Tisdag 23 September

02:00 Kommer på vakt och vi är snart framme i Sandnessjöen.
02:30 Förtöjda vid kaj i Sandnessjöen för att lossa.
Sydlig vind 12-15 m/s ösregn +10 grader.
Skönt att kunna sitta här uppe på bryggan i värmen och dricka kaffe och inte brhöva springa ute på däck som Rolf gör. Kan väl bli lite ensamt att sitta här uppe själv men det får man ta.
04:50 Klara med lossningen och avgår mot Myre.
07:50 Passerar polarcirkeln och skall strax gå av vakten för att äta och sova lite igen.
14:00 Kommer på vakten när vi passerat Bodö och börjar komma ut på Vestfjorden. Det rullar lite men det får man räkna med på Vestfjorden.
Sydvästlig vind 10-14 m/s.
När vi passerat över Vestfjorden så går vi igenom Gimsöyströmmen innan vi skall ut i öppna havet igen. När vi kommer ut på andra sidan Lofoten så har vinden ökat och det blåser nu 14-18 m/s och rullar lite mer.
20:00 Går av vakten och vi har 1 timma kvar innan vi kommer inomskärs igen.
22:45 Förtöjda på Myre för att lossa resterande last.
VestfjordenPICT1064

Norr om LofotenNorr om Lofoten

Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 22 September

02:00 Kommer på vakt och fortsätter lossningen.
03:50 Avgår från Hövringen och fortsätter ut i Trondheimsleia.
Regn sydvästlig vind 4-6 m/s +12 grader.
Sitter på bryggan och lyssnar på webbradio så jag kan höra lite svensk radio medans jag kör båt. Den norska radion är ju inte mycket att lyssna på.
08:00 Går av vakte när vi lämnat Trondheimsleia och är på väg upp genom Åsenleia.
14:00 Kommer på vakt när vi  är på väg in mot Rörvik.
14:50 Förtöjda i Rörvik för att lossa diesel och ta ombord proviant.
Solsken sydvästlig vind 4-7 m/ +15 grader.
16:40 Klara och avgår.
Har nu fått ordning på Skype på min dator och kunde därmed ringa hem och prata med Britta och Oscar på datorn. Det är ju en himla tur att vi har bredband på båten för nu kan jag ringa hem gratis med. Det var ganska bra ljud också om man bara körde telefonen och inga andra internetsidor samtidigt.
20:00 Går av vakten syd om Brönnöysund.
22:15 Förtöjda på Horn fergekai för lossning.
23:25 Avgår.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Söndag 21 September

 02:00-08:00 Kommer på vakt strax söder om Sandnessjöen och fortsätter ner i leia och rundar Brönnöysund innan jag passerar genom Dolmsundet och därefter går av vakten. Jag har under natten suttit och skrivit ner vilka leder jag behöver begära dispens längs hela norska kusten. Det blev en hel del leder att skriva ner och skicka till Norska Försvaret för godkännande.
Vädret är inget vidare 6-9 m/s sydvästlig vind +11 grader och mulet med regnskurar, men det är ju höst på gång.
13:30 Söndmiddag bestående av lammstek med potatis och grönsaker och glass till desert.Glad med tungan ute Min svaghet här i livet (efter Britta).
14:00 Kommer på vakt efter Bessakersundet och fortsätter neröver mot Trondheimsleia.
Bjuds under eftermiddagen på kaffe och bananbakelse
IMG_0037
Vädret är nu mycket bättre med sydostlig vind 6-9 m/s solsken och 16 grader. Eftersom vi går inomskärs så är här ju nästan blankt hav. Kommer inte vara nere i Trondheim innan klockan 8 och det tyckte kajpersonalen om eftersom han skulle på Lärkendal och se Rosenborg spela fotboll i kväll.
20:00 Går av vakten och bjuds på lasagne med vitlöksbröd.
20:15 Förtöjda vid Hövringen för att lasta och Pehr-Christian är väldigt nöjd eftersom Rosenborg vann fotbllsmatchen med 4-0.

 

 

Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lördag 20 September

02:00-08:00 Kommer på vakt ute på Folda och går in genom Rörvik och vidare genom Dolmsundet innan jag går av vakten nord om Brönnöysund.
Sydvästlig vind 8-12 m/s  +10 grader och regnskurar.
14:00 Kommer på vakt innan Hemnesberget och fortsätter in mot Mo i Rana.
15:20 Förtöjda på Hauknes i Mo i Rana för att lossa.
21:30 Färdig lossade och avgår mot Trondheim.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 19 September

02:00 Kommer på vakt efter en skön natts sömn då jag slapp tænka på lotsar. Vi har passerat Florø och kommer snart ut på Frøysjøen, fortsætter norrut genom Måløy och rundar sedan Stadt.
Sydlig vind 14-18 m/s +10 grader och regn så det ær lite guppigt nær vi rundar Stadt.
Sedan får jag gå in i Vanylvsgapet och Storfjorden istællet før Flåværsleia eftersom Flåværsleia inte ær en påbudt led. Så nu får vi køra 12 mil længre før att inte bryta mot några regler.
08:00 Går av vakten inne i Vartdalsfjorden.
Svein-Petter sätter sig med telefonen och tar reda på reglerna angående farledsbevis och kommer fram till att jag kan söka dispens av Norska Försvaret för att kunna segla i de lederna som vi behöver använda för att ta oss till våra lossehamnar. Vilket är väldigt tur eftersom det inte finns några påbudte leder till våra leverans ställen ute i Lofoten.
14:00 Kommer på vakt en bit innan vi passerar Kristiansund. Fortsätter innöver och har bra medström för vi kör med 12,7 knop. På vägen innöver så möter vi flera stora Norska fiskebåtar som är på väg västerut. Ser på AIS till Nordfisk att de siktar på Stattfjordfältet.
Libas som vi möter vid 18 tiden är Norges största fiskebåt 94 meter lång och 18 meter bred och 8000 Hk.
Libas H-5-F (2)

Libas H-5-F (4)Zeta M-620-HÖ (2)Zeta M-620-HÖ

Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Torsdag 18 September

02:00 Kommer på vakt ute på Fröysjöen strax norr om Florö. Fortsätter söderut genom Florö, Askvoll och Krakhellesundet sedan får jag gå ända ut till Sogneoksen eftersom jag som utländsk skibsförer inte får gå i Ånlandssundet och Mjåsundet. Blir lite gungit när vi passerar mellan Sogneoksen och Brosmeosen innan vi vänder inåt mot Mongstad. Får besked att vi skall ankra och kanske inte får komma till kaj innan midnatt.
08:00 Går av vakten.
08:30 Ankrat på Fonnesflaket.
Seigrunn IMO 9264269Troma IMO 9334301 (2)
12:00 Svein-Petter väcker mig och frågar om jag är redo att ha uppkörning med lots ikväll. Jag säger att kan de bara ordna lots med så kort varsel så kan jag göra det.
14:00 Kommer på vakten.
15:00 Lättat ankare och går in mot kaj 3 i Mongstad.
15:30 Förtöjda vid kaj 3 för att lasta bensin och diesel.
Får ett samtal under eftermiddagen från Kvitsøy lots att de kan inte ordna en examinator till ikväll.
20:00 Går av vakten för att sova en stund.
20:30 Avgår från Mongstad.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 17 September

02:00 Kommer på vakten ute på Folda och idag skall vi inte gå in genom Bessaker och Ramsöysundet utan vi fortsätter ut på Folda och ner över Frohavet och in i Trondheimsleia vid Hitra.
Detta gör vi för att det är 4 sjömil kortare och vädret är så fint. Dessutom hoppas Öystein att vi skall hinna till Ålesund innan 17:00 för då hinner han med sista flyget hem idag och slipper bo på hotell. Men det hoppas inte Yngve och Johnny för de vill gärna ta en tur på byn ikväll.
08:00 Går av vakte när vi kommit in i Trondheimsleia.
13.00 Kommer upp på bryggan och får besked att jag fått avslag på min ansökan om fullständigt farledsbevis pga att vi använt andra leder än de anmodade från kystverket. Vi har gått i ett par mindre leder som är närmare för oss, men det fick man inte göra om man var utländsk medborgare. Så nu måste jag avlägga ett praktiskt pröve. Det betyder att vi får ombord en lots som skall se att jag kan navigering och känner till farvattnen som vi färdas i. Blir han nöjd med det han ser på sträckan så får jag förhoppningsvis farledsbeviset, annars får jag utföra samma sak i nästa farled osv. Så det blir troligtvis ingen uppmönstring denna turen.
14:00 Kommer på vakt ute på Hustadvika och fortsätter ner mot Ålesund där vi skall byta lite folk ikväll.
18:15 Förtöjda vid Hurtigrutskaja för att byta lite folk.
19:00 Avlösningen klar och vi avgår.
Bergen Star IMO 9321603 (3)Ingrid Majala F-225-M LAKF Ex.Ganthi-07 With Junior IMO 9157832 (2) 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 16 September

02:00 Kommer på vakten när vi passerat Sandnessjöen och fortsätter in mot Mo i Rana.
Svaga vindar +8 grader och fullmåne.
05:55 Förtöjda vid Hauknes för att lossa bensin och diesel.
12:05 Färdig lossade och avgår mot Mongstad igen.
14:00 Kommer på vakt efter Hemnesberget fortsätter ut i fjorden och går söderut förbi Sandnessjöen.
Vindstilla +14 grader och solsen.
20:00 Går av vakten utanför Brönnöysund.
freitindSolnedgång över Sklinnabanken 1Solnedgång över Sklinnabanken 2Solnedgång över Sklinnabanken 3Månen kommer upp över Brönnöysund
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 15 September

02:00-08:00 Satt på vakt mellan Bud i början på Hustadvika och fram till Tjeldbergodden inne i Trondheimslea. Det var 6 timmar utan någon vidare trafik.
Fullmåne och stilla blankt hav.
13:30 Idag bjöds vi på hälleflundra med kokt potatis.Glad med tungan ute
14:00 Kommer på vakt efter Bessakersundet och strax innan Ramsöysundet. Fortsätter ut på Folda och vidare norrut.
Svag växlande vind 2-4 m/s +16 grader och solsken.
Pratade med Britta och Oscar hade tydligen varit målvakt när de spelade fotboll på skolan och slängt sig med huvudet före in i stolpen när han skulle rädda bollen. Så han ser väl ut som jag gjorde när jag var liten (blåslagen efter alla snubblingar).
Elin kom dessutom 2:a på skolmästerskapets 800 meter.
18:05-18:20 Stannar till i Rörvik för att få ombord lite proviant. Fortsätter sedan norrut och går av vakten efter Dolmsundet.Brattskjaer NT-345-V LLLP

Danstar IMO 7424059Månsken över Hustadvika (3)PICT1008Richard With ut ur Dolmsundet

Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Stafett DM i orientering

På söndagen var det dags för årets DM i stafett orientering. Det var meningen att både Elin och Linnea skulle springa men Elin fick lämna återbud pga. förkylning så Anton Hagström tog hennes plats. Eftersom de var så få tjejer så fick de gå ihop med killarna och springa i H12 och H14 klasserna. Men det gick ju jättebra ändå och FOK tog 2:a platsen i H12 och både 1:a och 2:a platsen i H14 sedan tog de 2:a platsen i H16 med. Så dagen var helt och hållet ungdommarnas.
Kommer läga in bilder så fort jag får de översända på mail.
 
H12H14H16
 
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar