Torsdag 10 April

02:00 Kommer på vakten och får avsluta lossningen hær i Hammerfest.
02:50 Avgår från Hammerfest och sætter kursen mot Båtsfjord. Nær vi kommer utanfør hamnen får vi runda gasanlægget på melkøya som lyser upp himmlen.
Ostlig vind 4-6 m/s -6 grader och næstan klar himmel.
Soluppgång øver HavøysundHus før eremitMøter Nordlys i magerøysundet
08:00 Går av vakten syd om Honningsvåg.
13:30 Kommer ner till middag och bjuds idag på ærtsoppa eller norsk komlemiddag . Jag væljer givetvis ærtsoppa men tar lite saltkjøtt och vossakorv med.
14:00 Går på vakten nordost om Berlevåg.
16:35 Førtøjda i Båtsfjord før att lossa 1350 m3 diesel. Solen lyser och det ær aldeles vindstilla  -4 grader.
Båtsfjord hamnBåtsfjord inseglingBåtsfjord i skymmning
20:00 Går av vakten.
20:45 Avgår från Båtsfjord.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 9 April

02:00 Går på vakt och fortsætter lasta båten.
04:20 Færdiglastade och avgår mot Hammerfest.
Vindstilla -2 grader och solen børjar gå upp øver fjælltopparna.Cool
08:00 Går av vakten precis innan vi skall gå in i Gisundet. Går ner och æter frukost innan jag kryper till kojs. Nær jag precis slæckt lampan hør jag hur maskin backkar fullt och Svein-Petter tutar. Springer upp på bryggan och ser tre stycken små sjarkar som ligger och kør framfør oss i den smalaste delen av Gisundet. Idioterna har ju inget djupgående och kan gå utanfør farleden men de skall tvunget segla mellan prickarna. Går och lægger mig igen.
13:30 Kommer ner i mæssen før att æta flæskfile med pommes frites och bearnaise sås.
14:00 Går på vakten i Grotsundet.
Solsken nordøstlig vind 6-8 m/s +2 grader.
PICT0145PICT0152
16:30 Børjar komma ut på Lopphavet vinden børjar tillta lite och ær nu ostlig 8-12 m/s men fortfarande soligt.
Finnmarken IMO 9231951Lopphavet
18:30 Rundar Sildmylingen och ser først massa måsar som dyker. Nær jag børjar titta så ser jag att det ær aldeles fullt av tumlare som jagar sill. Var længe sedan jag såg så mycket tumlare. Hoppas man får se en spæckhuggare med.
Sildmylingen
20:00 Går av vakten syd om Sørøya.
22:45 Førtøjda i Hammerfest før att lossa 610 m3 diesel.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Løpning

Efter vakten vid 08:30 Gav jag mig ut på en 7,6 km runda i soliga Tromsø som varade i 40:25. Det var -2 grader och vindstilla, lite halt på några stællen men annars perfekt væder att springa i. Ska bli skønt att lægga sig några timmar nu.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tisdag 8 April

02:00 Går på vakten nær vi passerar Gisundet.
05:00 Førtøjda vid Bunker Oil i Tromsø. Lossar.
08:00 Går av vakten och springer en runda.
12:15 Avgår från Tromsö.
13:30 Precis vaknat och kommer ner till en underbar middag bestående av kokt torsk med potatis och æggsås..
14:00 Går på vakten nær vi passerat Rystraumen dær vi møtte Hurtigruts færjan Nordlys.
Solsken 0 grader och vindstilla.
Norrut från TromsøTromsøbronRystraumen
20:10 Förtöjda i Harstad och jag går av vakten för att äta Tacos. Sedan kryper jag till kojs.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

MAQ træning

Vaknar vid 11 tiden och kør lite uppværmning på træningscykeln i 5 km sedan gør jag vårat MAQ program med totalt 26 stycken  1 minuters pass med 1 minuts vila mellan. Avslutar med stretching.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Måndag 7 April

02:00 Kommer på vakten och vi ær ute på Vestfjorden på væg mot Lofoten.
03:10 Førtøjda vid kaj på Værøy før att lossa 100 m3 diesel.
04:10 Færdiga och avgår mot Harstad.
Ostlig vind 5-8 m/s +3 grader
08:00 Går av vakten och vi ær fortfarande ute på vestfjorden.
13:30 Kommer ner i mæssen och bjuds på en norsk specialitet som ær får i kål.
14:00 Går på vakten nær vi skall læmna Tjeldsundet och gå under Steinslandsbrua.
15:15 Førtøjda i Harstad før att lasta full last med diesel.
21:30 Færdig lastade och avgår mot Tromsø.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Søndag 6 April

02:00 Går på vakten och vi ær syd om Brønnøysund.                                                                                                                                                      
04:00 Førtøjda vid Horn fergekai før att lossa. Det gick lite bættre att gå till kajen denna gången nær det inte blåste så mycket. Freddy på kajen bara skrattade åt vårt førra besøk. (se blogg 13februari)                                                                                                                                                                              
05:10 Avgår från Horn sætter kursen mot Mo i Rana.        
08:00 Går av vakten nord om Sandnessjøen..                                                                                                                                               
11:45 Førtøjda i Mo i Rana.
13:30 Kommer ner i mæssen och bjuds på oxstek med potatis och sås samt ris ala malt till efterrætt.
14:00 Går på vakten och fortsætter lossningen. Solsken svaga ostliga vindar 3-5 m/s +4 grader.
16:45 Færdiga med lossningen och avgår. Sætter kursen nordøver mot Værøy ute på Lofoten.
20:00 Går av vakten och bjuds på hamburgare, rostbiff, räkor, kokta ägg, rökt makrill och mycket annat kallskuret.
20:45 Passerar polarcirkeln vid vikingen.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Løpning!!!

Efter vakten på lørdags kvællen så var jag så sugen på att springa att jag tog på mig skorna och sprang en 5 km runda på 26 minuter. Det kænndes vældigt skønt att duscha och gå ner och lægga sig efter det.Mycket glad
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Lørdag 5 April

00:15 Førtøjda vid Esso Høvringen i Trondheim før att lasta full båt med diesel.
02:00 Går på vakten och fortsætter med lastningen. Lastningen går långsamt eftersom de har problem med en pump iland.
Men det gør inget før jag har ingen brådska. Solen går upp så fint borta i øster øver fjællet. SolStiltje och +1 grad det verkar bli en fin dag idag. Snart ska jag gå av vakten och få mig lite frukost. Så får vi se hur långt vi har kommit nær jag går på vakten igen vid två tiden. Tror vi kommer vara i Rørvik vid sextiden ikvæll.
08:50 Avgår från Trondheim.
13:30 Kommer ner i mæssen før att æta middag som består av (spekesild) vilket ær urvattnad saltsills file som æts med potatis, løk och rødbetor. Hade den varit stekt eeler tillagad på något sætt så hade det nog varit gott, men detta ær ingen højdare som Karl-Johan hade sagt. Men somtur ær får vi risgrynsgrøt til efterrætt.
13:50 SMS møte på bryggan vilket skall hållas førsta lørdagen varje månad. Vi har idag valt att gå via Stokksundet vilket ær lite nærmare men lite trængre farvatten. Men eftersom vi har så fint væder valde vi detta idag.
Solsken +7 grader væstlig vind 6-9 m/s
14:00 Går på vakten nær vi går in i Stokksundet. Sedan går det vidare upp igenom Bessakersundet och ut på Folda innan vi svænger in mot Rørvik. Kocken ær nere och bæddar rent samt stædar min hytt idag.
Får telefon hemifrån att det gått bra før allihopa idag på orienteringstævlingen. Hade varit skønt att komma ut och springa lite nu.
19:55 Førtøjda vid kaj i Rørvik.
20:00 Går av vakten.
22:45 Avgår från Rørvik.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 4 April

02:00 Går på vakten och lossar klart den sista bensinen.
03:05 Lossat klart allt och vi avgår från Mo i Rana. Nu sætter vi kursen søderut igen før att lasta i Trondheim. Dær vi kommer vara framme vid 23 tiden ikvæll.
Svaga ostliga vindar 3-5 m/s +2 grader och regn.
08:00 Går av vakten nere på Tjøttafjorden och nu har det slutat regna, men ær fortfarande mulet och svaga vindar.
13:20 Passerar Rørvik och jag går ner før att æta Sejbiff i brun sås med løk. (Godare fisk har man ju ætit)
14:00 Går på vakten och vi kommer snart ut på Folda.
Ostlig vind 5-7 m/s +5 grader och mulet.
17:15 Nærmar oss Bessakersundet och ser att vi kommer få møte med hurtigrutsfærjan Finnmarken. Jag kallar upp dem och meddelar att vi slår av på farten så att vi møts norr om sundet istællet.
Vinden har nu økat till 8-12 m/s och vridit till væst.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar