Skidåkning i Ätran

Jag, Britta, Linnea och Oscar åkte till Ätran för att åka skidor.
Britta åkte tillsammans med Linnea och jag tog hand om Oscar.
Vi åkte ett varv sedan stannade Oscar för att åka lite snowracer och vila lite.
Sedan kunde jag åka ett varv själv i lite högre fart. När jag var färdig med det så hängde Oscar med på ytterligare ett varv. Så han åkte totalt 6 km idag.
Linnea åkte 4 varv vilket blev 12 km.
Britta åkte 5 varv vilket blev 15 km
Jag mötte Britta halvvägs på sista varvet och följde med en ytterligare sväng, så det blev 17 km för min del på sammanlagt 2 timmar.
Väldigt fina spår uppe i Ätran.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Linjeorientering

Åkte in till klubbstugan för träning. Britta tog hand om ungdomarna tillsammans med Claes och Håkan.
Jag stack iväg på linjeorientering med Mikael L, Johan B, Henning, Henrik och Jennie. Vi sprang i terrängen runt slätten och det var jobbigt bitvis när vi sprang i snön.
Jag och Johan vek av efter 6 km för att plocka in en nattskärm, men efter långt sökande fick vi ge upp och sprang tillbaka till klubbstugan.
Det blev 9 km på 1 timma.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Onsdag 13 Januari

När familjen gett sig iväg till jobb och skola så plockade jag fram mina skidor och åkte in till Skrea golfbana för att åka lite.
Jag åkt 2 varv på slingan vilket blev 12 km på 1 tim 10 min.
Ganska bra spår men det hade inte skadat med lite mer snö. Gjorde ett par vurpor i nedförsbackarna men annars gick det fint.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Tisdag 12 januari

07:00 Vaknar och går som vanligt ner för att få den livsnödvändiga koppen kaffe.
Går upp på bryggan för att lösa av styrman och vi kommer snart i i Öresund. Vi går upp genom Drogden och förbi Köpenhamn.
Efter Höganäs så går jag ner för att göra klart alla papper inför den efterlängtade avmönstringen.
Sedan blir det till att städa hytten och göra sig i ordning.

Ostlig vind 3-5 m/s -3 grader och lite mulet.

När vi passerar Glommen under eftermiddagen så ser jag att det börjar frysa på. Fortsätter det med denna kylan så är snart Kategatt fruset.
Hade ju inte skadat med en isvinter nu efter alla dessa år.

20:10 Förtöjda vid kaj 519 i Skarvikshamnen för att lasta. Men jag och Lennart mönstrar av.                         

Harald kör mig till stationen och jag tar tåg och sedan taxi hem.

23:00 Hemma i Glommen och kan nu slappa i 3 veckor innan det är dags att ge sig ut igen. 

 

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 12 januari

07:00 Vaknar och går som vanligt ner för att få den livsnödvändiga koppen kaffe.
Går upp på bryggan för att lösa av styrman och vi kommer snart i i Öresund. Vi går upp genom Drogden och förbi Köpenhamn.
Efter Höganäs så går jag ner för att göra klart alla papper inför den efterlängtade avmönstringen.
Sedan blir det till att städa hytten och göra sig i ordning.

Ostlig vind 3-5 m/s -3 grader och lite mulet.

När vi passerar Glommen under eftermiddagen så ser jag att det börjar frysa på. Fortsätter det med denna kylan så är snart Kategatt fruset.
Hade ju inte skadat med en isvinter nu efter alla dessa år.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Måndag 11 Januari

03:00 Blir väckt av styrman som meddelar att vi snart är färdiglossade.
04:00 Lots ombord och vi avgår mot Göteborg.
05:00 Lämnar lots vid kränkan och jag går ner och lägger mig en stund.
07:00 Vaknar för att ha lite kaffe och gröt igen. Sen går jag upp på bryggan för att lösa av styrman lite.

Nordostlig vind 5-7 m/s -3 grader och solen kommer upp i öster.

Fortsätter ner längs Öland och vinden ökar sakta och när vi passerar Ölands södra grund vid 18 tiden så blåser det 9-13 m/s Ostlig vind och rullar ganska rejält eftersom vi går i ballast. Men väderleksrapporten säger att det skall avta inatt igen och vi går ju mot den rätta sidan av Sverige.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Söndag 10 Januari

08:15 Lots ombord vid utanför Oxelösund och vi går mot inre ankarplatsen.
09:20 Ankrar upp precis utanför hamnen i Oxelösund.Vi ligger nu och väntar på Vetting inspektören som skall anlända efter lunch. Vi kommer inte få någon kajplats innan Freesia är färdiglossade ikväll.
19:05 Lättar ankare och lotsen kommer ombord. Vi fortsätter in mot kaj.
20:10 Förtöjda vid kaj i Oxelösund för att lossa.

Nordostlig vind 3-5 m/s -2 grader och lätt snöfall.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Lördag 9 Januari

07:00 Vaknade som vanligt och tog mig lite kaffe medan Sergio fixade en Göteborgare till frukost.
Gick sen upp på bryggan för att ta vakt i några timmar. Blåser en hel del nu men temperaturen har stigit som tur är.

Nordostlig vind 10-15 m/s -1 grad

Vi fortsätter upp genom östersjön och passerar Ölands Södra grund vid lunchtid och gör endast 6 knop. Men under eftermiddagen så ökar farten något och vid 17 tiden så gör vi 8,5 knop ungefär.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

fredag 8 Januari

00:50 Färdiglastade och alla dokument ombord så vi avgår mot Oxelösund.
01:50 Passerar Trubaduren och jag går ner och lägger mig.
07:00 Vaknar upp till ännu en vacker dag till havs. Ner och tar mig en kopp kaffe och lite gröt innan jag går upp för att lösa av överstyrman lite. Vi passerar Kullen medan solen går upp i öster.

Ostlig vind 3-6 m/s -8 grader

Fortsätter ner genom Öresund och när vi närmar oss Falsterborev så går solen ner i väster och jag är färdig på bryggan för dagen.

Vinden ökar så sakta och de varnar för nedisning inatt. 10-15 m/s  och -10 grader.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 7 Januari

Vaknade vid 7 med ett väldigt sug efter kaffe och gröt.  Så det var bara att ge sig ner och se om Sergio kunde fixa det.
Efter frukost så ringde jag till Preem för att kolla när vi skulle få kajplats. Fick besked att vi kunde komma till kaj vid 15:00 och sedan börja lasta vid 18:00.
Så nu får vi avvakta och se om det kommer stämma sen.

Nordostlig vind 4-6 m/s -6 grader och solsken.

14:00 Lättat ankare på Rivöfjorden och går in mot kaj.
15:20 Förtöjda i Skarvikshamnen för att lasta och byta lite folk.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar