Blog Stats
- 222 101 hits
Övrigt
Bilder
Blogg om orientering
Husbil
Orienteringsklubb
Orienteringslänkar
-
Senaste inläggen
Kategorier
Arkiv
- juni 2026
- maj 2026
- april 2026
- mars 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- september 2025
- augusti 2025
- juli 2025
- juni 2025
- maj 2025
- april 2025
- mars 2025
- september 2024
- augusti 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- september 2023
- augusti 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augusti 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augusti 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- mars 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- mars 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augusti 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- mars 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augusti 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
Meta
Hallands 3 dagars etapp 2
Idag så gick tävlingen vid Stättared
Linnea sprang D12 som var 2860 meter på tiden 48:51 och kom in på en 25:e plats och ligger nu på en 24 plats totalt.
Elin sprang D14 som var 3150 meter på tiden 73:50 och kom in på en 50 plats och ligger nu på en 50 plats totalt.
Britta sprang D35 Motion som var 3370 meter på tiden 49:05 och kom in på en 5:e plats och ligger nu på en 5 plats totalt.
Jag sprang H35 Motion som blev 7,3 km på tiden 69:01 och kom in på en 14:e plats och ligger nu 10 totalt. Men jag hade en 8 minuters miss på 3:e kontrollen och tappade mängder med placeringar på det.
Publicerat i Orientering
Lämna en kommentar
Hallands 3 dagars etapp 1
Etapp 1 gick vid Tjolöholms slott utanför Kungsbacka.
Linnea sprang D12 som var 2510 meter och fick en tid på 40:21 vilket gav henne en 22 plats.
Elin sprang D 14 som var 2530 meter och fick en tid på 56:31 vilket gav henne en 50 plats.
Britta sprang D35 Motion som var 3300 meter och fick en tid på 49:05 vilket gav henne en 6:e plats
Jag sprang en H35 Motion som var 3680 meter och fick en tid på 43:54 vilket gav mig en 8:e plats.
Publicerat i Orientering
Lämna en kommentar
Semester i Norge Fredag
Vi gick upp vid 5 tiden för att packa klart och en halvtimma senare så körde vi från hytten. Det var fint väder hela vägen ner och vid 13:30 tiden så stannade vi på Kungsmässan för att äta lite lunch och träffa Kerstin. Efter lunchen så gick vi i butikerna lite innan vi gav oss ut till Tjolöholm för att tävla i Hallands Tredagars.
Publicerat i Resa
Lämna en kommentar
Semester i Norge Torsdag
Idag så satte vi oss i bilarna och åkte mot Voss. Det var en tur på ca 12 mil varav 5 mil gick i tunnlar och den längsta Lärdalstunnelen är ju 25 km lång.
När vi kom fram så gick vi en tur på byn för att handla lite och köpa lite glass sedan gick vi ner till sjön för att bada. Ungarna tyckte det var för kallt i sjön men jag tror nog att det var hopptornet i bassängen som drog mer. Så det var bara att ta handdukarna och gå in till bassängen istället. Sedan badade ungarna konstant i 3-4 timmar innan vi packade ihop för att hälsa på Olaugs pappa och hämta Marius. Där bjöds vi på kakor och glass, ungarna sa att det var precis som hemma hos gammlafarmor med alla kakor och glass uppdukat på hela bordet.
Nu började klockan bli mycket så vi fick ta oss tillbaka till hytten och laga mat. Men vi kom fram till hytten ca 1 timme innan familjen Finne/Prestegård och de hade ju nyckeln. Men det löste Britta genom att klättra upp på taket och krypa in genom fönstret som en liten tjuv. Oscar tyckte det var det roligaste på hela dagen när mamma fastnade med foten på väg in genom fönstret så Linnea fick klättra upp och hjälpa henne.
Till kvällsmat så ordnade jag grillad kycklingfile med potatis och sallad.
Fram vi 22:30 tiden så gick jag, Elin, Krolina och Marius ner till älven för att fiska. Karolina fick en öring nästan med en gång och Marius fick en.
Publicerat i Resa
Lämna en kommentar
Semester i Norge Onsdag
Började dagen med frukost och sedan packade vi matsäck och kläder för en tur över fjället. Vi åkte bort till St Johanskyrka och följde Kongevegen upp på fjället. Fyllde på vattenflaskorna i fjällbäckarna och vädret var fint med sol och 16 grader. När vi kom upp på Filefjell så tog barnen ett dopp i en fjällsjö. Verkade vara ganska kallt men det stoppade inte dem. När vi kom längst bort på fjället innan det började gå neröver igen så vände jag och Styrk för att hämta bilen. Vi hade då gått 6,86 km på 2 timmar och fick lika långt tillbaka men behövde endast 42 minuter. När vi kom tillbaka till hytten så sprang jag de andra till mötes och det blev ytterligare 2 km för mig. Oscar var helt slut och jag fick bära honom på mina axlar ner till hytten. De hade ju varit ute och vandrat 11 km på fjället under ca 4 timmar med stopp för lite smörgåsar och kanelbullar samt fjällbad.
Publicerat i Ukategorisert
Lämna en kommentar
Semester i Norge Söndag-Måndag
19:30 Åkte hemifrån för att handla lite på hajen innan vi åkte till Norge. Efter inköp av diverse matvaror så satte vi av mot grannlandet. Det börjar regna när vi passerar Strömstad.
03:00 Stannade en bit nord om Hönefoss för att jag behövde sova en stund, de andra sov redan i sina säten.
04:00 Fortsatte färden.
07:30 Framme vid hytten i Gramstölen och bjöds på frukost av Olaug det har nu slutat regna och temperaturen ligger på 6 grader. Efter frukosten så packade vi in våra saker och tog sedan på oss lite kläder innan vi gick upp en tur på fjället. När vi kom ner från fjället så åt vi lite lunch innan jag la mig för att sova en stund.
16:00 Jag och Styrk gav oss ut på ett långpass upp på fjället. Vi följde Kongevegen upp på fjället och fick en stigning på 400 meter under de första 1,3 km. Fortsatte upp på Filefjell längs Kongevegen tills vi tittade ner på St Tomaskyrka. Där vände vi tillbaka igen och var uppe på 1260 meters höjd. Turen blev därmed 12,7 km lång och tog oss 1 timme och 48 minuter. När vi kom hem igen så bjöds vi på spaghetti med köttfärssås. Jag orkade inte mycket mer denna dagen och gick för att sova.
Publicerat i Ukategorisert
Lämna en kommentar
Semester i Norge Tisdag
Idag packade vi in familjerna i bilarna och åkte till Årdal för att bada. Åkte över Filefjell och ner för den branta vägen till Årdal så bromsarna började gå varma. Vädret var perfekt med +20 grader och solsken. Vi gick en tur på byn först för att handla lite eftersom simbassängen inte öppnade innan 13:00.
Vi stannade på badet hela dagen och ungarna låg i poolen hela eftermiddagen eftersom vattentemperaturen var 26-29 grader. Vid 18:00 tiden så åkte vi tillbaka till hytten. PÅ vägen tillbaka stannade vi uppe på fjället och hade snöbollskrig i snön, vilket ungarna tyckte var väldigt roligt eeftersom vi sprang omkring i kortbyxor.
När vi kom tillbaka till hytten så satte jag igång och lagade fläskfile med grönpepparsås och Olaug lagade lite Skillingsbollar (kanelbullar).
Publicerat i Ukategorisert
Lämna en kommentar
Tjoget 2008
09:30 Samling vid FOK stugan för avfärd mot Emmaboda och tävlingar. Vi hade med oss 10 personer från OK Nacke i tvååker och stannade till i Halmstad för att plocka upp 3 stycken Halmstad OK folk. När vi kom till Ljungby stannade vi och åt lunch bestående av spaghetti och köttfärssås. Sedan fortsatte vi mot Emmaboda och vädret ändrade sig till småregnande. Vid ankommsten fick förstamännen bege sig direkt till starten medans resten började sätta upp tälten.
15:00 Gick starten och 90 lag gav sig iväg. Elin skulle springa 3:e sträckan för vårat 2:a lag. Hon gav sig iväg men gjorde ett par småbommar pga att hon hängde på fel folk som missade i orienteringen. På sträcka 6 fick 2a laget ta hjälp av vår resande från Halmstad OK. Efter 7 sträckor låg vårt 1:a lag på 23 plats och 2.a laget på 75 plats. Sedan var det uppehåll i tävlingen fram till 01:00 när natt sträckorna skulle börja. Natten flöt på bra för första laget men andra laget gjorde tyvärr en felstämpling och blev diskade.
Britta skulle springa 14.e sträckan och lagen var då ganska utspridda så hon hade inte många att hänga på. Hon gjorde ändå ett bra lopp trots att hon fastnade i en taggtråd och ramlade och slog knät.
Jag hade fått förtroendet att springa sista och näst längsta sträckan som var 7,9 km. Jag fick starta i en omstart tillsammans med ytterligare ca 50 lag och där var fullt krig vid första stämplingen när 50 personer skulle stämpla i 2 kontrollenheter. Jag gav mig inte och hängde på en klunga med ca 15 personer. Efter halva loppet så stack jag och två andra löpare ifrån dem och sedan kunde jag spurta ifrån dem på upplopet och springa in på 50 bästa tiden på min sträcka.
Totalt slutade vårt första lag på 16 plats vilket var 5 placeringar bättre än förra året.
13:00 Avfärd från Emmaboda mot Falkenberg.
Publicerat i Ukategorisert
Lämna en kommentar
Ändringar i Tjogetlaget
På grund av sjukdom har vi fått ändra lite i andralaget och har nu en man kort. Men Linnea tar kanske den vita banan.
|
Str |
Meter |
Svårighet |
Lag 1 |
Lag 2 |
|
1 |
7300 |
|
Daniel Johansson |
Andreas Bengtsson |
|
2 |
3900 |
Gul |
Jesper Nelsén |
Pontus Blockgren |
|
3 |
2800 |
Vit |
Matilda Martinsson |
Elin Kjellsson |
|
4 |
7300 |
|
Lennart Bengtsson |
Claes Andersson |
|
5 |
2600 |
Vit |
Rasmus Blockgren |
|
|
6 |
6200 |
|
Johan Hagström |
Jonas Ledel |
|
7 |
4400 |
|
Karin Åhlen |
Amanda Martinsson |
|
8 |
7800 |
|
Henrik Bengtsson |
Karl-Uno Andersson |
|
9 |
5500 |
|
Ronnie Andersson |
Eva Gustavsson |
|
10 |
5000 |
|
Anders Bengtsson |
Henrik Bechtel |
|
11 |
6300 |
|
Anders Karlsson |
Johan Eliasson |
|
12 |
2800 |
Gul |
Sofie Söderblom |
Anton Hagström |
|
13 |
7600 |
|
Mikael Karlsson |
Albin Andersson |
|
14 |
3800 |
Gul |
Christer Håkansson |
Johanna Henriksson |
|
15 |
4900 |
|
Jonatan Andersson |
Mikael Blockgren |
|
16 |
8000 |
|
Mikael Lundqvist |
Mikael Martinsson |
|
17 |
6400 |
|
Kjell-Ove Arvidsson |
Lennart Nylander |
|
18 |
3000 |
|
Annika Bechtel |
Britta Kjellsson |
|
19 |
5200 |
|
Göran Svensson |
Maria Svensson |
|
20 |
7900 |
|
Jacob Johansson |
Peter Kjellsson |
Publicerat i Orientering
Lämna en kommentar
Morgonrunda
Vaknade vid sjutiden och tog på mig träningskläder för att springa en runda innan det blir för varmt.
Det blev 9 km på 47:32 i ett ganska lugnt tempo eftersom värmen började kännas. Det var redan 22 grader och endast svag ostlig vind.
Publicerat i Träning
Lämna en kommentar