Fredag 16 April

Ja då var ännu en dag avverkad här ute på Danafjorden.

Men vi fick i alla fall ut lite proviant idag så nu klarar vi oss några dagar till. Kaffet var ju nästan slut och der är ju det värsta som kan hända.;)

Fick dessutom reda på att vi skall lasta i Fredericia i mitten på nästa vecka. Så nu ska vi bara få besked om exakt när så att vi kan lätta ankare och sätta kursen dit.

Under tiden så får vi njuta av vackra solnedgångar och fint väder.

PICT1555

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 15 April

Förmiddagen tillbringade jag med att gå igenom lite papper och sedan gå en runda på däck för att se så allt var i ordning.

Efter lunchen så blev jag uppringd av tingsrätten i Telemark uppe i Norge angående Full City grundstötningen i somras.
Vi låg ju till ankar där samma dag som Full City kom dit. Men eftersom jag hade hört att det skulle bli väldigt dåligt väder så ringde jag rederiet och frågade om vi hade någon last på gång. För vi skulle ändå bli tvungna att lämna ankringsplatsen vid Såsteinflaket. Efter någon timma så fick vi order om att vi skulle lasta i Göteborg om 2 dagar så vi kunde gå mot Göteborg och invänta lastning där. 
Hela vittnesmålet som jag fick avlägga per telefon tog väl 15 minuter och fick översättas till Kinesiska så att de åtalade befälen skulle förstå.

Ja sen fortsatte dagen med diverse pappersarbete innan jag avslutade dagen med ett 50 minuters MAQ pass.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 14 April

Ja vi ligger fortfarande kvar här ute och njuter av solskenet. Cool
Har suttit vakt på bryggan medan Överstyrman och Chiefen luftat lastventilerna ute på däck.
Ja vi hade i alla fall tur med vädret.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 13 April

Ligger fortfarande till ankars ute på Danafjorden och väntar på last.

Min gamle skeppskamrat Claes ringer idag igen så att jag kan ha koll på att han inte kör på oss. Han hade tydligen fått med sin sambo som däcksgast idag.

Bjöd in mig på kaffe till deras men jag kan tyvärr inte lämna fartyget så länge vi ligger här ute. Får väl ta och åka ut till Fotö och Hönö när jag kommer hem och hälsa på den gamla Charisma besättningen.

PICT1549 PICT1547

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Måndag 12 April

07:00 Vaknar till en strålande dag med solsken och vindstilla.

Pratar lite med Claes Ljunggren som var på väg ut med bogserbåten Charlie och några pråmar. Fick som vanligt några goa skratt när man prata med den mannen.

Vid 11 tiden så kommer Jörgen ut med Fredrick och lite post.

Resten av dagen fördrivs med diverse underhållsarbete och pappersarbete för min del.

Sydostlig vind 1-3 m/s +9 grader och solsken

PICT1546 PICT1543 PICT1545

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 11 April

Ja då var ännu en dag till ankars ute på Danafjorden slut. Vi får väl trösta oss med att vi hade i alla fall tur med vädret….

Avslutade dagen med ett 50 minuters MAQ pass i hytten så att man inte lägger på sig för mycket av den goda maten. 🙂

Ostlig vind 4-6 m/s +8 grader och solsken.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 10 April

07:00 Vaknar efter 11 timmars härlig sömn. Går ner i mässen och tar lite kaffe.

Tar lite gröt till frukost idag innan vi ska avgå.

08:15 Avgår från Skarvikshamnen och sätter kursen ut mot Danafjorden för ankring.

09:10 Ankrar på Danafjorden och väntar på last.

nordostlig vind 3-6 m/s  +7 grader och solsken.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 9 April

Ja vi var färdiglastade vid 10 tiden i gårkväll men sen skulle det vara analyser och massa annat så nu sitter vi och väntar på papper.

01:05 Äntligen papper ombord men nu så får vi vänta på lots som är på väg ut med en annan båt först.

01:50 Lots ombord och vi avgår mot Göteborg.

02:50 Passerar Brofjordens angöring och jag går och lägger mig.

06:45 Blir väckt av styrman som meddelar att vi närmar oss Trubadure. Så jag går upp och tar mig en kopp kaffe innan vi börjar inseglingen.

08:30 Förtöjda vid kaj 517 efter lite vänta på en båt som skulle lämna hamnen.

Underbart väder idag så jag tar mig en lite runda längs norra älvstranden på eftermiddagen.

Får besked att lossningen inte kommer vara klar innan 2 inatt så jag ringer till Skarvikshamnen och frågar om vi får ligga kvar fram till frukost. Och det fick jag faktiskt… Så nu ska jag verkligen sova inatt.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 8 April

09:50 Lots ombord vid Brofjordens angöring.

11:05 Förtöjda vid kaj 3 i Brofjorden för lastning.

2:e styrman Anders mönstrar av efter att ha gått dubbelt med Axel i ett par veckor.

Jag ger mig ut och springer en runda i duggregnet.

Hoppas att vi ska kunna avgå vid 1 tiden inatt.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 6 April

07:00 Vaknar och tittar ut i en vägg av dimma. Jaja man får väl ta lite frukost och hoppas på bättring.

Dagen förflyter och vi får inga order från rederiet. Börjar bli långtråkigt detta att ligga till ankars.

15:30 Får telefonsamtal från Andreas på befraktningen som meddelar att vi genast skall hiva ankare och sätta kurs mot Brofjorden.

Jiippie!!!!! Äntligen.

16:10 Ankaret lätt och vi sätter full fart söderut. Bara ner och äta lite nystekt torskfile till middag och njuta av dagen som är kvar.

Vindstilla +4 grader och dimma

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar