Långpass

Idag så hade jag tänkt ge mig ut på ett långpass men pga att det blåste så mycket så kortade jag ner det lite och sprang endast 14,8 km på 1:28. Att springa längs stranden och från Hule ner mot Olofsbo och Morups tånge känndes i kroppen eftersom det blåste så mycket. Men annars så känndes det bra i kroppen och nu kan snart långpassen med klubben börja igen för nu känner jag mig redo.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Löpning och MAQ

Först så stack jag, Britta och Elin ut på en lite 6,8 km runda som varade i 40 minuter sedan körde jag ett MAQ träningspass hemma som varade i 42 minuter. Det känndes i kroppen att det var ett tag sen jag körde MAQ passet och det kommer nog kännas ännu mer i magmusklerna imorgon. Men det är det värt.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Löpning

Kännde i eftermiddag att nu var det dags att sträcka på benen igen om vi ska äta pizza ikväll. Så jag tog på mig kläderna och sprang samma runda som i torsdags dvs. 9 km  fast nu gick det lite fortare och jag var hemma igen efter 48 minuter. Endast lite svag vind och duggregn vilket gjorde att det var väldigt skönt att springa idag.
Publicerat i Träning | 1 kommentar

Löpträning

Började dagen med att springa en runda i Glommen som blev 9 km på tiden 50 minuter i ett lungt tempo.
På kvällen så åkte vi till klubbstugan för att träna med ungdommarna i orienteringsklubben. Vi sprang intervaller på slingan och det blev totalt 6 km på 40 minuter. Jag sprang med de äldre ungdommarna i orange och blå grupp, medans Britta och Anna tog hand om vit och gul grupp där Linnea och Oscar fanns med.  Alla ungdommarna sprang väldigt bra och i ett jämnt högt tempo. Även Oscar sprang på bra.
Publicerat i Träning | 1 kommentar

Onsdag 8 Oktober

02:00 Kommer på vakt ute på Vestfjorden och fortsätter innöver och upp genom Tjeldsundet.
Vindstilla +5 grader och klart.
Tjeldsundet
08:00 Går av vakt innan vi kommer fram till Harstad.
08:25 Förtöjda vid Gangsås i Harstad för att lasta lite innan Bit Viking kommer och skall lossa. Sedan får vi förhala till en annan  kaj medans hon lossar. Men det gör inte mig något för jag lägger mig och sover i 1,5 timma innan jag skall duscha och göra mig klar för hemfärd. Det kommer bli en lång dag eftersom jag inte är hemma i Glommen innan till midnatt idag.
okt2008 bergskald 014okt2008 bergskald 015
 
Åkte sedan flygbussar och sprang mellan flygplan Narvik-Oslo-Köpenhamn-Göteborg-Falkenberg-Glommen innan jag var hemma klockan 01:00 inatt.
Nu blir det inget om sjölivet på 4 veckor för nu ska här springas!!
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 7 Oktober

02:00 Går på vakten efter att varit nere och lagt in lite smutstvätt i maskinen, man får ju börja göra sig klar för hemfärd nu.
Västlig vind 10-12 m/s +6 grader och ösregn.
06:30 Klara med lossningen och avgår mot Harstad.
08:00 Går av vakten en bit efter Hemnesberget.
Efter frukosten så går vi ut på däck och har brandövning med skum och sedan blir det genomgång av SOPEP vilket är utrustningen vi har ombord för att ta hand om oljespill. Vi avslutar månadens övningar med livbåtsmönstring där alla får mönstra på stationen och sedan intaga sina platser i fritt fall båten.
PICT1149PICT1150PICT1151 
Därefter så kan jag gå och lägga mig en stund.
14:00 Kommer på vakt när vi passerar Stött och fortsätter norrut förbi Bodö.
Västlig vind 6-8 m/s +8 grader och solsken.
Williksen SeniorWilliksen Senior nr1
17:00 Passerar Bodö och får telefon från Esso som säger att det inte finns den sorten diesel i Harstad som vi skall ha så vi får vända och gå till Bodö för att lasta. När vi kommer in i hamnen så är kajen upptagen av en fiskebåt (Haugagut) som håller på och bunkra. Vi lägger oss stilla i hamnbassängen och väntar på att de skall bli klara.
19:30 Förtöjda vid Shell kajen i Bodö för att lasta 330 m3 GO-24-F. Nu blir det till att boka om flygbiljetter inför morgondagen eftersom vi inte kommer vara i Harstad innan klockan 9 .
20:00 Går av vakten och bjuds på musslor och räkor och diverse skaldjurs sallader.
21:55 Avgår Bodø och går mot Harstad.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 6 Oktober

02:00 Kommer på vakt nær vi lämnar Trondheimsleia och går upp i Åsenleia.
Västnordvästlig vind 18-22 m/s +7 grader och regn.
Skönt att gå i Åsenleia och slippa rullandet, men när vi passerat Åsen så får vi hela Frohavet in från babord och farten går ner till 5 knop. Jag väljer då att gå in igenom Stokksundet för att få bättre väder. Det blir genast bättre och vi fortstter genom Bessakersundet och Ramsöysundet. Går av vakten precis innan vi kommer ut på Folda så det kommer nog att rulla i några timmar nu.
13:30 Bjuds idag på lutfisk med potatis men eftersom kocken visste att jag inte var så jätteförtjust i lutfisk så hade han stekt lite Uer till mig. Smakade på lutfisken och den var ganska god faktist.
14:00 Kommer på vakten En bit söder om Brönnöysund och nu skall vi bara ut och vända en liten bit i öppet hav innan vi skall inomskärs igen.
Det blåser nu 13-17 m/s +9 grader och regnskurar blandat med solsken (typiskt norskt väder).
Frantsen Junior T-25-I LJDR Ex. Svanaug Elise-01 (5)Frantsen Junior T-25-I LJDR Ex. Svanaug Elise-01 (6)Frantsen Junior T-25-I LJDR Ex. Svanaug Elise-01 (7)PICT1140PICT1141
20:00 Går av vakten norr om Sandnessjöen.
23:20 Förtöjda på Hauknes i Mo i Rana för att lossa.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Söndag 5 Oktober

02:00 Kommer på vakt och vi lastar precis klart det sista. Nu får vi bara vänta på sista analysen. Vi har lastat 2176 m3 på 11 timmar och 45 minuter. Vinden har avtagit igen och är nu 6-9 m/s.
03:15 Äntligen klartecken och vi kan avgå mot Mo i Rana. Går upp genom Ånladssundet och vidare genom Krakhellesundet.
06:20 Hör på VHF’n att en båt som vi mötte för en stund sen har kört på grund i Ånlandssundet och tar in vatten. Båten som heter Artic Senior är  en båt på 50 meter som är lastad med fiskfoder för laxodlingarna.
Artic Senior IMO 8112512
De får assistans av en bogserbåt från Mongstad som kommer ut med länspumpar och annan utrustning. Det ser ut som att de har kört upp med båten på land för att den inte skall sjunka helt och hållet.
Vi fortsätter norrut genom Askvoll och jag går av vakten innan Florö.
Havila Mercury
13:30 Idag bjöds det på oxfile med klyftpotatis och sallad, till dessert blev det hjortrongrädde.
14:00 Kommer på vakt när vi börjar närma oss Heröybron och fortsätter österut genom Ålesund och Lepsöyrevet.
Hovden Viking SF-4-S
Sydlig vind 8-10 m/s +5 grader och regn.
När vi passerar Lepsöyrevet så möter jag "Stockholm" och tar en liten pratstund med Magnus. De skall till Ålesund och vila en eller två dagar innan de fortsätter söderut.
Stockholm
Pratar dessutom med Elin på skype och hon verkar nöjd med sina presenter. Fast det är inte bara hon som får tårta idag, det får vi med!!!
Vinden skulle ju avta under eftermiddagen, men den har vridit till nordvæst och økat till 12-15 m/s. Vi ær nu ute på Hustadvika och kommer inte i læ innan vid 22 tiden nær vi kommer syd på Smøla.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lördag 4 Oktober

01:00 Färdiglossade och börjar koppla loss lastarmen.
01:25 Avgår från kaj eftersom Trollskald skall in och lasta och det finns ingen produkt till oss ännu.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter ut till Fonnesflaket för att ankra igen.
02:15 Ankrat på Fonnesflaket.
Nu har det lugnat sig i vädret igen 5-8 m/s +8 graer och mulet.
Första besked vi fått så skall vi kanske få komma till kaj vid 12 tiden idag men vi får se. Så det är bara att avvakta med lotsbeställningen. Det var ju inget vidare att det blev så igår eftersom det stämde så perfekt med avgång direkt när jag skulle på min vakt. Då slapp jag ju gå uppe på bryggan på frivakten när jag egentligen skall sova. Men vi får se hur det går nästa gång.
11:20 Ankaret lätt och vi går in mot kaj igen.
12:15 Förtöjda vid kaj 3 för att göra ett nytt försök med lastning. Jag kommer upp på bryggan och ringer till Kvitsöy lots för att beställa lots igen. Vi får väl se om de kan ordna fram en lots idag.
13:30 Bjuds idag på Bacalao till middag. Det var väldigt gott.
14:00 Kommer på vakt och vi har inte börjat lasta ännu, men inget är som väntans tider.
Eftermiddagen fördrivs med 1 timmas lastning och 1 timmas labbtest om vart annat, så lastningen kommer nog ta lång tid. Har dessutom börjat blåsa en 10-14 ms sydostlig vind vilken tydligen skall öka till 20-22 m/s inatt. Får bara hoppas att vi är på väg innan det värsta kommer så de inte stoppar lastningen pga dåligt väder.
Det gick tydligen inte ordna med någon lots till inatt så jag får vänta med mitt prov. Gör väl ingetför min del men rederiet är ju i behov en en skeppare så de börjar bli förtvivlade.
 
Publicerat i Löpartävling | Lämna en kommentar

Fredag 3 Oktober

02:00 Kommer på vakt och sätter mig på bryggan och läser lite sjökort inför resan.
07:00 Hivar ankare och börjar gå in mot kaj på Mongstad.
07:55 Förtöjda vid kaj 3 och skall lasta. Ringer till Kvitsöy lots och kollar om vi får någon lots. Får besked att det går bra och lotsen skall komma till avgång. Nu blir det till att försöka sova en stund innan domedagen kommer.
14:00 Kommer på vakt och  är snaart färdiglastade.
14:15 Färdiglastade och lotsen kommer ombord, nu väntar vi bara på klartecken från labbet innan vi kan avgå.
14:45 Får besked att nya labbtester måste utföras.
17:20 Får besked att lasten måste pumpas iland igen. Så det blir för lotsen att åka hem igen. Och jag som hade sett fram emot att få avlägga det praktiska provet idag. Så nu får vi se när vi kan börja pumpa iland lasten occh när vi får börja lasta på nytt igen. Bara massa frågetecken.
19:00 Börjar lossa iland lasten.
Vi som haft fint stilla väder hela dagen har nu på en timma fått 14-18 m/s nordvästlig vind och ösregn, Rolf är glad att vi går av vakten om några minuter. När vi kommer på vakt så ligger vi förhoppningsvis till ankars igen och väntar på ny produkt. Det kunde kanske ta 2-3 dagar innan de hade ny produkt till oss.
Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer