Onsdag 6 Januari

06:00 Vaknar och tar en kopp kaffe och ringer för att beställa båtmän.
Nordvästlig vind 7-10 m/s  -10 grader och snöfall
06:30 Lämnar Skarvikshamnen och sätter kursen upp mot Dalanäs.
07:30 Förtöjda vid Dalanäs för att lossa.
Vid 10 tiden så pratar jag med Shell och får besked att jag kan komma bort och signera lastdokumenten från lastningen. Tar på mig lite kläder och joggar bort till Skarvik och springer sedan tillbaka igen. Det blev 6,5 km på 32 minuter i kylan, men väldigt skönt att få röra på sig lite igen. Men fillipinarna tycker jag är tokig som springer när det är så kallt ute.
18:00 Färdiglossade och avgår.
18:45 Ankrar på Rivöfjorden i väntan på ledig kajplats för lastning.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 5 Januari

Vaknar 6:30 och tar mig lite kaffe och gröt innan snickaren skall komma och allt annat folk. Sedan är det full fart på elektriker, varvsgubbar och snickare hela dagen. Ringer och beställer lots för att vi ska kunna avgå klockan 5 i eftermiddag. Vi har äntligen fått en resa nu, vi ska lasta i skarvikshamen och åka ända upp till dalanäs för lossning. En resa som tar hela 20 minuter att göra. Genoförde ett besättningsbyte idag med.
17:00 Lots ombord och snickaren skyndar sig iland så att vi kan avgå. Så fort vi kommer ner i torshamnsleden så släpper vi lots och fortsätter in mot Skarvikshamnen själva. Nu har det börjat snöa rejält och blåser en hel del med. Men den nya radarn visar kanonbild även i detta vädret.
18:45 Förtöjda vid kaj i Skarvikshamnen och skall lasta.
Nu är jag nöjd för dennna dagen och går för att vila lite, det blir nog förhalning till dalanäs imorgon bitti.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Måndag 4 Januari

07:00 Vaknar och tar lite kaffe innan min grötfrukost.
Sedan börjar telefonen ringa. Rederiet ringer och ber oss börja göra klart för byte av radar. Skall bara försöka ordna en kajplats åt oss.
Under förmiddagen så får vi klartecken för att gå till Björnhuvudet för att ta ombord radar. Så jag beställer lots eftersom jag inte får segla i den leden med denna stora båten, trots att jag kört där mer än de flesta lotsar.
11:00 Ankaret lätt och vi går in mot Trubaduren för att ta lots.
11:30 Lots ombord och vi fortsätter in. Går upp förbi Knöten och upp förbi Rossbådan. Ringer Ö-varvet när vi passerar Hönö färjeläge för att de ska komma ner och ta emot trossarna.
12:20 Förtöjda på Björnhuvudet för att byta radar och GPS.
Kallt och fint väder, isen börjar lägga sig i skärgården.
Under eftermiddagen så kommer killen för att installera radarn och GPS. Mycket att ringa runt och ordna med medan vi ligger här.
Vid 4 tiden så kommer hamnkapten och ber oss flytta lite så att Stella Nova ska kunna komma till kajen och ta färskvatten innan de ska ner till Östersjön och fiska.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 3 Januari

Vaknar och ser ut på ett spegelblankt hav och en klar himmel.
Stilla blekt och -9 grader solsken.
Vi ligger fortfarande och avvaktar order från kontoret. Hoppas att det blir lite mer att göra nu efter alla helger.
Avslutar dagen med ett MAQ pass innan jag lägger mig för att vila innan junior VM hockey inatt.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 1 Januari

Året påbörjades med att jag stod och tittade in mot land och såg alla fyrverkerier som sköts upp längs kusten. Skickade några sms till vänner och bekanta innan jag lade mig för att sova.
07:00 Vaknar och går ner för att ta mig en kopp kaffe och äta lite gröt.
Fint stilla väder och -7 grader.
Dagen fördrivs med att göra månadsavslutet med löner och skeppskassa.
Får avsluta dagen med ett MAQ pass i hytten för att inte råka ut för övervikt av all den goda maten ombord.
Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 31 December

Ja då var detta året snart slut. Vi har legat till ankars sedan i söndags nu och det verkar väldigt dött på marknaden. Så vi blir nog liggande här ett tag till.
Idag så var familjen uppe i Göteborg och sprang Sylvesterloppet det hade ju varit väldigt kallt att springa men Elin hade ju gjort ett kanonlopp och sprang 10 km på 51 minuter. Det är ju snabbare än vad Britta någonsin sprungit. Så snart springer hon fortare än mig med.

Nu sitter jag och väntar på nyårsbuffen som vi skall äta.

Kallt och fin väder idag  -10 grader solsken och vindstilla.


Önskar alla ett Gott Nytt År och en god fortsättning.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 27 December

06:20 Blir väckt av styrman som meddelar att vi snart är vid Trubaduren. Kallar upp VTS Göteborg och meddelar att vi skall ankra i väntan på order.  Får då en julhälsning av Camilla och klartecken till detta.
07:00 Ankrar på B-rutan utanför Göteborg och sedan är det dags för frukost.

Sydvästlig vind 4-6 m/s  +2 grader och disigt samt regn.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 26 December

Vaknar vid 06:50 och hör att de har börjat lossa. Ner i mässen och tar en kopp kaffe innan frukost.
12:00 Lots ombord och bogserbåten kommer.
12:10 Kopplat bogserbåten och lämnar kaj. Vi backar sakta ner i älven och när vi kommit under E6 bron så drar bogserbåten runt oss i strömmen och vi kan själva köra ner för älven.
14:00 Lämnar lots vid Videgrunnen och sätter jurs mot Göteborg med reducerad fart.

Nordvästlig vind 3-5 m/s -1 grad och solsken.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Fredag 25 December

Vaknade klockan 06:30 och tittade ut och fick se att det snöade mängder idag igen.
Ner och ta sig en kopp kaffe och se vad Sergio hade planerat att bjuda på till frukost.
Det blev risgrynsgröt och smörgås med julskinka.
Sen blev det en stund med papper innan jag gav mig ut på en joggingtur i det snöiga Sarpsborg. Sprang en 10 km runt omkring på gatorna i Sarpsborg vilket kändes väldigt skönt. In i duschen och sedan var det dags att äta mer julmat.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 24 December

07:55 Färdig lossade och lots ombord så vi lämnar Oslo i ett kraftigt snöfall.
15:05 Förtöjda i Sarpsborg efter lite assistans av bogserbåt för att kunna ta oss runt i den strida älven Glomma. Agenten kommer ombord och lämnar passerkort så att vi kan komma igenom grindarna. Nu ska vi fira jul och inte börja lossa innan 26 december.
17:30 Stort julbord uppdukat i mässen och vi sätter oss och njuter av Sergios goda mat.
Efter maten så blir det utdelning av paket från rederiet, och horisontal läge i soffan med en bra film.
God Jul på er alla.

PICT1449 PICT1450 PICT1451 PICT1452 PICT1453 PICT1446 PICT1447 PICT1448

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar