Tränings cykel

11:20 Vaknar upp ochsätter mig på cykeln och cyklar i en timmas tid vilket blev ca 3 mil.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Fredag 18 April

00:50 Færdiglossade och avgår.
02:00 Kommer på vakten och ær riktigt utsøvd.
Væstlig vind 2-4 m/s +5 grader och mulet.
08:00 Går av vakten nær vi passera Rørvik, dær møter vi kongeskipet Norge som skall lægga till.
13:30 Kommer ner till middag som består av kokt torsk med potatis.
14:00 Kommer på vakten och vi fortsætter vår tur ner mot Trondheim.
15:00 Brandlarmet går och vi har øvning med brand i maskin, dærefter har vi genomgång av CO2 anlægget och livbåtsøvning samt SOPEP øvning.
Avslutar med kaffe och sockerkaka på bryggan.
18:50 Förtöjda vid Hövringen tankanlägg i Trondheim för att lasta.
20:00 Går av vakten.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 17 April

02:00 Kommer på vakten och vi går ute i Norske Havet utanfør Vesterålen. Det blåser 10-12 m/s och rullar en del.
04:10 Førtøjda vid kaj i den lilla hamnen Steinesjøen i  før att lossa 120 m3 diesel. Det ær inte mycket plats att ta sig in med en båt på 76 meter. Men det gick bra denna gången.
05:15 Færdiglossade och avgår. Det blåser nu sydvæstlig vind 16-20 m/s och regnar.
Ner genom Gimsøystraumen dær vi får 2 knops medstrøm.
08:00 Går av vakten innan vi skall ut på Vestfjorden, så det blir nog lite sømn på førmiddagen med all rullningen dær ute.
14:00 Kommer på vakten nær vi passerat Vestfjorden. Det bjuds på tårta under eftermiddagen eftersom Svein-Petter fyller 39 år idag. Det gør ju min lilla fru dær hemma med. GRATTIS!!Födelsedagstårta
18:45 Førtøjda vid kajen utanfør handelsbutiken i Selsøyvik før att lossa 40 m3 diesel.
19:20 Avgår och sætter kursen mot Sandnessjøen.
19:30 Passerar polarcirkeløya Vikingen
20:00 Går av vakten och nu ska det bli skønt att få lægga sig i en koj nær inte båten rullar.
22:50 Førtøjda i Sandnessjøen før att lossa resterande 240 m3.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 16 april

02:00 Går på vakten i børjan av grotsundet. Sedan fortsætter vi ner genom Tromsø, Rystraumen och Gisundet dær jag går av vakten 08:00.
Vid åtta tiden så kolliderar containerbåten Tege med Tromsøbron. Tyckte inte det var så mycket strøm nær vi passerade 2 timmar føre.
13:05 Førtøjda i Harstad før att lasta 600 m3 diesel.
13:30 Idag bestod middagen av pannbiff med løk.Glad med tungan ute
14:00 Kommer på vakten och lastar klart båten.
15:50 Færdig lastade och avgår.
17:30 Passerar Risøyrenna det ær lågvatten och jag ser ett par havsørnar.
21:45 Førtøjda på Myre i vesterålen før att lossa.
23:40 Færdiglossade och avgår.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 15 April

02:00 Går på vakten nær vi passerar Vardø. Sedan fortsætter vi upp længs finnmarkskusten.
Herøyfisk M-33-HØ LLLI nr1Herøyfisk M-33-HØ LLLI
Det blåser 12-18 m/s sydlig vind -3 grader så vi gør bra fart nordøver.
08:00 Går av vakten.
13:30 Æter middag som består av sei i brun sås med potatis.
15:00 Passerar Havøysund och det blåser 12-16 m/s +3 grader och snøblandat regn eller "sludd" som norrmænnen sæger.
18:00 Passerar Melkøya.
Melkøya
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 14 April

00:15 Førtøjda i Båtsfjord før att lossa .
02:00 Kommer på vakten och lossar klart.
03:15 Avgår från Båtsfjord och sætter kursen mot Vadsø.
Sydostlig vind 12-16 m/s  -6 grader
Kommer kanske isa ner båten något nu. Vi får se om det bættrar sig under dagen.
08:00 Går av vakten nær vi passerat Vardø.
11:55 Førtøjda på Bunker Oil i Vadsø.
12:55-13:15 Førhalar från Bunker Oil till Shell.
13:30 Æter middag som består av Kallops.
14:00 Går på vakten och lossar klart.
14:50 Avgår från Vadsø och sætter kursen mot Kirkenes.
Sydostlig vind 8-12 m/s -3 grader mulet.
17:30 Förtöjda i Kirkenes för att lossa.
20:00 Går av vakten och får lite rester sedan gårdagen att æta. Jag tog en halv hummer och lite smørgås.
21:55 Færdig lossade och avgår.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Søndag 13 April

02:00-08:00 Går på vakten efter passage av Tromsø och fortsætter vidare østerut tills jag går av vakten vid Sildmylingen.
Vindstilla och klart  -2 grader.
PICT0215Comabar IMO 8411231Sildmylingen
Går dærefter ner och æter søndagsfrukost som består av ægg och bacon.
13:30 Kommer ner før att æta søndagsmiddag bestående av svinestek med potatis och rødkål vi får ris a la malta till desert.
14:00 Går på vakten i Magerøysundet innan Honningsvåg.  Det har nu børjat blåsa lite sydlig vind 8-12 m/s.
Kong Harald IMO 9039119Hurtigbåten Kong Harald passerar oss efter Honningsvåg.
Pratade med Britta och orienteringen hade gått bra før allihopa idag Elins lag blev sjua och Linneas lag blev tia och Brittas propagandalag blev 24:a. Så de var nøjda allihopa.
20:00 Går av vakten och bjuds på hummer, krabba, rækor och hamburgare. Det var bara och vælja. Jag tog lite av vart sen somna jag skønt.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Løpning

Efter vakten i morse gav jag mig ut på en 8,5 km runda hær i Harstad som varade i 45 minuter. Skønt att få springa lite och inte bara sitta stilla på bryggan hela tiden.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Lørdag 12 April

02:00 Går på vakten efter Rystraumen och kør vidare ner i Gisundet.
07:50 Førtøjda i Harstad før att lasta full båt med diesel.
08:00 Går av vakten.
13:30 Det ær lørdag idag och det blir det spekesild och risgrynsgrøt. Jag tar lite spekesild men en stor tallrik grøt. Det ær ju som sagt var ingen højdare med spekesild.
14:00 Går på vakten och fortsætter lasta båten.
Solsken +2 grader och svaga væxlande vindar.
Pratade med Britta på eftermiddagen, de var i Værnamo før att vara med på Per & Kersti cup i orientering. De hade snø och dåligt væder. Men det hade gått bra før Linnea i orienteringen, Elin var arg før hon hade gjort en rejæl bom på 10 minuter. Men de hade klarat sig bægge två på sina banor. Får hoppas att de får bættre væder till stafetten imorgon, Britta ska springa i ett propaganda lag.
17:30 Færdig lastade och avgår mot Båtsfjord igen.
20:00 Går av vakten och får æta oxfile med potatisgratæng.Glad med tungan ute
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 11 April

01:20 Blir væckt av Svein-Petter eftersom vi ær på væg in till Mehamn som jag aldrig varit førr. Det ær en fin insegling men hamnen ær vældigt liten och trång. Vi anløper dessutom på lågvatten nu och ligger med bogen næstan uppe på land.
01:50 Førtøjda i Mehamn och lossar 100 m3 diesel.
02:00 Går på vakten och fortsætter med lossningen.
03:05 Færdig lossade och avgår mot Kvalfjord.
Vindstilla -8 grader och klar himmel.
Solluppgång øver Nordkyn (1)Solluppgång øver Nordkyn
08:00 Går av vakten i Magerøysundet.
13:30 Kommer ner till mæssen och bjuds på karreskiva med potatis och sås med chockladpudding till efter rætt. Glad med tungan ute
14:00 Går på vakten och vi ær snart framme i Kvalfjord.
14:25 Førtøjda vid kajen i Kvalfjord før att lossa 100 m3 diesel. Det ær ingen stor plats och vi har bulben uppe på stranden nu nær det ær lågvatten.
KvalfjordKvalfjord med centrum i blickfånget.
15:40 Avgår från Kvalfjord och sætter kursen mot Harstad før lastning.
18:00 Rundar Sildmylingen och lopphavet ligger spegelblankt. Ser många tumlare som jagar sill idag med.
Solsken vindstilla  -4 grader SolCool
 
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar