Onsdag 8 Augusti

04:40 Ankrar utanför Figeholm som ligger strax nordost om Oskarshamn.
14:00 Leif kommer tillsammans med Ronny och Axel, Rickard åker iland med sjöräddningsbåten.
Ronny som är skeppare på Vingatank och Axel som är ansvarig för ISM på Swedia skall hålla en pre-vetting. Vi sätter oss och gårigenom alla certifikat och böcker.
23:30 Färdiga med pre-vetting och vi går och lägger oss. 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Tisdag 7 augusti

13:15 Lossning avslutad och immigrations har lämnat, lots ombord och vi avgår.
13:25 Lots lämnar efter första bojparet.
Nordostlig vind 4 m/s +25 grader och solsken.
Vi går mot Figeholm norr om Oskarshamn för besättningsbyte och att Swedia skickar ombord två man för pre vetting. 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Måndag 6 Augusti

00:40 Passerar angöringsbojen  till Liepaja
01:00 Lots ombord vid pirarna.
01:55 Förtöjda utsidan en gammal pråm i Lipaja. Immigrations och agenten kommer ombord och ska ha alla papper. Sedan kommer loadingmastern för att skriva sina papper.
03:15 Börjar lasta och jag går och lägger mig.
10:45 Färdiglastade. 2445 m3
15:10 Lots ombord och vi avgår mot Klaipeda.
Nordostlig vind 3 m/s +24 grader solsken. 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Söndag 5 Augusti

Vaknar till en solig morgon med havet aldeles spegelblankt. Tar en kopp kaffe och går upp till bryggan för att lösa av Hans-Christer. Sätter mig på bryggvingen och ser Bornholm försvinna bakom oss och läser en bok.
12:00 Blir avlöst av Claes och hämtar filt och kudde för att lägga mig i solskenet på hytt taket och läsa.
15:00 Casper kommer upp och säger att det är serverat entrecote med potatis och bearnaise sås.
Vår käre överstyrman springer runt och hör musik ur fläktsystemet (det är något andligt!).
16:00 Går och tar en dusch innan jag lägger mig en stund.
20.00 Går på vakten igen. Vi verkar vara framme i Liepaja klockan 01:00 inatt.

 

Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Lördag 4 Augusti

02:10 Bytar till hamnlots utanför Århus.
02:50 Förtöjda vid kaj i Århus. Agent och loadingmaster samt surveyor kommer ombord, så jag får en hektisk timma med papper innan vi kan börja lossa.
03:50 Alla papper och ullage klara så vi börjar pumpa, verkar som att det kommer ta 7 timmar att lossa. Jag går och lägger mig.
08:00 Vaknar och går upp för att förbereda papper och reseplanering til Liepaja. Solsken 22 grader och 3 m/s ser ut att bli en fin dag.
11:00 Färdiglossade och all proviant och vatten är ombord.
11:30 Lotsarna ombord och vi avgår. När vi passerar pirarna så går hamnlotsen av och vi fortsätter mot Grenå.
14:30 Lämnar sjölotsen söder om Grenå och sätter kursen mot öresund. 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

Fredag 3 Augusti

Pratade med båten i morse och fick besked på att de var söder om Trelleborg på väg mot Råå redd för besättningsbyte. Sedan skall vi gå vidare mot Århus i danmark före att lossa lasten. Sedan får vi se vart det bär hän.
13:00 Britta ämnade mig vid Motell Björkäng där de andra skulle hämta mig för vidare resa till Råå.
14:45  Ankomm Råå och Ronny, Fredrick och Lasse kom iland med MOB båten. Jag, David och Casper åkte ut. Sedan åkte Reine, Rune och Carl-Johan iland och Hans-Christer, Claes och Dennis kom ombord.
16:00 Lätta ankare och fortsatte mot Århus, fick reda på att vi måste ta sjölots uppe vid Grenå så det blir en omväg på ca 2 timmar.
Under eftermidagen ringde Christian och sa att det blev klart med nästa resa som blir mellan Liepaja i Lettland och Klaipeda i Litauen.
17:00 Passerar M1 i Öresund   Nordvästlig vind 10 m/s solsken.
22:35 Tar sjölots utanför Grenå. Enligt de nya bestämmelserna måste tankbåtar ta sjölots eller skaffa certifikat. 
Publicerat i M/T Onyx position och resor | Lämna en kommentar

IK Trenne’s närtävling

Åkte till Ullared för att springa IK Trenne’s närtävling. Jag valde en Ö4 och stack iväg först av alla. Orienteringen gick bra ända tills kontroll 5 när jag kom ut ur tät skogen och inte hittade hygget som skulle vara där. Följde därför sankmarken ett tag tills jag kunde läsa in mig på en gärdsgård och en höjd. Sedan var det full fart igen. Totalt blev det 6,75 km på tiden 1:10:30. Ingen jättebra tid, men nu ska jag ha 2,5 veckors vila när jag åker ut på sjön igen. Behöver vila upp mina ben och muskler lite innan träningslägret i slutet av Augusti.
Elin och Britta sprang en Ö2 tillsammans och det gick bra.
Linnea och Oscar sprang en Ö1 tillsammans och det gick bra för dem med.
Får se om vi får några slutresultat imorgon.
Publicerat i Orientering | Lämna en kommentar

Löpträning

Jag och Britta började mogonen med att springa en kort runda på 5,2 km på tiden 31:40.  
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Löpning

Jag följde med Britta på en runda runt Hule, den blev 6,5 km på tiden 35 minuter. Det är en uppvärmning inför hennes tjejmil i Augusti. Hon skall springa tillsammans med tre tjejer till från FOK. Gunilla Martinsson, Anna Hagström och Mia Schoug.
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar

Falkenbergs Stadslopp

Åkte in till stan och anmälde mig och Elin till stadsloppet. Elin ville springa 2,1 km och jag tar milen. När jag står på startlinjen börjar det ösregna, men det varar bara i 10 minuter sedan kommer solen igen. Får tiden 51:54 vilket räcker till en 340:e plats av 479 startande. Benen är nästan helt slutkörda nu efetr 6 dagars springande. 
Publicerat i Träning | Lämna en kommentar