05:30 Färdiglastade och avgår mot Oslo.
Sydostlig vind 2-4 m/s -3 grader.
15:10 Lots ombord vid Färder.
20:40 Förtöjda i Oslo för att lossa och jag ska lägga mig för att sova.
Sydostlig vind 2-4 m/s -3 grader.
15:10 Lots ombord vid Färder.
20:40 Förtöjda i Oslo för att lossa och jag ska lägga mig för att sova.
16:15 Lättar ankare och går sakta in mot kaj.
17:40 Förtöjda vid kaj i Skarvikshamnen för att lasta. Äntligen…..
Sydostlig vind 3-6 m/s -2,5 grad och kraftigt snöfall.
23:35 Färdiglastade hos Shell och lämnar kaj.
Ostlig vind 3-5 m/s -7 grader och snöfall-
6-9 m/s -8 grader och solsken
Nordostlig vind 5-7 m/s -5 grader.
Som vanligt så servera Sergio god mat och idag fick vi Strömmingsflundra med potatismos till lunch. Till middag bjöds vi på ärtsoppa med pannkakor och glass.
Vinden ökar på nytt under dagen och blåser nu 10-15 m/s -5 grader.


Sitter vakt lite medan överstyrman gör lite kontroller av utrustning ombord.
Sedan blir det att samordna dagens leveranser med proviant och reservdelar ut till båten.
Chili Con Carne till lunch. ![]()
Så nu var julen räddad.
Rederiet kom ut med julmaten och julklappar till besättningen.
Nu får man äta lite pepparkakor så man blir snäll tror jag.
Nordostlig vind -1 grad och lätt snöfall. Vinden ökar under dagen till 13-16 m/s
Dagen efter begravningen så satte jag mig i bilen och åkte för att hämta upp Peter H som skulle hjälpa mig med transporten till Göteborg. Klockan 04:40 hämtade jag upp Peter hos honom och vi satte kursen mot Fiskebäck. 05:45 var vi framme i Fiskebäck och Jörgen kom med båt för att transportera mig ut till båten. Peter tog sedan min bil och körde hem den så att den inte skulle behöva stå i Göteborg i 4 veckor.
06:00 Framme vid båten ute på Rivöfjorden där de hade börjat hiva upp ankaret. Jag gick upp på bryggan för att lösa av Ronny och han gick ner på däck för att bli transporterad av Jörgen in till Saltholmen.
När vi hade lättat ankare så gick vi in till Älvsborgshamnen för att bunkra Sparneborg. Medan vi låg där så kom Tankskär med diesel till henne med. Så nu fick man hälsat på sin gamla arbetskamrat Patrik.
Efter Sparneborg så flyttade vi över till Tor Freesia för bunkring.
Därifrån så bar det av upp till Fedora för mer bunkring.
21:50 Klara med bunkringarna och gick ut på Rivöfjorden för ankring.
Lördagen låg vi till ankars hela dagen.
Söndag
17:30 Lättat ankare och går in till Skarvikshamnen för att lasta. Lilla ettriga Kristina står på kajen och tar emot oss, jag frågar om det är OK att ligga kvar på kajen över natten. Ja där kommer inga båtar så vi kan ligga kvar säger hon.
Måndag
04:30 Lämnar kaj och går ut till Älvsborgshamnen för att bunkra Transtimber. Även idag får vi besök av Tankskär som kommer med diesel.
09:00 Bunkringen avslutad och vi går ut på Danafjorden för ankring.