Intervaller i halt väglag.

När vi var förtöjda i Båtsfjord så tog jag på mig kläderna och gav mig ut på ett intervallpass. Värmde upp med 1 km löpning innan jag körde 4-3-2-1-2-3-4 minuters intervaller med 1 minuts vila mellan. Sedan körde jag nerjogg i 1,5 km. Totalt blev det 6,5 km. Men det var väldigt halt eftersom det hade snöat och sedan smält lite så det var blankis på vissa ställen.
Publicerat i Träning | 1 kommentar

Tisdag 11 November

02:00 Kommer på vakten i Mageröysundet. Mageröy är ju där Nordkapp ligger. Fortsätter österut och rundar Nordkyn som ju egentligen är europas nordligaste del om man räknar fastlandet eftersom Nordkapp ligger på en ö. Jag fortsätter österut och går av vakten klockan åtta när vi passerat Berlevåg ocg solen har inte kommit upp än.
11:35 Förtöjda i Båtsfjord för att lossa.
14:00 Kommer på vakten och det är kolsvart ute. Fortsätter med lossningen.
15:45 Färdiglossade och avgår mot Hammerfest.
Sydlig vind 4-6 m/s +2 grader och molnigt.
Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Cykling och MAQ

Nu var jag tvungen att träna lite så jag satte mig på motionscykeln och värmde upp i 10 minuter innan jag körde 45 minuters MAQ träning.
Får ju inte tappa för mycket styrka nu när jag är borta.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Måndag 10 November

02:00 Kommer på vakt och fortsätter med lastningen.
04:30 Klara med lastningen och avgår mot Båtsfjord.
12:05-12:15 Stannar till i Tromsö för att hämta en livflotte som varit på årlig service och lämna nästa.
13:30 Idag bjöds det på kokt torsk till middag, det är ju så himla gott.
14:00 Kommer på vakten och fortsätter österut.
Vindstilla klar himmel och +2 grader spol får jag ju inte se eftersom den redan gått ner bakom fjällen så det blir inte så mycket foton på denna turen. Men här är några bilder som är tagna klockan 14:00 när jag kom på vakten.
PICT1163PICT1164PICT1165
 
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Söndag 9 November

01:20 Lossningen klar och vi avgår mot Harstad igen.
02:00 Kommer på vakt och fortsætter ut i Ranafjorden och vidare norrut.
Ostlig vind 6-8 m/s +5 grader mulet
05:30 Passerar polcirkeln.
08:00 Passerar Støtt och solen går snart upp. Det blir inte mycket jag får se av den detta passet. Solen går upp nær jag går av vakten och den går ner när jag går på vakt. Men idag verkar det bli fint väder eftersom det är vindstilla och klar himmel.
14:00 Kommer på vakt igen och vi kommer snart ut i Vestfjorden. Solen är på väg ner igen men eftersom det är molnfritt och nästan fullmåne så är det ganska ljust ändå idag. Måsta säga att vi har väldigt fint väder här uppe idag. Kan inte säga att jag vill byta med ronny och dem på onyx som ligger utanför Mongstad på vestlandet och inte får komma inomskärs utan måste ligga och köra utanför kusten tills på tisdag. Det blåser en hel del där nere med.
Fortsätter upp genom Vestfjorden och in genom Tjeldsundet.
20:00 Går av vakten efter Tjeldsundet.
20:35 Förtöjda på Gangsås i Harstad för att lasta.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lørdag 8 November

19:20 Førtøjda i Mo i Rana før att lossa.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 7 November

02:00 Kommer på vakt och Øystein håller på att gå till kaj i Tromsø.
02:05 Förtöjda i Tromsö och börjar lossa.
08:00 Färdiglossade och jag går av vakten så att Öystein får gå ifrån kaj med båten.
13:30 Idag bjöds det på en av mina favorit rätter, nämligen Valbiff.Glad med tungan ute
Vindstilla +3 grader och solsken, fast bara en liten stund eftersom den går ner 14:30.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter mot Harstad. När vi börjar närma oss så ser jag att kajen är upptagen av KV Chieftain som håller på att bunkra så jag frågar havnevakten om vi får lägga oss inne i byn så länge. Det var inga problem.
15:25 Förtöjda vid kaj inne i Harstad och väntar på kystvakten skall bli klar.
16:40 Får besked att de snart skall vara klara så vi lämnar kajen.
17:20 Förtöjda vid Gangsås för att lasta bensin och diesel.
22:50 Klara med lastningen och avgår mot Mo i Rana.
 
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 6 November

00:20 Avgår från Bö.
02:00 Kommer på vakten utsövd och nöjd så det är bara att fortsätta upp mot Myre.
04:10 Förtöjda i Myre för att lossa.
06:00 Färdig lossade och avgår mot Harstad.
11:30 Ankomm Harstad för att lasta.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.
Får under lastningen sked från Esso att vi inte skall lasta något för Hammerfest utan endast Tromsö. Så nu blir det lite kortare lastning.
19:00 Färdig lastade och avgår mot Tromsö.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 5 November

07:15 Lämnade Oscar på fritids innan Britta släppte av mig på stationen i Falkenberg.
07:47 Tåg från Falkenberg till Göteborg.
09:05 Flygbussen till Landvetter och checkade in. Fick besked att flyget var försenat pga dimma i Norge.
11:45 Flyg från Landvetter till Oslo där vi var framme 12:50 och mitt plan skulle gå 13:05 så jag fick springa genom säkerhetskontrollen och bort mot avgångshallen. Men när jag kom dit så var mitt flyg försenat det med.
13:55 Flyg från Oslo till Bodø.
15:30 Framme i Bodø och där stod Rolf och väntade eftersom hans flyg precis landat det med så vi tog taxi in till byn där båten låg och väntade. Det blev en snabb avlösning för Roger ocg Pehr tog samma taxi tillbaka till flygplatsen.
15:45 Lämnar kaj i Bodø och sætter kurs mot Bø i vesterålen.
Västlig vind 2-4 m/s +6 grader och mulet.
Fortsätter ut i Vestfjorden och klockan åtta går jag av vakten innan vi skall gå in i Gimsøystraumen.
23:05 Förtöjda i Bö för att lossa.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Intervaller och MAQ träning

Jag, Linnea och Oscar åkte in till Fajans skolan och var med på ett intervallpass på vallarna. Vi joggade ner till vallarna innan vi körde 8 stycken 2 minuters intervaller med 1 minuts vila mellan. Sedan blev det lite nerjoggning tillbaka till Fajansskolan.
Där gick vi in och var med på MAQ träningen som varade i 1 timma.
Men nu blir det inte mycket träning den närmaste månaden för i morgon flyger jag till Norge igen.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar