MAQ träning

Vaknade vid 11:30 och värmde upp med lite cykling på motionscykeln innan jag körde vårt MAQ pass med 40 sek vila mellan övningarna. Märker att man fått lite mer styrka i kroppen för nu kan man göra sidolyftet i 1 minut utan problem.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Onsdag 19 November

04:50 Lättar ankare och börjar gå in mot kajen, Bergen Nordic skulle avgå vid femtiden.
06:20 Äntligen förtöjda vid kaj 3 i Mongstad, det tog nästan en timma till innan Bergen Nordic avgick.
Börjar lasta.
08:00 Går av vakten.
14:00 Kommer på vakten och vi är färdiglastade. Men vi skulle ju haft 450 m3 bensin med oss ochden var slut här så vi fick lasta mer diesel istället. Såg på nätet att en av rederiets båtar gått på grund och håller på att sjunka i oslofjorden.
Fick besked av Kvitsöy att de inte kunde ordna lots varken idag eller imorgon för mitt praktiska prov.
14:40 Klartecken från labbet att vi kan gå.
Nordvästlig vind 10-14 m/s +8 grader och regn.
Går upp genom Mjåsundet och Krakhellesundet.
21:40 Förtöjda i Förde för att lossa.
 
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Tisdag 18 November

02:00 Kommer på vakt när vi går in i Karmsundet, fotsätter norrut genom Haugesund och vidare förbi Stord innan jag går av vakten vid Korsfjorden.
Nordvästlig vind 14-18 m/s +8 grader och regn.
09:30-11:30 Ligger och väntar på ledig kajplats vid Skålevik.
11:30 Förtöjda på Skålevik för att bunkra.
12:30 Avgår mot Mongstad.
14:00 Jag kommer på vakt och vi stampar sakta norrut mot Mongstad.
Nordvästlig vind Nordvästlig  vind 18-22 m/s +3 grader och sludd. (norskt ord för snöblandat regn)
PICT1184PICT1185
17:15 Ankrar på Fonnesflaket och väntar på ledig kajplats. Första beskedet är att vi ska få komma till kaj 05:00 imorgon.
Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer

Måndag 17 November

02:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.
04:30 Klara med lastningen och avgår mot Stavanger.
08:00 Går av vakten innan vi passerar Sotrabron.
14:00 Kommer på vakt innan Haugesund.
Quo Vadis R-86-K LMDF nr2
Sydostlig vind 6-9 m/s +5 grader och regn.
Får klartecken från Norska försvaret att jag får segla som kapten i inre norska vatten. Nu är det bar lotsverket kvar som skall godkänna mig.
18:00 Förtöjda i Stavanger för att lossa bensin och diesel.
23:45 Klara med lossningen och avgår mot Bergen för bunkring.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Söndag 16 November

00:10 Vaknar till av att jag får ett SMS från Svein-Petter som säger att vi fortfarande står uppsatta för lots från Kristiansund. Han är ju lotslärling där nu.
02:00 Kommer på vakt och vi har kommit ner i Trondheimsleia. Ringer till Kvitsöy lots och får besked att vi får lots från Kristiansund till Ålesund så att jag kan avlägga praktiskt prov. Nu blev det till att plocka fram sjökorten och kolla över kurser och fyrkaraktärer!!
05:50 Tar ombord lots utanför Kristiansund och fortsätter ner över Hustadvika med avstängda elektroniska sjökort. Använder endast radar, kompass och papperskort för navigeringen.
Det har nu börjat blåsa och är 14-18 m/s +5 grader och regn. Inte idealiskt för radarnavigering!!!
08:00 Har kommit över Hustadvika och svänger in i Saltsteinsleia. Nu går vi ner och äter ägg och bacon till frukost. Lotsen är nöjd och jag kan gå och lägga mig.
14:00 Kommer på vakt och vi har kursen mot Stadt. Det har avtagit i vinden och blåser nu 12-14 m/s nordligt.
Frakto IMO 8912481Frakto IMO 8912481Bergen Star IMO 9321603Bergen Star IMO 9321603
16:00 Passerar Måløybron.
20:00 Går av vakten efter Askvoll.
23:25 Förtöjda vid kaj 3 i Mongstad för att lasta.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lördag 15 November

02:00 Kommer på vakt strax efter vi passerat polcirkeln.
04:40 Förtöjda i Sandnessjøen för att lossa.
05:50 Klara med lossningen och avgår.
Ringer lotsarna för att kolla om jag får någon lots för att avlägga provet på väg till Mongstad, men får besked att det går inte denna helgen.
08:00 Går av vakten en bit innan Horn.
08:50 Förtöjda på Horn för att lossa diesel.
10:00 Klara och avgår.
14:00 Kommer på vakt efter Dolmsundet och möter många fiskebåtar som är på väg norrut.
Vestfart SF-5-B LKDQ Ex.Herøytrål-97, Karoløs-84Vestfart SF-5-B LKDQ Ex.Herøytrål-97, Karoløs-84 nr2Mostein H-569-B LIBC Ex.Mostein Jr-03, Cetus-02, Vingaborg-96Talbor H-74-AV LLQMTalbor H-74-AV LLQM nr2
Svaga ostliga vindar +4 grader och mulet.
15:00 Förtöjda i rörvik för att lossa resterande last.
16:55 Klara och avgår mot Mongstad. Fortsätter uver Folda ch vädret är fint.
20:00 Går av vakten innan vi kommer fram till Ramsöysundet. Kommer ner i mässen och kocken har lagat oxfile med potatisgratäng. Nu kan man sova gott.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 14 November

02:00 Kommer på vakt och Magnar har precis lagt till i Svolvær. De har legat utanför sedan 23:oo och väntat på ledig kajplats eftersom Trollskald låg här och lossade. Men nu så pumpar vi iland jetfuel.
04:30 Klara med lossningen och avgår.
Sydostlig vind 4-6 m/s -2 grader och fullmåne.
Går upp genom Raftsundet och går av vakt en stund innan vi är framme i Sortland. Vi får bara vänta lite på att en frysbåt skall lämna kajen.
08:55 Förtöjda i Sortland för lossning.
12:25 Avgår.
14:00 Kommer på vakten när vi skall gå in i Raftsundet. Fortsätter söderut och ut på Vestfjorden.
Får under eftermiddagen besked att det praktiska prövet jag avlade igår var OK, men de vill ändå att jag skall göra ytterligare 2 prov på sträckan KristiansundHustadvika samt MålöyMongstad. Så det blev till att sätta sig vid datorn och boka lotsar, så får vi se om det går att få tag i någon lots. Det brukar ju vara väldigt svårt att få tag i lotsar som är behöriga att vara med på praktiska prov. Detta har inte varit lätt med farledsbeviset och sedan ovanpå allt så måste jag ju bli godkännd av norska försvaret innan jag får fullständigt farledsbevis. Så de som säger att det inte är några problem att få farledsbevis för Norska kusten får allt ändra uppfattning. Det var många gånger enklare i både Sverige och Tyskland.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 13 November

01:30-01:50 Stannar till i Tromsø før att hämta livflotten.
02:00 Kommer på vakt innan Tromsøbrua och fortsätter mot Harstad. Genom Rystraumen hade vi bra medstrøm och gjorde 16,7 knop.
Sydlig vind 6-9 m/s -4 grader och kraftigt snöfall.
08:00 Går av vakten 1 timma innan vi är framme i Harstad.
09:10 Förtöjda i harstad och lastar jetfuel och dielsel.
11:00 Magnar väcker mig för lotsarna i Lødingen har en del frågor till mig angående det praktiska prövet som jag skall göra idag.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter med lastningen.
16:30 Klara med lastningen och 2 lotsar är ombord. De stänger av de elektroniska sjökorten och så kan vi avgår mot Svolvaer.
Vindstilla -5 grader och månsken.
Går ner genom Tjeldsundet och lämnar lotsarna när vi passerar Lödingen vid 19:30. Enligt lotsarna så gick körningen bra och de hade inget emot att jag skulle få farledsbevis för Norske Kusten.
20:00 Går av vakten och äter lite spaghetti med köttfärssås innan jag skall ta mig en välbehövlig vila. Är ju lite pressande att ha en lots på var sida om sig när man skall gå genom ett smalt sund och inte göra några fel samtidigt som man skall svara på frågor angående fyrar och annat.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

MAQ

Efter jag blev væckt vid 11 tiden så kunde jag inte somna om utan jag kørde 10 minuters uppværmning på motionscykeln innan jag gjorde 45 minuters MAQ træning enligt schemat. Børjar gå bættre med sidolyft och plankan nu.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Onsdag 12 November

02:00-08:00 Kommer på vakt i Mageröysundet och fortsätter vidare mot Hammerfest.
Nordvästlig vind 7-10 m/s 0 grader och snöfall.
08:10 Förtöjda i Hammerfest och lossar samt byter besättning.
13:40 Klara med lossningen och avgår.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter västerut mot Tromsö och Harstad. Ringer till Tromsö och ordnar med så att vi kan hämta livflotten när vi skall passera inatt. Sedan får jag ringa och ordna lots inför mitt praktiska pröve som jag ska få göra vid avgång från Harstad. Om de nu kunde ordna fram en lots till imorgon.
Vinden ökar under eftermidagen och när vi kommer ut på Lopphavet så blåser det 12-16 m/s och är -2 grader och snöfall.
Men det går bra eftersom det är så kort bit innan vi kommer in mellan fjälltopparna igen. Räknar med att vara framme i Harstad mellan 8 och 9 imorgon bitti.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar