Resa till Longyearbyen

Tisdag den 3 juni 2008

08:00  Går av vakten när vi passerat Torsvåg och jag gör den sista kursändringen som skall göras på 392 nautiska mil. Lämnar över vakten till Svein-Petter och går ner för att äta frukost innan jag lägger mig.

12:00 Vaknar och sätter mig på träningscykeln en halvtimma. Tar en dusch och går upp på bryggan för att dricka lite kaffe.

Middagen idag består av kokt torsk med potatis och äggsås.

14.00 Kommer på vakten och vi ser lite tumlare som simmar med oss norrut. Tänkte ta några kort men då var givetvis batteriet slut. Vakten fortsätter vidare norrut och Hans kommer upp med nygräddade våfflor till kaffet.

Jag byter sensorer på gasmätningsinstrumentet och gör lite annat pappersarbete.

Vädret är mulet med västlig vind 3-5 m/s +5 grader lätt dyning från nordväst fart 10,5 knop.

 

Onsdag den 4 juni 2008

02:00-08:00 Lång vakt och inte en båt i sikte.

 Stilla blek med svag dyning mulet väder och +4 grader.

Frukost idag blev ägg och bacon innan jag gick till kojs.

13:30 Middagen idag bestod av valbiff med potatis. Det var kanongott.

14:00-20:00 Ännu en lång vakt utan kursändring. Men precis innan jag gick på vakten passerade vi ett tiotal norska fabrikstrålare som låg nord om Björnöya och fiska.

15:00 Äntligen fick jag syn på land. Det är ca 50 nautiska mil bort till Sörkapp som är sydänden på Spitsbergen. Ringde på sattelit telefonen och meddelade vår ankomst till Longyearbyen imorgon bitti.

Sörkapp (2)Sörkapp

Vi har väldig tur med vädret vindstilla och +4 grader lite mulet.

Kvällsmat bestående av pytt i panna.

 

Torsdag den 4 juni 2008

02:00 Kommer på vakt och vi börjar närma oss Isfjorden.

04:00 Rundat Kap Linne och går in i Isfjorden.

Kap Linne

06:15 Förtöjda vid kaj i Longyearbyen. Det blir först en massa provtagning och analys innan vi får lossa jetfuelen.

Longyearbyen (2)Longyearbyen

08:00 Går av vakten och äter lite frukost innan jag lägger mig ett par timmar.

Jim målar skorsten (2)

10:00 Vaknar och tar lite kaffe innan vi ska gå iland en sväng. Det är jag Rolf, Hans och Jan-Olav som går iland för att handla lite. Är inne i massa souvenirbutiker och tittar på sälskinn och isbjörnsskinn m.m. Köper några små presenter till barnen och går sedan ner till båten igen. Går för bi vägskyltar som varnar för isbjörn, men jag får inte syn på någon i alla fall.

Solsken +2 grader och 3-5 m/s

14:00-20:00 Fortsætter med lossningen av jetfuel. Det går bara med 95 m3 i timman och vi ska lossa 1450 m3.

 

Nu blir det inget skrivit innan vi kommer ner till Harstad igen eftersom det inte finns något mobilnæt uppe i Ny-Ålesund. Så jag kommer tillbaka på måndag morgon med rapport från resten av Svalbard turen.

Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Tisdag 3 Juni

04:35 Färdig lastade och lämnar Tromsö. Nu så sätter vi kursen mot Svalbard och kommer inte ha någon mobilkontakt på 2 dygn. Så det blir inga uppdateringar av sidan innan  vi kommer fram till Longyearbyen på torsdag morgon. Under förutsättning att vädret håller i sig. Det är för tillfället 1-2 m/s +10 grader och solsken, här är ju ljust dygnet runt här uppe.
Så alla där hemma får ha det bra så länge så kommer det troligtvis en lång rapport om resan på torsdag.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Måndag 2 Juni

03:40 Klara med lastningen och avgår mot Tromsø.
Mulet med lite regn +8 grader västlig vind 6-9 m/s.
11:00 Förtojda i Tromsö för att lossa. Inspektören från Exxon kommer ombord för att göra en vetting.
Nu är vädret betydligt bättre med solsken och 18 grader.
Chiefen går iland för att köpa arbetsbyxor till mig och sig själv. Får två par blåkläder byxor för 250 kronor.
14.00 Kommer på vakten och fortsätter lossningen under tiden som Svein-Petter tar hand om vettinginspektören med alla papper. När alla certifikat och papper är kollade så tar Svein-Petter över lossningen och jag går med inspektören ut på däck. När han är klar med det så sätter han sig och skrive ner anmärkningarna på ett papper. Efter en stund ber han mig skriva rent det på datorn och printa ut det, tänkte att nu blir det mycket att skriva. Men det blev bara två punkter så han var väldigt nöjd med båten och besättningen. Det var den bästa vettingen jag varit med om.
Därefter fortsätter jag med lossningen tills vi blir klara. Får besked av shell att kajen vi skall lasta på inte är ledig innan vid sextiden.
Framför oss på kajen där vi lossar ligger en norsk fiskebåt och gör sig klar för att gå ut på fiske efter kongekrabbe.
Kvitungen T-6-T LGPZ 
18:10 Kajen blir ledig vid Shellanlägget så vi avgår bunker oil.
18:50 Förtöjda vid Skjelnan tankanlägg för att lasta jetfuel och bensin till Svalbard.
20:00 Går av vakten och äter hamburgare med bröd.
Kocken har fått proviant idag och går omkring och är sur eftersom maten var dyr och han fick sallad som var dålig. Vi skulle betala 217 kr/kg på utförsel för fryst oxfile och 150 kr/kg för hamburgare. det är ju dyrare än i affären.
Nej nu får jag gå och lägga mig så jag orkar med natten. Sedan får vi ju 2 dygn  till sjöss innan vi når Svalbard.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Kondition och styrketräning

Vaknar vid halv tolv tiden och kör 20 minuter på motions cykeln innan jag gör vårat 45 minuters MAQ program. Måste ju vara tränad när jag kommer hem till tjogett och O-ringen.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Söndag 1 juni

02:00 Kommer på vakten och fortsätter norrut. Stilla blek idag med + 12 grader men fortfarande lite mulet.
05:30 Passerar Bodø. Vidare ut på Vestfjorden och jag går över alla publikationer inför vettingen.
08:00 Går av vakten och får söndagsfrukost bestående av ägg och bacon.
13:30 Kommer ner til söndagsmiddag som är oxstek med potatis och sås.
14:00 Kommer på vakten och är snart framme i Myre.
14:50 Förtöjda i Myre för att lossa och inspektören åker hem.
16:20 Färdiga och avgår.
Sydvästlig vind 4-7 m/s +9 grader och mulet med lite småregn emmelanåt.
20:00 Går av vakten och äter lite tacos innan jag skall sova.
21:40 Ankomm Harstad.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Lördag 31 Maj

01:50 Färdiglossade och avgår mot Horn.
02:00 Jag kommer på vakten och fortsätter norrut.
Spegelblankt hav och +13 grader.
05:00 Passerar Torghatten med hålet genom berget.
TorghattenSelvåg SeniorHorn
07:05 Förtöjda på Horn fergekaj för att lossa. Freddy kommer upp på bryggan och dricker lite kaffe och berättar roliga historier medans vi lossar. Han tycker det är lite mycket invandrare här i Norge, speciellt svenskar sen skrattar han.
08:00 Går av vakten och är precis färdig lossade.
08:10 Avgår från Horn medans jag äter blodkorv och bacon till frukost.
Horn fergekaiHorn fergekai nr2
13:30 Kommer ner och får den sedvanliga lördagslunchen spekesild och risgrynsgröt.  Som vanligt blir det lite sill och mycket gröt.
14:00 Kommer på vakten och vi ær snart framme i Mo i Rana.
14:55 Förtöjda vid kaj i Mo i Rana. Vi får dessutom ombord en inspektör från rederiet  Johnny Berentzen som skall göra en pre-vetting ombord eftersom vi skall ha vetting för Exxon i Tromsö på måndag.
Lossar bensin och diesel.
18:45 Avgår från Mo i Rana och sätter kursen mot Vikholmen.
20:00 Går av vakten och serveras oxfile med klyftpotatis och pepparsås.Glad med tungan ute
Nu skall jag sova gott.
21:35 Förtöjda i Vikholmen och lossar 100 m3 diesel.
22:40 Avgår Vikholmen.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Fredag 30 Maj

01:10 Avgår Steinkjer.
02:00 Kommer på vakten och fortsätter ner i Trondheimsfjorden på väg mot Hövringen i Trondheim. Har äntligen fått ordning på det trådlösa nätverket ombord så jag kan använda min dator överallt ombord. Att det ska behöva vara så krångligt ibland.
05:50 Förtöjda på Hövringen för att lasta bensin och diesel.
12:40 Avgår från Trondheim. Jag går ner før att äta karreskiva med potatis och sås.
14:00 Kommer på vakten och fortsætter nordöver mot Rørvik.
Stilla och 17 grader varmt lite disigt så solen värmer inte för fullt idag.
Chiefen kommer upp på bryggan för att skicka ett gammalt hederligt fax men får ge upp efter många svordommar och utrop. Jag frågar om han slagit rätt nummer eftersom jag har skicka ett par fax idag och det gick bra. Jajamän säger han det är bara den förbannade dritmaskinen det är fel på. Men när jag tittar efter så är det en siffra för mycket som han slagit och nu går faxet iväg utan problem.
Fortsätter nordöver genom Bessakersundet och går av vakten precis innan Ramsöysundet. Bjuds ikväll på fiskeboller i currysås. Ingen höjdare precis men ett par kan man ju får ner, det är inte mycket fisk i de bollarna. Nej nu ska jag lägga mig för det blir många anlöp i morgon.
23:55 Ankommer Rørvik.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Löpning i solsken

Efter vakten ikväll gav jag mig ut på en löprunda upp längs älven här i Steinkjer. Det blev 7,3 km på 36 minuter i denna sköna sommarvärmen.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Torsdag 29 Maj

02:00 Kommer på vakten när vi passerat Tjeldbergodden i trondheimsleia.
06:50 Förtöjda vid Hövringen tankanlägg i Trondheim.
Solsken +13 grader och vindstilla.
Börjar lasta båten med 2 sorters diesel.
08:00 Går av vakten och äter lite frukost innan jag lägger mig.
12:50 Lämnar Hövringen och går mot Steinkjer. Solsken och stilla blekt så jag ser massa tumlare som hoppar i vattnet på vägen upp.
PICT0359PICT0360
17:30 Förtöjda i Steinkjer för att lossa.
20:00 Går av vakten och springer en runda.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Kondition och MAQ træning

11:30 Vaknar och kör 30 minuter på motionscykeln innan jag kør 45 minuter MAQ träning. Kännde i musklerna efter förra passet att jag får nog göra detta lite oftare. Så man inte får så mycket träningsverk.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar