Söndag 4 April

Ännu en vacker dag till ankars. Havet är aldeles blankt och solen skiner så styrmännen bestämmer sig för att släppa ner fritt fallbåten och provköra.

PICT1536 PICT1538 PICT1540

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Lördag 3 April

Vaknade och fick se havet ligga aldeles blankt och solen har kommit upp. Då mår man bra av att vara på sjön. 🙂

Ja vi ligger fortfarande till ankars utanför Oxelösund och det blir ju hela påsken här. Så idag gör jag klart månadsavräkningarna för Mars månad.

Efter lunch så bestämmer sig 2.e styrman att han ska göra en MOB båtsövning i det fina vädret. Så han tar Överstyrman med sig i MOB båten och kör en runda på det blanka havet.

Ja sen så serveras en helt underbar påskbuffe i byssan. Det är olika sorters sillar, lax, rev, jansson, köttbullar m.m. Som avslutning så är det kaffe med prinsesstårta. Ja det går ingen nöd på oss här ute.

PICT1526 PICT1529PICT1522 PICT1530PICT1523 PICT1532PICT1524 PICT1534PICT1525 PICT1535   PICT1531

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 2 April

Ja hela Långfredagen var verkligen en låååång fredag.

Men vi fick fördriva den med att ordna några övningar. Vi hade genomgång av viss sjukvårdsutrustning innan vi gick ut och mönstrade i fritt fall båten. Som avslutning så hade överstyrman genomgång av SOPEP materialet och vad som skulle göras i händelse av oljespill.

Sydostlig vind 4-6 m/s +3 grader och mulet.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 1April

06:05 Lolts ombord vid Gustav Dalen och vi  fortsätter in i Bråviken.

Sydostlig vind 2-4 m/s +4 grader och regn

09:55 Förtöjda vid Pampus 1 i Norrköping för lossning. Får se att surveyorn som kommer ombord är en gammal bekant sen tiden jag var på Älvtank, nämligen Bosse Renell. Så det blir att prata lite gammla minnen. Jisses vad tiden går….

Under eftermiddagen så klarnar det upp och solen börjar skina. Temperaturen går upp mot +10 grader och jag bestämmer mig för att springa en runda. Det blir in till centrum och tillbaka en liten runda på 13 km.

18:10 Färdiglossade och avgår.

21:30 Lämnar lotsen vid Gustav Dalen.

22:30 Ankrat på ankarruta B1 en bit utanför Gustav Dalen.

Nu blir det läggdags och jag har klarat hela dagen utan att bli lurad.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 31 Mars

Vaknar och tar mig lite kaffe innan frukost, tittar ut och ser att det är dimmigt.

Under förmiddagen så ringer de från polisen i Telemark och vill att jag skall vittna i en rättegång. Det är angående grundstötningen av bulkbåten “Full City” som drev på land vis Brevik i sommras och orsakade ett stort oljespill. Vi låg nämligen till ankars på samma ställe den dagen, men lämnade platsen innan stormen kom.

Efter lunch så passerar vi Ölands södra grund och nu släpper dimman och solen kommer fram.

Ja vi har fortfarande inget internet för manskapet och jag har redan ringt dem en gång och talat om problemet. De skulle ordna det sa han, men fortfarande ikväll så har vi inget internet ombord.

 

Sydostlig vind 2-4 m/s +4-8 grader dimma och sedan solsken.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 30 Mars

03:00 Väcks av styrman som meddelar att det är 30 minuter kvar tills lotsen kommer och vi kan avgå.

03:30 Avgår från kaj 1 och fortsätter utåt.

04:30 Lämnar lots vid angöringen och Sätter kursen söderut.

Sydvästlig vind 5-7 m/s +7 grader och solsken.

Ja under hela dagen så har det interna internetet varit ur funktion. Endast administrator datorerna som fungerar att komma ut på nätet med.

Vet inte vad man ska säga om detta SeaIT , men sämre satellitnät får man nog leta efter. Vi kommer ju inte ens in på hotmail längre vilket förgrymmar våra utländska vänner ombord.

18:00 kommer upp på bryggan för att vara där när vi passerar genom öresund.

22:30 Passerat Drogden och jag kryper till kojs och inväntar en ny dag.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Måndag 29 Mars

06:00 Blir väckt av överstyrman som meddelar att lossningen är klar och att vi nu väntar på loadingmasterns underskrift.
07:10 Loadingmastern ombord och signerar papper.
07:45 Avgår från kaj i Göteborg och sätter kursen mot Brofjorden.
12:30 Lots ombord vid Brofjordens angöring och vi går sakta inöver. Ängön ligger nämligen vid kaj och ska vara klar vid 13:30.
14:55 Förtöjda vid kaj 1 i Brofjorden och jag går ner för att dricka kaffe.
Efter middagen så vilar jag lite innan jag ger mig ut och springer en mil på 47 minuter.
Sen blir det kvällen framför tv och slappa lite.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 28 Mars

Ligger på Rivöfjorden och väntar på att få komma in och lasta. Efter många telefonsamtal och ändringar så får vi till sist klartecken för att komma in och lasta. Passar perfekt för Vingatank kom till kaj klockan 13:00 och jag ska dit och lösa av Ronny.

18:10 Ankaret lätt och vi går sakta in mot kaj.

19:30 Förtöjda vid kaj 520 i Skarvik och jag går bort till Vingatank för att lösa av Ronny ifall han skall iväg med ett tåg eller något ikväll. Men efter att ha varit borta där och haft genomgång så får jag besked att hans buss inte går innan 3 inatt och lossningen inte kommer vara klar innan fram på morgonen. Så jag tar och går tillbaka till Vinga Safir för att bli avlöst av Björn. Efter ytterligare en genomgång så kan jag gå tillbaka till Vingatank och krypa till kojs.

Publicerat i M/T Vinga Safir | Lämna en kommentar

Lördag 27 Mars

07:00 Vaknar och det är disigt och mulet väder. Vi börjar närma oss vanguard ringer till Camilla på VTS för att höra om där ligger några båtar på Rivöfjorden.

Få besked att där ligger några båtar men att det är plats till oss med.

08:50 Ankrar på södra Rivöfjorden.

Nordvästlig vind 4-6 m/s +8 grader och duggregn.

Får telefon från Ronny på Vingatank som undrar om vi kan byta imorgon i Göteborg. De skall nämligen lossa där imorgon och vi skall lasta så det hade ju passat perfekt.

Publicerat i M/T Vinga Safir | Lämna en kommentar

Fredag 26 Mars

Ja ännu en dag till ankars utanför Råå. Hoppas vi skall få besked om lastning i eftermiddag.

15:00 Får telefon från rederiet att vi ska lasta på Söndag kväll. Bestämmer därför att vi ska gå upp mot Göteborg och ankra så att de får komma ut med lite proviant till oss. Mjölken och grönsakerna är nämligen slut nu.

19:10 Lättat ankare och sätter kursen mot Göteborg med reducerad fart. Vill ju inte vara framme innan efter frukost imorgon.

Sedan går jag ner i mässen för att se på lite slutspelshockey.

 

Sydvästlig vind 2-4 m/s +15 grader och solsken.

Publicerat i M/T Vinga Safir | Lämna en kommentar