Torsdag 21 Februari

02:00 Går på vakten och vi har passerat Trondheim, månen lyser så klart och det ær vindstilla. Men eftersom så blir det mørkare och det blir månførmørkelse. Vid femtiden børjar månen synas igen. Så hær såg den ut 05:30.
Månførmørkelse
14:00 Går på vakten innan vi ska passera Lepsøyrevet innan Ålesund. Vi kommer att gå vægen genom storfjorden eftersom det ær så dåligt væder. Sedan får vi se hur det ser ut nær vi kommer fram till Stadt. Det blåser nu 25 m/s dær ute och en våghøjd på 7 meter i medel.  Så hær ser det ut på storfjorden klockan 16:30 idag
Storfjorden 21 feb (1)Storfjorden 21 feb
19:00 Nu har vi en timma kvar innan vi ær ute vid Stadt, det blåser 30 m/s och i byarna var det uppe i øver 40 m/s så vindmætaren gick sønder.
20:00 Ær på utsidan Stadt och det ær vældigt grov sjø mellan 6-8 meters våghøjd, men det ær rætt emot ænnu. Det blir bara en liten stund på sidan. Farten ær ca 3,5-4 knop.
Inclinometer
23:00 Ær inne i læ nord på Måløy. Det rullade ganska rejælt en stund. Mætaren visade 42 graders rullning¨åt babord och 26 grader åt styrbord.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Cirkeltræning

Får hålla till godo med motionscykeln och lite cirkeltræning eftersom det ær svårt att komma iland. Det blev 10 minuters uppværmning på cykeln och sedan 50 minuters cirkeltræning. Men næsta vecka då blir det till att ut och springa.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Onsdag 20 Februari

02:00 Går på vakt och då har redan Svein-Petter lossat klart, så det blir bara till att koppla loss slangen och avgå mot Steinkjer.
02:25 Avgår från Vestbase.
Sydvæstlig vind 6 m/s +5 grader.
Fortsætter Trondheimsleia in.
08:00 Går av vakten.
13:40 Førtøjda vid kaj i Steinkjer før att lossa diesel.
14:00 Jag går på vakten och børjar lossa tankar 1,2,3 solen skiner och det ær 7 grader varmt, næstan lite vårkænslor.

LastdatornPanelen før lossepumparnaSteinkjer

21:55 Færdig lossade och avgår mot Mongstad.

Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 19 Februari

02:00 Kommer på vakt igen och lastar klart den blanka dieseln och sedan ær det bara ett litet parti med færgad diesel kvar att lasta.
05:30 Lastningen ær klar och alla papper ær klara så vi avgår. Men att gå genom Mjåsundet blir det inget av idag, eftersom det ær tæt dimma. Så jag lægger kursen ut mot Brosmeosen før att læmna Feie VTS vid Sogneoksen. Dimman kommer och går hela tiden men det verkar som att det børjar lætta nu innan vaktskiftet klockan 08:00.
11:00 Vaknar och går upp på bryggan før att ta en kopp kaffe. Vi ær snart framme i Måløy och møter några fiskebåtar.
Sildaskjær SF-1-V LMMFSkagøysund T-23-T LMUR (1)Skagøysund T-23-T LMUR
14:00 Går på vakten nær vi passerar Stadt, det ær næstan vindstilla och bara lite dyning.
Stadt 19 feb (1)Stadt 19 febFonnes H-10-AM LMWF (1)
17:30 Passerar Ålesund. Vi kommer vara framme i Kristiansund på vestbase vid 23:00 ikvæll før att lossa lite av lasten.
22:40 Førtøjda vid Vestbase i Kristiansund før att lossa 475 m3 diesel.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 18 Februari

02:00 Går på vakt och vi fortsætter søderut mot Mongstad.
03:00 Passerar genom det smala Mjåsundet.
03:30 Framme vid Mongstad och får besked att vi ska ankra i avvaktan på kajplats Bergen Star skall bli klar efter lunch.
03:55 Ankrar på Fonnesflaket.
Svaga væxlande vindar +6 grader och regn.
16:40 Lættar ankare och går in mot kaj.
17:35 Førtøjd vid kaj 3 i Mongstad før lasta full last diesel. Lastar en halvmeter och sedan skall de ta labbtester, så det kommer att ta en stund att lasta det hær.
19:50 Børjar lasta igen och kommer dessutom igång med andra partiet av blank diesel.
20:10 Svein-Petter stoppar lastningen av den blanka dieseln eftersom han hør att de startar færgningspumpen. Efter flera telefonsamtal så kommer de fram till att vi har rætt och skall lasta blank diesel, så det blir till att flytta last mellan tankarna och sedan blåsa alla linor och strippa om alla tankarna. Det ær ju vældigt viktigt att det inte kommer någon færg i den blanka dieseln.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Søndag 17 Februari

02:00 Går på vakt och vi har precis rundat Stadt med lite rullning men nu kommer vi in bland skæren igen.
05:20 Framme i Ålesund men vår kaj ær upptagen av Lista som inte vågar gå pga det dåliga vædret och den lilla platsen ær ær i hamnen. Jag får tag i Mørebunkers och hør om vi kan gå till deras kaj først och lossa. Det ska gå bra sæger de och jag går in till deras kaj istællet.
Væstlig vind 16-22 m/s +5 grader och regn.
06:20 Førtøjda vid Mørebunkers och lossar.
12:15-12:35 Førhalar från Mørebunkers till Bunker Oil. Lossar resten.
14:40 Færdiga och avgår mot Mongstad. Vi kommer gå storfjorden idag så vi kommer ut på ostsidan av Stadt. Då blir det inte så længe ute i øppna havet. Før det ska vara 5 meters våghøjd ute vid Stadt ikvæll.
KvannøyLeikvinMeilandstind
Førra veckan nær vi gick från Båtsfjord till Harstad tyckte jag att det blåste lite grann, men att det blåste så mycket mærkte jag inte.
Fast vi kan ju segla inomskærs næstan hela tiden.
19:30 Rundar Stadt och vædret ær ganska bra, ingen vind bara gammal sjø. Hela fiskeflottan har kommit sig ut och ligger hær nordvæst på Stadt.
20:00 Går av vakt och vi kommer snart in i læ vid Måløy.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lørdag 16 Februari

06:50 Førtøjda vid Skålevik i Bergen før att lasta full båt med diesel.
Sydlig vind 9 m/s +0 grader snøfall
14:00 Går på vakt och lastar færdigt båten.
15:15 Går från Skålevik och sætter kursen nordøver mot Ålesund. Vi skall lossa lasten till Mørebunkers anlægg.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 15 Februari

02:00 Går på vakten och ser till min førvåning att det ær næstan vindstilla och -1 grad, har vi tur så kanske vi får se solen idag också. Vi ær nu på væg till Vestbase i Kristiansund som ær ett stælle dær supply båtar hæmtar førnødenheter till oljeplattformarna.
06:20 Førtøjda på Vestbase i Kristiansund før att lossa 500 m3 diesel.
09:35 Færdiglossade och avgår.
14:00 Går på vakt igen. Solsken +3 grader och 3 m/s.
15:00 Passerar Ålesund.
17:30 Då har vi kommit ut i øppna havet och Stadt visar sig från sin bæsta sida. Solnedgång och svag dyning. Møter lite fiskebåtar som ær på væg iland med last av sill. Det ligger många båtar nordvæst på stadt och fiskar før tillfællet.
P1010002P1010003Stadt
Innan jag går av vakten kommer vi hinna runda Stadt och passera igenom Måløy men då ær det mørkt så jag kan inte få några foto på fiskebåtar till min samling.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 14 Februari

02:00 Går på vakten igen.
03:40 Førtøjda i Rørvik før att lossa resten av lasten.
06:50 Færdig lossade och avgår mot Trondheim.
Nordvæstlig vind 12-18 m/s -2 grader och snøfall.
Vi ska ju ut i Folda om en halvtimma och då blir det lite rullande verkar det som, fast det blir nog bara i en timmes tid innan vi kommer in i læ igen. Hoppas bara man hinner æta lite innan, så man slipper jaga talriken.
14:00 Går på vakten igen och frukosten gick bra imorse men sømnen var sisådær. Det ær ju någon smarting som fått før sig att befæl skalll ha stora skøna sængar. Men vad de inte tænkt på ær att båtar rullar, och det finns inga kanter eller något att ta spjærn mot nær man ska sova. Så man håller ju på att ramla ur kojen. Tacka vet jag kojerna på de gamla fiskebåtarna dær man kunde krypa in och stænga luckorna. Sedan gjorde det inget om båten slog runt før du låg ændå kvar i kojen.
Nu lyser solen en stund ialla fall, det var skønt att se att den fortfarande fanns kvar. Nu børjar det bli jobbigt med kuling, storm och snøfall. Hoppas att det blir bættre nu nær vi ska ner på væstlandet.
17:20 Førtøjda vid Høvringen oljeterminal i Trondheim før att lasta 500 m3 diesel. Men først skall chiefen skifta ett kretskort i maskin så han skall mørklægga hela båten i ca 45 minuter. Så vi får stænga av all elektronik och datorer på bryggan så længe.
18:15 Børjar lasta efter nedslæckningen av båten.
 20:00 Går av vakten och lægger mig.
21:30 Båten færdiglastad och avgår mot Kristiansund.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Cirkeltræning

Vaknade vid 11:30 och cyklade 10 minuter på træningscykeln før att værma upp och sedan kørde jag 50 minuters cirkeltræning.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar