Hallands 3 dagars etapp 2

Idag så gick tävlingen vid Stättared
Linnea sprang D12 som var 2860 meter på tiden 48:51 och kom in på en 25:e plats och ligger nu på en 24 plats totalt.
Elin sprang D14 som var 3150 meter på tiden 73:50 och kom in på en 50 plats och ligger nu på en 50 plats totalt.
Britta sprang D35 Motion som var 3370 meter på tiden 49:05 och kom in på en 5:e plats och ligger nu på en 5 plats totalt.
Jag sprang H35 Motion som blev 7,3 km på tiden 69:01 och kom in på en 14:e plats och ligger nu 10 totalt. Men jag hade en 8 minuters miss på 3:e kontrollen och tappade mängder med placeringar på det.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Hallands 3 dagars etapp 1

Etapp 1 gick vid Tjolöholms slott utanför Kungsbacka.
Linnea sprang D12 som var 2510 meter och fick en tid på 40:21 vilket gav henne en 22 plats.
Elin sprang  D 14 som var 2530 meter och fick en tid på 56:31 vilket gav henne en 50 plats.
Britta sprang D35 Motion som var 3300 meter och fick en tid på 49:05 vilket gav henne en 6:e plats
Jag sprang en H35 Motion som var 3680 meter och fick en tid på 43:54 vilket gav mig en 8:e plats.
DSC00811DSC00812Peter spurtarElin spurtar
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Semester i Norge Fredag

Vi gick upp vid 5 tiden för att packa klart och en halvtimma senare så körde vi från hytten. Det var fint väder hela vägen ner och vid 13:30 tiden så stannade vi på Kungsmässan för att äta lite lunch och träffa Kerstin. Efter lunchen så gick vi i butikerna lite innan vi gav oss ut till Tjolöholm för att tävla i Hallands Tredagars.
Publicerat i Resa | Lämna en kommentar

Semester i Norge Torsdag

Idag så satte vi oss i bilarna och åkte mot Voss. Det var en tur på ca 12 mil varav 5 mil gick i tunnlar och den längsta Lärdalstunnelen är ju 25 km lång.
När vi kom fram så gick vi en tur på byn för att handla lite och köpa lite glass sedan gick vi ner till sjön för att bada. Ungarna tyckte det var för kallt i sjön men jag tror nog att det var hopptornet i bassängen som drog mer. Så det var bara att ta handdukarna och gå in till bassängen istället. Sedan badade ungarna konstant i 3-4 timmar innan vi packade ihop för att hälsa på Olaugs pappa och hämta Marius. Där bjöds vi på kakor och glass, ungarna sa att det var precis som hemma hos gammlafarmor med alla kakor och glass uppdukat på hela bordet.
Nu började klockan bli mycket så vi fick ta oss tillbaka till hytten och laga mat. Men vi kom fram till hytten ca 1 timme innan familjen Finne/Prestegård och de hade ju nyckeln. Men det löste Britta genom att klättra upp på taket och krypa in genom fönstret som en liten tjuv. Oscar tyckte det var det roligaste på hela dagen när mamma fastnade med foten på väg in genom fönstret så Linnea fick klättra upp och hjälpa henne.
Till kvällsmat så ordnade jag grillad kycklingfile med potatis och sallad.
Fram vi 22:30 tiden så gick jag, Elin, Krolina och Marius ner till älven för att fiska. Karolina fick en öring nästan med en gång och Marius fick en.
Glasspaus efter tunnlarnaGlass i VossPappa badar i sjönDSC00738Mamma badarOda hopparElin hopparOsacr under vattnetDSC00767DSC00777OdaMariusKarolinaOscar
Publicerat i Resa | Lämna en kommentar

Semester i Norge Onsdag

Började dagen med frukost och sedan packade vi matsäck och kläder för en tur över fjället. Vi åkte bort till St Johanskyrka och följde Kongevegen upp på fjället. Fyllde på vattenflaskorna i fjällbäckarna och vädret var fint med sol och 16 grader. När vi kom upp på Filefjell så tog barnen ett dopp i en fjällsjö. Verkade vara ganska kallt men det stoppade inte dem. När vi kom längst bort på fjället innan det började gå neröver igen så vände jag och Styrk för att hämta bilen. Vi hade då gått 6,86 km på 2 timmar och fick lika långt tillbaka men behövde endast 42 minuter. När vi kom tillbaka till hytten så sprang jag de andra till mötes och det blev ytterligare 2 km för mig. Oscar var helt slut och jag fick bära honom på mina axlar ner till hytten. De hade ju varit ute och vandrat 11 km på fjället under ca 4 timmar med stopp för lite smörgåsar och kanelbullar samt fjällbad.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Semester i Norge Söndag-Måndag

19:30 Åkte hemifrån för att handla lite på hajen innan vi åkte till Norge. Efter inköp av diverse matvaror så satte vi av mot grannlandet. Det börjar regna när vi passerar Strömstad.

03:00 Stannade en bit nord om Hönefoss för att jag behövde sova en stund, de andra sov redan i sina säten.

04:00 Fortsatte färden.

07:30 Framme vid hytten i Gramstölen och bjöds på frukost av Olaug det har nu slutat regna och temperaturen ligger på 6 grader. Efter frukosten så packade vi in våra saker och tog sedan på oss lite kläder innan vi gick upp en tur på fjället. När vi kom ner från fjället så åt vi lite lunch innan jag la mig för att sova en stund.

16:00 Jag och Styrk gav oss ut på ett långpass upp på fjället. Vi följde Kongevegen upp på fjället och fick en stigning på 400 meter under de första 1,3 km. Fortsatte upp på Filefjell längs Kongevegen tills vi tittade ner på St Tomaskyrka. Där vände vi tillbaka igen och var uppe på 1260 meters höjd. Turen blev därmed 12,7 km lång och tog oss 1 timme och 48 minuter. När vi kom hem igen så bjöds vi på spaghetti med köttfärssås. Jag orkade inte mycket mer denna dagen och gick för att sova.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Semester i Norge Tisdag

Idag packade vi in familjerna i bilarna och åkte till Årdal för att bada. Åkte över Filefjell och ner för den branta vägen till Årdal så bromsarna började gå varma. Vädret var perfekt med +20 grader och solsken. Vi gick en tur på byn först för att handla lite eftersom simbassängen inte öppnade innan 13:00.

Vi stannade på badet hela dagen och ungarna låg i poolen hela eftermiddagen eftersom vattentemperaturen var 26-29 grader. Vid 18:00 tiden så åkte vi tillbaka till hytten. PÅ vägen tillbaka stannade vi uppe på fjället och hade snöbollskrig i snön, vilket ungarna tyckte var väldigt roligt eeftersom vi sprang omkring i kortbyxor.

När vi kom tillbaka till hytten så satte jag igång och lagade fläskfile med grönpepparsås och Olaug lagade lite Skillingsbollar (kanelbullar).

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Tjoget 2008

09:30 Samling vid FOK stugan för avfärd mot Emmaboda och tävlingar. Vi hade med oss 10 personer från OK Nacke i tvååker och stannade till i Halmstad för att plocka upp 3 stycken Halmstad OK folk. När vi kom till Ljungby stannade vi och åt lunch bestående av spaghetti och köttfärssås. Sedan fortsatte vi mot Emmaboda och vädret ändrade sig till småregnande. Vid ankommsten fick förstamännen bege sig direkt till starten medans resten började sätta upp tälten.

15:00 Gick starten och 90 lag gav sig iväg. Elin skulle springa 3:e sträckan för vårat 2:a lag. Hon gav sig iväg men gjorde ett par småbommar pga att hon hängde på fel folk som missade i orienteringen. På sträcka 6 fick 2a laget ta hjälp av vår resande från Halmstad OK. Efter 7 sträckor låg vårt 1:a lag på 23 plats och 2.a laget på 75 plats. Sedan var det uppehåll i tävlingen fram till 01:00 när natt sträckorna skulle börja. Natten flöt på bra för första laget men andra laget gjorde tyvärr en felstämpling och blev diskade.

Britta skulle springa 14.e sträckan och lagen var då ganska utspridda så hon hade inte många att hänga på. Hon gjorde ändå ett bra lopp trots att hon fastnade i en taggtråd och ramlade och slog knät.

Jag hade fått förtroendet att springa sista och näst längsta sträckan som var 7,9 km. Jag fick starta i en omstart tillsammans med ytterligare ca 50 lag och där var fullt krig vid första stämplingen när 50 personer skulle stämpla i 2 kontrollenheter. Jag gav  mig inte och hängde på en klunga med ca 15 personer. Efter halva loppet så stack jag och två andra löpare ifrån dem och sedan kunde jag spurta ifrån dem på upplopet och springa in på 50 bästa tiden på min sträcka.

Totalt slutade vårt första lag på 16 plats vilket var 5 placeringar bättre än förra året.

13:00 Avfärd från Emmaboda mot Falkenberg.

Britta KBritta plåstras omBritta sträcka 14 i 2a lagDSC00490DSC00506DSC00507Elin spurtarElin startarElin sträcka 3 i 2a lagMatilda sträcka 3 i 1a lagOmstart sträcka 20Peter spurtar imål på sträcka 20Peter sträcka 20 i lag2

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Ändringar i Tjogetlaget

På grund av sjukdom har vi fått ändra lite i andralaget och har nu en man kort. Men Linnea tar kanske den vita banan.
 

Str

Meter

Svårighet

Lag 1

Lag 2

1

7300

 

Daniel Johansson

Andreas Bengtsson

2

3900

Gul

Jesper Nelsén

Pontus Blockgren

3

2800

Vit

Matilda Martinsson

Elin Kjellsson

4

7300

 

Lennart Bengtsson

Claes Andersson

5

2600

Vit

Rasmus Blockgren

 

6

6200

 

Johan Hagström

Jonas Ledel

7

4400

 

Karin Åhlen

Amanda Martinsson

8

7800

 

Henrik Bengtsson

Karl-Uno Andersson

9

5500

 

Ronnie Andersson

Eva Gustavsson

10

5000

 

Anders Bengtsson

Henrik Bechtel

11

6300

 

Anders Karlsson

Johan Eliasson

12

2800

Gul

Sofie Söderblom

Anton Hagström

13

7600

 

Mikael Karlsson

Albin Andersson

14

3800

Gul

Christer Håkansson

Johanna Henriksson

15

4900

 

Jonatan Andersson

Mikael Blockgren

16

8000

 

Mikael Lundqvist

Mikael Martinsson

17

6400

 

Kjell-Ove Arvidsson

Lennart Nylander

18

3000

 

Annika Bechtel

Britta Kjellsson

19

5200

 

Göran Svensson

Maria Svensson

20

7900

 

Jacob Johansson

Peter Kjellsson

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Morgonrunda

Vaknade vid sjutiden och tog på mig träningskläder för att springa en runda innan det blir för varmt.
Det blev 9 km på 47:32 i ett ganska lugnt tempo eftersom värmen började kännas. Det var redan 22 grader och endast svag ostlig vind.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar