Tisdag 2 Juni

08:15 Agenten ringer och meddelar att vi skall få komma till kaj vid lunchtid idag.
10:30 Lots ombord och vi startar upp huvudmaskin.
10:50 Ankaret lätt och vi går sakta in mot kaj.
12:10 Förtöjda vid kaj i Kalundborg. När vi kommit till kaj så äter jag lunch innan jag väntar på vår nya maskinelev.
14:30 Maskineleven Evelina Hammar ringer och meddelar att hon anlänt till tågstationen i Kalundborg. Jag ringer då agenten som åker och hämtar henne och kör ner henne till båten. Nu så är jag fri en stund och tar och springer iland en liten stund för att motionera. Det blev en 8 km på 40 minuter innan middagen.
Går och lägger mig vid 8 tiden eftersom det troligtvis blir avgång inatt.
23:20 Väcks av 2:e styrman som meddelar att lastningen är avslutad och lots kommer om 30 minuter.
23:45 Lots ombord och agenten skriver de sista papperna.
23:55 Lämnar kaj i Kalundborg.
Publicerat i M/T Vingatank | 4 kommentarer

Måndag 1 Juni

Ännu en dag till ankars. Så idag fortsätter arbetet för min del med att göra klart månadsavslutet och alla löneavräkningar. Matroserna går ute på däck och målar för fullt i det fina vädret, båten har blivit väldigt fin nu. Hoppas att vi får komma till kaj imorgon och lasta så vi kan sätta kursen mot England sedan.
Solen skiner och temperaturen ligger på 20 garder och endast 3-5 m/s.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 30 Maj

05:50 Lots ombord syd om Rösnaes puller och vi går in i Kalundborgs fjorden och ankrar.
06:30 Ankrat 3 NM utanför Kalundborg och lotsen åker iland, nu så får vi bara vänta på att få komma in och lasta.
Nordostlig vind 3-5 m/s +18 grader och solsken.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 29 Maj

Britta körde mig till stationen på väg till jobbet eftersom mitt tåg ändå skulle gå 07:36.
När hon släppte av mig vid stationen så skulle jag hämta ut min biljett som jag köpte på nätet igårkväll. Men som vanligt så fungerade inte någon av automaterna på stationen. Som tur var hade jag tryckt ut en kvittering på köpet så jag hade en lapp att visa upp för konduktören när jag kom ombord. Man kan ju inte köpa biljetter ombord på öresundstågen om man inte har kontanter…..
Man kan ju tro att man hamnat i något u-land när de inte tar emot kort.
Framme i Helsingborg så tog jag taxi till hyrbilsfirman för att hämta ut bilen so de andra skulle ha till Göteborg.
Vi blev sedan körda ut till båten på Råå redd av lotsbåten.
Vi hade inte fått några nya order ännu så vi låg kvar en stund till.
18:00 Hivar upp ankare och sätter kursen mot Kalundborg i Danmark där vi skall lasta på tisdag.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

OL träning

Ikväll så åkte vi ner med ungdomarna till Långasand för att träna orientering. De äldsta körde tennis OL så det behövdes inte så många skuggor idag, vilket ledde till att jag kunde ge mig ut på en bana själv. Det blev 4,6 km på 40 minuter och en skön avslutning på ledigheten. Imorgon bär det av till Helsingborg för påmönstring.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Tjogetträning

Tisdag och Tjogetträning, hade anmält mig på 7 km banan. Britta och Elin sprang 3 km banan. Idag gick det mycket bättre och trots att jag inte riktigt hängde med i ungdomarnas tempo så hade jag kontakt med dem flera gånger under banan. Det blev totalt 8,6 km på 55 minuter.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

21-22 maj

På torsdagen så packade vi husvagnen och åkte till Katrinebergs folkskola i Vessigebro för att vara med på supersprinten.
Oscar sprang H10 och blev 2:a.
Linnea sprang D12 och blev 5:a.
Elin sprang D14 och blev 3:a.
Britta sprang Öppen dam och blev 5:a.
Jag sprang Öppen herr och blev 13:e.
Efter tävlingen så åkte vi till Hillerstorp för att campa med husvagnen för första gången. Vi ställde upp husvagnen i Kurt och Barbro’s trädgård och mina föräldrar hade redan kommit dit och handlat lite grillmat till kvällen.
Vi grillade lite kött och majskolvar och hade det trevligt.
På fredags morgon så ordnade vi lite frukost efter en skön natt i vagnen. Vid halv tio tiden så packade vi ihop och körde till High Chaparral dit Kurt hade ordnat fribiljetter. Vi gick runt en stund innan  vi tog och åkte ångloket runt hela området. Vi fick sitta mitt uppe i vilda västern showen. Elin blev riktigt skrämd av den ena cowboyen.
När västern showen var klar och vi var på väg ut så började det att ösregna så vi hade ju i alla fall tur med vädret…
Publicerat i Ukategorisert | 2 kommentarer

Tisdag 19 Maj

Började dagen med att åka till Göteborg för att gå en 2 dagars kurs på Chalmers för att få ett Ship Security Officer certifikat. Kursen slutade 17:00 och jag körde direkt hem för att hämta Elin och Oscar. Linnea hade fotbollsträning och Britta jobbade. Vi åkte in till klubbstugan för att var med på årets första tjogetträning. Elin sprang en 3 km bana på 41 minuter och jag sprang en 7 km bana som blev 9,4 km på 80 minuter.  Jag tappade klungan på väg genom tätskogen när vi var på väg till 3:e kontrollen, det var synd för benen känndes bra idag och jag kunde nog hängt med dem annars.
Publicerat i Ukategorisert | 2 kommentarer

Måndag 18 Maj

Cyklade med Oscar upp till hans fotbollsträning och cyklade sedan vidare ner mot Vinberg och sedan tillbaka igen. Det blev 35 km på 1:18 innan Oscar var klar med sin träning.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Lilla Göteborgsvarvet

Idag så åkte vi upp till Göteborg för att tjejerna skulle springa i lilla Göteborgsvarvet. Familjen Hagström var också med eftersom Johan och Helena skulle springa, Johan hade varit uppe på lördagen och sprungit det vanliga göteborgsvarvet på en tid av 1:32.
Johan var först ut idag i sin klass P17 och sprang 4,2 km på tiden 15:30 och slutade på 16 plats.
Elin sprang F15 som var 4,2 km på 19:29 och slutade på 71 plats.
Helena sprang F12 som var 2,1 km på tiden 10:24 och slutade på 23 plats.
Linnea sprang F12 som var 2,1 km på tiden 12:18 och slutade på 122 plats.
Publicerat i Löpartävling | Lämna en kommentar