Onsdag 13 Februari

00:00 Væl førtøjda i Bodø før att lasta 260 m3 diesel.
02:00 Jag går på vakt och vi avgår från Bodø.
Væstlig vind 20-27 m/s.
Himla tur att man kan gå inomskærs, det blåser som bara den och vindmætaren kommer tidvis upp i 32 m/s. Skall bli skønt att gå av vakten om en stund før att æta lite frukost och sedan lægga sig. Får hoppas att de ær framme i Hemnesberg och børjat lossa nær jag kommer upp igen.
12:10 Førtøjda i Hemnesberg och lossar 90 m3.
13:05 Avgår från kaj.
Nordvæstlig vind 12-17 m/s snøfall -1 grad.
14:00 Går på vakt igen och fortsætter mot Horn vilket ær ett litet færjelæge nordost om Brønnøysund. Men då får nog vinden avta lite till om vi ska kunna gå till kajen dær.
18:30 Framme vid Horn men avvaktar att det ska stilla lite.
19:30 Går in mot kajen før att førtøja. Får iland ett spring och går sakta framåt tills springet går av  och båten driver ner mot færjekajen på ostsidan. Efter många førsøk så får vi øver två akterændar till kajen och kan backa på två akterspring samtidigt som vi kør till føren med bogen.
20:45 Væl førtøjda och lossar. Jag går av vakten och lægger mig.
22:30 Avgår Horn.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 12 Februari

00:30 Førtøjda i Harstad før att lasta diesel, men vi får inte mer æn 480 m3 eftersom de har slut på produkt. Så vi får se vad vi ska gøra imorgon.
Sydvæstlig vind 14-18 m/s +4 grader .
Vi fick ombord en ny kock inatt som kommer från Polen, vi får hoppas att det blir bra mat nu också.
02:00 Går på vakt igen och lastar klart båten.
03:30 Færdiglastade och avgår mot Myre men det blir inte roligt nær vi kommer på utsidan Langøya. Før dær ligger ju hela Norske Havet utanfør och det blåser ju upp mot 20 m/s nu. Men førhoppningsvis så blir det bara en timme innan vi kommer in i læ igen.
05:30 Kommer in i Risøyrenna och farten går ner till 6 knop, vi har både motstrøm och motvind.
09:50 Førtøjda i Myre och lossar.
11:45 Færdiglossade och avgår. Men næsta hamn som skulle varit  får vi stryka pga det dåliga vædret.
16:30 Passerar genom Raftsundet på vår væg mot Bodø.
18:00 Då var vi på væg ut i øppna havet igen nu nær vi kommer ut i Vestfjorden, men det blir bara 1,5 timmar i øppet hav.
Fast det blåser ju 14-18 m/s væstlig vind. så det kommer væl rulla en del.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Løpning!!!!!!

Æntligen fick jag kommit iland och sprungit en runda. Visserligen var det halt men jag fick i alla fall ihop 7 km på 39 minuter.Glad med tungan ute
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Måndag 11 Februari

04:15 Førtøjda vid shell anlæggningen  i Balsfjord før att lossa jetfuel.
06:00 Færdig lossade och avgår mot Tromsø.
sydvæstlig vin 10-14 m/s +4 grader.
09:00 Førtøjda i Tromsø och skall lossa all diesel.
14:00 Går på vakt och fortsætter med lossningen.
16:25 Færdiga med lossningen och avgår mot Harstad.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Søndag 10 Februari

02:00 Går på vakt.
04:15 Passerar genom Tromsøbrua i Tromsø men idag var det lite lugnare strømmar vid bron.
05:00 Passerar genom Rystraumen i 16 knops fart.
07:30 Passerar Gisundsbrua dær vi har motstrøm hela vægen. Men nu ska jag snart gå av vakten.
11:55 Førtøjda i Harstad før att lasta diesel och jetfuel.
14:00 Går på vakt igen och fortsætter att lasta båten.
Inget vidare væder idag med sydvæstlig vind 4-8 m/s +5 grader och regn. Knappast likt nordnorge i februari.
19:35 Færdiglastade och avgår.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lørdag 9 Februari

02:00 Går på vakt och ser att vi snart ær færdiglossade.
03:10 Klara med lossningen och vi avgår Båtsfjord før att sætta kurs mot Harstad.
Sydvæstlig vind 10-13 m/s 0 grader
Sætter mig vid datorn før att planera lastningen av 3 sorters diesel och ett parti jetfuel. Vi går sakta framåt pga vædret.
14:00 Går på vakt igen och vi passerar søder om Nordkapp inomskærs. Men nu går det med 11,5 knops fart igen. Det ær endast lite motstrøm hærifrån till Harstad.
Sitter och ser på skidskytte fast det går inget vidare før svenskarna idag, vilket jag blir ofta upplyst om av mina norska kolleger hær ombord.
Solen har redan børjat gå ner i væster.
Væstlig vind 3-5 m/s +2 grader.
17:45 Kommer in i Sørøysundet nord om Melkøya och får besked från Vardø VTS att en stor gastanker Arctic Discoverer ær på væg ut. De vill att jag ska gå på væstsidan av sundet så att den får fri passage ut. Den ær ju fullastad med gas. Hør sedan av lotsarna att det blåser 18-22 m/s ute till sjøss, fast det mærks inte hær inne mellan fjællen.
20:00 Går av vakten och får en riktigt god lørdags midag bestående av oxfile med klyftpotatis. Nu kan man sova gott fram till klockan två inatt.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 8 Februari

02:00 Går på vakt och ser hur gasflammorna på Melkøya  utanfør Hammerfest lyser och ændå ær det 38 NM dit. Melkøya ær ju den stora gasanlæggningen som tar emot gas ifrån Snøhvit feltet . Desto nærmare vi kommer så blir det ljusare och utanfør Hammerfest ær det vældigt ljust trots att det ær natt.
05:30 Førtøjda i Hammerfest och lossar lite diesel.
06:50 Avgår från Hammerfest och sætter kurs mot Båtsfjord.
Sydostlig vind 8-12 m/s -2 grader och klart væder.
14:00 Går på vakt och vi har passerat Nordkapp, fast inte rundat det utan vi gick inomskærs. Men næsta udde fick vi runda vilken heter Nordkinn. Hærefter finns det inga skær att ta skydd bakom utan hela ishavet ligger øppet. Men vi har tur med vædret och vinden ær sydvæstlig 8-12 m/s och snøfall. Vi har haft problem att få ombord en vikarierande kock, men på måndag skall vår ordinarie kock få avløsning. Hoppas att han ær lika bra som Johnny, før han lagar vældigt bra mat.
20:20 Väl förtöjda i Båtsfjord för att lossa och jag går ner för att äta innan jag skall sova.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 7 Februari

02:00 Går på vakt igen.
03:05 Førtøjda i Harstad och børjar lasta diesel.
08:00 Går av vakten och ner før att æta frukost innan jag skall sova en stund.
svag vind 0 grader och snøfall. Mærks att vi ær långt norrut eftersom det ær mørkt mycket længre.
Besættningsbyte idag av Skeppare och Chief
12:30 Allt klart och vi avgår mot Hammerfest.
14:00 Går på vakt och nu blåser det 6-10 m/s och børjar redan mørkna.
18:30 Passerar igenom Rystraumen och vår fart går ner från 12,5 till 8 knop. Båten far hit och dit i strømmen.
19:15 Passerar Tromsö och får reducera farten genom hamnen tills vi passerat bron. Strax innan bron så tar strømmen tag i båten igen och jag får ge på fullt på maskin før att klara oss imellan bropelarna och farten økar till 12 knop med en gång. Men sedan slæpper strømmen igen och allt lugnar ner sig. Måste sæga att det ær vældigt mycket spænnande och rolig båtkørning hær.
20:00 Går av vakten och skall æta lite innan jag lægger mig.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 6 Februari

02:00 Går på vakten och fortsætter att lossa lasten bestående av diesel och bensin.
07:30 Færdig lossade och avgår mot Harstad.
11:45 Passerar polcirkeln.
14:00 Går på vakt igen och vi kommer snart ut i Vestfjorden.
Sydostlig vind 10-15 m/s solsken +2 grader.
16:00 Passerar Bodø.

 

Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Cirkeltræning

Kørde 15 minuters uppværmning på cykeln och sedan 50 minuters cirkeltræning. Blir inte mycket tid øvar att komma iland och springa.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar