Söndag 14 September

02:00 Kommer på vakt efter Krakhellesundet. Fortsätter ner och innan Mjåsundet så väcker jag upp chiefen för att han skall starta nödgenertorn så vi kan använda bogpropellern.  Men han får inte igång den så jag får försöka att backa in till kaj 3 utan bogpropeller.
Men efter att ha försökt 3 gånger och vinden hela tiden tar båten så får jag vända och köra in till kaj istället.
04:30 Förtöjda vid kaj i Mongstad för att lasta bensin och diesel. Men det tog två timmar innan de fick öppnat upp ventilen på land innan vi kunde ta emot olja. Nu har dessutom elektrikern kommit ombord för att fixa axelgeneratorn och förhoppningsvis nödgeneratorn.
08:00 Går av vakten och lägger mig.
11:40 Avgår från Mongstad och sätter kurs norrut mot Mo i Rana.
14:00 Kommer på vakt inne i Krakhellesundet och fortsätter norr genom Askvoll, Florø och sist Måløy.
20:00 Går av vakten när vi rundar Stadt.
Amalie IMO 8223050Rofisk IMO 9220689Sjannöy SF-14-SU LNWQ Ex.Sjarmör-08, Linholm Junior-93, Sea Star-89, Frisco Star-88

Bergen Nordic IMO 9257591Oden IMO 8700876Solfjord IMO 8700993 (3)

Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Lördag 13 september

02:00 Kommer på vakt och de är precis färdiglossade och klara för avgång. Vi får köra med nödgeneratorn för att få 50% effekt på bogpropellern. Så det blir till att ta det försiktigt vid ankommst och avgång.
02:15 Lämnar kaj i Dale.
03:30 Förtöjda på Vestbase i Kristiansund för att lossa resterande 1100 m3 diesel. Kan bara köra 4 pumpar på 50% effekt vid lossning pga att vi inte har tillräckligt med ström nu när axelgeneratorn är sönder. Men det går med 200 m3/hr ändå så vi får vara nöjda. Vi ska ju ändå vara ombord i 4 veckor.
09:45 Klara med lossning och avgår mot Mongstad där vi skall få ombord en reparatör som skall försöka laga axelgeneratorn.
13:30 Lördagen bjuder som vanligt på den sämsta maten under veckan med bruna bönor till frukost och spekesild (rå saltsill) till lunch. Men vi får ju risgrynsgröt till lunchen i alla fall.
14:00 Kommer på vakten och vi närmar oss Lepsøyrevet nord om Ålesund.
Svaga nordvästliga vindar +17 grader och mulet.
Familjen hade varit och sprungit DM i medeldistans orientering idag och Oscar vann U1 klassen. Elin och Linnea hade gjort bra ifrån sig med.
20:00 Går av vakten innan vi kommer in till Målöy och kommer ner till mässen där det bjuds på oxfile med potatisgratäng och karamellpudding till efterrätt. Nu kommer jag sova gott.Sömnig
Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer

Fredag 12 September

01:30 Klara med lossningen och avgår mot Trondheim.
02:00 Kommer på vakten och fortsätter ner mot Trondheim medans jag gör klart lastplaneringen.
06:05 Förtöjda på Hövringen i Trondheim för att lasta full båt med diesel.
13:30 Kommer ner till mässen och bjuds på en av veckans delikatesser nämligen Valbiff.
14:30 Klara med lastning och avgår mot Kristiansund. Men får gå utan bogpropeller eftersom chiefen inte får kopplat in axelgeneratorn.
Sydostlig vind 7-10 m/s +18 grader solsken.
20:00 Går av vakten efter vi passerat Tjeldbergodden och det är nu vindstilla och solsken.
22:50 Förtöjda på Shell dale i Kristiansund för att lossa.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 11 September

02:00 Kommer på vakten strax innan vi passerar Bud. Fortsätter ut på Hustadvika och vidare österut, passerar Kristiansund ocg går av vakten efter vi passerat Tjeldbergodden.
Sydostlig vind 3-6 m/s +14 grader och solsken.
14:00 Kommer på vakten och fortsätter in i Trondheimsfjorden.
16:50 Förtöjda vid kaj i Steinkjer för att lossa hela lasten.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 10 September

01:30 Lättat ankare och går in mot kaj 3.
02:00 Jag kommer på vakten och fortsätter sakta in i väntan på att Bergen Star skall lämna kaj.
02:55 Förtöjda på kaj 3 i Mongstad för att lasta diesel.
11:20 Färdiglastade och avgår. På väg ut så möter vi tydligen Onyx som skall in på kaj efter oss för att lossa.Onyxpå väg till Mongstad
14:00 Kommer på vakt en bit efter Krakhellesundet och fortsätter norrut.
Ostlig vind 5-8 m/s +15 grader och duggregn.
Går vidare førbi Florø och genom Måløy innan jag går av vakten ute vid Stadt.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 9 September

06:00 Går upp och äter lite frukost och tar en kopp kaffe innan det är dags att väcka barnen.
07:20 Lämnar Oscar på fritids och Britta kör mig till tåget.
07:47 Tåg från Falkenberg till Göteborg.
09:05 Flygbuss från centralstationen till Landvetter där jag nu sitter och väntar på flyget. När jag sitter där och väntar så kommer Alvar som är skeppare på nye Fox Luna. Han skall upp till Norge med för att mönstra på så vi får en liten pratstund.
10:50 Flyg från Landvetter till Oslo. Där jag äter lite lunch i väntan på nästa flyg.
12:50 Flyg från Oslo till Bergen. När jag ankommer Flesland så får jag skjuts av en trainee från rederiet upp till Mongstad. Vi blir hämtade av MOB båten för vidare transport ut till båten som ligger till ankars på Fonnesflaket. Sedan blir det till att gå på vakt med en gång och börja med reseplanering m.m. Ser på AIS att Onyx kommer hit senare ikväll.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Löpning

Sprang med Oscar upp till hans fotbollsträning, fortsatte sedan bort mot Bölse och ner mot Sandkärr innan jag sprang tillbaka till Glommen. Det blev 8,5 km på 44 minuter i lugnt tempo. Nu lär det ta ett tag innan jag får springa igen eftersom flyget till Bergen går imorgon.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

DM Långdistans i Bökhult

Åkte hemifrån klockan 07:40 för att köra ner till Bökhult utanför Halmstad och springa DM i långdistansorientering.
Britta skuggade Oscar på en U1 som blev 2,8 km på tiden 23:55 vilket gav honom en 2:a plats.
Linnea sprang D12 som blev 3,25 km på tiden 29:44 vilket gav henne en 6:e plats.
Elin sprang D14 som blev 6 km på tiden 1:10:48 vilket gav henne en 6:e plats.
Jag sprang en Ö8 som blev 6,27 km på tiden 1:01:50 vilket gav mig en 6:e plats.
Linnea hade inga bommar alls idag.
Elin hade 2 bommar idag.
Jag hade 2 bommar idag.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Tiarpsloppet

Idag så åkte fam Kjellsson och Fam Hagström till Halmstad för att springa Tiarpsloppet som är ett motionslopp på 10,6 km. Vi hade tänkt att springa i lagtävlingen som Kjellströms OK.  Det var Jag, Britta , Peter Hagström och Anna Hagström egentligen skulle Johan Hagström varit med i laget men han var redan föranmäld. Vädret var bra med mulet och +18 grader.
Loppet gick bra och jag hängde med Peter och Johan fram till 7 km innan jag fick släppa dem. Johan tog det lugnt idag eftersom han var förkyld.
Johan kom i mål först på en 25 plats och tiden 47:39
Peter följde på 26 plats och tiden 47:40
Jag kom på 33 plats och tiden 49:28
Britta kom på 8 plats och tiden 55:08
Anna kom på 13 plats och tiden 57:07
Vårt lag kom på en 3:e plats på tiden 2:32:16 vilket var summan av de 3 bästa tiderna i laget.
Tiarpsloppet 001Johan och PeterJagBrittaAnna
Publicerat i Löpartävling | 2 kommentarer

FOK special

Idag var det dags för FOK special igen och dagens etapp gick på slätten vid klubbstugan.
Britta sprang Öppen Dam som blev 5,8 km  på tiden 47:34
Elin sprang D ungdom som blev 4,2 km på tiden 52:44
Jag sprang Öppen Herr som blev 7,24 km på tiden 44:11
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar