Tisdag 2 Mars

Åkte även idag upp till Göteborg för att fortsätta rökdykning och brand övningar.

Eldades ganska friskt idag och vi fick även gå in i en byggnad med ett brinnande gasolmoln som vi skulle bekämpa.

 

Väl hem kommen så gjorde jag mig klar för att åka in till Fajans skolan där FOK skulle ha MAQ träning.

 

Svag vind –4 grader och solsken.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Måndag 1 Mars

Åkte upp till Göteborg för att vara med på en 2 dagars brandkurs. Förmiddagen hade vi lite teori och handhavande av rökdykar utrustningen.

Efter lunchen så var det till att svida om och sätta på sig rökdykar utrustningen och in i byggnader för att släcka bränder.

Vi fick dessutom släcka bränder med läckande gasol och bensin.

 

Väl hemkommen så följde jag med Britta ut och jogga en 5 km.

+2 grader och avtagande snöfall så vädret blev ganska fint under dagen när solen kom fram.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Söndag 28 Februari

Jag och Elin åkte in till klubbstugan för att vara med på långpasset med klubben.
Vi sprang runt Skrea backe och det blev bara 11 km löpning idag eftersom jag kände mig lite mör i benen.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Kortvasan 2010

Kortvasan
När vi vaknade vid 7 tiden så var tåget framme i Mora. Jag klev av och hämtade frukost till oss medan Britta och Linnea bytte om och packade sina väskor.
När vi hade ätit klart så gick jag ut och lämnade våra ryggsäckar med ombyte som skulle transporteras till målet.
Tåget åkte sedan vidare mot Oxberg där starten skulle gå.
Väl framme vid starten så märkte vi att temperaturen inte var de -10 grader som var utlovat utan endast -2 grader och snöfall.
Vi placerade våra skidor i fållan och ställde oss för att vänta på starten.
11:00 Gick starten och jag kände genast hur det högg i skidorna. Men det var bara att bita ihop och fortsätta. Som tur var så är ju de första kilometrarna uppför och greppet var det inga problem med. När jag passerade Hökberg efter 11 km så tog jag lite vätska för att sedan lämna in skidorna på omvallning.
Så snart jag hade fått ny valla på så satte jag full fart igen. Hade fint glid utför och bra fäste i uppförsbackarna. Men spåren var inget vidare i år, de var lösa och sladdriga så man fick hålla på att parera hela tiden.
13:52 Åkte jag in i målet i Mora på tiden 2:52:52
När jag precis kommit i mål så ringde Britta och sa att hon och Linnea var vid Risberg och endast hade 9 km kvar. Men Linnea var väldigt trött och orkade inte åka mer så de bröt och fick åka buss tillbaka.
Efter dusch och ombyte så samlades vi på en restaurang vid målgången tillsammans med Hagströms för att äta lite.
Vi fick väldigt god mat och så trötta som vi var så blev vi nöjda och fortsatte sedan ner till tåget för hemfärd.
18:45 Tåget lämnar Mora och vi skall vara framme i Varberg vid 04:30
07:00 Framme i Varberg efter en del stopp under natten.
Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Torsdag 25 Februari (Kortvasan)

Ja då var skidorna vallade och vi har laddat med lasagne idag. Tåget till Mora går klockan 21:12 från Varberg.
Elin har åkt tåg till mormor i Göteborg och Oscar har åkt till farmor i Läjet.
Så nu sitter vi här hemma och väntar på avfärden. Hoppas vi klarar av att slå våra tider sen förra året.
Utsikterna för morgondagen är -10 grader och snö. Men snöandet skulle ju sluta på morgonen så vi får hoppas att det stämmer.
Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Tisdag 23 och Onsdag 24 Februari

Tisdagen så åkte jag 7,7 km skidor på stranden i Glommen vilket tog mig 1:13. Men då fick jag ju också pulsa genom nästan en halvmeter snö för att göra en slinga.
Onsdagen så gick det betydligt bättre att åka eftersom det var några till som hade åkt i mina spår sedan gårdagen. Det blev 9,3 km på samma tid.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Måndag 22 Februari

04:30 Avgår från Kristiansand och så snart vi kommer ut på öppet hav så går jag ner för att sova lite.
Efter frukosten så är det dags att börja på med avlösningsrapporter och annat.
14:25 Lots ombord vid Brofjordens angöring. Men samtidigt som han kommer ombord så får vi besked att båten som ligger vid vid kaj är försenad. Vi lägger oss och driver utanför ett tag och senare så fortsätter vi in mot kaj 1.
18:10 Äntligen förtöjda vid kaj 1 i  Brofjorden.
Jag går ner för att städa hytten innan Jörgen kommer för att lösa av mig.
Sedan blir det hyrbil hem så får vi se när vi är hemma i natt.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 21 Februari

06:00 Väcks av överstyrman som meddelar att vi snart är last och klara för avgång.

06:45 Färdiglastade och avgår från Skarvik.

Nordostlig vind 6-9 m/s  -12 grader mulet snöfall

07:45 Syd Vinga och jag går ner för att äta ägg och bacon.

19:10 Förtöjda i Kristiansand för att lossa.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 20 Februari

06:15 Färdiglossade och avgår från Ekeberg.

10:35 Lämnar lots vid Färder och fortsätter sydvart mot Göteborg.

Nordostliog vind 8-12 m/s  -12 grader och kraftigt snöfall.

19:00 Utanför Vinga och får besked att kajen är upptagen till 21:30 så vi slår av på farten.

Vi fortsätter ner mot Trubaduren och går Torshamnsleden in. Efter ytterligare någon timma får vi besked att OW Copenhagen flyttat sin avgång till 22 istället.

Men vi fortsätter sakta in och lägger oss utanför Skandiahamnen och avvaktar.

23:10 Förtöjda vid 509 för lastning och jag går ner och lägger mig.

Riktigt skitväder nu 18-20 m/s Nordostlig vind och –14  grader samt snö.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 19 Februari

06:55 Lots ombord vid Färder

Nordostlig vind 4-8 m/s snö  -8 grader

12:15 Ankrar utanför Ekeberg i Oslo i väntan på att Lista skall bli klar. Lotsen lämnar.

15:15 Lots ombord

15:20 Ankaret lätt och vi går in mot kaj.

15:50 Förtöjda vid Ekeberg för lossning.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar