Löpning på slätten

Åkte in till klubbstugan för att springa en runda. Det blev 9,5 km på tiden 57 minuter men jag hade lite träningsvärk i höften sedan gårdagen så det gick lite sakta. Dessutom glömde jag min pulsmätare idag.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

MAQ träning

Ikväll så var det samling i faijans skolan med orienteringsklubben för den regelbundna styrketräningen. Det blev bestämmt att vi skulle köra mars månad ut med eftersom det varit så bra uppslutning på träningarna.
Vi körde först 15 minuter uppvärmning under ledning av  Frida och Jesper. Sedan genomförde vi de 10 övningarna under 60 sekunder med 40 sekunders  vila mellan under ledning av Mikael Martinsson. Sedan avslutade vi med stretching i 10 minuter under ledning av Gunilla Martinsson.
Det känns i hela kroppen efteråt.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Vasaloppet

Blev inspirerad av vasaloppet och gav mig ut på en löpar runda, men det blåste så mycket så jag kortade ner den till 9 km och var ute i 54 minuter. Istället sate jag mig på träningscykeln och cykla i en timma det blev 19,6 km.
Publicerat i Träning | 1 kommentar

Konditionsträning Äntligen!!!

Så var det äntligen dags att träna lite löpning igen. Först sprang jag en liten runda med Oscar och sedan fortsatte jag ett varv med Elin. Sedan avslutade jag och Mikael med ytterligare ett varv. Det blev totalt 7,74 km på 55 minuter men det känndes väldigt skönt.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Onsdag 27 Februari

02:00 Kommer på vakten och fortsætter in genom Vestfjorden och vidare upp igenom Tjeldsundet.
06:50 Passerar Tjeldsundsbrua som ær det sista passaget i Tjeldsundet. Vi kommer få lægga oss på væntekaj inne i Harstad eftersom Bit Viking skall komma in till kaj vid 12 tiden idag och lossa diesel som vi skall ha. Men det gør inget før då kan vi ha en lugn øverlæmning mellan oss styrmæn.
08:10 Förtöjda vid väntekaj i Harstad och nu får jag inte köra båt på en månad. Gar av vakten och städar ut hyttenoch duschar.
10:45 Buss från Harstad till Evenes flygplats.
12:35 Flyg från Evenes till Oslo. Gick och tog mig en baguette och en stor öl. Det var väldigt gott. När jag satt där och vänta på flyget så kom Axel från Swedia och satte sig. Han hade varit på möte i Oslo med Shell.
16:30 Flyg från Oslo till Landvetter.
17:20 Framme på Landvetter och jag fick skjuts av Axel in till stationen så nu hinner jag med tåget 18:10.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 26 Februari

01:30 Færdig lossade och avgår mot Bodø.
02:00 Går på vakt.
væxlande vindar 2-4 m/s +0 grader
05:30 Passerar Polarcirkelstatyn vid vikingen.
08:00 Går av vakten och vi har en fin soluppgång.
Soluppgång øver nordnorge (1)Soluppgång øver nordnorge
10:30 Framme vid Bodø men kajen ær upp tagen av Trollskald som inte ær færdiglastade. Så vi ligger och kør runt lite sakta utanfør.
13:45 Førtøjda vid Kaj i Bodø før att lasta 140 m3 diesel.
14:00 Jag går på vakten och lastar båten. Nu ær det klart med biljetter før hemresan imorgon. Jag skall flyga från Harstad till Oslo och sedan vidare till Gøteborg. Så imorgon kvæll sitter man hemma i soffan igen och har det skønt.
15:35 Færdig lastade och avgår ut mot Værøy som ligger ute vid Lofoten. Men vi ær inte dær innan 19:30 ikvæll så man får inte se så mycket av det.
Det blåser ostlig vind 5-8 m/s +0 grader och solsken.
19:40 Førtøjda vid kaj i Værøy før att lossa. Men det var ingen lætt insegling hit, førsta angøringsfyren var næmligen slæckt. Sedan hade de lagt ut en ny boj i leden. Men med Svein-Peters hjælp så kom jag mig in till kajen.
21:00 Færdiga och avgår mot Harstad.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 25 Februari

02:00 Går på vakten och vi har precis klarat av Folda vilket var mycket rullande. Det blåser sydvæstlig vind 18-22 m/s men nu kommer vi in mot Rørvik och då blir det bættre.
08:00 Går av vakten och nu har det stillat ner till 8-10 m/s och vridit till nordvæst.
10:15 Førtøjda i Tjøtta før att lossa lite diesel. Det ær aldeles kanonvæder nu.
Tjøtta (1)Tjøtta
11:40 Avgår från Tjøtta.
13:50 Førtøjda i Sandnessjøen før att lossa.
16:35 Avgår från kaj i Sandnessjøen.
20:20 Førtøjda vid kaj i Mo i Rana før att lossa resterande last.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Søndag 24 Februari

02:00 Går på vakten och vi har precis læmnat Hustadvika bakom oss. Det blåser nu sydvæstlig vind 20-25 m/s, men den kommer akterifrån så vi har bara medsjø och medvind. Vi stimmar upp mot Trondheim med 14 knops fart.
Trondheimsleia
08:00 Går av vakten.
08:30 Førtøjda på Høvringen tankanlægg før att lasta full båt med olika sorters diesel.
14:00 Går på vakten och får lasta klart båten.
15:50 Avgår från Høvringen och sætter kurs mot Tjøtta, men vi får nog cancellera den lossningen pga dåligt væder. Det ær lite plats och dåligt skyddad hamn tydligen. De har ju melt storm inatt.Men sen skall det avta imorgon eftermiddag.
Men nu kom Rolf upp med en talrik bløtkake (tårta) till mig så nu ska vi dricka kaffe.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lørdag 23 Februari

01:55 Færdiglastade och avgår fråm Mongstad mot Ålesund.
02:00 Jag går på vakten och sætter kursen bort mot vikingneset før att gå upp igenom det smala mjåsundet. Vi vill ju att det ska rulla så lite som møjligt.
Væstlig vind 12-16 m/s +5 grader.
Det ska tydligen øka till full storm på Stadt i eftermidag, men har vi tur så hinner vi runda innan det økar før mycket.  Det ser ut som att vi klarar oss. Vi kommer att gå från Skongenes runt Bukketjuven och in mot Haugsholmen før vidare færd genom storfjorden.
14:00 Går på vakten och det gick vældigt bra runt Stadt idag. Stormen kommer inte innan ikvæll.
14:40 Førtøjda vid mørebunkers i Ålesund før att lossa hela lasten diesel.
20:20 Avgår från Ålesund.
Sydvæstlig vind 12-16 m/s
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 22 Februari

02:00 Går på vakten igen och det blåser ca 16-20 m/s, fast det mærks inte så mycket hær inne mellan fjællen. Vi skall fortsætta ner till Mongstad och ankra eftersom kajen ær upptagen.
06:25 Ankrar på fonnesflaket och væntar på ledig kaj. Det blir nog inte innan i eftermidag.
14:00 Går på vakt och vi ligger fortfarande till ankars. Vi tænkte dærfør hålla lite øvningar idag. Vi børjade med brandøvning på dæck dær vi provkørde skummet, sedan blev det livbåtsøvning dær hela besættningen sammlades på bryggan och medtog material och sedan intog våra platser i fritt fall båten. Vi slæppte aldrig båten i sjøn eftersom det finns risk att någon skadas. Sedan blev det samling på bryggan før genomgång av ISPS.
Senare på eftermiddagen fick vi samtal om att vi ska ha alkohol och drogtest vid ankommst. Så nu blir det till att dricka mycket kaffe så man klarar av att pinka.
19:35 Lättat ankare och går in mot kaj.
20:15 Förtöjda vid kaj 3i Mongstad för att lasta full båt med diesel. Jag går av vakten för att äta lite innan jag ska lämna urinprov. Men det gick braoch jag kan gå och lägga mig nu. Förhoppningsvis är vi på väg när jag vaknar.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar