Torsdag 3 April

02:00 Går på vakten innan vi passerar Bessakersundet. Vi går dærefter vidare nordøver och ut på Folda innan vi vænder in och passerar genom Rørvik.
Nord rörvik 3 apr (3)Nord rörvik 3 apr
Sedan fortsatte vi nordøver och innan vi kom fram till Torghatten gick jag av vakten.
Green Tromsö IMo 9140956 (2)
13:25 Førtøjda i Sandnessjøen och skall lossa.
14:00 Jag går på vakten och fortsætter lossningen.
15:10 Færdiga och avgår.
Fint væder med svaga vindar och +6 grader.
16:55 Førtøjda på Vikholmen før att lossa. Det var ingen vidare bra kaj hær, allt håller på att rasa samman. Det var en gammal silloljefabrik førr och nu tar de emot fiskavfall från lax slakterierna i området. Så det luktade en hel del hær. Men har man varit i Skagen och lossat skrapsill så ær man ju van.
17:55 Færdiglossade och avgår.
20:00 Går av vakten efter passage av Hemnesberget.
20:50 Förtöjda i Mo i Rana för att lossa, men jag skall krypa ner och lägga mig.Sömnig
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 2 April

02:00 Går på vakt i Krakhellesundet och går vidare nordøver, innan Måløy blir vi passerade av hurtigrutsfærjan Nordkapp.
Nordkapp passerar oss
08:00 Går av vakten och vi passerar snart Stadt i perfekt væder. ostlig vind 2-3 m/s +7 grader.
11:00 Vaknar och går upp på bryggan før att se var vi ær någonstans. Vi ær snart framme i Ålesund dær vi skall skifta lite besættning.
11:40 Førtøjda vid hurtigruts kajen och strax efter kommer Nordkapp och førtøjer framfør oss.
NordkappNorafjell N-134-LN LIZI
12:10 Besættningsbytet klart och vi avgår mot Rørvik.
14:00 Jag går på vakt igen. Medans vi går saltsteinsleia uppøver. Sedan blir det vidare øver Hustadvika.
Under eftermiddagen får vi besked på att vi skall hoppa øver lossningen i Rørvik och Horn før att gå direkt till Sandnessjøen.
20:00 Går av vakten medans vi passerar Tjeldbergodden.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 1 April

02:00-08:00 Har nu suttit på ankarvakt i 6 timmar och børjar bli ganska trøtt på detta, hoppas att vi får komma till kaj under førmiddagen. Men vædret ær ju fint i alla fall.  Sydostlig vind 4-7 m/s +6 grader delvis molnigt. Snart væntar frukost och min koj.
13:30 Kommer ner till en middag bestående av kotlett med potatis och surkål.
14:00 Går på vakten och ænnu ingen kajplats åt oss.
Bess tug IMO 9086382Grendon IMO 9133707
15:00 Æntligen får vi besked om att vi kan komma till kaj. Nu har vi legat hær i 2dygn och det får ræcka.
15:30 Ankaret uppe och vi går mot kaj 3.
Bit Viking IMO 9309239
16:30 Førtøjda Kaj 3 før att lasta Biodiesel, Gasolja, UL 98, UL 95.
23:55 Færdig lastade och avgår.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 31 Mars

02:00 Går på vakt och vi ligger fortfarande till ankers och vi har inte fått något besked nær vi skall till kaj. Så det blir till att gøra lite sjøkorts rættningar och annat pappersarbete før att få vakten att gå.
08:00 Går av vakten før att sova lite.
13:30 Kommer ner till mæssen før att æta dagens middag som består av valkøtt i sås med potatis. Det var som vanligt vældigt gott och avslutades med karamellpudding till efterrætt.Glad med tungan ute
14:00 Går på vakten igen och vi har fortfarande inte fått något besked nær vi skall till kaj.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Søndag 30 Mars

01:25 Vaknar før att gå på vakt lite tidigare eftersom vi skall flytta fram klockan inatt. Vi delar då upp den timma så vi får 30 minuter var. De har redan lossat klart så vi væntar bara på att slangen skall kopplas loss och alla papper bli klara.

02:00 Færdiga och avgår. Så fort vi slæppt kajen så flyttar vi fram klockan och helt pløtsligt ær klockan 03:00.
06:30 Rundar Stadt Østlig vind 6-8 m/s +4 grader och regn.
08:00 Passerar under Måløybron och går dærefter av vakten. Nær vi passerat bron møter vi en fin norsk snurpare.
Skår Senior M-260-HØ LLNZHarvest H-3-AV LLAS
13:30 Går ner før att æta middag som består av pinnekjøtt idag.
14:00 Går på vakt igen och vi passerar snart igenom det lilla Mjåsundet innan Mongstad.
Mjåsundet (1)Mjåsundet (2)Mjåsundet
15:15 Ankrat på Fonnesflaket utanfør Mongstad i væntan på kajplats. Jag och Jim tar en kopp kaffe och lite tårta.Mycket glad
Fortsætter eftermiddagen med att inventera i medicinskåpet och skriva upp vad som behøver bestællas till skeppsapoteket.
20:00 Går av vakten och æter lite innan jag går upp før att sova.
 

 

Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lørdag 29 Mars

02:00 Går på vakt.
04:25 Færdiglastade och alla papper ær klara så vi avgår mot Ålesund. Læmnar Fedje VTS vid Vikingneset och går upp igenom Mjåsundet.
12:00 Vaknar och går upp før att se var vi ær. Vi passerar strax Stadt och vædret ær fint SE vind 6-8 m/s +4 grader och lite regn.
Æter middag som består av en riktig delikatess. (stekta torsktungor)
14:00 Går på vakt och vi ær på væg in i Herøysundet.
16:20 Førtøjda vid Mørebunkers i Ålesund før att lossa. På væg in hit så såg vi tydligt huset som hade rasat. Det såg inget vidare ut med en stor bit av berget bakom som hade rasat ner.
Svein-Petter kom ombord och hælsade på. Han skall mønstra på næsta vecka.
19:15 Avgår från Mørebunkers och går bort mot Larsgården som ær Shells anlægg hær.
20:00 Går av vakten och bjuds på flæskfile med klyftpotatis och karamellpudding till efterrætt.
20:40 Førtøjda vid Larsgården før att lossa resterande diesel. Jag går och lægger mig.Sömnig
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Fredag 28 Mars

02:00 Går på vakt och lossar færdigt båten.
03:30 Færdig lossade.
04:00-04:20 Førhalar från væstsidan av Skålevik till Østsidan før att tankspola.
SE vind 5-7 m/s +0 grader och snø
05:00 Børjar tankspola tankarna som vi haft IF 380 i eftersom vi ska lasta diesel i Mongstad. Vi får køra 2 timmar i varje tank.
08:00 Går av vakten och det ær skønt eftersom vi skall ha ombord både DNV och folk från rederiet idag. Det kommer bli lite stressigt før Øystein idag.
13:50 Tankspolningen ær klar.
14:00 Går på vakt igen.
14:45 Avgår från Skålevik mot Mongstad, ringer och frågar hur det ser ut med kajplats och får besked att Bergen Star inte kommer vara klara till klockan 18:00.
Havila Mercury IMO 9364265 (3)Kongstein R-76-ES LCMT Ex.Sævikson I-06, Sævikson-05, Fagervoll-05, Åkerøy-02, Malmen-00Norrøna IMO 9227319
18:05 Ankrat på Fonnesflaket vid Mongstad i væntan på ledig kaj och færdig produkt. Det ligger ytterligare några båtar till ankers och væntar på kajplats.
Helene Knutsen IMO 9005780
20:00 Går av vakten.
21:05 Lættat ankare och går in mot kaj.
21:55 Førtøjd kaj 3 i Mongstad før att lasta diesel.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 27 Mars

14:00 Går på vakt och vi skall snart gå in i Karmsundet. Dær møter jag en gammal glommabåt som førr hette Spero, nu heter den R-58-B Jarstein.
Jarstein R-58-K
Møter mycket båtar genom Karmsundet.
16:00 Passerar genom Haugesund.
Freyfaxi IMO 6603103KanuttaMaribo IMO 6518360
18:00 Passerar Leirvik på Stord och tutar på Lasse Grotmark som jobbar hær inne på Aker Værft.Mycket glad
Aker Stord
20:00 Går av vakten.
21:50 Førtøjda vid Skålevik i Bergen før att lossa och tankspola.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 26 Mars

05:00 Klockan ringde och Britta fick köra mig till stationen eftersom det inte gick att få någon taxi så tidigt!!!! (trodde att de körde dygnet runt)
06:40 Framme i Göteborg
06:45 Flygbussen till landvetter.  När jag checkade in fick jg besked på att flyget är 1 timma försenat. Så jag gick upp i restaurangen och åt frukost. Ringde och sa till båten att jag är försenad, men de skulle inte komma till kaj innan 12 tiden.
09:50 Planet lyfter mot Oslo.
11:08 Tåg från Gardemoen mot Tønsberg.
13:15 Taxi från Tønsberg till Slagen.
13:35 Ombord i båten och går ner før att æta lite innan jag går på vakt.
14:00 Går på vakt och børjar med att lasta diesel och IF 380.
Solsken -3 grader  svaga nordliga vindar.
18:10 Færdig lastade och avgår mot Skålevik i Bergen.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

MAQ träning

Idag var det dags för vinterns sista MAQ träning med klubben. De blev som vanligt 10 miuters uppvärmning med frida och Jeppe och sedan 50 minuters MAQ träning med Mikael. För att avslutas med 10 minuters stretching med Gunilla.
Nu blir det nog lite träning de närmaste veckorna för väskan är packad och flyget går imorgon 08:00. Så blir det 1 månad till sjöss igen. Men man kan ju altid köra lite MAQ träning ombord.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar