Hösten 2009

Har inte varit en särskilt vidare bra höst hemma. När jag var ute förra törnen så ringde minfru och sa att jag måste komma hem eftersom min far inte hade långt kvar att leva. Gjorde ju inte saken bättre att vi var mitt uppe i en viktig vetting för ett stort oljebolag. Men jag fick tag i en avlösare som kunde komma med en gång. Så det blev att slänga ihop sina saker och hoppa på tåget till Varberg. Kom ut till sjukhuset och fick se pappa i väldigt dåligt skick och inte kontaktbar. Han hade fåt cancer i slutet av juli månad och nu klarade kroppen inte av det längre. Åkte hem en sväng och på lördagen så tog jag med mig familjen upp till sjukhuset för att få träffa honom en sista gång. Han var faktiskt vaken och kännde igen oss när vi kom. Men under dagen så blev han sämre igen.

Söndagen förlöpte med att han hade svåra smärtor och inte var kontaktbar.

På måndag morgon så ringde min brar och sa att de hört av sig från sjukhuset att nu var han väldigt dålig så de skulle åka upp till honom. Jag tog lite frukost och skulle precis åka när telefonen ringde och de sa att han hade avlidit när de kom fram till sjukhuset.

Jag åkte in dit för att se honom och senare så kom Britta upp.

 

 

Sedan skulle vi ju ordna med allt anat såsom begravning mm. Min syster skulle komma hem från USA med sin familj.

Begravningen ägde rum i Träslövsläge kyrka 10 December. Många som hade kommit dit från hela släkten. Flera syskon, kusiner, mostrar och morbröder. Det var över 80 personer på kaffet efteråt. Så jag tackar alla som kom på begravningen och även de som sänt sina hälsningar till oss.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

14 November

Väl framme på Karmöy så hade jag tänkt att springa en runda. Men vädret var inte särskilt inbjudande med ösregn och 15 m/s. Så det blev ett 50 minuters MAQ pass innan middagen istället.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

12 November

Liggandes i Brofjorden så fick jag tid till att gå iland och springa lite intervaller. Värmde upp ungefär 1,5 km jogg. Sedan var det 6×3 min med 1:30 vila mellan. Därefter så blev det 1,5 km nerjogg. Väldigt skönt att få springa lite i det fina vädret.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Zoo-orienteringen

Söndag 8 November.
Vaknade tidigt och kokade gröt innan jag väckte resten av familjen.
Vi åt frukost och packade ihop våra saker innan vi åkte till Borås djurpark för att vara med på Zoo-orienteringen.
Framme i Borås så hade jag bara 10 minuter till min start i H40. Sprang ut på min bana och tyckte det gick jättebra med endast en mindre bom. Men väl i mål så märkte jag att jag inte sprungit lika fort som de övriga. Slutade på en 42.a plats av 64 startande. Men jag hade i alla fall 3:e bästa spurt tiden.
Sedan var det dags för Britta att springa D40. Hon lyckades inget vidare idag och gjorde en rejäl bom. Slutade som 35:a av 36 startande.
Oscar var näst i tur på H10 och gav sig iväg i full fart. Han hade gjort ett jättebra lopp med endast 1 bom. Slutade därmed på 48.e plats av 74 startande.
Elin var näste ut på D14 och gjorde ett stabilt och jämt lopp. Hon slutade på en 47:e plats av 117 startande.
Sist ut i familjen var Linnea i D12. Även hon gjorde bra ifrån sig och slutade på en 67:e plats av 111 startande.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Fredag 6 November

Eftersom jag inte fick tränat något igår kväll medan jag ledde ungdomsträningen i orientering. Så gav jag mig ut på en joggingrunda idag. Sprang 12,5 km på 1:08 i ett lugnt behagligt tempo.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Onsdag 4 November

Jag och Peter Hagström stack ut på en lite joggingrunda längs Skrea strand och vidare upp mot Slätten och sedan längs Ätran ända ner till Stranden igen och tillbaka till startpunkten. Det blev 9,8 km på 52 minuter i ett behagligt tempo där vi kunde springa och prata lite.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Intervaller och MAQ träning

Idag så började vi med intervallträningarna igen. Vi började med att jogga från Fajansskolan ner till Vallarna där vi körde intervaller. 8×2 min med 1 min vila mellan. Därefter så joggade vi ner på vägen tillbaka till Fajansskolan där vi fortsatte med 1 timmas MAQ träning. Väldigt skönt att vara igång med intervaller och MAQ träning igen. Tjejerna gjorde väldigt bra ifrån sig på intervallerna idag.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Hylte 2-mil

Jag och tjejerna åkte till Hylte för att springa en ultralång orienteringstävling.
Linnea gav sig iväg först på en D12 bana där hon hamnade på 9:e plats av 14 startande och 2:a av hallandstjejerna.
Sedan gav jag mig ut på en H40 bana. Det gick inget vidare och jag sprang fram och tillbaka över mossarna. Själva orienteringen gick bra förutom bommen på första kontrollen, men som sagt var så tog mossarna ut sin rätt. På sista slingan så fick jag kramp i vaderna och efter 17 km så bröt jag och gick tillbaka till TC. Jag hade tillryggalagt 18,3 km på 2:28 när jag kom tillbaka till TC och gick till duscharna.
Elin sprang en D14 och hon gjorde jättebra ifrån sig ända tills sista slingan där hon bommade en kontroll och halkade ner i placeringar. Hon kom i mål på 12 plats av 14 startande och blev därmed 5:a av hallandstjejerna.
Efter tävlingen så åkte vi till Laxbutiken i Heberg och åt middag som avslutning på helgen.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Lördag 31 Oktober

Åkte in till klubbstugan för att vara med på ett pass med rullskidorna tillsammans med FOK’s skidsektion. Vi möttes vid Netto och åkte först Kristineslättsallen in mot stan och sedan vidare längs strandvägen. Vi vek ner vid Ringsegård och efter en bit där så lämnade jag de övriga och svängde av mot Boberg och sedan Skrea igen. Där tog jag gamla järnvägsspåret tillbaka mot Slätten och klubbstugan. Det märktes att jag har ett par billigare skidor eftersom jag inte rullar lika bra som de andra som körde på Swenor skidor. Jag fick därför staka på och arbeta hela tiden, får ju visserligen bra träning av det men man vill ju kunna hänga med de andra lite bättre. Det blev i alla fall en runda på 18 km på 1,5 timma.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Varbergsmästerskap i Nattorientering

Ikväll så åkte vi upp till Läjet för att springa Nattorientering.
Linnea och Oscar sprang en Ö1 och blev 1:a och 2:a.
Britta sprang en Ö4 som hon vann.  Hon hade samma bana som min första slinga och slog även mig med 10 sekunder. Jag hade ju gjort en jättebom på 2:a kontrollen och tappade 6 minuter mot henne där.
Jag sprang en H35 och slutade på 4:e plats trots min jättebom på första slingan. Så i det stora hela var jag nöjd med kvällen och min nya lampa.

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar