innan klockan 7 eftersom vi skulle hinna städa ur hela stugan innan vi åkte till tävlingarna. Alla hjälpte till med städningen och några av ungdommarna som hade hittat på lite hyss på fredagskvällen fick ta hand om rengörningen av toaletterna som straff.

Vi åkte ca 1 mil norr om Åby för att springa NAIS träffen i nästan samma område som vi var och tränade i fredags.  Det var ju ganska tuff terräng där så vi sa till ungdommarna att ta det lungt och kolla kartan noga.

DSC02489 DSC02492 DSC02495 DSC02498

De bästa placeringarna idag fick Oscar i U2 som han vann på 34:38 av 7 startande.

Samuel vann i U3 på 34:37 av 3 startande

Johan Hagström gjorde ända det bästa resultatet eftersom han kom på 2:a plats i H18 Elit klassen med tiden 38:41 av 5 startande.

Britta kom på 6:e plats av 20 startande  i Ö4 på tiden 55:55.

Elin kom på 13 plats av 18 startande i D14 och hade gjort ett kanonlopp utan missar.

Linnea stämplade tyvär fel i D12 men kom imål på tiden 34:09.

Jag kom på 8:e plats av 17 startande i Ö5 på tiden 60:58

Sedan packade vi in oss i bussarna och körde söderut, innan vi stannade vid IKEA i Linköping för att äta lite mat.

DSC02503 DSC02505 DSC02507

Klockan 18:30 var vi hemma vid klubbstugan igen och alla föräldrar hämtade sina barn och vi åkte hem till vårat hemma i Glommen.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Orienteringsläger dag 1 och 2

Vi åkte från klubbstugan klockan 17:15 i 3 bilar och satte kursen mot Jönköping där vi skulle stanna och äta.

DSC02277 DSC02275 DSC02274

Vi stannade vid A6 i Jönköping och åt på Mc Donalds. Sedan fortsatte vi mot Norrköping.

21:40 Framme vid Åby SOK’s klubbstuga och stuvade in oss i stugan innan alla kröp till kojs.

07:00 Vaknade och gick upp för att fixa frukost innan första träningspasset. Oscar fick öppna lite presenter eftersom det var hans födelsedag.

DSC02280

Sedan delade vi upp ungdommarna i olika grupper och stack iväg på första passet.

DSC02296 DSC02297 DSC02301

DSC02304 DSC02303

När sedan Britta, Samuel och Oscar kom tillbaka till stugan så stack jag ut för att placera kontroller inför lördagens träning.

DSC02307 DSC02315 DSC02310

När jag kom tillbaka så hade de mesta redan hunnit äta så jag åt lite innan vi skulle ge oss iväg på eftermiddagspasset.

På eftermiddagen åkte vi iväg i bussarna för att prova på lite svårare orientering. Nästan alla ungdommarna skulle skuggas utom Oscar som stannade kvar i stugan med Britta och Anna.

Det var väldigt svår terräng att springa i och jag fick hjälpa Anton och Johanna en hel del.

När vi kom tillbaka till klubbstugan så hade Anna och Britta fixat tårta till våra födelsedagsbarn Oscar och Matilda. Så nu var det dags för lite saft och tårta samt några paket till dem.

DSC02334 DSC02338 DSC02339

Efter fikat så fick ungarna ge sig ut att leka medans vi gjorde iordning kvällsmaten som skulle bestå av hamburgare.

DSC02333 DSC02354 DSC02356

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Onsdag 29 Mars

Idag så åkte jag upp till Hotell Novotel där vi skulle ha befälsmöte med rederiet. Morgonen började med att VD Per Hansson gick igenom rederiets inkomster ochutgifter för båtarna och sedan  kom Jan Antonsson från Shell och höll en workshop angående safety.
Efter lunchen så var det dags för Harald att diskutera båtarnas vettingar det senaste året och bristerna samt vad vi skall göra för att få väck dessa.
Efter kaffet så var det dags för Christian och Carl att berätta om befraktningen och resultaten samt utsikterna för detta.
När vi var klara med detta så åkte vi upp till Go-Karting Majorna där vi hade rederimästerskap i Go-Karting. Efter 1 timmas körning med tidsträning och kvalheat så slutade jag på en 6:e plats av 10 startande ekipage.
Därefter så körde jag hela gänget till Linneplatsen där vi avslutade dagen med god mat och dryck.
En väldigt trevlig och rolig dag tillsammans med rederiet och övriga befäl.
Publicerat i Arbete | 1 kommentar

Provlöpning av Hallands 3 dagars.

På tisdag kvällen så var vi 4 stycken från Falkenbergs OK som åkte upp till Fagered för att provspringa några banor inför Halland 3 dagars. När vi kom dit så var där redan ett rejält gäng från Hylte och Trenne som väntade på oss eftersom vi hade kartorna. Jag sprang en bana i 15000 dels skala vilket jag inte är så van vid. Väldigt fin terräng men kuperat. Jag sprang 7,85 km på 1:10.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Hemma igen och kan träna

På lördagen så gav jag mig ut på mitt första löppass på länge så jag nöjde mig med 6 km som tog 29:30. Lite jobbigt i motvinden.
 
På söndagen så körde jag samma sträcka 6 km men behövde endast 28:40 fast då var det ingen motvind. Känns bra i benen efter det långa uppehållet i träning.
 
Måndagen så följde jag Oscar upp till hans fotbollsträning sedan cyklade jag iväg en runda i högt tempo. Det var lite motvind när jag cyklade söderut men det fick jag igen på nordgåendet. Blev totalt 28 km på 1:10.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Fredag 24 April

06:30 Vaknar och har nog lite resfeber eftersom jag vaknar så tidigt. Tittar ut på ett spegelblankt Skagerakk där sollen börjar skina i öster. Ner och tar en kopp kaffe och se på lite nyheter. Efter frukost så blir det de vanliga voyagereports och Daily reports till alla berörda parter innan jag börjar på med hyttstädningen. Skall bli väldigt skönt att komma hem idag och träffa barnen igen efter 5 veckor till sjöss.
Så ikväll så blir det till att starta grillen när det är så fint väder.
Fortsätter bort mot Donsö Svartskär och ringer till rederiet och meddelar vår ankomsttid. De frågar om det är OK att de kommer ut och äter lunch ombord och hälsar på besättningen, så jag går ner och frågar Sergio om det går bra. Han tittar på mig och sedan ner i marinaden av kyckling. "OK i will take out some more chicken"
11:50 Stoppar väster om Donsö Svartskär och rederiet kommer susande med båten. Jörgen, Fredrick, Carl,Andreas,  Christian, Lennart och Rebecka kommer ombord. De får lite lunch och pratar med besättningen innan vi åker iland och Andreas kör in mig till Saltholmen där en taxi står klar för att köra mig till stationen. Kommer fram till stationen 13:40 och springer bort till tåget som skall avgå 13:42.
När jag kommer ombord så ringer jag till Ronny som möter mig i Varberg med min bil eftersom han körde Britta till flygplatsen igår.
Lämnar honom på läjet och kör hemåt för att hämta Oscar på fritids. Det var en lycklig pojk som mötte mig när jag kom innanför dörren på fritids efter 5 veckor. Sedan kör vi hem och fikar lite innan vi åker in till stan för att handla inför helgen.
Väl hemma igen så tar jag mig en kall öl medans köttet läggs i en god marinad.
Nu blir det 4 veckor hemma med mycket träning och orientering men alla är välkommna att läsa om dessa äventyr med.
Publicerat i M/T Vingatank | 1 kommentar