Onsdag 23 december

00:15 Förtöjda vid kustkajen i Skarvik för att lasta resterande.
05:30 Färdiglastade och avgår mot Oslo.

Sydostlig vind 2-4 m/s  -3 grader.

15:10 Lots ombord vid Färder.
20:40 Förtöjda i Oslo för att lossa och jag ska lägga mig för att sova.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 22 December

Japp då var det ännu en dag till ankars. snön faller och det ser ut att bli en riktigt fin vit jul.

16:15 Lättar ankare och går sakta in mot kaj.
17:40 Förtöjda vid kaj i Skarvikshamnen för att lasta.  Äntligen…..

Sydostlig vind 3-6 m/s -2,5 grad och kraftigt snöfall.

23:35 Färdiglastade hos Shell och lämnar kaj.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Måndag 21 December

Vaknar och ser att det snöar kraftigt ute, så det verkar bli en vit jul ändå.
Under dagen så håller överstyrman på att se över sensorerna till ballasttankarna. Under tiden sitter jag ankarvakt och ser ut över den vitklädda skärgården.
Sergio serverar strömmingsflundra med potatismos till lunch och Biff Stroganoff till middag.
Tur att man tränar varannan dag, annars hade man väl snart rullat fram.

Ostlig vind 3-5 m/s -7 grader och snöfall-

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 20 December

Vaknar till ännu en kall dag.
Går en runda på däck för att inspektera och matroserna är väl påpälsade i kylan.
Blir till att se lite skidåkning idag och längta efter att få åka själv.

4-6 m/s  -8 grader  och ganska fint väder hela dan.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 19 December

Ännu en dag till ända ute på Danafjorden.
Diverse underhållsarbeten och pappersarbete utförda ombord idag.

6-9 m/s   -8 grader och solsken

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 18 December

Ja då har ännu en dag gått och vi ligger fortfarande till ankars på Danafjorden.
Fick ett samtal från en bekant på VTS Göteborg som undrade hur länge vi skulle ligga här ute. Hon sa att nu hade hon sett båten i flera dagar i alla vinklar hemifrån sitt köksfönster.
Ja du sa jag det kan nog bli ett tag till om inte marknaden blir bättre.
Men vi får ju fin mat som tur är och nu ska jag köra ett MAQ pass innan jag lägger mig i soffan och ser på en film.

Nordostlig vind 5-7 m/s   -5 grader.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 17 December

Vaknar till en ännu kallare dag. Vinden har mojnat till 8-12 m/s och temperaturen är -6 grader och solsken.

Som vanligt så servera Sergio god mat och idag fick vi Strömmingsflundra med potatismos till lunch. Till middag bjöds vi på ärtsoppa med pannkakor och glass.

Vinden ökar på nytt under dagen och blåser nu 10-15 m/s  -5 grader.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 16 December

Fin morgon ute på Danafjorden.

Sitter vakt lite medan överstyrman gör lite kontroller av utrustning ombord.
Sedan blir det att samordna dagens leveranser med proviant och reservdelar ut till båten.
Chili Con Carne till lunch. Ler med tungan ute

Så nu var julen räddad.
Rederiet kom ut med julmaten och julklappar till besättningen.
Nu får man äta lite pepparkakor så man blir snäll tror jag.

Nordostlig vind -1 grad och lätt snöfall.  Vinden ökar under dagen till 13-16 m/s

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 15 December

Hela dagen har vi legat till ankars ute på Rivöfjorden.
Inget vidare väder med regn  och mulet samt lite vind.
Men som tur är så har vi Sergio som ordnar massa god mat till oss. Idag bjöds det på Korv Stroganoff till lunch och grillade revbensspjäll till middag.
Så på kvällen var jag tvungen att köra ett litet MAQ pass för att inte helt tappa formen.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Vingatank

Dagen efter begravningen så satte jag mig i bilen och åkte för att hämta upp Peter H som skulle hjälpa mig med transporten till Göteborg. Klockan 04:40 hämtade jag upp Peter hos honom och vi satte kursen mot Fiskebäck. 05:45 var vi framme i Fiskebäck och Jörgen kom med båt för att transportera mig ut till båten. Peter tog sedan min bil och körde hem den så att den inte skulle behöva stå i Göteborg i 4 veckor.

06:00 Framme vid båten ute på Rivöfjorden där de hade börjat hiva upp ankaret. Jag gick upp på bryggan för att lösa av Ronny och han gick ner på däck för att bli transporterad av Jörgen in till Saltholmen.

När vi hade lättat ankare så gick vi in till Älvsborgshamnen för att  bunkra Sparneborg. Medan vi låg där så kom Tankskär med diesel till henne med. Så nu fick man hälsat på sin gamla arbetskamrat Patrik.

Efter Sparneborg så flyttade vi över till Tor Freesia för bunkring.

Därifrån så bar det av upp till Fedora för mer bunkring.

21:50 Klara med bunkringarna och gick ut på Rivöfjorden för ankring.

Lördagen låg vi till ankars hela dagen.

Söndag

17:30 Lättat ankare och går in till Skarvikshamnen för att lasta. Lilla ettriga Kristina står på kajen och tar emot oss, jag frågar om det är OK att ligga kvar på kajen över natten. Ja där kommer inga båtar så vi kan ligga kvar säger hon.

Måndag

04:30 Lämnar kaj och går ut till Älvsborgshamnen för att bunkra Transtimber. Även idag får vi besök av Tankskär som kommer med diesel.

09:00 Bunkringen avslutad och vi går ut på Danafjorden för ankring.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar