Intervallträning Torsdag kväll.

Åkte in till klubbstugan med hela familjen för att träna intervaller, vi värmde först upp och sedan sprang vi backträning. Full fart upp för en 2000 meters backe och sedan jogga ner, detta upprepades 10 gånger. Sedan avslutade vi med att jogga en runda på slingan. Alla barnen var jätteduktiga, inklusive oss vuxna. Britta sprang en runda med Marie. Totalt var vi ute en timma och sprang.
Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Tisdag 16 Oktober

07:00 Vaknar när vi passerar Utklippan med reducerad fart, vi vill ha besked om vi ska ankra utanför eller gå in. Mikael säger att vi ska ankra, men jag ringer och frågar hamnen om vi kan ankra inne i skärgården istället. Får då till svar att vi kan väl gå till kaj istället om vi vill. Efter förfrågan hos redaren så bestämmer vi oss för att gå in till Verköhamnen i Karlskrona.
09:30 Förtöjda vi kaj och börjar städa hytten.
16:00 Åker från Karlskrona. Det är Jag, Lasse, Magnus och Dennis i en bil och sedan kör Leif och "Vuvven" (Carl-Johan) i en bil.
19:35 Hemma i Glommen och jag sätter mig i soffan med lite mat och en kall öl.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Måndag 15 Oktober

05:15 Färdig lossade.
08:15 Lämnar kaj i Klaipeda.
08:20 Lots lämnar när vi släppt kajen, han kunde ju lika gärna stått på kajen och vinkat.
08:25 Passerar pirarna.
Nordvästlig vind 8-10 m/s.
Vi lägger oss och kör så sakta här utanför i avvaktan på order. Lämnat förslag att vi ska gå till Karlskrona för att byta besättning. Men vi får se vad rederiet och Swedia bestämmer.
Publicerat i Ukategorisert | 2 kommentarer

Söndag 14 Oktober

13:00 Lots ombord vid Klaipeda angöring.
13:50 Förtöjda vid kaj 1 för att lossa.
Sydvästlig vind 4-6 m/s som skall öka under kvällen.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Lördag 13 Oktober

Vi var last klockan 23:50 igår kväll och alla papper ombord 02:00. Men hamnen är stängd på grund av det dåliga vädret, här blåser 28 m/s i byarna. Enligt agenten så öppnar hamnen tidigast klockan 09:00.
09:00 Efter frukost och kaffe så är hamnen fortfarande inte öppen. Jag har begärt 1 timmas notice innan avgång. Så vi får se när vi kan avgå. Fick dessutom besked att det inte blir någon vetting i Klaipeda i morgon.
Nu blåser det ca 12-15 m/s och är mulet med +10 grader.
14:10 Lots ombord och vi avgår. Lotsen lämnar efter 15 minuter när vi har 15 minuter kvar till pirarna.
Det blåser fortfarande 12-16 m/s och är grov sjö. Vi går fram med 7 knops fart men det ska avta till 4-8 m/s ikväll.
Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Fredag 12 Oktober

10:55 Lots ombord vid Riga angöring.
12:00 Förtöjda vid kaj 27 i Riga. Surveyorn godkänner inte våra tankar eftersom vi har 2,4 m3 ROB efter slop lasten. Så vi får beställa en sludgebåt som kommer och tar det vi kan pumpa upp. Det lär ju inte bli något men vi får försöka så surveyorn blir nöjd.
16:45 Börjar lasta och det blåser nu ca 25 m/s så de talar om att stänga hamnen för ankommande och avgående båtar. Vi beräknar att vara lastade till 23:00 och sedan 3 timmar papper. Så får vi se om hamnen låter oss segla.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Torsdag 11 Oktober

11:00 Passerar Ölands södra grund i stilla fint väder.
20:00 40 NM Öster om Hoburgen och det börjar blåsa upp till 14 m/s
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Onsdag 10 Oktober

14:30 Magnus och Lasse tar MOB båten iland för att
proviantera och köpa fiskegrejor.
16:00 De kommer tillbaka och vi dricker kaffe. Får
telefon från Swedia att vi ska hiva ankare och gå till
Riga.
18:15 Lättat ankare och går mot Riga. Vi ska lasta där
och lossa i Klaipeda.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Måndag 8 Oktober

13:10 Lättar ankare och går söderut. Har ännu inga laster men det börjar bli långtråkigt att ligga på samma ställe i nästan en vecka. Vi får väl ut och köra lite så inte maskin rostar fast.
17:20 Ankrar på Råå redd och får besked av Christian på Swedia att han arbetar på en resa mellan Hamburg-Rotterdam. Så det är bara att hoppas på det bästa.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

6-7 Oktober

Hela helgen har vi legat utanför Halmstad och väntat.  Vi får hoppas att det händer något i morgon. Vi har i alla fall tur med vädret, dt har varit stilla och solsken ända tills söndag eftermidag när det började blåsa lite västlig vind. Men det ska avta i natt igen.
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar