Löpträning

Måndag kväll när Oscar skulle ha fotbollsträning så sprang jag med honom upp till IP för att sedanfortsätta en runda runt Bölse och Sandkärr innan jag sprang tillbaka genom Glommen och upp till IP. Där hämtade jag Oscar och sedan sprang jag hem igen. Det blev 9 km på 46 minuter.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Ungdomsserie avslutning

Söndagen började vi med att åka till Getinge där Oscar skulle spela sammandrag i fotboll. Det var två matcher på raken vilka bägge blev förlust.
SammandragOscar räddarOscar utsparkOscarOscar dribblarErik dribblar
Sedan åkte vi til McDonalds och åt lunch innan vi skulle till klubbstugan och göra klart inför tävlingen.
Jag tog med mig Elin och Linnea för att sätta ut glada och sura gubbar på inskolningsbanan. De är till för att de små barnen skall se när de är på rätt stig (glada gubbar) eller fel stig (sura gubbar).
När sedan tävlingen drog igång så sprang Linnea en D12 som blev 4,7 km på tiden 54:40 vilket gav henne en 3:e plats men hon vann ungdomsserien i D12 totalt.
Elin sprang en D14 som blev 5,1 km på tiden 61:46 vilket gav henne en 3:e plats och en 2:a plats totalt i serien.
Oscar sprang en U1 som blev 2,1 km på tiden 15:35 vilket gav honom en 3:e plats idag och han vann klassen totalt.
Så vi hade 2 vinnare och en silvermedaljör i U-serien i familjen.
Britta var dessutom i Stockholm och sprang tjejmilen på nytt personbästa 53:51.
Så Familjen Kjellsson hade en lyckad helg.
Elin och Zacharias spurtarLinnea spurtarD12 SegrareD14 segrareGlad segrare i U1
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Brunbildsorientering

Torsdag kväll så åkte jag, Elin och Oscar för att träna orientering i Mosilt. Linnea skulle spela fotbollsmatch.
Oscar skuggades av Håkan på en vit bana som totalt blev 4 km.
Först så joggade vi 1,5 km till starten för att värma upp.
Elin blev skuggad av Claes på en orange bana med endast brunbild. Brunbild betyder att endast höjdkurvorna finns med på kartan, inga stigar eller stenar eller annat. Det är väldigt noga att läsa in sig på varje höjd i terrängen för att klara en sån bana och det lyckades Elin med.
Jag skuggade Jenny på samma bana som Elin och den blev 4,4 km på 58 minuter.
Tyckte att ungdommarna var väldigt duktiga på att läsa brunbildskarta vilket de kommer ha stor nytta av på tävlingarna.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Naturpasset

Mulet väder med lite småregn så jag åkte in till Slätten för att ta alla kontrollerna på FOK’s naturpass. Det var 22 kontroller som är lite svåra att hitta eftersom det bara är en liten pinne som sticker upp ur marken där kontrollpunkten är. Det var dessutom väldigt blött ute i markerna idag. Totalt sprang jag 11,2 km på 1:49.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

FOK special

Ikväll så åkte jag och barnen ner till Veka för att springa FOK special.
Elin och Linnea sprang en D ungdom som var 2,5 km på 38:16 respektive 47:29.
Jag sprang en öppen Herr som blev 6,2 km på tiden 50:24. Gjorde två bommar och tyckte det var svår terräng att orientera i med alla stigar.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Naturpasset

När barnen gett sig av till skolan så åkte jag och Britta upp till Älmebjär för att springa sista undan på FK Friskus naturpass. Det var väldigt snårig och kuperad terräng så det gick inte fort. Totalt sprang vi 5,8 km på 1:15. Skönt att få sträcka ut på benen igen efter midnattsloppet.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Midnattsloppet i Göteborg

I helgen så har jag och Britta tillbringat helgen i Göteborg för en skön weekend utan barn och en löpartävling. Vi skulle starta på heden klockan 22:05 respektive 22:15 och det var 7307 anmälda.  Starten gick och som vanligt var det folk som placerat sig i en startgrupp som de inte klarade av vilket medförde att det blev till att springa och bromsa ofta för att inte springa in i folk. Startgrupperna är ju till för att det skall flyta på bättre så kommer det idioter som inte kan springa under 55 minuter och ställer sig längst fram i startgupp för de som kan springa under 50 minuter Jättearg. Får väl börja göra samma sak själv då. När den enda backen kom efter 7,5 km så fick jag lägga mig så långt ut jag kunde för att springa om folk, och den var ändå bara 200 meter lång. Sedan upptäckte jag att det hade gått för långsamt så jag ökade på farten och sprang på rejält de sista 2 km. Kom ändå i mål på nytt personbästa 49:15 och slog det gamla med 7 sekunder utan att vara slutkörd. Det blev en 1343 plats av 3402 herrar som kom i mål.
Britta startade 22:15 och sprang på i ett behagligt tempo kryssande mellan folk och gjorde samma som jag att öka från backen vid 7,5 km och sedan köra på rejält till mål. Hon kom i mål på 55:38 och en 690 plats av 2510 damer som kom i mål. Men det var ändå 8 sekunder sämre än hennes Sylvesterlopp på nyårsafton.
Midnattsloppet 003Midnattsloppet 004
Publicerat i Löpartävling | Lämna en kommentar

Varbergsmästerskap i Långdistans

Torsdag kväll åkte vi till Åkulla för att vara med i Varbergsmästerskapet i Långdistans.
Först skuggade jag Oscar på en Ö1 som blev 2 km på tiden 16:52 vilket gjorde att han vann.
Sedan sprang Linnea en D12 som blev 2,9 km på tiden 29:05 vilket gav henne en 7:e plats.
Elin sprang ihop med Britta på en Ö4 som blev 4,5 km på tiderna 52:43 respektive 52:38 vilket gav dem 15 och 14 plats.
Jag sprang en Ö7 som blev 5,06 km på tiden 43:13 vilket gav mig en 2:a plats efter en jättebom på första kontrollen.
Reslutaten finns här.
 
Publicerat i Orientering | 1 kommentar

Åkulla bokskogar

Jag och Peter Hagström åkte upp till Åkulla för att springa lite terränglöpning. Vi sprang en runda som blev 4,9 km på 37 minuter. Det var väldigt fin terräng att springa i med bokskog och granskog blandat och en del mossar.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

FOK special tisdag 19 aug.

Jag, Britta och Elin åkte till Skogstorp för att vara med i klubbens FOK special.
Elin sprang en D ungdom som blev 3200 meter på 33:07
Britta sprang en Öppen dam som blev 6,5 km på tiden 53:17
Jag sprang en Öpen herr som blev 6,5 km på tiden 48:29
Det var väldigt blött och jag gick ner mig i en mosse ända upp till bröstet. Så banorna var jobbiga och blöta att springa.
 
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar