Måndag 16 Juni

 
02:00 Kommer på vakten och vi kör med reducerad fart för att vara framme i Bodö klockan 10. Vi ska ju ha vetting där så vi vill inte komma för tidigt, dessutom behöver vi ha en SOPEP övning innan vi kommer till kaj.
Regn, svaga nordliga vindar och +5 grader.
03:15 Passerar polarcirkelöya vikingen.
Polarcrkelöya VikingenVikingen
08:00 Går av vakten och tar lite frukost innan vi gör en SOPEP övning och jag kan gå och lägga mig.
10:05 Förtöjda i Bodö för lastning av diesel och bensin samt Statoil vetting.
Kong Harald
14:00 Går på vakten och fortsätter lastningen medans Svein-Petter fortsätter med inspektören.
15:00 Färdiglastade och Shell vill att vi ska lämna kajen eftersom det ligger 3 båtar och väntar på att få bunkra. Säger till inspektören att han får skynda sig. Efter en 20 minuter så säger han att han behöver nog 1 timma till.
Får telefon från Lars Antonsson att de ska lämna göteborg på torsdag och gå upp till Sveagruvan på Svalbard med bogserbåten. Hoppas de får lika fint väder som vi hade på turen dit upp.
16:25 Lämnar kajen och lägger oss i hamnbassängen och väntar, eftersom vi är lastade med bensin så får vi inte lägga oss vid kaj inne i byn.
PICT0490Tromsöybuen
17:25 Inspektören är klar och jag får tillåtelse att stanna till vid kajen inne i byn och släppa inspektören, sedan sätter vi full fart mot Mo i Rana.
Inspektionen gick bra och vi fick bara ett fåtal anmärkningar varav de mesta var i SMS procedures. Så vi får vara nöjda med denna vettingen med.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Söndag 15 Juni

02:00 Kom på vakt när vi precis kommit ut i Vestfjorden, fortsätter på sydvästlig kurs i ytterligare 3 timmar.
05:00 Förtöjda på Værøy för att lossa diesel.
Vaeröy (2)Vaeröy (3)Vaeröy
06:15 Klara och avgår. Rolf öppnar upp manluckorna till några ballasttankar och 5:ornas lasttankar som jag skall ner och inspektera. Så det blev lite pappersarbete inatt igen inför detta. Tycker inte att det höjer säkerheten något om man skall behöva skriva massa checklistor och tillstånd i flera upplagor och för varje tank. Säkerheten är ju viktig men blir det för mycket papper så blir det bara slarv och fusk av allt. Man sitter och fyller i checklistor och glömmer allt det viktiga praktiska istället. Men allt pappersarbetet är ju enbart för att kunna ha någon att skylla på när det händer något.
08:00 Går av vakten och får söndagsfrukosten ägg och bacon innan jag lägger mig.
11:30 Går upp för att inspektera lasttankar och ballasttankar.
14.00 Kommer på vakten när vi passerar polcirkelöya Vikingen.
Fortsätter in mot Mo och vädret skiftar från strålande solsken till ösregn, men det blåser inget.
Andreas Junior IMO 8873063 (3)Regnbåge (2)Vattenfall vid hemnesberg (2)
17:50 Förtöjda vid Hytex i Mo i Rana för att lossar lasten. Medans vi ligger här så ringer vettinginspektören och undrar om han kan komma i morgon uppe i Bodö där vi ska lasta.
20:00 Går av vakten och får skaldjursbuffe till kvällsmat. Hummer, krabba, kräftor och räkor.
22:15 Färdiglossade och avgår mot Bodö.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lördag 14 Juni

02:00 Kommer på vakten när vi passerar Finnsnes och möter två fiskebåtar.
Havstrand M-225-H JXUSSkogsöy N-135-Ö LION Ex.Mehamnfjord-06, Notbas-05, Moan Senior-02, Janne Kristin-96, Lars Angel-84, Arnöytind-80, Noregg-77 nr2
När vi kommer lite längre upp mot Gibostad så möter vi en valfångare som är på väg hem efter att valfångstkvoten är fångad.

Ann Brita N-298-MS LMMU (2)Ann Brita N-298-MS LMMU

05:40 Förtöjda i Tromsö för att lossa diesel och ha ombord en reparatör för att byta magnetron på 10 cm radarn.
08:00 Färdiglossade och avgår medans jag går ner för att äta frukost.
13:30 Middag idag lördag var som vanligt spekesild och risgrynsgröt, nej nu är jag trött på det och längtar efter matjessill.
14:00 Kom på vakt nord om Andöya. Vädret är fint med 3-5 m/s +9 grader och solsken.
Vid kaffedags så kom Rolf upp med en liten bit blötkaka (tårta) det var inte fel efter den middagen.
Kaffe och blötkaka
18:20 Förtöjda på Myre för att lossa diesel. Stranden som ligger här skulle lika gärna kunna legat i karibien med sin vita sand. Enda problemet med den är att vattentemperaturen sällan går över 10 grader.
PICT0473PICT0474
19:40 Färdiga och avgår mot Værøy.
20:00 Går av vakten och får köttgryta med renskav, det var väldigt gott.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredagen den 13 Juni

02:00-08:00 På vakt fram tills vi passerat Rystraumen söder om Tromsö. Möter lite båtar annars var det lugnt.
ostlig vind 4-6 m/s +9 grader och sol.
Harhaug I M-94-H LJPQ (5)Hopen M-2-HÖ LLRU (4)Skogsöy N-135-Ö LION Ex.Mehamnfjord-06, Notbas-05, Moan Senior-02, Janne Kristin-96, Lars Angel-84, Arnöytind-80, Noregg-77 (3)Tege IMO 7047344 (3)Vermland IMO 7023087
13:30 Äter kokt torsk till middag innan jag går upp på vakt.
14:00 Kommer på vakten och vi är nästan framme i Harstad.
14:15 Förtöjda vid kaj i Harstad för att lasta. När vi kopplat slangarna så sjösätter Rolf och Ronny MOB båten för att provköra den. Ronny kör in till byn för att köpa godis och tidningar.
Rolf och Ronny vid MOB båten (2)Rolf och Ronny vid MOB båten (4)Rolf och Ronny vid MOB båten
22:00 Klara och avgår mot Tromsø.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 12 Juni

01:15 Klara i Kirkenes och avgår mot Harstad.
02:00-08:00 Långtråkig vakt längs fimarks kusten utan några båtar i sikte.
ostlig vind 4-6 m/s +3 grader och mulet.
De stannar upp under förmiddagen för att byta en pump på maskin och under tiden så ställer sig Jim och Birger och pilkar en stund. De får upp 12-15 stora torskar och koljor så ikväll blir det kokt torsk med äggsås.
14:00 Kommer på vakten och vi passerar Kinnarodden nu är det 3 timmar rakt fram innan vi passerar Honningsvåg som ligger vid nordkapplatået.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 11 Juni

02:00 Kommer på vakt när vi är nord om Berlevåg.
Nordostlig vind 4-6 m/s +3 grader och mulet.
05:10 Förtöjda i Båtsfjord för att lossa 1140 m3 diesel.
08:00 Färdig lossade och jag går ner för att äta frukost.
08:10 Avgår från Båtsfjord och sätter kursen mot Vadsö.
14:00 Kommer på vakten och får besked på att vi skall ha vetting för  Statoil när vi kommer till Tromsö på lördag.
15:25 Förtöjda i Vadsö på bunker oil før att lossa 350 m3 diesel.
18:05 Klara på bunker oil och avgår.
18:15 Förtöjda på Shell i Vadsö för att lossa 100 m3 diesel. Väntar på slangvakten.
20:05 Klara och avgår.
22:15 Förtöjda på Shell i Kirkenes.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Löpning mellan två kajer

När vi nästan var färdiglossade å bunker oil så springer jag iland och vidare över berget till Shell anlägget i rypefjord på sydsidan av Hammerfest. Det var en tur på 6,5 km som tog 35 minuter så jag kunde ta emot trossarna när de kom fram. Det var en väldigt lång backe uppför innan det äntligen gick brant utför ner mot rypefjord men det känndes skönt att få springa lite.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tisdag 10 Juni

02:00 Kommer på vakt och gör klart losseplaneringen.
05:55 Förtöjda på bunker oil i Hammerfest för att lossa 560 m3 diesel.
Ser att uppe på gräset vid meridianstötten så går det en 12-16 stycken renar och betar. Ser ju lite lustigt ut eftersom det är mitt inne i byn.
08:00 Går av vakten och äter lite frukost.
09:35 Färdig lossade och avgår.
10:15 Förtöjda på Shell anlägget i rypefjord för att lasta mer bensin och diesel.
13:30 Middag idag var stekt torskfile.Glad med tungan ute
14:00 Kommer på vakt och båten är färdiglastad och Svein-Petter är iland och hämtar lastsedlarna.
14:30 Kapten ombord och vi kan avgå.
PICT0429PICT0430
solsken ostlig vind 3-5 m/s +8 grader.
20:00 Går av vakten och då är vi sydost på Nordkapp.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 9 juni

02:00 Kommer på vakten och nu har det slutat rulla, blev bara ett par timmars sömn pga allt rullandet.
03:45 Förtöjda i Harstad för att lasta full båt med diesel.
08:00 Klar med vakten och äter frukost innan jag ska gå och sova en LÅNG stund.
11:45 Lastade och avgår med ny maskinelev och kock ombord.
13:30 Vaknar och komer ner till middag bestående av får i kål.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter mot Hammerfest.
Ostlig vind 12-16 m/s +12 grader och solsken.
17:15 Passerar genom Ryraumen och möter en fiskebåt.
Sörfold T-16-T LCFQ Ex.Fiskebas-04, Roaldsen Senior (2)Sörfold T-16-T LCFQ Ex.Fiskebas-04, Roaldsen Senior (3)Sörfold T-16-T LCFQ Ex.Fiskebas-04, Roaldsen Senior
19:00 Passerar genom Tromsö och ser att Bit Viking ligger och lossar på Skjelnan.
Bit Viking lossar i Tromsö
20:00 Går av vakten.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fortsättning på Svalbard turen

Fredag den 6 juni 2008

01:50 Avgår från Longyearbyen.

02:00 Jag kommer på vakten och fortsätter ut genom Isfjorden . När vi skall runda Prins Karls Forland så ser jag en valfångst båt nord om oss vilken är Ulvos från bergen. Sedan får jag syn på flera valar som är uppe i ytan och blåser. Får under den närmaste timmen se ca 6-8 valar som är uppe och blåser.

Vi fortsätter norrut längs Prins Karls Forland och vid åttatiden går jag av vakten.

12:50 Förtöjda i Ny-Ålesund för att lossa 40 m3 bensin och 500 m3 miljödiesel.

Eftersom det är svenska national dagen så passar det ju att ta kort på fjälltopparna tre kronor som ligger ovanför Kongsbreen.

Kongsbreen (2)Kongsbreen (3)KongsbreenNy-Ålesund (2)Ny-Ålesund (3)Ny-ÅlesundTre Kronor (2)

Solsken +3 grader och vindstilla

14.00 Kommer på vakten och fortsätter med lossningen. Vid tretiden kallar hamnvakten upp oss och frågar om vi vill handla i butiken. Den är endast öppen måndagar och torsdagar i vanliga fall, men när de får besök så öppnar de så att vi kan köpa lite tax-free. Besättningen skyndar sig iland men jag stannar kvar ombord och lossar eftersom jag inte ska ha någon sprit. När nästan hela besättningen kommit ner igen så får matrosen Rolf springa upp och handla han med. Under tiden så ställer sig skepparen Svein-Petter ute på däck som slangvakt.

Kapten Myklebust som slangvakt (2)Kapten Myklebust som slangvakt

17:55 Färdig lossade och jag får låna en telefon iland för att ringa till rederiet och tankanlägget i Harstad att vi är på väg från Svalbard och beräknar vara framme i Harstad klockan 01:00 på måndag morgon.

19:00 Börjar svänga söderut och är nu på den nordligaste position jag någonsin varit.

 Nord 79° 00,10′

På utgång från Ny-Ålesund (2)På utgång från Ny-Ålesund

20.00 Går av vakten och äter lite korv med mos innan jag läger mig.

 

Lördag den 7 juni

 

02:00 Kommer på vakten och fortsätter söderut. Jag sätter mig vid datorn och skriver ut alla checklistor och tillstånd som måste skrivas innan vi får gå ner i lasttankarna för årlig inspektion av de. Först skall jag skriva en Evaluation checklist, sedan en Safe Job analysis och sedan Permit for Entry och sist list of personell entering tank. Dessutom måste jag gasmäta innan och under hela inspektionen samt skriva ner värden från den. Det blir totalt 5 sidor för varje tank och vi skall ner i 8 stycken lasttankar och 9 ballasttankar. Alla papper skall signeras av både mig skepparen och matros.

Checklistor och tillstånd för tank entry

Vädret håller i sig med svaga vindar på 2-4 m/s +2 grader och mulet.

Ser lite val idag med när vi passerar valfångarna sydväst på Prins Karls Forland.

08:00 Går av vakten och äter frukost innan läggdags.

13:30 Kommer ner till middagen men jag hoppar över spekesilden idag och tar bara gröt.

13:50 SMS möte på bryggan med hela besättningen.

14:00 Går på vakten och tar på mig kläder för att inspektera lasttankar och ballasttankar. Svein-Petter får stå vakt på bryggan så länge. Gasmäter och syremäter innan jag går ner i tankarna. Det blir 8 lasttankar som skall ses över angående coating och rör. Sedan blir det 5 ballasttankar som skall utföras samma sak med. Det går ganska fort att kolla tankarna, men det tog längre tid att fylla i alla tillstånd och checklistor som jag gjorde klart i natt.

20:00 Går av vakten och får oxfile med potatisgratäng.

 

Söndag den 8 juni 2008

 

02:00-08:00 Sitter på vakt och vi fortsätter söderut, inga båtar i sikte sedan i går morse. Vi har ju sett mer val än båt här uppe.

Nordostlig vind 4-6 m/s +3 grader och mulet.

Söndagsfrukost som vanligt bestående av ägg och bacon.

13:30 Middag idag var fläskestek med potatis.

14.00 Kommer på vakten och nu har vi tydligen fått syn på en båt som är 6 mil framför oss på radarn annars är det helt tomt på havet.

15:00 Livbåtsmönstring och sedan fortsätter vi ner till brandstationen. Vi avslutar övningarna med att låta maskineleven låtsas vara avsvimmad nere i pumprummet, och vi skall då koppla selen på honom och hissa upp han. Vi kopplar selen och sedan simulerar vi upplyftningen med att hissa upp några dunkar med vatten som totalt väger ca 70 kg. Därmed var månadens övningar klara.

Fortsätter söderut och det har nu blåst upp till Nordostlig vind 12-15 m/s +4 grader och mulet.

17:00 Äntligen en båt!! Får syn på en seismik båt på 15 NM avstånd som seglat österut.

19:30 Nu ser vi Norska landet igen, det är ca 50 NM ner till Andenes.

20:00 Går av vakten och bjuds på kyckling med pommes frites.

Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar