Torsdag 27 November

02:00 Kommer på vakt nord om Havöysund och fortsätter västerut.
08:00 Går av vakten vid Sildmylingen.
Vi får inte se något dagsljus idag heller.
14:00 Kommer på vakt och båten stormas av norska elitsoldater som har en anti terrorist övning. Vet inte hur många de är men helt plötsligt så var hela bryggan full av fullt beväpnade soldater med masker. Vi hade godkännt denna övningen tidigare under dagen och fått besked at de skulle borda båten någon gång under dagen men inte när och var. Var faktiskt ganska intresant att se hur snabbt de tog sig ombord och sökte igenom båten. Är ju ganska så relevant i dessa terrorist och pirat tider som vi lever i.
15:00 Stoppar till i Tromsö och släpper av inspektören som skullle med flyget ikväll. Sedan fortsätter vi västerut mot Harstad för lastning.
Under eftermiddagen så får vi ändrade order och skall sätta kurs mot Bodö istället eftersom de inte hade någon produkt kvar i Harstad. Så det blir till att ändra om i reseplaneringen och brja skicka papper till alla berörda parter.
20:00 Går av vakten efter Gisundet och nu skalll det bli gott att sova.
Svag sydostlig vind 4-6 m/s -6 grader och stjärnklart.
22:15-22:30 Stoppar till i Harstad och tar ombord proviant innan vi fortsätter mot Bodø.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 26 November

00:10 Klara med lastning och avgår mot Honningsvåg.
02:00 Kommer på vakt och fortsætter österut.
Sydostlig vind 13-17 m/s -4 grader.
16:00 Förtöjda i Honningsvåg för att lossa. Inspektören sitter på bryggan hela dagen och går igenom alla papper och publikationer inför vettingen.
23:10 Klara med lossning och avgår mot Harstad.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

MAQ träning

Vaknar vid 12 tiden och kör genast igång med lite uppvärmning och sedan vårat MAQ program på 45 minuter. Känns skönt att få träna lite, men jag saknar springandet.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tisdag 25 November

02:00 Kommer på vakt efter Rystraumen.
04:05 Förtöjda vid kaj i Balsfjord för att lossa.
06:45 Klara med lossningen och avgår mot Tromsö.
Ostlig vind 5-7 m/s -4 grader.
09:50 Förtöjda på Skjellnan i Tromsö för att lossa och sedan lasta full båt.
14:00 Kom på vakt igen och fortsätter lastningen som inte går med någon vidare fart, 200 m3/hr så vi blir inte färdiga innan vid 22 tiden ikväll.
Skall dessutom få ombord en inspektör från rederiet för att göra en prevetting eftersom vi snart skall ha vetting för Esso. Det är tydligen en svensk som kommer ombord, så då blir vi 2 svenskar i ett par dygn. Han skall inte gå av innan vi passerar tromsö på torsdag.
sydlig vind 1-3 m/s -8 grader och mulet.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 24 November

02:00 Kommer på vakt innan vi skall passera polcirkeln. Fortsätter norrut och går av vakten vid Bodö.
Ostlig vind 5-7 m/s -3 grader och stjärnklart.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Söndag 23 November

02:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.
05:15 Klara med lastningen och avgår mot Balsfjord.
Nordlig vind 2-5 m/s +1 grad
08:00 Går av vakten när vi lämnat Trondheimsleia och gått in i Åsen leia norrut.
13:00 Vaknar och kommer ner i mässen för att få se slutet på skidstaffetten. Det gick ju så himla bra för Sverige igår men då fick jag inte höra något från mina skeppskamrater. Men idag när vi blir slagna av Norge i både dam och herrstaffetten så får jag reda på vilka som är bäst i världen.
14:00 Kommer på vakten ute på Folda och fortsätter upp mot Rörvik.
Svaga vindar -1 grad och solsken, lite svag dyning.
20:00 Går av vakten när vi passerar Brönnöysund.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Motion

Vaknade vid 12 tiden och satte mig på motionscykeln i 40 minuter och cyklade 15 km.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Lördag 22 November

02:00 Kommer på vakt och de har precis stoppat lossningen efter att ha upptäckt att de har kopplat fel iland och blandat produkterna.
03:00 Har kommit överens om att vi skall lasta ombord lite last så att de kan rengöra tanken innan vi kan börja lossa igen. Detta kommer att ta lååång tid tror jag, men vi skall ju inte hem innan den 3 december.
Vindstilla -8 grader och snöfall.
10:00 Börja lossa igen.
14:00 Kom på vakt efter att ha ätit en god middag bestående av stekt saltsill. Fortsätter lossningen.
15:30 Färdig lossade och avgår mot Trondheim.
Växlande vindar 2-3 m/s +0 grader och snöfall.
20:00 Ankomm Trondheim och jag gick av vakten.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 21 November

02:00 Kommer på vakten och vi kör med reducerad fart mot Trondheim. Lista skall avgå från Hövringen 06:00.
Det blåser västligt 18-22 m/s -1 grad och kraftigt snöfall.
PICT1193PICT1194
07:00 Förtöjda vid kaj på Hövringen för att först lossa 340 m3 jetfuel och sedan lasta full båt med diesel.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.
17:40 Färdiglastade och avgår mot Steinkjer.
Snacka om vädersvängningar. Från storm i morse till vindstilla.
Växlande vind 2-3 m/s -1 grad och stjärnklart.
22:15 Förtöjda i Steinkjer och börjar lossa.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 20 November

02:00 Kommer på vakt och de har redan lossat klart.
02:05 Avgår från Förde och sätter kurs mot Trondheim.
Nordvästlig vind 5-6 m/s +2 grader och regn.
07:30 Passerar genom Målöy och vinden har ännu inte ökat, det skulle ju bli 20 m/s nu på morgonen. Har vi tur så klarar vi oss runt Stadt innan skitvädret kommer.
Ligger lite fiskebåtar inne i Måløy och lossar, de ær ganska lastade som man kan urskilja på denna bilden.
Østanger
14:00 Kommer på vakt efter Lepsöyrevet och fortsätter saltsteinsleia upp mot Hustadvika.
Nordvästlig vind 14-18 m/s +2 grader och snö.
De har varnat för riktigt dåligt väder i eftermidag. Vindar upp mot 30 m/s och mycket snö, får bara hoppas att vi kommer över Hustadvika innan det värsta kommer.
Norderveg  H-179-AV LLXW
Vindar ökade efterhand och när vi kom it på Hustadvika så blåste det 22-28 m/s och lite över 30 i byarna. Våghöjden låg på 6-8 meter men vi fick ett par i sidan av båten som var upp emot 10 meter, då krängde båten bra och Magnar ramlade ur kojen.
20:00 Går av vakten och vi har äntligen kommit in i Trondheimsleia där det är lä hela tiden. Kommer vara framme i Trondheim vid 2 tiden men där ligger en båt och lossar så vi får nog reducera farten lite.
Men nu skall jag lägga mig och få sovit några timmar, det blev inte så mycket sömn i förmiddags när vi rundade Stadt.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar