Fredag 28 Maj

02:55 Lotsbyte utanför Brunsbüttel

06:35 Byte till hamnlots innan Hamburg

07:50 Förtöjda vid kaj i hamburg för att lasta.

10:00 Joggar en runda på 13,5 km på 1:12. Varmt och väldigt svettigt, men ändå riktigt skönt. Sen blev det till att duscha och äta strömmingsflundra med potatismos.

Solsken och 23 grader varmt.

Räknar med att vara färdiglastade vid 11 tiden ikväll och avgång vid 1 tiden.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Torsdag 27 Maj

00:25 Lots ombord och vi börjar göra klart för avgång.

00:35 Lämnar Bow Riyad och fortsätter utåt.

02:40 Lämnar lots och sätter kursen mot Hamburg och jag går ner för att sova.

På kvällen så kör jag ett 50 minuters MAQ pass i hytten innan jag lägger mig för att vila lite.

23:55 Lots ombord vid Elbe No 1.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Onsdag 26 Maj

Vaknade vid 7 tiden och gick ner för att äta frukost. Ringde sedan agenten och frågade om båten kommit in, ja det hade den och han skulle hämta upp mig och köra ut mig till båten. Blev upphämtad och först körd till immigration där jag skulle mönstras, sedan fortsatte vi ut till båten där Jörgen väntade på att få åka. Hans flyg skulle nämligen gå klockan 13.30. Vi gjorde en avlösning och han begav sig hemåt.

Ja då var man ombord i båten och vi ligger och läktrar olja till Bow Riyad som skall vidare till Singapore med denna lasten.

Får sedan komma ner och äta lite av Sergios goda currygryta.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Tisdag 25 Maj

04:45 Blev upphämtad av taxi som körde mig till stationen.

05:19 Tåg från Falkenberg till Göteborg.

06:20 Taxi från centralstation till Landvetter. Incheckning och sedan lite frukost innan planet lyfter.

07:45 Flyg till Frankfurt där jag skall byta. När jag sitter där på flygplatsen får jag ett sms att båten har ankrat utanför rotterdam i väntan på en annan båt.

11:35 Flyg till Amsterdam.

13:09 Tåg från Schiphol in till Rotterdam.

Tillbringar eftermidagen med att gå runt i Rotterdam och se på stan samt äta lite mat. Senare så tar jag en taxi till Seamens club i väntan på båten som skulle komma in vid 22 tiden. Där sitter jag och dricker en läsk och surfar lite på internet när kapten på Vingatank ringer och säger att de inte får komma in förrän imorgon bitti. Så agenten har beställt ett hotellrum inne i Rotterdam åt mig, han kommer strax därefter och hämtar mig och kör in mig till hotellet.

Publicerat i M/T Vingatank | Lämna en kommentar

Ungdomsserien

Elin och Britta stannade kvar i Göteborg igår eftersom Elin skulle springa Mellan Göteborgsvarvet.

Hon startade klockan 11 på den 5,1 km långa banan och sprang i mål på tiden 24:52 vilket gav henne en 55 plats av 261 startande 14 och 15 åringar.

Linnea och jag åkte under tiden till Hjortsbergs fotbollsplan där LGM skulle möta Böljan. De var tyvär lite för duktiga för LGM och vann med 11-0.

På eftermiddagen så tog jag med mig Linnea och Oscar till Halmstad där de skulle springa Ungdomsserien.

Oscar sprang en H10 och kom på 5:e plats

Linnea sprang en D14 och kom på 4.e plats

Jag tog mig en Ö5 för att få mjuka upp benen efter gårdagens lopp, jag kom givetvis sista av de 4 startande

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Göteborgsvarvet

Vaknade vid 6 tiden och gick upp för att ta mig lite kaffe och läsa morgontidningen.

Sen blev det att koka gröt och ladda upp inför loppet.

Vid 10 tiden så åkte jag hemifrån för jag ska ju hitta parkering och hämta min nummerlapp och äta lite pasta sallad i lugn och ro.

Satt på gräsplanen vid starten och åt lite sallad när plötsligt Peter Badenfelt dyker upp och undrar vad vi gett oss in på. Strax efter så kommer Frida Andersson och säger samma sak. Vi sitter där och äter lite och dricker vatten och diskuterar om det kommer bli jobbigt i värmen idag.

Några av våra klubbkamrater har lagt ner sina planer på att springa eftersom det är för varmt.

Ja till slut så drar det ihop sig och vi går bort för att lämna våra väskor och börja värma upp. Vi önskar varandra lycka till och går sedan till våra startgrupper. Peter är i 2:a startledet efter sin tid på 1:36 förra gången och Frida är i 3:e ledet efter sin tid på 1:42. Jag står i 5:e ledet efter min tid på 1:48.

När jag värmt upp en stund så ställer jag mig i ledet och träffar då på en Falkenbergstjej som mina barn har haft som dagisfröken, hon tycker det är skoj att ha någon att prata med innan starten så man inte blir så nervös.

14:12 Starten går för mig och jag joggar lätt på men kan inte riktigt hålla min fart pga att det är många långsammare löpare före mig. det blir mycket sick sackande och småstoppande hela tiden.

Passerar 5 km på 24:17

Först på väg uppför Älvsborgsbron kan jag börja springa på riktigt och det känns bra i kroppen, har stannat vid varje vätskestation och druckit 1 mugg sportdryck och 1 mugg vatten. När jag springer av Älvsborgsbron så passerar jag familjen som står och hejjar på som vanligt där ute.

Passerar 10 km på 49:26

Bortanför cityvarvet så springer jag förbi bandet “Blind Rivets” som står där och spelar och får ett tjoande av Christina som ropar “hejja Peter”.

Går lite tyngre uppför Göta Älvbron och ser hur ett par killar faller ihop pga vätskebrist.

Passerar 15 km på 1:15:44

Uppför Avenyn börjar jag känna hur värmen tar ut sin rätt och jag får slå av på farten och börja gå lite emellanåt. Efter Poseidon där jag svalkar mig lite med de våta svamparna så kan jag börja jogga igen. Men jag känner att jag inte har den orken kvar och samtidigt så ser jag mer och mer folk som kollapsar, så jag vågar inte ta i för mycket i rädsla för att råka ut för samma sak.

Passerar 20 km på 1:44:54

När jag passerat 20 km markeringen så ökar jag farten och känner att jag har en hel del kraft kvar så jag går ner i 4 tempo och springer förbi många personer och även en hejjande familj som tagit sig hit in med för att se min målgång.

Springer i mål på tiden 1:50:21 vilket är 1 minut sämra än förra gången men placeringen är 6667 av 38000 startande. Efter dagens väder så får jag vara mer än nöjd med mitt lopp. Jag slog ju både Peter Badenfelt, Frida Andersson, David Johansson, Christer Håkansson och Ronnie Andersson.

Publicerat i Löpartävling | Lämna en kommentar

Fredag 21 Maj

Fredags kvällen skulle tillbringas på restaurang 57* nord i Läjet tillsammans med mina gamla klasskamrater.

Hade lyckats samla ihop 20 stycken efter en del återbud och sjukdomar.

Jag åkte först hem till Maria där jag träffade Tord, Jan, Maria och Madde.

Sen åkte jag ner till restaurangen för att  möta upp de övriga klasskompisarna. De droppade in en efter en och det var väldigt skoj att få träffa dem igen efter alla dessa år. Det var ju 25 år sedan vi gick ut 9:an.

Vi åt först en lite förrätt bestående av en skagen toast

Till huvudrätt så hade vi att välja på grillade ryggbiff eller lättrimmad torsk.

Till dessert så bjöds det på creme brule och kaffe.

Fruktansvärt god mat och till ett rimligt pris.

Strax innan midnatt så lämnade jag sällskapet eftersom jag ska springa Göteborgsvarvet imorgon vilket även Ulrika (Fisher) Kristensson ska göra.

Publicerat i Ukategorisert | Lämna en kommentar

Torsdag 20 Maj

Samträning med Friskus i Åkulla

Oscar sprang faktiskt en gul bana själv och lyckades klara den.

Linnea sprang en orange bana och hade gjort bra ifrån sig.

Jag skuggade Elin på en blå bana och hon höll ett högt tempo och läste fint på kartan. Vi sprang 6,2 km på 52 minuter.

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Tisdag 18 Maj

Tjogetträning

Jag sprang en 7 km bana och hängde bara med killarna till 1:a kontrollen. Men när jag kommer fram till 2:an så är jag faktiskt först pga att de har gjort fel vägval. Sen springer de ifrån mig igen, men det gör inget för även denna gången springer jag rätt på kontrollen och är först. Därefter så hänger jag Kjell-Ove och Rasmus ända till målet och är endast 200 meter efter dem. Det blev 7,5 km på 43 minuter vilket gjorde mig helt slut.

Elin hade hängt med bra på 5 km banan och sprang in på en 3:e plats efter Karl-Uno och Hasse.

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Måndag 17 Maj

Åkte in till Vallarna med Elin och tränade

2 km uppvärmning

6×1 minuter med 1 minuts vila

3 km nerjogg

Elin hängde med bra i intervallerna.

Publicerat i Träning | Lämna en kommentar