Måndag 28 Juli

05:30 Vaknar och äter frukost innan jag tar bilen till Varberg för att ta tåget och lämna bilen till Ronny.
06:32 Tåg från Varberg till Göteborg och sedan flygbussen till Landvetter.
09:25 Flyg från Landvetter till Gardemoen i Oslo.
11:10 Flyg från Gardemoen till Evenes i Harstad.
13:40 Flygbuss från Evenes in till Harstad där båten ligger och väntar på kajplats vid Gangsås. Lista kom in till Kaj vid 7 tiden i morse och skulle vara klara till 7-8 ikväll.
20:00 Går av vakten och Svein-Petter lämnar väntekajen.
20:30 Lista har avgått och vi förtöjer på Gangsås för att lasta.
Väntekaj i HarstadLista skall avgå från Gangsås
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Stadsloppet

Kanonväder och ville ha lite revansch från veckan så jag och Elin ställde upp i stadsloppet. Hon startade klockan 12 och skulle springa 2,1 km. När hon passerade tullbron så låg hon med i täten och kom i mål på tiden 9:02 vilket gav henne en 8:e plats. Hon fick lite ventolin och vatten efter målgången så att hon kunde återhämta sig.
Klockan 14:00 startade jag på mitt millopp och det började bra trots den 30 gradiga värmen. 5 km passerades på 23:25 men sedan slackade jag av lite pga värmen. Vid vätske kontrollen efter 7,5 km så kom Paul ikapp mig och vi fortsatte längs Ätrans strand i skuggan och jag fick tillbaka lite krafter. När jag sedan började närma mig klubbkamraten Christer Håkansson så fick jag mer krafter och ökade farten. Uppför sista backen så ryckte jag och passerade flera personer och sedan spurtade jag ner mot målet. Tittade på klockan och såg att jag varit ute i 49 minuter och ökade till maxfart och kom imål på tiden 49:22 vilket var 2 minuter bättre än förra året. jag slutade på en 188:e plats av 466 startande motionärer.  Så dagen var väldigt lyckad för mig och Elin, det gick sämre för Andreas Bengtssson från FOK som kollapsade efter 5 km pga vätskebrist men efter sjukhusbesök så verkar det som att han återhämtade sig.
Elin efter tullbronHelena efter tullbronElin på målrakan
Elin vid prisutdelningJohanJaohan 2Peter skyndar förbiPeter efter 4 kmJohan uppför sista backenPeter och Paul uppför sista backen
 
Publicerat i Löpartävling | Lämna en kommentar

O-ringen 2008 Fredag 25 Juli

Så var det dags för sista etappen av O-ringen. Lämnade lägenheten vid 07:00 för att åka buss till Lindvallen. Väl framme där så gick jag iväg med Oscar för skugga honom på en U1 och Britta gav sig iväg på hennes bana.
Oscar sprang sin bana som blev 2,56 km på tiden 25:11 vilket gav honom en 87 plats idag och en 89 plats totalt av 330 startande.
Britta sprang sin 3,7 km bana på tiden 56:32 vilket gav henne en 58:e plats idag och en 81 plats totalt av 150 startande.
Linnea sprang sin bana på 34:01 vilket gav henne en 82:e plats idag och en 74:e plats totalt av 160 startande.
Elin bröt sin tävling och fick därför inget slutresultat.
Jag sprang min H35 Motion som skulle vara 5,8 km men efter två rejäla bommar så hade jag sprungit 9,3 km på tiden 1:41 och hamnade på en 98:e plats idag och halkade ner till en 69:e plats totalt av 130 startande.
Efter tävlingarna så åkte vi tillbaka till lägenheten och packade för hemresan.
DSC00902
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

O-ringen 2008 Torsdagen 24 Juli

05:00 Vaknar och kokar grötfrukost.
06:20 Åkte bussen till Tandådalen. Väl där så gjorde vi oss klara för att åka skidliften upp till toppen.
08:00 Oscar startade och sprang 2,3 km på tiden 21:18 och kom in på en 87:e plats och ligger nu 105 totalt.
Linnea sprang 2,3 km på tiden 21:23 och kom in på en 79:e plats och ligger nu 76 totalt.
Elin sprang 3,7 km på tiden 45:31 och kom in på en 197:e plats och ligger nu 197 totalt.
Britta sprang 4 km på tiden 41:40 och kom in på en 44:e plats och ligger nu 87 totalt.
Jag sprang 5,67 km på tiden 48:15 och kom in på en 54:e plats och ligger nu 57 totalt.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

O-ringen 2008 Onsdag 23 Juli

Vi började dagen med en grötfrukost innan vi tog bussen vid niotiden för att åka till Hundfjället och etapp 3. När vi kom dit så gick jag iväg med Oscar för att skugga honom.

Han sprang sin bana som blev 2,1 km på tiden 22:22 och kom in på en 151:e plats och ligger nu 136 totalt.

Linnea sprang sin bana som blev 3,6 km på tiden 32:25 och kom in på en 113.e plats och ligger nu 85 totalt.

Elin gjorde ett kanonlopp idag och sprang 3,7 km på tiden 36:41 och kom in på en 159:e  plats och är nu 203 totalt.

Britta sprang 4,8 km på tiden 40:54 och kom in på en 82:e plats och ligger nu 100 totalt.

Jag sprang 5,4 km på tiden 41:47 och kom in på en 55 plats 4 sekunder efter Peter Badenfelt och ligger nu 61 totalt.

Så dagen har varit till belåtenhet för hela familjen Kjellsson.

Oscar spurtarJohan spurtarAnders spurtarBritta spurtar

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

O-ringen 2008 Tisdag 22 Juli

Idag så åkte Britta, Anna och Peter iväg redan vid 09:30 medans jag åkte vid 11 tiden med alla barnen. När vi kom fram så gick jag iväg med Oscar för att skugga honom på hans bana. På slutet av hans bana så mötte vi Britta som sprang omkring och letade efter sin kontroll.
När vi kom tillbaka så tog Anna barnen och gick med dem till deras start medans jag gick iväg mot min.
Oscar sprang 1,6 km på tiden 12:54 och kom på en 136 plats och ligger nu 140 totalt.
Linnea sprang 2,8 km på tiden 30:59 och kom in på en 73.e plats och ligger nu 80 totalt.
Elin sprang 4,5 km på tiden 1:03:17 och kom in på en 214 plats och ligger nu 210 totalt.
Britta sprang 5,2 km på tiden 1:11:04 och kom in på en 133 plats och ligger nu 108 totalt.
Jag sprang 5,9 km på tiden 1:03:07 och kom in på en 94:e plats och ligger nu 64 totalt.
Jag gjorde bara en bom men den var på ca 15 minuter totalt.
Bäst i FOK idag var Frida Andersson som vann D21 lång medan vår storfavorit i H35 Motion Håkan Hanson stämplade fel.
Eftermiddagen avslutades som gårdagen med bad för barnen och ölrunda för oss vuxna.
Kvällen avslutades med tårta för att fira segern för Frida.
Peter i målfållanHelena och Melker

Linnea i målfållanElin i målfållanFrida med vinnartårta.

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

O-ringen 2008 Måndag 21 Juli

Vaknade vid 06:15 och gick upp för att koka gröt inför dagens tävlingar. AStrax efter så väckte jag upp barnen och vi åt lite frukost innan vi packade våra ryggsäckar.
07:30 Buss från Stöten mot erga by för etapp 1 på O-ringen.
Jag börjadse ned att skugga Oscar på en U1 som blev 2 km på tiden 17:19 vilket gav honom en 157 plats av 312 startande.
Linnea sprang en D11 som blev 2,8 km på tiden 26:27 och kom in på en 87:e plats av 162 startande.
Elin sprang en D13 som blev 5,8 km på tiden 1:03:16 och kom på en 210:e plats av 237 startande. Matilda Martinsson kom på en 3:e plats och gjorde ett kanonlopp.
Britta sprang D35 Motion som blev 6,7 km på tiden 1:10:26 och kom in på en 81:e plats av 157 startande och var trea av FOK:arna i den klassen.
Jag sprang H35 Motion om blev 9,7 km på tiden 1:31:36 och kom på en 40:e plats av 122 startande. Jag var därmed 3:a av FOK:arna och slog Mikael Martinsson. Håkan Hansson kom på 2:a plats.
Eftermiddagen fotsatte vi med att låta barnen bada i poolen medans jag, Peter B och Peter H satt som badvakter och tog varsin öl och njöt av dagen. När Anna och Britta kom tillbaka efter shoppingen i Sälen så gick vi upp i kägenheten och åt lasagne.
DSC00852DSC00853Oscar berättar hur han sprangMia väntar på startMikael Martinsson förklarar varför jag vann över honomOscar nöjd med dagenNågon somnar på bussen
 
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

O-ringen 2008 Söndag 20 Juli

Började förmiddagen med att tillsammans med Britta och Anna springa upp till toppen  av fjället här i stöten. Sedan sprang jag ner igen det blev 3,5 km på 35 minuter med 300 meters höjdskillnad upp till toppen. Närks det att förkylningenu märks det att förkylningen släppt och jag orkar betydligt mer för var dag. Efter turen på fjället så satte vi oss för att skriva ner tipsraden för våran interna V75 på sälentravet.  Tror att jag funnit en vinnande rad genom att spika Gigant Neo i Avdelning 2.
På eftermiddagen så tog vi bussen in till Lindvallen för att se på invigningen och Milkostafetten. Johan Hagström och Matilda Martinsson skulle springa för Halland där.
Som tur var så börjar bussarna köra från Stöten, så vi fick plats med en gång. Det var värre för de som bodde i Tandådalen eller Hundfjället eftersom bussen då var full och bara körde vidare.
Vid starten av invigningen så började det ösregna och vi fick ta skydd under ett tak.
Efter invigningen så var det dags för stafetten och Johan skulle ha första sträckan. Det gick jättebra ända till 6:e kontrollen som han bommade och samma med 7:e. Han växlade över till Matilda som gick ut på 32:a plats och sprang upp laget till en 29:e plats. Sedan var det dags för Daniel Gustavsson från FK Friskus som sprang in på en 27:e plats och växlade över till Elin Månsson från OK Löftan . Hon gjorde som vanligt ett kanonlopp och tog upp laget till en 23 plats och hade 3:e bästa tiden på sträckan.
Sedan skulle alla hem och kaoset bröt ut vid busshållplatsen. Något så dåligt arrangerat som detta får man leta efter, det blev nästan slagsmål när folk skulle ta sig in i bussarna och vissa skulle söderut mot Kläppen och vissa norrut mot Stöten. Oscar blev klämd när folk tryckte på utan att tänka sig för. Men då höjde vår yrkesmilitär Håkan Hansson rösten och alla stannade upp. Snacka om att folk ställde sig i givakt när han höjde rösten.
När vi kom hem så åt vi kvällsmat innan vi bjöd in familjen Hagström på blåbärspaj och kaffe. Sedan var det dags att packa för morgondagen och lägga alla barnen
DSC00834

DSC00836DSC00842DSC00848Johan HagströmMatilda Martinsson

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

O-ringen 2008 Lördag 19 Juli

DSC00826DSC00827DSC00828DSC00829DSC00830DSC0083104.30 Vaknade och packade in det sista i bilen innan vi väckte barnen, sedan var det bara att vänta på Mia Schoug som skulle åka med oss.
05:00 Alt klart och inpackat i bilen så nu kör vi mot Sälen. När vi passerar Varberg så blir vi omkörda av Hagströms som verkar ha lite bråttom. Efter ett par kissepauser och dricka köp så får vi stanna i Malung för att tanka.
11:30 Framme i Lindvallen och O-ringenstaden för att kvittera ut våra nummerlappar och busskort. Vi har tydligen passerat hagströms någonstans på vägen upp och anländer 5 minuter innan dem. Sedan bar det av mot Stöten för att se våra lägenheter. Vi tar lägenheterna bredvid varandra så att ungarna får nära till vaandra.
Tjejerna tar bussen in till Lindvallen för att titta i affärer medans jag och Peter stannar kvar hemma och går ner till ICA butiken för att handla lite matvaror och ta oss en kopp kaffe.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Hallands 3 dagars etapp 3

Samma TC som gårdagen.
Linnea stannade hemma eftersom hon var förkyld och hade ont i halsen.
Elin sprang sin bana som blev 5,1 km på tiden 75:46 och kom in på 46 plats och slutade på en 47 plats totalt.
Britta sprang 4,9 km på tiden 52:35 och kom in på en 14:e plats och slutade på en 6 plats totalt. Men om hon bara tagit rätt lapp med kontrolldefinitioner så hade hon kunnat gjort lite bättre ifrån sig idag, nu fick hon ju inte siffrorna att stämma och sprang och letade efter sin kontroll innan hon upptäckte sitt misstag.
Jag sprang 7,88 km på tiden 1:22:13 och kom in på en 19 plats och slutade på en 14 plats totalt, jag tappade därmed 4 platser idag pga en 5 minuters bom på 1:an och en 20 minuters bom på 5:an.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar