Tisdag 13 Januari

02:00 Kommer på vakt och fortsätter lastningen.
05:25 Klara med lastning och alla papper klara så vi kan avgå.
Sydvästlig vind 8-12 m/s +6 grader och regn.
18:50 Förtöjda vid kaj i Stavanger för lossning.
22:45 Klara med lossning och avgår.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Första träningspasset i år.

Vaknade vid 11 tiden och kännde att nu var det såpass stilla att jag måste köra ett motionspass. Det blev 25 minuters uppvärmning på motionscykeln innan jag körde ett 45 minuters MAQ pass. Får ju inte slappa ihop helt och hållet när man är ute.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Måndag 12 Januari

02:00 Kommer på vakt när Magnar förtöjer på Dusavika i Stavanger. Så det blir till att börja vakten med att skriva checklistor innan vi kan börja lossa.
07:45 Färdiglossade och avgår mot Mongstad igen.
Sydlig vind 8-10 m/s +7 grader och regn.
14:00 Kommer på vakt och fortsätter norrut.
16:00 Förtöjda på Skålevik för att ta ombord inspektörer från rederiet som skall kontrollera last och ballast tankarna.
16:30 Avgår.
19:50 Ankrar på Fonnesflaket och väntar på ledig kajplats.
Sydvästlig vind 6-9 m/s +6 grader.
21:00 Ankaret lätt.
21:50 Förtöjda på kaj 3 i Mongstad för att lasta bensin och diesel.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Söndag 11 Januari

02:00 Kommer på vakt och vi ligger till ankars och väntar på ledig kajplats.
03:40 Får besked från Statoil att vi kan komma in till kaj om en timma, så jag väcker chiefen så han kan starta maskin.
04:00 Ankaret lätt och vi går sakta in mot kaj. När vi börjar närma oss kajen så får vi besked att de skall släppa Evinco innan de kan ta emot oss.
05:50 Förtöjda på kaj 3 i Mongstad för att lasta full båt diesel.
Sydlig vind 8-12 m/s +7 grader.
08:00 Går av vakten och äter lite ägg och bacon innan jag går och lägger mig.
11:35 Färdig lastade och avgår mot Dusavika i Stavanger.
14:00 Kommer på vakt när vi passerar Sture Oil terminal på Sotra.
Sydlig vind 12-14 m/s +7 grader och regn.
20:00 Går av vakten när vi passerar Leirvik på Stord, kommer ner i mässen och bjuds ikväll på pizza.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Lördag 10 Januari

02:00 Kommer på vakt när vi lämnar Hustadvika och fortsätter in över Lepsöyrevet. När vi närmar oss Ålesund så blåser det så mycket att jag väljer att gå ner över Storfjorden istället för Flåvaer. Vi får då lite längre att köra men det blir inomskärs nästan ända ut till Stadt.
Det blåser sydlig vind 18-22 m/s och skall vara 7-9 metrs våghöjd vid Stadt.
08:00 Går av vakten och äter frukost innan jag kryper ner i kojen och försöker hitta en bra ställning att sova i innan det börjar rulla.
11:00 Vaknar när det börjar rulla för mycket och upptäcker att vi är tvärs Stadt. Det blåser 20-25 m/s konstant och upp mot 30 i byarna, men våghöjden är inte mer än 5 meter. Trots det så rullar båten upp mot 40 grader åt babord emellanåt.

Lite dramatik i närheten när Wilson Mo får maskinhaveri syd om Stadt.

  

14:00 Kommer på vakten inne vid Målöy och vi blir passerade av räddningsbåten som varit ute vid Wilson Mo.
Fortsätter söderut och det blåser nu 25-30 m/s och upp mot 38 i byarna så det går inte fort framåt.
20:00 Går av vakten innan Krakhellesundet och vi har bara ett par timmar kvar till Mongstad. Resten av sträckan kommer gå inne mellan skären så jag skall försöka sova rejält några timmar nu.
23:30 Ankrar på Fonnesflaket.
Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer

Fredag 9 Januari

02:00 Kommer på vakten efter passage av Dolmsundet. Fortsätter söderut genom Rörvik och ut på Folda.
Sydostlig vind 2-4 m/s +2 grader och svag dyning.
Går ner genom Ramsöysundet och Bessakersundet innan jag går av vakten norr om Stokksundet.
14:00 Kommer på vakt när Magnar förtöjt på Hövringen i Trondheim för att bunkra.
14:50 Bunkringen av 40 m3 diesel är avslutad och vi avgår mot Mongstad.
Går ut genom Trondheimsleia och möter en del svenska båtar (Tellus, Bitfjord) innan jag går av vakten nord om Tjeldbergodden.
Sydvästlig vind 8-12 m/s +7 grader.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Torsdag 8 Januari

 
02:00 Kommer på vakt när vi passerar genom Brønnøysund.
03:00 Förtöjda på Horn før att lossa.
Sydlig vind 8-10 m/s -3 grader och snöfall.
04:30 Klara med lossningen och avgår mot Mo i Rana.
08:00 Går av vakten syd om Nesna.
11:00 Förtöjda i Mo i Rana för lossning. Det var körning i is den sista timmen in till kaj (ganska tjock is, synd att jag har vakten som inte får se dagsljus vintertid).
14:00 Kommer på vakt och fortsätter lossningen.
Sydlig vind 8-10 m/s -2 grader och snöfall. Hade blivit fina bilder på isen här om jag bara hade haft lite dagsljus.
16:45 Klara med lossningen och avgår.
20:00 Går av vakten efter passage av Sandnessjøen.
 
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar

Onsdag 7 Januari

01:05-01:20 Stannar till i Ålesund för att byta lite besättning.
02:00 Kommer på vakt och fortsätter österut bort mot Hustadvika.
Nordvstlig vind 10-14 m/s -2 grader.
08:00 Går av vakten när vi passerar Kristiansund. Det var inte så farligt med rullning på Hustadvika.
14:00-20:00 Sitter på bryggan och dricker kaffe medans vi passerar Bessakersundet, Ramsöysundet och ut på Folda.
Vinden har tillfälligt lagt sig och det blåser nu sydvästligt 8-12 m/s -2 grader och tidvis kraftigt snöfall.
21:50-22:05 Stoppar till i Rörvik för att ta ombord lite proviant.
Publicerat i M/T Bergskald | 1 kommentar

Tisdag 6 Januari

02:00 Kommer på vakt och avvaktar besked.
02:25 Lättat ankare och går in mot kaj. Vi skulle få kaj klockan 03.
03:50 Äntligen har vi fått komma in till kaj.
11:15 Klara med lastningen och avgår.
14:00 Kommer på vakt efter Krakhellesundet fortsätter norrut.
Nordvästlig vind 15-20 m/s +1 grad och regn.
Publicerat i M/T Bergskald | 2 kommentarer

Måndag 5 Januari

02:00-08:00 Kommer på vakten i Trondheimsleia och fortsätter västerut förbi Kristiansund och över Hustadvika. Går av vakten när vi passerat över Hustadvika.
Sydvästlig vind 8-10 m/s +0 grader och snöfall.
14:00 Kommer på vakt utanför Stadt.
15:20 Stannar till vid Fiskarkaia i Målöy för att ta ombord lots. Stänger av de elektroniska sjökorten och fortsätter söderut. Går genom Florö och Askvoll innan jag går av vakten vid Krakhellesundet. Lotsen är nöjd och skall rekomendera att de utfärdar farledsbevis. Så nu kan jag lägga mig och sova gott hoppas jag.
22:50 Ankrar på fonnesflaket i väntan på ledig kaj.
Publicerat i M/T Bergskald | Lämna en kommentar