Torsdag 18 Februari

Vaknar och ser att vi nästan är framme vid Trubaduren. Har ju kört med reducerad fart så att vi inte ska vara framme innan frukost.

09:25 Efter många försök kommer vi äntligen in till kaj, det var en del is som kom emellan kajen och båten vilket gjorde att vi fick problem.

Ängön kommer till kaj samtidigt så jag går bort en sväng och hälsar på Sven-Erik. Skoj att komma ombord och titta på den gamle båten. Men den är fortfarande lika fin om inte lite bättre. Mangard Olsen hade blivit glad om han fått se den i detta skicket.

Ängön Dec 05

Visserligen en gammal bild men det är inte så stor skillnad.

Hade tänkt spela lite spel på facebook men uptäcker att Sea IT har spärrat alla spel på nätet nu med. Snart kan man väl inte använda nätet till något alls. Radio har de ju stoppat för länge sedan. Fillipinarna blev väldigt besvikna nu när de inte kunde spela något på datorn längre. De kan ju lika gärna stoppa internet för båtarna så kanske de kommer upp i den bandbredden som de påstår att de kan leverera. Men vad man då ska med bandbredd till det kan man ju fråga sig????

21:00 Färdiglastade och vi avgår och sätter kursen utöver det snöar kraftigt och sikten är inget vidare. Tar böttöleden ut och när vi passerar Vinga så går jag och lägger mig.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 17 Januari

Vaknade och såg att vi hade lite över 1 timma kvar till lotsen.

08:20 Lots ombord vid Videgrunnen och vi fortsätter upp i Glomma.

Kopplar bogserbåten en bit innan vi kommer yill den kraftiga svängen i älven.

10:40 Förtöjda vid Mellös in Sarpsborg för lossning. Medans vi står där och förtöjer så får vi se att det kommer två Port State kontrollanter gående på kajen.

Så nu blir det ingen vila medans vi ligger här. Blir sittande på kontoret i några timmar innan vi tar en tur runt på båten för att inspektera.

16:00 Lossningen avslutad lots ombord och Port state är avklarad. Gick faktiskt jättebra med inspektionen och samma gäller avgången från kaj med hjälp av bogserbåten.

18:10 lämnar lots nere vid Videgrunnen igen och vi går med reducerad fart ner mot Göteborg.

Sydostlig vind 2-4 m/s –1 grad och mulet.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 16 Februari

Vaknar till en mulen dag utanför Skagen.

DSC04459

13:05 Lättat ankare och sätter kursen mot Göteborg för lastninmg.

När vi är 6 nautiska mil från Vinga så kallar sjöräddnings helikoptern upp oss och undrar om de får öva med att hissa ombord folk. Självklart tycker vi att det går bra och får se en fin uppvisning av en duktig pilot.

DSC04464 DSC04467 DSC04469 DSC04470 DSC04471

17:20 Förtöjda på kaj 517 i Skarvik för att lasta.

 

DSC04476 DSC04475

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Måndag 15 Februari

Ja då ligger vi till ankars utanför Skagen och väntar på order.

Nästan helt vindstilla idag och man ser med en gång hur vattnet börjar frysa.

Många båtar till ankars häromkring så vi behöver inte känna oss ensamma.

Efter kaffet på eftermiddagen så har vi en lite brandövning nere i maskin.

DSC04458 DSC04443 DSC04444 DSC04445 DSC04447 DSC04449 DSC04452 DSC04453  DSC04455

Dagen avslutas med ett styrketräningspass medan jag tittar på Charlotte Kalla ta Sveriges första OS guld iår.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Söndag 14 Februari

06:30 Ankrar utanför Skagen i väntan på order.

Nordostlig vind 4-6 m/s -5 grader och klart.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 13 februari

Vaknar vid sjutiden och tog mig lite kaffe. Tittade ut och såg bara is så långt man kunde se.

Vi saktar ner farten ytterligare när vi närmar oss Larvik eftersom Superspeed inta ska gå innan 13:00.

Nordostlig vind 3-6 m/s  -6 grader och solsken.

13:15 Förtöjda i Larvik för lossning.

17:10 Avgår från Larvik och sätter kursen mot Skagen redd för att avvakta order.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Fredag 12 Februari

07:00 Väcks av styrman som meddelar att lotsen kommer om 30 minuter. De är nästan färdiglossade så jag går ner och får mig lite frukost innan avgång.

07:50 Lotsen var lite försenad och vi avgår.

09:50 Lämnar lots utanför Falkenberg och fortsätter upp mot Göteborg. Isen verkar ha blåst över mot den danska sidan nu och det är bara nyfruset på vägen upp.

Nordostlig vind 7-9 m/s –4 grader

15:40 Förtöjda i Skarvikshamnen och direkt så kommer Tell för att ta emot sludge och Fram för att bunkra oss.

Fram Tell (2)

21:10 Alla papper ombord och vi avgår mot Larvik. När vi lämnar så är det en väldig trafik. Räknar till 7 båtar som lämnar kaj nästan samtidigt och 5 båtar på ingående. Vi kör på för fullt ända ut till Vinga där vi slår av på farten för att anpassa vår ankomst i Larvik med färjans avgång därifrån. Jag går ner för att sova en stund.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Torsdag 11 februari

04:40 Väcks av styrman som meddelar att vi snart kommer passera Drogden. Jag tar på mig och går upp på bryggan där jag tar en kopp kaffe. Vi fortsätter upp förbi Kastrup och Köpenhamn. När vi passerar Ven så ringer jag till lotsarna och meddelar att vi har 5 timmar kvar till Halmstad angöring. De säger då att vi gå upp till Falkenberg för att ta lots. Lotsbåtarna i Halmstad och Varberg har nämligen ingen möjlighet att köra i is. Så det blir till att lägga om rutten upp till Falkenberg och sedan ner till Halmstad igen. Blir ju en omväg på ett par timmar men vad ska man göra.

12:40 Lotsbåten kommer ut och jag ser att det är en bekant som kommer ombord. Det är nämligen Mattias Jensen från Glommen, hans son och min son brukar ju leka tillsammans. Så vi fick en del att diskutera på vägen ner.

DSC04436 DSC04433 DSC04434 DSC04435

Den kraftigare isen har drivit längre ut till havs men det fryser ny hela tiden även om den inte är så tjock.

15:00 Förtöjda vid oljekajen i Halmstad för att lossa och byta överstyrman.

Efter middagen så vilar jag lite innan jag ger mig ut och springer en 7 km i Halmstad. Springer upp genom centrum och tillbaka ner igen. Väl tillbaka på båten så ringer jag min Kusin Jennie och frågar om de har lust att komma ombord och hälsa på. Hon hade gärna gjort det men Petr är iväg på ett möte och har bilen så det får bli en annan gång.

Nej nu så blir det snart läggdags eftersom det blir avgång klockan 4 inatt.

Nästan vindstilla idag och –8 grader och solsken.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 10 Februari

01:10 Lämnar lots vid Landsort och jag går och lägger mig.

Fortsätter ner genom Östersjön.

Nordostlig vind 6-9 m/s -13 grader och snöfall.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 9 Februari

04:15 Väcks och får besked att vi snart skall ta lots.

04:50 Lots ombord vid Landsort och vi får lägga helt stopp i isen för att lotsen skall kunna komma ombord.

06:40 Förtöjda vid kaj i Nynäshamn för att lasta.

Idag så går vår 2:e styrman i pension och slutar för gott, vi skickar även iland den nye 2:e styrmannen som bertil har lärt upp. Så nu får han 4 veckor ledigt.

Får ombord en ny tvättmaskin så att vi kan börja tvätta våra kläder igen.

jag kör ett 50 minuters MAQ pass medan jag ser på mästarnas mästare.

21:20 Färdiglastade men nu skall vi vänta på labbtester och papper, så det blir väl avgång vid midnatt.

23:50 Lämnar kaj.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar