Torsdag 2 Oktober

02:00 Kommer på vakt innan Lepsöyrevet ost om Ålesund. Fortsätter ner genom Ålesund och ut genom Flåvärsleia och rundar Stadt. Bra väder runt Stadt idag och jag börjar komma ikapp en brönnbåt och en fiskebåt nu. Får hoppas vi hinner passera dem innan Målöy.
Segar mig förbi dem och passerar fiskebåten som är en fullastad Havskjer precis innan vi svänger in mot Målöy.
08:00 Går av vakten i Skatestraumen syd på Målöy. Pratar med Mongstad och får besked att vi får nog komma till kaj med en gång vid ankomst.
14:00 Kommer på vakt efter Krakhellesundet och fortsätter ner genom Mjåsundet. Kallar upp Mongstad och får besked att det blir ankring ändå.
14:45 Ankrat på Fonnesflaket och väntar på att få lasta.
Nordvästlig vind 5-7 m/s +13 grader och mulet.
17:00 Sjösätter MOB båten för att åka in till Fonnes och hämta Ronny som skall mönstra på dag.
17:20 Rolf tillbaka med Ronny och jag hissar upp dem.
Står och går igenom alla sjökort upp till Målöy för att plugga in alla kurser och fyrkaraktärer ifall jag får uppkörning inatt. Det är några saker att hålla reda på under en resa på 7 timmar. Vet ju inte hur mycket de kräver att jag skall kunna heller. Men jag vet att radar och papperssjökort får användas, de kommer troligen stänga av våra elektroniska sjökort och fråga en del om kurser och fyrar.
Först var det sagt att vi skulle ankra sedan sa de kaj vid ankomst vilket idag blev ändrat till ankring fram till 19:00 ikväll. Nu när jag ringde upp dem så sa de att det blir ingen kaj innan 08:00 imorgon bitti. Kanske någon som känner igen detta mönstret från Brofjorden hemma i sverige.
20:00 Går av vakten och får försöka somna med huvudet fullt av kurser och namn på fyrar.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Onsdag 1 Oktober

00:35 Ankom Trondheim før lastning.  Vikarie skepparen Magnar Boge kom ombord och Svein-Petter åkte hem før att börja sitt nya jobb som lots i Kristiansund. Synd att vi blev av med honom för det var en bra skeppare och kamrat.
02:00 Kom på vakt och fortsatte lastningen fick besked att vi får lots vid passage av Måløy på torsdag.
05:30 Klara med lastningen och avgår mot Kristiansund.
Sydostlig vind 4-6 m/s +6 grader och klar himmel.
Fortsätter ut genom Trondheimsleia.
13:00 Kommer upp på bryggan när vi är på väg in till Shell Dale i Kristiansund och får besked att jag skall ringa till Kvitsöy lots.
Får då besked att de inte kan ordna fram en lots till på torsdag, så jag provar att beställa till avgången från Mongstad. Vi får se vad vi kan göra svarar de.
13:25 Förtöjda i Kristiansund.
13:30 Äter middag bestående av kokt Uer och potatis. Väldigt gott.
14:00 Kommer på vakt och börjar lossningen.
15:40 Färdig lossade och avgår mot Vestbase. Rolf kommer upp med lite tårta till mig eftersom han fyllde 60 år idag.
Pratar med Mongstad och får besked att vi får nog ankra vid ankomst imorgon.
-Är det Onyx som ligger ivägen då frågar jag?
Nej han fick gå tillbaka till Kalundborg pga fel på lasten får jag till svar. (synd för det hade varit skoj att se sin gamla båt igen)
16:25 Kommer in mot kaj och ser att den är upptagen av Normand Skipper, så det blir till att lägga sig stilla och vänta.
 Edda FloraBourbon TopazNormand Skipper
17:10 Förtöjda vid kaj på Vestbase i Kristiansund för att lossa resterande last. Pratar med familjen med webcamera på Skype vilket Oscar tyckte var roligt. Elin och Britta hade varit ute och sprungit en runda. man blir lite avundsjuk.
21:10 Klara med lossning och avgår mot Mongstad.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 30 September

01:50 Ankomm Sandnessjøen och lossar.
02:00 Kommer på vakt efter att Svein-Petter startat lossningen, så det är bara att fortsätta.
04:00 Klara med lossningen och avgår mot Rørvik.
PICT1116PICT1119
08:00 Går av vakten väst om Brönnöysund.
11:55-13:30 Förtöjda i Rörvik och lossar resten av lasten.
14:00 Kommer på vakt när vi lämnat Rörvik och skall ge oss ut på Folda.
Östlig vind 5-8 m/s +11 grader och solsken.
Fortsätter ner över Folda och in genom Ramsöysundet och Bessakersundet innan jag går av vakten nere vid Åsenvågöya.
Pratade med Ronny på MSN och han säger att de skall vara i Mongstad klockan 09:00 på torsdag. Vi har ETA 15:00 så vi får se vem som får komma till kaj först. Har ännu inte fått besked om vi får någon lots på sydgående för min uppkörning. Tycker det är dåligt när man beställer 3 dygn innan att de inte kan ordna en lots.
Solnedgång øver ÅsenleiaSolnedgång øver Åsenleia.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 29 September

03:10 Förtöjda på Gangsås i Harstad för att lasta.
07:00 Färdiglastade och avgår mot Sandnessjöen.
Nordvästlig vind 4-6 m/s +6 grader och mulet.
08:00 Går av vakten innan Tjeldsundsbrua.
13:30 Bjuds idag på fiskekaker gjorda på koljan vi fiskade förra veckan.
14:00 Kommer på vakt nere på Vestfjorden. Endast svag dyning och lite vind.
Sätter mig och börjar göra alla ISPS anmälningar till hamnarna de närmste dagarna. Det skall egentligen skeparen göra men vi får ju ombord en vikarie nu när Svein-Petter går iland imorgon. Jag skulle egentligen mönstrat upp då men mitt farledsbevis är ju inte klart ännu. Har dessutom beställt lots för min uppkörning när vi passerar Målöy på torsdag.
17:30 Passerar Bodö och  det börjar regna.
20:00 Går av vakten efter passage av Støtt.
Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer

Söndag 28 September

02:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.
05:50 Färdig lastade och avgår mot Tromsö.
Sydvästlig vind 7-10 m/s +7 grader och regn.
13:00 Förtöjda vid Bunker oil i Tromsö för lossning.
Arnöytind T-8-S LJZH (3)Arnöytind T-8-S LJZH
19:15 Klara och avgår mot Harstad.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lördag 27 September

02:00 Kommer på vakt efter Kagsundet och vi har nu kommit in i lä. Det har ju dessutom slutat blåsa så mycket så farten har ökat igen.
05:40 Passerar Tromsöbron.
Först var det sagt att vi inte kunde lasta innan söndag pga av att oljan var slut i Harstad och "Lista" skulle komma sent på lördags kväll med ny. Då skulle vi kunna lasta på söndag förmiddag, men nu är "Lista" redan framme klockan 09:00 idag och vi har blivit försenade pga det dåliga vädret. Så det blir inte så mycket stillaliggande som jag hoppats på. Hade ju pratat med Harstad orienteringsklubb och ordnat fram karta så jag skulle kunna springa en runda idag, men det verkar gå i stöpet.Fast vädret är inget vidare nu.
Sydlig vind 12-16 m/s +5 grader och ösregn.
Men det blir väl till att sitta på bryggan och rätta sjökort istället med en kopp kaffe.
08:00 Går av vakten innan Gisundet.
13:35 Förtjda kaj 2 i Harstad och väntar på att "Lista" skall lossa klart.
Blåser och regnar fortfarande
Lördag 27 sep
 
När vi är förtöjda så får vi besök av en styrmanselev som skall använda sig av Bergskald i ett projekt.
Får sedan besök av en man från Harstad orienteringsklubb som kommer med några kartor för området så att jag kan springa lite orientering. Men det blir nog inget av det idag så som vädret ser ut nu. Kommer in en fiskebåt som lägger sig på andra kajen och avvaktar bättre väder.
 
 
Bergskald i HarstadVea R-7-K LMMJ (2)

Vea R-7-K LMMJ (3)Vea R-7-K LMMJ

Pratar med Knut-Arne på Gangsås och får besked att "Lista" skall vara klara till 21:00.

22:15-22:50 Förhalar till Gangsås för att lasta.

Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Fredag 26 September

02:00 Kommer på vakt en timma innan vi passerar Nordkyn.
Sydlig vind 4-6 m/s +3 grader och lite sjögång.
03:50 Förtöjda inne vid den lilla träbryggan i Mehamn för att lossa. Går bara att gå till denna kajen vid högvatten annars kör vi upp bulben på land.
06:15 Avgår från Mehamn och sätter kurs mot Harstad.
06:45 Stannar till utanför Kinnarodden och pilkar lite torsk och kolja.
Fiske vid Kinnarodden (10)Fiske vid Kinnarodden (11)Fiske vid KinnaroddenFiske vid Kinnarodden (12)KinnaroddenFiske vid Kinnarodden (6)
13:30 Kokt nyfångad torsk och torsklever till middag.Glad med tungan ute
14:00 Kommer på vakt en bit innan Havöysund och fortsätter västerut.
Sydlig vind 4-6 m/s +6 grader och mulet med regnskurar.
17:00 Passerar Hammerfest och nu börjar vinden öka så farten går ner väldigt. Blåser nu 12-17 m/s västligt.
18:30 Ser att "Stockholm" kommer ut ur en fjord framför oss och tar därför kontakt med dem för att prata med Magnus. Han säger att det är skitväder ute och tycker det är skönt att slippa gå ut på däck och bärga en trål. Kan ju bara hålla med honom om det. Han säger att han skall gå ut på däck och rensa fisk som Ola Skinnarmo och hans kamrater har fiskat under dagen. Sedan skall de leta upp en fjord att lägga sig i för att få lä och ligga stopp över natten.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 25 September

02:00 Kommer på vakten och fortsätter lossningen.
03:30 Klara och avgår mot Hammerfest.
svaga vindar +3 grader och mulet. Nu har snön börjat falla på fjällen här omkring.
Kagsundet (4)Kagsundet PICT1078
14:00 Kommer på vakt och vi är snart framme i Hammerfest. Det ligger en stor gasbåt till ankars utanför Melköya och väntar på att få lasta.Arctic Princess IMO 9271248 (2)Arctic Princess IMO 9271248 (4)
Solen skiner och temperaturen är + 8 grader sydvästlig vind 4-6 m/s.
14:25 Förtöjda vid kaj i Hammerfest för att lossa. När jag lagt till och börjat lossa så ser jag att "Stockholm" ligger vid kajen innanför oss. Efter en stund så får jag se ett bekant ansikte dyka upp, nämligen Magnus Reteike  som jag seglat i följe med flera gånger så han kommer ombord och pratar en stund. De skall tydligen på en utflykt  i norska fjordarna med Ola Skinnarmo och några kamrater.  Skoj att träffa på gamla bekanta när man är så långt hemifrån.
Sandor F-180-H (3)Willasen Senior N-95-V LDIW Ex.Radek-08, Gangstad Junior-06, Noragutt-03, Övraböen-02, Liaholm-81 (2)Stockholm IMO 8226612
Sedan kommer den kvinnliga maskinisten från "Stockholm" ombord för att se vår båt. Jag och Jan-Olaf försöker övertala henne att söka jobbet som maskinist här ombord och ger henne nummret till personalkontoret.
18:15 Färdiglossade och avgår mot Mehamn borta på Finnmarka.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

SPRINGA!!!

ÄNTLIGEN!!!
Efter vakten idag så tog jag på mig träningskläder och sprang 9,1 km på 51 minuter. Skönt att komma till ett ställe där man får gå iland utan massa övervakning och vaktposteringar med ID handlingar m.m. Så Harstad är jättebra att gå iland och springa eftersom det är så centralt så man kan springa in till byn.
Publicerat i Träning | 2 kommentarer

Onsdag 24 September

00:40 Klara på Myre och avgår.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter ner genom den smala Risöyrenna och vidare bort mot Harstad.
06:20 Förtöjda i Harstad för att lasta.
Betydligt bättre väder idag +10 grader mulet sydvästlig vind 4-6 m/s. Hösten har kommit här uppe och träden börjar skifta i färg.
13:30 Idag bjöds det på fiskpudding och potatis, vilket var väldigt gott så nu står man sig en stund.
14:00 Kommer på vakt och lastar klart.
14:40 Avgår från Harstad och sätter kurs mot Tromsö.
15:00 Rolf kommer upp med cheesecake til kaffet som kocken har lagat. Tur att man var och sprang i förmiddags.Cheesecake och kaffe Trollskald (2)Wilson Ghent IMO 9150236 (2)
Fortsätter vidare norrut genom Finnsnes och Gisundet innan jag går av vakten nord om Gibostad.
22:10 Förtöjda i Tromsö för lossning.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar