Halmstad OK’s ungdomserie

Åkte ner till Halmstad för att springa ungdomsserien ute vid Grötvik.
Först så startade Elin och sprang sin D14 bana som blev 5,5 km på tiden 66:23 vilket gav henne en 4:e plats.
Sedan skuggade jag Oscar på en U1 som blev 2,38 km på tiden 21:33 vilket gav honom en 5:e plats.
Britta sprang en Ö4 som blev 4,9 km på tiden 55:37 vilket gav henne en ? plats.
Linnea sprang en D12 som blev 4,5 km på tiden 73:03 vilket gav henne en 2:a plats.
Jag sprang en Ö4 som blev 4,5 km på tiden 35:25 vilket gav mig en 4:e plats
LinneaLinnea på målgång
Publicerat i Orientering | 1 kommentar

Långpass Fredagen den 15 Augusti

Skulle på kräftskiva i Läjet så Britta och barnen tog bilen medans jag sprang upp dit. Det var 18,5 km och tog 1 timme och 52 minuter. Tog det ganska lugnt eftersom det var varmt och länge sedan jag sprang så långt. Men det gick jättebra att springa och när jag kom fram så hoppade jag i poolen.
Mottagnings komiteKräftkalasKräftkalasKräftkalas
Publicerat i Träning | 2 kommentarer

Varbergsmästerskap i Medeldistans

Åkte in till Skärbäck för att vara med i OK Nackhe’s tävling.
Jag började med att skugga Oscar på en Ö1 bana som blev 2,1 km på tiden 25:28 vilket därmed gjorde att han vann.
Linnea sprang D12 som blev 3,1 km på tiden 40:10 vilket gav henne en 6:e plats.
Elin sprang Ö2 som blev 3,1 km på tiden 39:50  vilket gav henne en 4:e plats.
Britta sprang D 35 som blev 4,3 km på tiden 58:32 vilket gav henne en 4:e plats.
Jag sprang en Ö5 som blev 5,4 km på tiden 47:18 vilket gav mig segern i den klassen.
Resulaten fins här.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Onsdag 13 Augusti

02:00 Går på vakt när vi passerar Gamle Lysböye syd om Stadt.
Svaga nordöstliga vindar molnklart och +13 grader.
Fortsätter ner genom Målöy och Florö innan jag går av vakten nere i Krakhellesundet. Äter frukost bestående ägg och bacon innan jag duschar och lägger mig.
Artic SeniorSoluppgång över Florö
10:00 Vaknar för att packa och göra rent på toaletten. Visserligen så sköter kocken städningen av min hytt men jag kan inte med att låta någon annan tvätta rent skiten efter mig. Sedan går jag ner i mässen och får tårta eftersom kocken Johnny fyller 58 år idag.
10:55 Förtöjda vid kaj 3 i Mongstad och nu väntar jag bara på min avlösare. Här är typiskt Bergens väder med +16 grader och regn.
12:20 Avlösarna har kommit med får inte komma igenom porten pga ISPS och att vakten säger sig inte ha fått besättningslista. Så vi får sända en ny besättningslista. Men nu börjar tiden bli knapp att hinna med flyget så vi får boka om våra biljetter.
12:50 Killarna kommer ner till båten och jag, Rolf och Jim sätter oss i vaktbilen för transport till gaten där hyrbilen väntar.
Det blev prcis att vi han med vårat flyg till Oslo och sedan var det bara att springa till nästa plan för att hinna det. Samma visa på både Landvetter och centralstationen. Men hemma i Falkenberg så stod Britta och Oscar och väntade på mig. Skönt att komma hem och träffa familjen igen men nu blir det inget skrivande om båten på 4 veckor men alla är välkomna att titta in ändå och läsa om våra orienteringstävlingar m.m.
 
Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer

Tisdag 12 Augusti

00:45 Förtöjda i Rörvik för att lossa de sista 250 m3 vi har ombord samt ta ombord proviant.
02:00 Kommer på vakt och avslutar lossningen.
02:45 Avgår och sätter kursen mot Mongstad igen. När vi kommer ut på Folda så ställer jag mig och gör alla sjökortsrättningar (ett riktigt skitjobb som jag ser fram emot att slippa när vi får fullständigt godkännd ECDIS).
Går sedan igenom alla workorders som kommit upp på AMOS vilket är vårat underhållssystem. Måste hinna göra klart så mycket som möjligt innan jag mönstrar av på onsdag.
Vädret är perfekt idag vindstilla +15 grader men molnen tornar upp sig i väster så vi får se vad det blir utöver dagen.
Måste hinna med att prata med Fedje lots idag så jag får godkännt fullständigt farledsbevis för hela norska kusten. Anne på personalavdelningen ringde igår och undrade om jag ville bli skeppare på Trollskald istället. Men jag vill hellre stanna här och ta över efter Svein-Petter i höst eftersom jag kan båten och lastsystemet.
Fortsätter ner genom Ramsöysundet och Bessakersundet.
08:00 Går av vakten norr om Stokköya.
14:00 Kommer på vakten vid Tjeldbergodden och fortsätter ner mot Kristiansund och Hustadvika.
Nordlig vind 3-5 m/s +18 grader och mulet.
Får telefonsamtal från Alvar som skall bli skeppare på nye Fox Luna och ligger på Vestnes.  Skall bli skoj att komma upp och se båten när de kommer hem.
21:45-22:10 Stannar till på Hurtigrutskaia i Ålesund för att bunkra smörjolja.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 11 Augusti

02:00 Kommer på vakt och vi är strax väster om Kristiansund.
02:50 Förtöjda på Vestbase i Kristiansund för att lossa 850 m3 diesel.
VestbaseVestbase
07:20 Färdig lossade och avgår.
SaltstraumBourbon Topaz
08:20 Förtöjda på Shell Dale i Kristiansund för att lossa 870 m3 diesel.
11:35 Färdiga och avgår mot Rörvik.
Middag bestod idag av stekt torskfile och karamellpudding till dessert.
14:00 Kommer på vakten innan Tjeldbergodden och fortsätter in i Trondheimsleia. Vi skall idag ha safety övningar bestående av mönstring vid brandstationen, livbåtsmönstring med insittning i fritt fall båten och sedan SOPEP kontroll. Övningen avslutades med att vi sköt av två linkastare me 250 meters lina var.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Söndag 10 Augusti

01:25 Förtöjda på kaj 3 i Mongstad för att lasta diesel igen.
06:00 Färdiglastade och väntar på analys av biodieseln.
08:25 Klartecken från Mongstad och vi avgår.
Middag idag bestod av lammstek med potais och ris ala malta till dessert.
14:00 Kommer på vakt och vi är nu en bit norr om Florö. Nu skall vi dessutom ha safetymeeting och hela besättningen samlas på bryggan. Vi diskuterar lite händelser som hänt på rederiets övriga båtar. Sedan skall alla utföra ett alkoholtest, vilket går bra efter diverse skratt anfall.
Rolf blåserJan-Olav blåser
Fortsätter norruenom Målöy och ut genom sildegapt där vi möter Bergen Nordic.
Bergen Nordic IMO 9257591 (2)Bergen Nordic IMO 9257591 (3)
Vid femtiden kommer vi ut till Buholmen vid Stadt och får svänga in mot land för att klara revet som ligger utanför. På Transas bilden kan man uppe i vänstra hörnet se att vinden för tillfället är Nordväst 6,2 m/s och tidvattnet är 1,3 meter vid Målöy. Det är ett fantastiskt hjälpmedel vi har ombord. Efter Stadt så kom Johnny upp med resterna av gårdagens tårta till mig.
Buholmen vid Stadt (2)Buholmen vid Stadt (3)Buholmen vid Stadt (4)Buholmen vid StadtSöndagsfika (3)Transas vid Stadt (2)Transas vid Stadt (3)
Fortsätter in mot Heröybrua och vidare mot Ålesund.
 
Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer

Lördag 9 Augusti

02:00 Kommer på vakt när vi passerar Fedje och fortsätter in mot Mongstad där jag får det förvånande beskedet att vi kan gå till kaj med en gång.
03:30 Förtöda på kaj 3 för att lasta bensin och diesel till Förde.
07:10 Färdiglastade och väntar på analys och papper.
08:25 Avgår mot Förde.
13:30 Kommer ner till mässen och får den vanliga lördagsmiddagen nämligen spekesild och risgrynsgröt. Som vanligt så undviker de mesta spekesilden och äter bara risgrynsgröt. Inget vidare att äta urvattnad saltsill som inte tillagats på något sätt. Stekt saltsill som vi äter hemma är ju supergott.
14:00 Kommer på vakt igen och vi är snart framme i Förde.
15:20 Förtöjda vid kaj i Förde för att lossa. Ligger en fin liten badstrand innanför kajen där folk ligger och badar. Hade jag haft frivakt så kunde jag tänkt mig en joggingrunda och ett bad.
Kaj i FördeBadstrand
Solsken +22 grader 5-7 m/s
Under eftermiddagen så kommer kocken Johnny upp med lite lördagstårta Glad med tungan ute passar bra till kaffet.
18:40 Färdiglossade och avgår mot Mongstad igen.
20:00 Går av vakten och får en kanonmiddag bestående av oxfile med potatisgratäng och karamellpudding till dessert. Det uppväger ju spekesilden många gånger om.
God natt med en fullproppad mage. Sömnig
FördefjordenFördefjorden 2
 
 
Publicerat i M/T Bergskald | 3 kommentarer

Löpning äntligen

Efter vakten i morse så tog jag på mig joggingskorna och sprang en runda längs små promenadstigar innöver i fjorden mot Sandnes. Det blev 8 km på 45 minuter och mycket backigt. Känndes dessutom att det var 13 dagar sedan jag sprang sist men det var väldigt skönt.Mycket glad
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Fredag 8 Augusti

02:00 Kommer på vakt efter att vi passerat Leirvik på Stord. Fortsätter söderut genom Haugesund och Karmsundet ner till Stavanger.
Nordvästlig vind 8-12 m/s +15 grader
06:50 Förtöjda i Stavanger för lossning.
12:50 Färdig lossade och avgår.
13:30 Kommer ner och blir glatt överraskad när jag ser att det är hvalbiff till middag idag.
14:00 Går på vakt och fortsätter norrut in mot Karmsundet.
Karmsundsbrua
Nordvästlig vind 8-10 m/s +18 grader solsken.
Passerar Leirvik på Stord där kära lilla svärfar jobbar med att bygga plattformar.
20:00 Går av vakten när vi passerar Jektevik på Stord.

SC Aberdeen IMO 7800540Margo Cement IMO 7518836 (4)

Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer