Onsdag 28 Oktober

Började morgonen med en 2 mils cykeltur. Väl hemkommen så vill barnen till Klitterbadet, så jag plockade ihop badkläder och åkte iväg med dem. Där simmade jag 1500 meter under 1 timmas tid.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tisdag 27 Oktober

Även om det var fint väder idag så avstod jag från konditionsträning utan körde ett 50 minuters MAQ pass hemma istället. Avslutade med att köra lite styrketräning med skivstången för att bygga upp armmusklerna inför skidåkningen.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Måndag 26 Oktober

Tog på mig rullskidorna och åkte en liten runda på 9 km. Det går lite bättre för varje gång och får jag bara lite bättre teknink så skall det gå bra på kortvasan. Rundan tog 46 minuter och snittpulsen låg på 172 bpm.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Söndag 25 Oktober

Jag och Britta åkte in till slätten för att springa en runda. Det småregnade och blåste lite men var väldigt skönt. Vi sprang 11,3 km på 1:13. Lagom tempo och jag hade ganska låg puls hela tiden.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Lördag 24 Oktober

Kännde att det var dags att pröva benen nu efter nästan 4 veckors uppehåll. Sprang iväg en runda längs stranden och hade ingen känning av ljumsken som jag fick ont i efter O-ringen och stadsloppet. Har ju inte kunnat ta i riktigt utan att det smärtat i ljumsken. Men nu så flöt det på fint och jag avverkade 7,3 km på 33 minuter utan att ha tagit ut mig fullständigt, vilket bådar gott inför Hylte 2-mil.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Fredag 23 Oktober

Hemkommen och ungarna iväg till skolan, då tog jag cykeln och gav mig ut för att träna lite. Det blev 22 km och sedan ett 50 minuters MAQ pass.
Väldigt skönt att få komma igång med träningen igen.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Falkenbergs stadslopp

Hemkommna från O-ringen så tyckte vi att vi kännde oss så bra i benen att vi skulle ställa upp på stadsloppet.
Elin ville springa 5 km och jag och Britta valde 10 km.
Starten gick samtidigt och vi kom ifrån varandra med en gång. Jag slog följe med Rasmus Blockgren och när vi passerade coop efter 2,5 km så tyckte jag att jag kännde igen tjejen framför mig. Såg att det var ju Elin som sprang där. En bit längre fram så delade sig banorna och Elin fortsatte mot sitt mål. Hon sprang in på 23:35 vilket gav henne en 7:e plats i klassen för flickor upp till F15.
Jag fortsatte sedan längs Ätran och vid Grand hotell så passerade jag Peter Hagström. Efter ytterligare någon km så passerade jag ännu en klubbkamrat "Christer Håkansson".
När vi sdan hade varit borta vid netto och vänt så sprang vi längs Ätran och jag kännde hur tröttheten började komma. Men tack vare att så många FOK’are stod längs vägen och hejade så gick det bra ända tills sista backen där jag tyckte att all kraft gick åt. Så spurten idag var väl inget vidare, men jag tog mig i mål på ny rekordtid för mig 45:42. jag blev därmed 158 av 566 startande
Britta kom strax efter på tiden 53:34 vilket gav henne en70:e plats av 184 startande.
Publicerat i Löpartävling | Lämna en kommentar

O-ringen 2009

Fredagen den 17 Juli
 
Husvagnen packad och vi gav oss iväg tillsammans med familjen Hagström mot Eksjö.
Väl framme i Eksjö så fick vi letat upp våra platser och valde ut ett par som skulle passa oss bra. Satte upp förtälten och fikade lite blåbärspaj tillsammans.
 
Efter detta så tog jag, peter och Johan och gav oss ut på en joggingrunda för att kolla hur långt det var till TC. Det var 900 meter till den ena och 3 km till den andra så det blev totalt 6,7 km jogging idag.
På kvällen så grillade vi lite tillsammans och tog det lungt resten av kvällen.
 
Lördag 18 Juli
 
Cyklade in till Eksjö för att se staden och handla lite kläder. Under dagen så anlände de övriga FOK’arna och snart så var alla samlade.
På kvällen så cyklade vi in till Eksjö igen för att se på MILKO stafetten där Hallands laget hade med 2 FOK’are.
Det gick bra för laget och de slutade på 16:e plats av 35 lag.
 
Söndag 19 Juli
 
Då var det äntligen dags för etapp 1 av O-ringen. Vi cyklade ner till TC och jag gav mig iväg för att skugga Oscar på en U2 bana. Det blev 2,7 km på 25:22 vilket gav honom en 40:e plats och sedan gick jag iväg till min start som låg 2 km bort. Det gick väldigt bra för mig ända till näst sista kontrollen som jag bommade med 10 minuter. Detta gjorde att jag tappade från en 12 plats ner till 73 plats av 145 startande. Sprang 8,69 km på 1:10:21.
Britta sprang D35M och blev 53:a av 75.
Elin sprang D14 och blev 86:a av 156.
Linnea sprang D12 och blev 52:a av 98.
 
 
Måndag 20 Juli
 
Idag var det Etapp 2 och vi cyklade de 3 km till TC. Som vanligt så skuggade jag Oscar på en U2 bana som blev 3,3 km på 29:04. Sedan fick jag gå 2,5 km till min start. Jag sprang en bana som blev 7,52 km på 57:27 och hela banan gick jättebra med endast ett par småmissar. Kom in på en 17:e plats och var bäste FOK’are i min klass och slog Mikael Martinsson med 1 sekund och Peter Badenfelt med 1:30.
 
Tisdag 21 Juli
 
Etapp 3 och samma TC som dagen innan vilket innebar cykel i 3 km.
Först så skuggade jag Oscar på en U2 som blev 3,16 km på 27:32. Sedan fick jag gå 1,5 k m till min start. Jag sprang en bana som blev 7,19 km  på 48:21 och hade även denna dagen inga särskilda bommar. Jag hamnade på en 7:e plats endast 29 sekunder efter Mikael Martinssson men jag slog även idag Peter Badenfelt.
På kvällen så dukade vi långbord hela klubben och åt Tacos.
 
Onsdag 22 Juli
 
Vilodag som vi tilbringade med att åka till Tenhult och titta på husvagnar samt att åka till Nässjö och koka lite korv vid en sjö tillsammans med familjen Hagström.
På kvällen så fick Linnea 39 graders feber och blev nerbäddad.
 
Torsdag 23 Juli
 
Då var det dags för 4:e etappen och vi var tillbaka på TC vid ränneslät vilket endast var 900 meter bort.
Skuggade först Oscar på en U2 som blev 2,63 km på 21:09.
Sedan gick jag 2,8 km till min start.
Jag gav mig ut på min bana som gick näst intill felfritt och den blev 4,04 km  på 28:05 vilket gav mig en 22 plats. Idag så blev jag slagen av Mikael Martinsson med 8 sekunder, men jag slog Peter Badenfelt med 20 sekunder.
 
Fredag 24 Juli
 
Etapp 5.
Idag så gällde det att slutföra O-ringen och hoppas på en bra placering. Vi cyklade bort till ränneslätt och jag skuggade Oscar på en U2 bana som blev 2,55 km på 25:29.
Sedan gick jag 2,1 km till min start. Jag tyckte att det började dåligt med en liten bom på 1:a kontrollen. Sedan så fick jag det till att stämma bra och sprang på med bra fart. Men vid näst sista kontrollen och vid samma område som första dagen så bommade jag och fick leta länge innan jag hittade kontrollen somjag trodde var min. Stämplade och sprang mot sista och sedan var det bara upploppet kvar och jag dundrade i mål på tiden 58:44 och en sträcka av 7,76 km. Var väldigt nöjd ända tills jag ko till utcheckningen där jag fick besked att jag ej var godkännd. Fortsatte bort till den röda utgången och fick reda på att jag stämplat på kontroll 189 som låg 75 meter öster om min kontroll som hade nummer 186. Så där försvann min fina vecka på grund av att jag stressade och inte läste tillräckligt på kontrolldefinitionerna.
 
 
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Hallands 3 Dagars

På torsdagen så körde jag och Britta upp husvagnen till Fagered inför 3 dagars som klubben skall hålla i.
 
På fredagen så packade vi bilen med lasgne och andra matvaror innnan vi åkte upp till TC vid Fagered.
Vi kom fram och började packa in och ställa i ordning på markan. Vi tände grillarna och gjorde oss redo inför anstormningen.
Barnen skulle ju tävla så Britta följde Oscar bort till hans start. Han skulle springa en H10 bana själv för första gången. Han är ju bara 8 år så det blir tufft för honom.
Linnea var först i mål av barnen och var nöjd med sitt lopp trots lite småbommar.
Elin kom sedan och kastade sin kompass och kart samt sa några ord som inte lämpar sig i tryck. Jag frågade hur det gått och varför hon bara hade en sko på fötterna. Fick några svordommar till svar och sedan försvann hon.
Hon hade tydligen fatsnat i ett kärr och blivit av med ena skon där. Men hon hade ändå fortsatt och fullföljt hela banan.
Vi stod länge och undrade vart Oscar tagit vägen, men till slut kom han i mål och förklarade att han hade varit lite vilse men ändå klarat hela banan . 5,3 km.
När tävlingen var slut så fick jag förfrågan om jag ville hjälpa till med att hämta in kontrollerna. Så jag och Johan Hagström hämtade in en del kontroller på en sträcka av 5,3 k  på 60 minuter.
Vi sålde slut på den mesta maten så Mikael Blockgren fick åka till Falkenberg och köpa mer. När han kom  tillbaka så gick vi upp till markan i skogen och grillade kycklingfile till klockan 12 på natten. Sedan var det dags att lägga sig.
 
På lördagen så gick vi upp till markan vid 8 tiden för att göra iordning sallad mm inför dagen. När detta var klart så tog jag och sprang en öppen 6 bana. Det blev 6,7 km på 67 minuter.
Elin som hade fått nya skor idag gjorde ett kanonlopp idag.
Linnea bommade och bröt till slut sin bana.
Oscar ville inte springa idag så han fick stå över.
Efter att jag sprungit så var det en snabbdusch inna jag skulle tillbaka till markan och grilla hamburgare.
När tävlingen var slut så stack jag och Sven-Åke ut och hämtade in lite kontroller. Det blev 4,6 km på 60 minuter.
Efter detta så fick jag ta en dusch liggande eftersom pumparna var avstängda. Men efter en hel del skratt så var jag och Johan duschade och gick tillbaka till husvagnarna för att äta lite gott.
Vi dukade långbord i familjen Blockgrens förtält och åt Tacos och drack lite gott.
 
Söndagen så samlades vi vid markan klockan 8 igen för att färdigställa dagen måltider.
Britta skuggade Oscar på en Ö1 idag och trots att han var lite trött så gick det bra.
Linnea som inte hade någon press på sig pga av att hon bröt igår gjorde ett jättebra lopp.
Elin hade hoppats plocka några placeringar men jag stod länge och väntade på henne innan hon kom springande med skorna i handen och ett stort leende på läpparna. Hon hade fått skoskav av de nya skorna och tog av  dem efter halva banan men ändå fortsatt springa. De tjejerna hon hade följe med sprang hon ifrån på upploppet trots att hon var barfota.
När tävlingen var slut så var det dags att packa ihop hela TC och sedan husvagnen innan hemfärd.
När vi väl var hemma så tömde vi husvagnen på smutstvätt och annat innan vi åkte in till Tångaskolan för att diska all utrustning vi använt i markan. Vid 8 tiden så var vi hemma och kunde ta det lite lungt, nu så blir det till att ladda inför O-ringen nästa vecka.
 
Helgen har varit perfekt med många grilladfe hamburgare och värmda lasagne samt pastasallad. Vi sålde mer på fredagen än vad de gjorde på alla dagarna på förra årets 3 dagars. Vi har grillat 1200 hamburgare och sålt mängder av kycklingsallad samt 300 portioner lasagne.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Angående YouTube – falkenbergslåten (lyrics)

Publicerat i Underhållning | Lämna en kommentar