Fredag 30 Januari

02:00 Kommer på vakt och lastningen är precis avslutad, så jag tar ullage rapporterna och går iland för att få underskrift.
02:15 Avgår och sätter kurs mot Hammerfest.
Ostlig vind 4-8 m/s +2 grader.
Sitter på vakt genom Gisundet och går av vakten klockan 8 innan Rystraumen.
14:00 Kommer på vakt när vi är på väg ut på Lopphavet.
Sydostlig vind 8-10 m/s +1 grad.
19:10 Förtöjda på Shell i Hammerfest för att lossa bensin och diesel.
23:00 Klara med lossningen och avgår mot Vadsö.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 29 Januari

02:00 Kommer på vakt efter Risöyrenna och fortsätter bort förbi Harstad och bort mot Gisundet.
08:00 Går av vakten efter vi passerat Gisundet.
10:20 Förtöjda på Skjellnan i Tromsö för att lossa.
13:30 Middag idag består av kokt torsk, torskrom och torsklever.Ler med tungan uteLer med tungan ute så man nästan blev Illamående.
13:45 Avgår från Tromsö och sätter kursen mot Harstad för kompletteringslastning.
14:00 Kommer på vakt och passerar under Tromsöbrua.
Så det blir till att sitta vakt samma sträcka som jag satt inatt.
20:00 Går av vakten en stund innan vi är framme i Harstad och äter kvällsmat bestående av smörgås med nykokt torskrom!!!! Kan väl knappast bli bättre än så.
God natt på er.
 
21:15 Ankom Harstad før att lasta.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Onsdag 28 Januari

02:00 Kommer på vakt när vi passerar Sandnessjöen och det är mycket sydgående trafik i natt. Fortsätter norrut och passerar polcirkeln innan jag går av vakten klockan 8 uppe vid Stött.
Sydostlig vind 4-6 m/s -1 grad.
Kommer ner och bjuds på onsdagsfrukost som består av?????
Just det ägg och bacon. Det är två dagar i veckan som man verkligen vet vad man får till frukost, och det är onsdag och söndag.
14:00 Kommer på vakt ute på Vestfjorden och går norrut genom Gimsöystraumen.
Sydlig vind 2-3 m/s 0 grader och klart men solen gick ner redan klockan 2 så dagen är kort här uppe. Får väl se solen nä jag kommer hem om en vecka.
Pratar med skepparen på Bergen Troll som Trollskald blivit omdöpt till idag efter att de nya ägarna tagit över. Vi ska nog inte byta innan om 4 veckor, och blir då Bergen Faith.
20:00 Förtöjer på Myre för att lossa och går därefter av vakten. Vi får ombord lite färsk torsk, torskrom och torsklever från fiskemottaget.
22:20 Klara med lossning och avgår mot Tromsø.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Tisdag 27 Januari

00:30 Förtöjda på Hövringen i Trondheim för att lasta bensin och diesel för nordnorge.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen. Får endast med 160 m3/hr så det kommer ta lång tid att lasta klart. ser att Lista ligger och väntar ute i fjorden på att vi skall bli klara.
08:00 Går av vakten och äter stekt torskrom till frukost innan jag lägger mig.
09:30 Avgår från Høvringen.
14:00 Kommer på vakt uppe i Åsen leia.
Vindstilla solsken -1 grad.
Fortsätter norrut genom Bessaker och Ramsøysundet och sedan ut på Folda.
Går av vakten klockan 8 när vi passerat igenom Rörvik.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 26 Januari

02:00 Kommer på vakten och lossningen ær klar.
02:05 Avgår från Kristiansund mot Steinkjer. Går in genom Trondheimsleia och här är en väldig trafik med fiskebåtar som kommer fullastade och några på väg tillbaka norrut.
08:00 Går av vakten och äter lite frukost innan jag skall sova en stund.
10:00 De har övning med räddningshelikopter som sätter ombord 2 man på båten och sedan lyfter av dem igen. Hade man varit vaken så kunde man tagit några bilder i det fina vädret.
14:00 Kommer på vakt och Magnar håller på att förtöja i Steinkjer. Nu får jag börja med lossningen.
Solsken sydostlig vind 2-4 m/s 0 grader.
Ronny sitter vid datorn och skriver ansökan om visum till USA eftersom han skall flytta över till en SKS båt när det blir nya ägare till Bergskald. Han har lite problem med att tolka lite av vad som står i ansökningshandlingen. Den är ju på engelska.
20:00 Klara med lossningen och jag går av vakten.
20:10 Avgår från Steinkjer.
Publicerat i M/T Bergskald | 4 kommentarer

Söndag 25 Januari

02:00 Kommer på vakt och får se att vi inte lastat klart ännu. Jag hade ju räknat med att vi skulle lasta med 500 m3 i timman så att vi var klara før avgång klockan 2. Men vi fick tydligen slang idag och då är maxrate 300 m3/hr.
06:35 Lastning klar och labbtestet godkännt så vi avgår. Går upp igenom Ånnelandssundet och nu skall jag gå av vakten och äta söndagsfrukost (ägg och bacon). Samma procedur varje söndag och onsdag.
Sydostlig vind 4-7 m/s +3 grader.
13:30 Kommer ner till mässen och bjuds på kalkon till middag.
14:00 Kommer på vakt när vi är på väg ut ur Målöy. Fortsätter ut och rundar Stadt i bästa möjliga väder.
Fortsätter in genom Flåvärsleia och genom Ålesund.
23:50 Förtöjda på Shell Dale i Kristiansund för att lossa.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Motionscykel

Körde 20 km på motionscykeln vilket tog mig 45 minuter. Helt slut i benen efteråt.
Publicerat i Ukategorisert | 1 kommentar

Lördag 24 Januari

02:00 Kommer på vakt när vi lämnar Hustadvika och går in i Saltsteinleia. Vi går med reducerad fart eftersom vi inte skulle få bunkers i Ålesund innan klockan 06:30.
06:30 Förtöjda på Larsgården i Ålesund för att bunkra.
07:15 Färdiga med bunkring och fortsätter mot Mongstad.
Ostlig vind 4-6 m/s +3 grader.
14:00 Kommer på vakt nere på Fröysjöen och fortsätter ner genom Florö, Askvoll, Krakhellesundet och Mjåsundet. Räknar med att hinna förtöja på Mongstad innan jag går av vakten men när vi närmar oss kajen får vi besked att slacka av eftersom de håller på att förtöja en annan båt.
20:30 Förtöjda vid kaj 3 i Mongstad och jag lägger mig med magen full av wienerschnitzel och potatis.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 23 Januari

02:00 Kommer på vakt och lossar klart båten.
02:30 Avgår från Sandnessjøen.
Ostlig vind 10-15 m/s +2 grader.
Blir omkörda av flera stora snurpare som kommer fullastade med sill på väg mot fabrikerna på vestlandet.
08:00 Går av vakten syd om Brönnöysund.
14:00 Kommer på vakt innan vi skall gå in genom Ramsöysundet. Fortsätter söderut genom Bessakersundet och ner till Trondheimsleia.
Fick äntligen besked från Kystverket på Fedje att jag fått klart med farledsbeviset, men idioterna har ju inte tittat på alla papper så jag fick bara från Bergen till Ryska gränsen. Så nu sitter jag med datorn och går igenom loggböcker m.m för att skriva ner alla resor jag gjort på sträckan Bergen-Svenske grensen. Skall ta kontakt med lotsen som var ombord på det sista praktiska prövet och tala med honom. Han tyckte att de skötte sig väldigt dåligt på kystverket och att det tog för lång tid med behandlingen av söknaderna, han ville ha besked hur det gick för mig. Han tyckte dessutom att man skulle gå ut offentligt med hur dåligt skött alting var på Kystverket. 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 22 Januari

00:35 Klara med lossningen och avgår mot Rörvik.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter norrut genom Åsenleia. Passerar genom Bessakersundet och Ramsöysundet och går av vakten innan vi kommer ut på Folda.
11:00 Förtöjda i Rörvik för att lossa och ta ombord proviant.
12:40Klara med lossningen och avgår.
14:00 Kommer på vakt igen och fortsätter norrut.
Sydlig vind 3-5 m/s +3 grader och solsken.
Går genom Brönnöysund för att spara lite tid.
17:35 Förtöjda på Horn fergekai för att lossa. När vi nästan är klara så ropar färjorna upp och undrar när vi skall vara klara. Jag säger att vi snar är klara och 2 minuter senare så är pumpningen klar och ytterligare 3 minuter efter så backar vi ut från kajen. Så alla blev nöjda och vi fortsätter på Tjötta färjekaj för lossning till de färjorna där.
20:00 Går av vakten när vi förtöjt på Tjötta för att börja lossa.
21:40 Klara med lossning och avgår.
23:40 Førtøjda i Sandnessjøen før att lossa resterande last.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar