Torsdag 21 Oktober

02:00 Går av vakten en bit innan Kristiansund och det snöar för fullt.

08:00 Kommer på vakt igen och nu lyser solen och snön ligger över hela land.

10:00 Förtöjda vid Fagervika kaj i Trondheim för att lossa lite jetfuel. Tillbringar resten av vakten med lossning och får dessutom beställt en flygbiljett hem imorgon bitti.

14:00 Går av vakten och går ner för att äta lite saltkött.

15:15 Färdig lossade och avgår.

20:00 Kommer på vakt strax innan Tjeldbergodden. Fortsätter västerut mot Kristiansund.

23:50 Förtöjda på Dale i Kristiansund för att lossa, samtidigt så kommer Roy ombord för att lösa av mig inatt.

Publicerat i Bergen Viking | Lämna en kommentar

Onsdag 20 Oktober

02:00 Går av vakten och lägger mig för att sova.

08:00 Kommer på vakt och vi lämnar kaj på Mongstad. Fortsätter norrut genom Steinssundet.

Blandat väder med både solsken och tätt snöfall.

14:00 Går av vakten en bit norr om  Florö.

15:00 Passerar Målöy och tar några bilder på de fina båtarna.

20:00 Kommer på vakt en bit innan vi passerar Ålesund. Fortsætter østerut genom saltsteinsleia och ut på Hustadvika.

Væstlig vind 5-7 m/s  +2 grader och snøfall.

Publicerat i Bergen Viking | Lämna en kommentar

Tisdag 20 Oktober

02:00 Går av vakten och vi ær færdiglossade.

02:25 Avgår från kaj och på væg mot Mongstad så gør de tankrent.

06:00 Ankrar på Fonnesflaket.

08:00 Kommer på vakt och blir sittande ankarvakt hela vakten.

14:30 Lættar ankare.

15:30 Førtøjda vid kaj 3 i Mongstad før att lasta.

20:00 kommer på vakt och fortsætter lastningen.

Publicerat i Bergen Viking | Lämna en kommentar

Måndag 18 Oktober

04:00 Gick upp och åkte iväg till Landvetter med bilen.

06:30 Flyg från Göteborg till Köpenhamn.

08:10 Flyg från Köpenhamn till Bergen.

09:20 Framme i Bergen och fick då besked att båten är försenad och inte kommer innan 16:00 i eftermiddag. Det skulle även komma en matros samt skepparen lite senare så jag satte mig på kafféet en stund. När väl de andra anlände så gick vi upp på restaurangen och satte oss för att äta lite lunch.

15:00 Taxi från Flesland till kontoret på Skålevik. Där gick vi in och hälsade på folket från rederiet och blev sedan körda över till Skårholmen på Asköy när båten anlände.

16:10 Båten anländer till Skårholmen och vi går ombord, jag går genast och lägger mig eftersom jag ska gå på vakt klockan 20:00 igen.

19:30 Vaknar och går ner för att äta lite innan vakten.

20:00 Kommer på vakten och fortsätter lossningen.

22:35 Färdig lossade och avgår

22:55 Förtöjda på Skålevik för lossning.

Publicerat i Bergen Viking | Lämna en kommentar

Daladubbeln 2010

Fredag 15 Oktober

Bussen lämnar Falkenbergs station klockan 13:30 och går vidare norrut för att plocka upp mer ungdomar. Efter stopp i Björkäng, Varberg Norra och Kungsbacka så är alla 40 ungdomar och 6 ledare på väg mot Falun.

När vi har 45 minuter kvar till rattugglan i Mariestad så ringer Peter hagström och meddelar att Johan Hagström glömt sin väska med orienteringskläder hemma……

21:45 Framme vid skolan i Falun där vi skall övernatta.

Lördag 16 Oktober

07:30 Väcker ungdomarna och vi beger oss till matsalen för att äta frukost. Blev en liten besvikelse eftersom de bara bjöd på smörgås och flingor. Hade önskat lite gröt så att man står sig längre.

Johan Hagström får låna mina kläder som jag skulle haft.

09:00 Avfärd med buss ut mot TC. Väl framme så går jag och Johan iväg och köper skor och lite kläder till honom som passar lite bättre.

11:00 Första start i stafetten.

Linnea och Helena sprang tillsammans och Elin skulle sprungit med Pontus Andersson men eftersom han blev sjuk så springer Elin i H16 klassen själv.

DSC07455 DSC07408 DSC07409 DSC07412 DSC07413 DSC07414 DSC07424 DSC07433 DSC07445 DSC07452

15:00 Åkte tillbaka till skolan för att äta lite middag och sen var det fria aktiviteter resten av dagen.

Söndag 17 Oktober.

06:40 Väckning av ungdomarna för att gå och äta frukost. Efter frukost så skall alla packa ihop och städa.

08:00 Avfärd från skolan mot TC.

Elin sprang inget idag men jag gav mig ut på en Ö5 och Linnea och Helena sprang sin patrullbana.

14:00 Alla tillbaka och vi packar in oss i bussen för hemfärd.

23:10 Framme i Falkenberg och vi åker hem för att sova lite.

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Torsdag 23 September

Vi hade flerklubbsträning vid klubbstugan och jag sprang en 7 km bana som blev 9,2 km på tiden 63 minuter.
Känns att man behöver lite träning till för att komma in i formen igen.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Stafett DM

Söndag morgon så åkte vi till Ätran för att springa stafett-DM. Elin skulle springa första sträckan i FOK’s 3:e lag i HD16. Linnea skulle springa 2:a sträckan i 1:a laget. Vi hade inte toppat något lag utan ställde upp med 3 lag istället.
Elin gjorde ett fint lopp med någon bom i början men sprang in på 8:e plats precis före Johanna i 2:a laget.
Linnea bommade lite i början men sprang in på 7:e bästa tiden av både killar och tjejer.
FOK’s ungdomslag slutade på 5-7-8 plats av 11 startande lag. Så det var 3 jämna lag vi fått ihop.

Jag skulle springa i FOK’s 4:e lag i  H21. Vi ställde upp med 5 lag totalt.
Albin växlade över till mig på en 10:e plats.
Jag började med att bomma 2:a kontrollen men sen var det bara att springa på. Jag försökte hålla så högt tempo som jag orkade och växlade sen över till Sven-Åke på en 15:e plats. Sven-Åke plockade sedan ytterligare en placering och vi kom på 14:e plats och som 3:e FOK lag.
Jag hade verkligen tagit ut mig för jag hade en snittpuls på 180 och maxpuls på 189.

Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Torsdag 16 september

02:00 Kommer på vakt och vi ligger utanför Mongstad och väntar på att vi ska få gå till kaj. De är nämligen upptagna med att förtöja en annan båt.
03:20 Förtöjda vid kaj 8 i Mongstad för att lasta. Jag börjar packa min väska och tar en dusch. Går ibland upp för att höra så att allt går bra för styrmannen.
08:00 Äter frukost och beställer sedan skjuts upp till gaten.
08:55 Flygbussen till Flesland.
11:40 Flyg från Bergen till Oslo.
13:40 Flyg från Oslo till Göteborg.
14:55 Flygbussen till centralstation.
15:42 Tåget till Falkenberg
16:36 Britta hämtar mig på stationen och vi åker hem.
Kommer hem och får lite mat och träffar familjen.
Publicerat i Bergen Viking | Lämna en kommentar

Onsdag 15 September

02:00 Kommer på vakt och vi är nästan framme i Tananger. Men när vi kommer in mot kaj så får vi besked att vi får vänta på en supplybåt som inte lastat klart ännu.

04:35 Förtöjda vid Norseabase i Tananger för lossning. Regnet det öser ner.

08:00 Går av vakten.

PICT1634

13:40 Färdig lossade och avgår mot Mongstad.

14:00 Kommer på vakten och börjar med tankspolning eftersom vi ska lasta jetfuel i Mongstad.

PICT1636

Upp genom Karmsundet.

PICT1639

Vidare upp på insidan av Stord och solen lyser och gör det till en fin dag.

PICT1641   PICT1640

20:00 Går av vakten och börjar packa inför hemresan imorgon.

Publicerat i Bergen Viking | Lämna en kommentar

Tisdag 14 September

02:00 Kommer på vakt nord om Skagen och det blåser 18-20 m/s sydlig vind. Men det stampar vidare västerut under natten med en 7 knops fart.
08:00 Går av vakten och lägger mig för att sova lite.
14:00-20:00 Nye styrmannen får sköta vakten så jag gör lite pappersarbete och underhållsarbete. Får en ny resa efter Tananger och ska lasta 4 olika produkter i Mongstad så det blir att sätta sig och planera lastningen.
20:00 Går av vakten och äter lite kvällsmat innan jag lägger mig.
Publicerat i Bergen Viking | Lämna en kommentar