Söndag 5 April

00:00 Lämnar kaj i Hamburg och går sakta utöver eftersom en stor containerbåt är på väg i i kanalen för att vända. När hon har vänt så kunde vi fortsätta utöver igen.

00:40 Skiftar från hamnlots till riverpilot.

03:25 Lotsskifte vid passage av Brunsbüttel.

06:40 Lämnar lots vid mynningen av Elbe och det är nu tät dimma med sikt på 150 meter. Sätter kurs mot Tees i England. När vi kört i ca 45 minuter så lättar dimman och solen börjar komma fram.

Västlig vind 3-5 m/s +7 grader och solsken.

Går ner för att äta frukost och sedan blir det några timmar på kontoret med papper. Passar även på att släppa i Linnea’s flaskpost som hon ville att jag skulle göra. Får se om någon längs nordsjöns stränder hittar den och hör av sig.

Får besked av agenten i Tees att vi får ankra vid ankommst och troligtvis inte får kaj innan natten mellan måndag-tisdag.

PICT1316  PICT1317

Även idag så krånglar satelliten och vi har ingen kontakt med omvärlden, fast det är ganska skönt eftersom man slipper alla telefonsamtal.

Vädret kan vi absolut inte klaga på, med solsken och stilla hav.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Lördag 4 April

07:00 Går upp och tar lite kaffe och Sergio frågar vad jag vill ha till frukost. Det blir äggröra med korv och vita bönar samt ett par smörgåsar till.
Efter frukost så sätter jag och Harald oss och går igenom SMS:n och de nya ändringarna som skall göras. Sedan går vi igenom lite frågor angående vettingen som vi skall ha snart. Tiden går fort när man har skoj och helt plötsligt är det lunch med grillade revbensspjäll och potatis eller ris samt sallad.
Efter lunchen så tar Harald och går igenom SMS’n med Lars-Egil och jag vilar middag. Därefter så ger jag mig ut på en joggingrunda på 10 km som varar i 50 minuter. Det var jobbigt att springa idag eftersom vi har 19 grader varmt och solsken.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 3 April

Vaknar till ännu en vacker dag på havet.
10:15 Lots ombord vid Kiel Lighthouse och går in mot slussen i Holtenau.
11:30 Förtöjda i sydliga slussen. Lotsskifte och UCA agenten kommer för att få påskrivit lite papper.
11:55 Lämnar slussen och jag går ner för att äta lite korv stroganoff till lunch.
 
Vi fortsätter genom kanalen och när vi passerar Rendsburg så spelar de den svenska nationalsången när vi passerar kaffet.
Linfärjan som hänger under bron behöver underligt nog en förare som har skepparbehörighet!!
 
14:40 Byter lots i kanalen och fortsätter mot Brunsbüttel.
18:25 Förtöjda i Brunsbüttel sluss och skiftar lots.
18:45 Lämnar slussen och fortsätter upp i Elbe mot Hamburg.
21:30 Byter till hamnlots innan Hamburg.
22:40 Förtöjda vid H&R Ölverke liegeplatz C.
Harald kommer ombord och strax därefter agenten och loadingmastern. När dessa lämnat så kommer Polizei för att skriva sina papper och särskilda shorepass för vår fillipinska besättning. Vi övriga behöver inget särsklit shorepass???
Nej nu så går vi och lägger oss för det blir en lång dag imorgon.
 
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 2 april

Idag fortsätter vi ner mellan Öland och Gotland. Vid lunchtid passerar vi Ölands södra grund och sätter kursen mt bornholmsgattet.

Solsken och svaga sydvästliga vindar +8 grader.

Harald från rederiet ringer och meddelar att han kommer ombord i Hamburg för att hjälpa oss gå igenom alla papper innan vettingen som vi skall ha efter påsk.

 

Körde ett 50 minuters MAQ pass i min hytt under eftermidagen.

Under eftermidagen så lägger satelliten av igen och all kontakt med omvärlden bryts. Kan inte säga att jag är särskilt imponerad av satellit systemen. Funkade bättre med ICE net som gick på gamla NMT nätet, var mycket högre hastighet och täckning längs hela kusten. Tar man sedan betalt 900 kronor för varje samtal som rings till support för att få igång systemet så är det ingen vidare service tycker jag. Då låter man ju bli att ringa support och väntar tills man får vanlig mobilkontakt och använder det vanliga GSM nätet istället. Synd bara när satellit systemet är så dyrt att det bara står där uppe och inte går att använda. Meningen var ju att vi altid skulle ha kontakt med rederi och agenter, annars kunde vi ju behållt GSM systemet.

Publicerat i M/T Vingatank | 2 kommentarer

Onsdag 1 April

08:00 Färdig lossade men vi kan inte gå innan 11 eftersom det inte finns några lotsar lediga.
11:05 Lots ombord och vi avgår. Genom leden ut så ser vi ett flertal stora fina havsörnar.
13:00 Lämnar lots vid Svartklubben och sätter kursen mot Hamburg.
Nordvästlig vind 4-7 m/s +6 grader och klart soligt väder.
Även idag har vi ingen kontakt med satelliten men efter ett par samtal med Furuno så får vi igång den igen och jag kan få skickat iväg lite papper till Agenten i Hamburg.
En väldigt fin dag på havet idag.
Publicerat i M/T Vingatank | 1 kommentar

Tisdag 31 Mars

Hela dagen har vi varit utan satellitkontakt och ingen telefon heller så det har varit ganska tyst. Efter middagen när vi passerade Åland så fick vi kontakt med telefonen och kunde ringa till Furuno för att få hjälp med att koppla uppp oss på satelliten igen.
16:20 Lots ombord vid Svartklubben.
18:50 Förtöjda vid kaj i Hallstavik och vi har fått besked att lägga oss långt fram på kajen så att Lehman Paper kan avgå vid midnatt. Därefter skall vi förhala och börja lossa.
19:15 Får besked att Lehman Paper inte kan gå innan 12 imorgon middag. Så nu vill de att vi skall förhala så långt akter vi kan så att de kan koppla slangen för lossning.
19:45 Klara med förhalningen och väntar på kajfolket som skall koppla slangen.
22:00 Kajfolket kommer och börjar koppla slangen. Nu går jag och lägger mig.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Måndag 30 Mars

00:30 Passerar Öresundsbron och när vi lämnar Flintrännan så går jag och lägger mig.
Dimman kommer tillbaka under natten och när jag kommer upp vid frukost så går vi genom bornholmsgattet i tät dimma.
Publicerat i M/T Vingatank | 1 kommentar

Söndag 29 Mars

00:10 Börjar lasta.
07:00 Vaknar och har tappat 1 timmas sömn inatt. Kommer ner till mässen och får lite ägg och bacon till frukost. Beställer lots till avgången och sedan skriver jag lite papper eftersom vi hade ett besättningsbyte inatt.
Sedan tar jag och springer ett intervallpass inne i Skarvikshamnenn det blir 10×2 minuter med 30 sekunders vila mellan varje. Med uppvärmning och nerjogg blev det 7 km på 35 minuter.
10:40 Färdiglastade och jag går bort till Shell för att få lastdokumenten.
11:45 Kommer tillbaks till båten och lotsen har anlänt så vi avgår. Vi tar Böttöleden ut eftersom det är den sträckan jag har kvar av informationsresorna.
12.45 Lämnar lots vid Ekeskärsbåden och sätter kursen söderut. Nu får jag skriva ihop ansökan om farledsbevis och skicka till sjöfartsverket för att se om de godkänner att jag kan avlägga ett teoretiskt och 4 praktiska prov för att få lotsdispens.
Svag vind +6 grader och dimma.
21:00 Kommer upp på bryggan när vi går in i öresund eftersom det är tät dimma. Fortsätter ner genom sundet och efter Landskrona så släpper dimman och vi får fin sikt.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 28 Mars

00:20 Lots ombord sydost om Oksöy fyr och vi fortsätter in mot kaj.
01:20 Förtöjda vid Shell terminalen i Kristiansand för att lossa.
07:00 Vaknar och går ner för att äta frukost. Vi får ombord lite fisk av skeppshandlaren.
09:20 Lots ombord och vi avgår.
09:45 Lots lämnar innan Oksöy fyr och vi fortsätter mot Göteborg. Pratar med Shell och vi kan gå direkt till kaj vid ankommst men får inte börja lasta innan efter midnatt. Så jag ringer och beställer lots vid Vinga till 21.00.
Sydostlig vind 5-8 m/s +4 grader och mulet.
Idag bjuder Sergio på kokt torsk med äggsås.Ler med tungan ute
19:40 Lots ombord syd Vinga och vi går Torshamnsleden in mot Skarvikshamnen.
21:20 Förtöjda på kaj 516 i Skarvik men vi får inte börja lasta innan midnatt.
Publicerat i M/T Vingatank | 2 kommentarer

Fredag 27 Mars

07:00 Vaknar och går ner för att se vad kocken erbjuder till frukost. Det blev "göteborgare" idag.
Vid 11.15 så är vi färdiglastade och jag går bort till Shell expiditionen för att hämta lastpapper, lotsen skulle komma vid 12 tiden.
11.45 Tillbaka på båten och jag hinner äta lite strömmingsflundra innan lotsen kommer och vi ska avgå.
12:20 Lots ombord och vi avgår. Vi tar Torshamnsleden idag eftersom jag måste ha 2 informationsresor i varje farled.
13.30 Lämnar lots syd Vinga och sätter kursen mot Kristiansand.
Sydvästlig vind 4-6 m/s +3 grader.
 
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar