Tisdag 5 Februari

10:45 Vaknar nær vi førtøjer i Rørvik. Hær skall vi lossa 50 m3 diesel och få ombord proviant.
11:45 Avgår från Rørvik. Vi kør med reducerad fart eftersom vi skall vara framme i Mo i Rana 23:30 ikvæll.
Sydostlig vind 8-12 m/s. Solsken +2 grader.
Jag førstår att folk betalar dyra pengar før att åka hurtigruten och se dessa vyerna. Men jag kør omkring hær i de norska fjordarna och får massa betalt istællet. Det kan inte bli mycket bættre.
Saknar en semla idag på denna fettisdagen, men får hålla till godo med en norsk bløtkake.Mycket glad
15:50 Passerar igenom Brønnøysund vilket var vældigt smalt, men klarar hurtigruten att gå hær så får man væl inte klaga.
 23:40 Førtøjda Mo i Rana.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 4 februari

02:00 Går på vakt innan vi passerar vatlestraumen i Bergen. Sedan går vi uppøver inomskærs.
11:45 Vaknar nær vi førtøjer i Måløy før att ta ombord smørjolja till maskin.
12:30 Avgår igen.
14:00 Går på vakt nær vi skall runda Stadt. Fint væder och bara lite dyning.
Møter många fina fiskebåtar på vår væg nordøver.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Søndag 3 Februari

02:00-08:00 Sitter på vakt medans vi går længs norska sydkusten.
Sydvæstlig vind 12-16 m/s +2 grader och stor sjø. Fart 6 knop.
14:00 Går på vakt igen efter en god middag bestående av lammstek och glass till efter rætt.
Vinden håller i sig men børjar vrida mot syd.
Vi kommer komma in i skærgården vid 20:00 ikvæll och då kommer det inte rulla så mycket.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lørdag 2 februari

10:20 Lættar ankare och går in till kaj.
Svaga nordvæstliga vindar 0 grader och snøfall.
10:45 Førtøjda kaj 2 i Slagen.
Lastar 1600 m3 diesel och 540 m3 bensin.
14:00 Jag går på vakten och vi har ett safety meeting på bryggan. Sedan lastar jag klart båten.
16:20 Avgår från kaj.
18:00 Passerar væst om Færder och det mærks att sjøn inte lagt sig
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 1 Februari

Ligger till ankars men under førmiddagen ringer de från Slagen och vill att vi skall gå till kaj efter att Stena Sirita som ær en stor bojlastare på 265 meter. Men de får avbryta pga det dåliga vædret. Stena Saga har gått fram och tillbaka i oslofjorden hela dagen eftersom de inte kan anløpa Fredrikshamn i detta vædret. Men hær inne i viken som vi ligger ær det fint væder trots vinden.
Får besked att de skall førsøka ta in Stena Sirita vid 20:00 ikvæll, så vi får se hur det går.
19:40 Stena Sirita på væg till kaj och vi lættar ankare och går mot Slagen.
Men nær vi ær på væg ner så avbryter Stena Sirita pga vædret och vi får ankra igen.
20:55 Ankrat på ruta Alpha utanfør Slagen och får beked att vi ska førsøka igen vid 10:00 imorgon.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

cirkelträning

Körde ett 20 minuters uppvärmningspass på motionscykel och sedan 50 minuter cirkelträning i min hytt.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Torsdag 31 Januari

02:00 Går på vakten och børjar gøra lite sjøkortsrattningar. Frosta ligger vid kaj 2 och lastar så vi får avvakta tills hon blir klar innan vi får gå till kaj.
Texten blir Norsk på sidan medans jag ar ute på båten eftersom det ær ett norskt tangentbord. Men ni får hålla till godo med detta.
Fick just besked att Frosta skall læmna kaj 07:30. Så det blir førhoppningsvis kaj innan jag går av vakten.
07:30 Lättar ankare
07:50 Förtöjda kaj 2 i Slagen för att lossa slop och tankspola. Men jag går av vakten nu och slipper förhoppningsvis tankspolningen. Sedan ska vi lasta bensin och diesel.
14:00 Går på vakt igen och avslutar tankspolningen och all ilandkørning. Nu blåser det 30 m/s så vi får inte lasta och den stora båten på kaj 1 får ingen bunkers så førhoppningsvis får vi ligga kvar vid kaj. Båten som låg till ankars draggar och læmnar ankarplatsen. Denna kaj var inget vidare att ligga vid nær det blåser sydlig vind. Hela oslofjorden ligger ju øppen.
16:55 Vi avgår från kaj i Slagen och skall førsøka ankra nord om Bastø. Men får avbryta eftersom det ær før dåligt væder. Går in i oslofjorden nordvæst om Horten och slæpper ankaret i frebergsviken.
18:30 Ankaret fastnar och vi ligger 0,3 NM från land nere i viken. Det blåser fortfarande 30 m/s i byarna och 22-26 m/s konstant. Så maskin ær tillkopplad hela tiden ifall vi børjar dragga.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 30 januari

02:00 Går på vakten syd Stavanger. Svag NV vind.
04:00 Går av vakten medans vi passerar Lindesnes.
14:00 Går på vakt igen och fortfarande svaga vindar och solsken. Får besked att vi ska ankra vid ankommst till Slagen. Så får vi se om vi kommer till kaj imorgon bitti.
21:55 Ankrat utanfør Slagen. Troligtvis ingen kaj innan 07:00 imorgon om inte vinden kommer innan. Det skall ju bli storm imorgon.
Publicerat i Arbete | Lämna en kommentar

Tisdag 29 Januari

00:00-02:00 Rundar Stadt sydvästlig vind 16-22 m/s regn. Skönt att gå av vakten efter

att vi kommit in i lä nord Målöy. Nu blir det inomskärs ner till Bergen för bunkring. Sedan skall vi vidare till Slagen i Oslofjorden för att lossa slop.

08:00 Går på vakt igen en liten stund eftersom jag skall byta vakt idag när överstyrman åker hem. Jag fick klart med mitt farledsbevis idag så nu kan jag ta vakt själv här ombord.

Vinden har minskat till 8-12 m/s. Men här inne mellan fjällen så är det stilla och fint. Gick just igenom ett sund där det var 400 meter på ena sidan och 500 på andra sidan.

13:45 Förtöjda Skålevik i Bergen för bunkring och manskapsbyte.

Solsken 5 m/s  +3 grader.

14:00 Jag går på vakten och gör klart rutten till Slagen.

15:40 Avgår Skålevik.

Publicerat i Arbete | Lämna en kommentar

Måndag 28 Januari

02:00 Går av vakten.

08:00 Går på vakten efter frukost bestående av smörgåsar och stekt torskrom.

08:50 Förtöjda Shell terminalen i Kristiansund. Lossa 1280 m3.

12:50 Avgår kaj. 

Sydvästlig vind 12-16 m/s +2 grader och regn.

14:00 Går av vakten och får kokt torsk med potatis till middag. Sedan blir det vila ett tag.

 

 

Publicerat i Arbete | 4 kommentarer